Явно ги раздават като пуканки тези сертификати, или просто нивото е толкова занижено, че се покрива без усилия. Лошото е когато трябва наистина да покажеш какво знаеш, но пак зависи от речниковия запас на тези отсреща.
Априлски душ, аз съм учила английски по старата система с целодневен подготвителен - почваш в 8 часа, свършваш в 17 часа и ако си езиково тъп като мен после учиш в къщи до 21.30-22 часа. Имаш на седмица 1 час математика, 1 литература, 1 музика, 1 рисуване и 2 часа физическо - всичко останало е само английски. Взимахме редовно по 100 непознати думи на ден , които пишехме като идиоти по 10 пъти - за една година правихме речник по 5000 думи. Всеки ден един огромен диалог наизуст - първият час всеки от класа го декламира по двойки - уж така се научавал езика и почваш да говориш. За 1 година изядохме с кориците 2 учебни системи от по 4 учебника. Всеки ден диктовки. Резултатът беше, че в края на подгответо не можех да обеля дума на английски - говоренето изобщо не се разви с ученето наизуст, диктовките ми бяха пълна скръб, четенето с разбиране - средна работа. 5000 хиляди думи ги знаех, ама те си бяха само основата на езика.
Каквото съм научила наистина (а аз ползвам английски всеки ден по много и смея да твърдя, че го говоря добре), научих на въпросното курсче от по 2 пъти седмично. Системата на Кеймбридж е толкова добра, че те развива многостранно и без много мъка.
Същото наблюдавам и при децата ми с изумление. Със сигурност не са английска филология като знание на езика, но говорят свободно без да се притесняват с чужденци и се разбират. Аз докато си пречупя езика да почна да говоря, минаха години и трябваше да понатрупам опит и самочуствие като възрастен.
Вече съм напълно убедена, че има нещо много сбъркано в нашата образователна система, която набляга на количественото учене, вместо на качественото. Как така частният учител на детето ми успява за 1,5 часа седмично да обясни материала и да го преподаде целия до края на април, а в училище да го взимат до деня на НВО-то и то така, че никой да не го разбира? Моето дете не се е променило - колкото е 'умно' в училище, толкова и на урока. не му пониква втори мозък с който възприема по-бързо само защото съм платила 50 лв на даскала.
Бях си купила един запис на семинар на работна тематика - въвеждат промяна в законидателството, която ме засега. Като го пуснах се оказа 4 часа. Ужасих се колко сложно нещо са измислили пак от жълтите павета. Оказа се, че презентацията за промените е 30 минути преко сили, след което лекторът изчете един по един всички 100 въпроса зададени от учатсниците в семинара. Обаче понеже буквално бяха копирали въпросите в един документ и съответно хората бяха питали все едни и същи неща, се оказа че тези 100 въпроса ако се обобщят ще станат не повече от 10. Лекторът обаче тъпо и упорито отговоряше подробно на всеки повтарящ се въпрос и всъщност 4 часа повтаряше като латерна едно и също. Реално изгубихме много време за нещо, което с малко повече мисъл можеше да ни се обясни качествено за 1 час сумарно.
Нашата образователна система много ми напомня на този семинар - много зор, малка оптимизация, отегчени слушатели, ниски резултати.