The Gilded Àge HBO

  • 1 862
  • 32
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 1 903
Зад образа на Пеги се крият няколко знакови чернокожи дами от онази епоха:

Борбата за граждански права и социална справедливост, която е присъща за образа на Пеги (статиите ѝ са на тази тематика) , представлява живота на Ida B. Wells (1862 – 1931) – журналистка, издателка и активистка; една от основателките на NAACP (National Association for the Advancement of Colored People); известна е с борбата си срещу линчуването в САЩ. Родена е в робство в Мисисипи, но семейството ѝ получава свобода след Гражданската война. Кариерата ѝ започва като учителка, после става журналистка и съоснователка на вестници като Free Speech. Пътува в страната и в Европа, изнася речи, публикува изследвания и брошури, разобличаващи расисткото насилие.

Другата дама, която е вдъхновила образа на Пеги, е Julia C. Collins (1842 – 1865) - учителка и писателка. Тя е от Пенсилвания и много малко е известно за личния ѝ живот. През 1864 г. започва да публикува своя роман The Curse of Caste; or The Slave Bride на части във вестника Christian Recorder. Това е първият известен роман, публикуван от афроамериканка — макар и незавършен поради ранната ѝ смърт от туберкулоза. Романът смесва елементи на любовна история, социална критика и теми за расовата идентичност и свобода.

Третата дама е  Susan Smith McKinney Steward (1847 – 1918) - лекарка, музикантка, активистка.
Тя е първата чернокожа жена, получила медицинска диплома в щата Ню Йорк (и втората в цялата страна). Завършва New York Medical College for Women през 1870 г. Медицинска кариера: специалист по лечение на хронични заболявания; ръководи болници и работи в Бруклин и по-късно във Вашингтон. Обществената ѝ дейност: говори за здравеопазване, образование и правата на жените. Участва в движението за гласуване на жените.

Така че представянето чернокожите  в "Позлатената епоха" не са фантасмагории като в "Бриджъртън", а образите почиват на реални исторически личности и събития.

И малко мои разсъждения за видяното досега:
Скрит текст:
- Срещам доста критики за Мариан - че е направила от мухата слон. Ами на мен ми стана криво, че след обявяването на годежа им Лари си би чукалата да гуляе с приятели. И без да беше в бордей, пак е гадничко. Мариан е феминистка и е напълно в съзвучие с характера ѝ да бъде толкова категорична. То освен всичко и я излъга.
- Динамиката Берта и Джордж Ръсел ми е много странна. Сякаш този конфликт сценаристите са си го изсмукали от пръстите. Ако са смятали, че ще следват живота на реалните прототипи, да бяха вкарали някакви пукнатини в брака им, а не да се появят от нищото. Изведнъж Джордж решава, че жена му е прекалено амбициозна в социалния живот. Той досега на Марс ли е живял. И е много лицемерно да я съди, че постигала всичко, каквото си била наумила, без да подбира средства, а той е абсолютно същият в бизнеса. Освен това всеки си бяга в своя коловоз според обществената роля - мъжът - в бизнеса, жената - в социалния живот. Лицемерно е и да я обвинява за брака на Гладис, след като той не го спря. Освен това тя поне не лъжеше дъщеря си, а той няколко пъти (и в минали сезони) ѝ обещаваше, че ще ѝ позволи да се омъжи по любов и ще я защити от амбициите на майка ѝ. Не го направи, но се нахвърля на Берта.

- При Гладис и херцога явно ще се следва линията на "Имението Даунтън" и между тях ще пламне любов - изглежда уважението вече го има.

- Това, че Берта смята да промени отношението към разведените жени, прилича на foreshadowing, че ще се следва  историята на реалната личност, вдъхновила образа на героинята.

- Джак трябваше да напусне дома, в който беше слуга, но нямаше смелост да се впусне в новия живот и възможности, които му предоствя богатството. Ада му даде началния тласък, така да се каже. Сега вероятно ще му се наложи да търси мястото си под слънцето, защото няма как да е със слугите, но няма как да е и с аристократите.

- Поинтересувах се дали зад образа на Макалистър стои истинска личност - ами да, има такава.
Самюъл Уорд Макалистър (1827–1895) е бил американски социален арбитър, известен с това, че е създал термина „Четиристотинте“ (The Four Hundred), с който обозначава елитните семейства на нюйоркското общество през Позлатената епоха. Като близък сътрудник на Каролайн Астор е определял кой е достоен да бъде част от висшето общество. Роден е в Савана, Джорджия, идва от семейство с южняшки корени, но не е бил особено богат. Той успява да изгради репутацията си след пътуване из Европа, където изучава маниерите и начина на живот на аристокрацията. И като се завръща в Ню Йорк, се утвърждава като авторитет по етикет и социални норми, помагайки на новобогаташите да се интегрират в елитните кръгове. Организирал е пищни приеми и балове и има ключова роля в превръщането на Нюпорт, Роуд Айлънд, в лятна дестинация за богатите.
Неговата репутация обаче пострадва значително след публикуването на мемоарите му Society as I Have Found It (1890), в които разкрива подробности за живота на нюйоркския елит. Това предизвиква гняв сред неговите приятели от висшето общество, включително госпожа Астор, и води до социалното му изолиране. Умира през 1895 г., изоставен от много от бившите си приятели . Книгата може да се намери и днес https://www.gutenberg.org/ebooks/55300 .
Прави впечатление увереността на този човек, че предателството му няма да предизвика ответна реакция и няма да му навреди. На мен ми заприлича на един британски принц... Smiley

Последна редакция: нд, 10 авг 2025, 17:08 от Ирена_

# 16
  • пустинен пъпеш
  • Мнения: 988
Ирена,благодаря за интересната и детайлна информация за част от прототипите на образите,а и за размислите за развитието на действието.
Послужи като чудесна подготовка за заключителния за сезон 3 утрешен епизод.

# 17
  • Мнения: 1 005
Признавам, че линията за Пеги не ми е от най-интересните. Някак си паралелно се движи вместо да е по-органично свързана с главната. Самата Пеги не е реална историческа фигура, но пък героят на Форчън е. Не разбирам защо така му очерниха името в сериала. Той е имал жена, деца, и според мен беше излишно да хвърлят прах по него във връзка с Пеги.

Изгледах еп. 6 от сезон 3. Има спойлъри:

Скрит текст:
Само на мен ли реакцията на Мариан ми се стори прибързана? Не си спомням добре, но мисля, че Лари отиде на парти преди сватбата на приятел или т.нар. бачелор парти. Не одобрявам практиката, но някои мъже и сега правят партита на подобни места. Мариан трябваше да говори с него преди да реши да разваля нещата.

Хареса ми как Бърта постави Сара на място. Сара е много едноизмерен образ на злодей. Между другото, реалната Консуело Вандербилт наистина е имала такъв диалог с роднина на херцога по време на вечеря, но без майка й да е там. Вместо сестрата на херцога, е била негова възрастна роднина, която приканила дамите да стават от масата преди Консуело да е дала сигнал. Тогава истинската Консуело е попитала с фалшива тревога дали възрастната дама се чувства добре защото е станала от масата толкова внезапно.

Последна редакция: пн, 11 авг 2025, 02:12 от Cool_Cat

# 18
  • Мнения: 1 245
Да се запиша и аз в тази тема. Любопитството ми към сериала тръгна от Кристин Барански, на която съм фен от край време. Само заради нея кликнах и какво стана - изгледах всичките три сезона на един дъх, даже ММ се присъедини към мен и през цялото време сравнявахме исторически факти с героите от сериала. Много ни хареса. Всичко е много пипнато като косюми, диалози и историческата епоха, която се показва. Казали сте всичко почти за образите - кой е реален и кой измислен.
На мен много ми допадна историята с footman John и неговият часовник. Значи толкова треперех да не го измамят и да успее да промени живота си, по онзи красив американски начин - чрез ум, находчивост и изобретателност. Много красива история! Потърсих после има ли наистина такава историческа личност и се оказа, че няма. Плод на въображението е.
През тази епоха се раждат много открития и продукти, които са знакови и се употребяват и до момента. Като например кока-колата, според мен 100% ще покажат това в новите сезони.

Снимки на истинската Консуело от 60-те. Вече възрастна, но все пак изящна. Актрисата в сериала е много добре подбрана, според мен.









Терминът gilded age е измислен от Марк Твен

Последна редакция: пн, 11 авг 2025, 14:28 от DiscoBiscuit

# 19
  • Мнения: 1 903
И сега започва голямото чакане за следващия сезон.
Не ми харесва какво направиха с характера на Джордж Ръсел. Мразя такива нелогизми - сценаристите на "Игра на тронове" постъпваха по същия начин в последните сезони и съсипаха всичко. Unamused
Флорънс Вандербилт Туомбли, облечена в рокля на House of Worth, около 1900 г.
 Възстановка на роклята на Флорънс, изложена в имението Билтмор, Северна Каролина
 Пеги Скот в TGA 2.07 - Чудесата никога не свършват


Последна редакция: вт, 12 авг 2025, 17:41 от Ирена_

# 20
  • Мнения: 2 027
Не мисля, че характерът му е нелогичен. Когато ни накарат да направим непростима постъпка, която е в разрез с нас самите, наистина се отдръпваме от този човек. Доверието е основата в едни дългосрочни отношения, а той вече не вярва на жена си. Да накараш някого да предаде най- близките си много често може да е по- голямо от твоето предателство. Аз смятам, че се извежда много важна тема за компромисите, които можем да понесем.

# 21
  • Мнения: 7 923
Просто завързват интригата, за да задържат интереса към следващия сезон, когато семейство Ръсел ще преживеят серия катарзиси и ще преоткрият пътя един към друг... Или само тя, на ръба на смъртта ще осъзнае кое е истински ценното в живота. Всякакви розови варианти има. Заедно Ръсел са силни, поотделно не съвсем.
Нямам търпение за следващия сезон.

# 22
  • Мнения: 1 903
Само че протипът на Берта се развежда.

# 23
  • "Аз съм пътешественик и мореплавател - всеки ден откривам нови земи в душата си" Х. Джубран
  • Мнения: 5 018
Като цяло финалния епизод ми хареса, просто си заложиха накрая сюжетните линни, по които
ще се движат в следващия сезон. Този сериал надгражда всеки път и ми става все по-интересен.
Ясно накъде поеха с Бърта и Джордж, но за да е достоверно не трябваше два сезона и половина
Скрит текст:
да ни показват колко се обичат и какъв тандем са и изведнъж последните три епизода
Джордж направи такъв завой в поведението. Според мен героят му не може да прости не на
жена си, а на себе си за слабостта. Той обеща и даде дума на дъщеря си и не я изпълни, а това
го влудява. Човек, който е свикнал да получава всичко което иска и да става на неговата
трудно преглъща подобно нещо, същински Рет Бътлър Heart. Поканата на Бърта към разведените
е сякаш някакво вътрешно предчувствие, като нищо и тя да се окаже такава. Но толкова ги
харесвам двамата с Джордж никак не искам сценаристите да тръгнат в тази посока.
Мариан и Лари, и Пеги и доктора явно ще продължават заради фабулата да си играят на
иди ми дойди ми.
.
Очаквам с нетърепние да видя Оскар и стъпница какви ще ги дробят, както и леля Агнес как
редовно ще намества чакрите на народа около себе си Joy.
Нямам търпение за новия сезон, гледах клипове в тубата, че около 18 месеца отнема да се направи.
Значи първите месеци на 2027-ма да го очакваме.

# 24
  • Мнения: 224

Създателят на "Имението Даунтън" е същият, който работи и по "Позлатената епоха". Даже графинята в "Даунтън" е богата американка и бракът й с графа си е бил чиста сделка - от нея парите, от него титлата и общественото положение. После са се заобичали. Grinning

Това са т. нар. "dollar princesses", западащата английска аристокрация се жени за американки новобогаташки, за да могат да покриват разходите на именията и земите си, както и героинята на Гладис прави; американците се обзавеждат с титли.


Само че протипът на Берта се развежда.
Този на Гладис също (тя е базирана на Консуело Вандербилт), нейният брак всъщност е бил ужасен и не са се понасяли, а името на любовницата му преди развода и по-късно втората му жена е... Гладис.

# 25
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 27 973
Записвам се в темата! Страхотен сериал. Написали сте неща, които харесвам и няма да повтарям.

Стана ми интересно за свободното поколение роби. Може би защото става въпос за Ню Йорк, север, вече е имало второ-трето поколение. Сред чернокожите бе преставен този конфликт, както при белите стари-нови пари. И все пак на последния бал гостите бяха разделени по цвят.

# 26
  • Мнения: 1 005
Успях да изгледам сезон 3. Явно с Гладис са решили да не следват (поне засега) съдбата на Консуело Вандербилт, а по-скоро тази на Кора в Downton Abbey. Авторът на двата сериала е същият, така че няма да е изненада, но ще видим какво е измислил за сезон 4.

И на мен не ми хареса как се развиват нещата с Бърта и Джордж. Алва Вандербилт наистина се развежда, но според книга, която скоро четох, тя не се е омъжила точно по любов. А връзката между Бърта и Джордж беше много силна първите два сезона и двамата бяха постигнали тези успехи защото са добър тандем. Сцената с Бърта, гледаща през прозореца към заминаващия Джордж, беше емоционална. Изобщо, актрисата ми харесва.

Джордж беше този, който приготви и договори условията за брака на Гладис и той я заведе в църквата. Той беше активен участник в процеса. Още повече, сега виждаме една грееща Гладис, която не изглежда нещастна. И Джордж точно сега решава, че Бърта е злодей. Но трябва да има драма.

Сегрегацията не е свършила с Гражданската война, а продължава доста след това в 20 век.

Иска ми се да има повече от 8 епизода на сезон. Някои от линиите бяха претупани.

П.П. Между другото, през септември започва третият и последен филм за Имението Даунтън.

Последна редакция: пт, 29 авг 2025, 18:49 от Cool_Cat

# 27
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 27 973
В случая гледахме конфликт между родени свободни и освободени чернокожи.

# 28
  • Мнения: 1 005
Да, така е. Но помислих, че коментирате факта, че белите имат своя бал, а черните своя.

Конфликтът между родителите на Уилиям и Пеги беше ясно изразен. Бащата на Пеги, доколкото си спомням е роден като роб, и госпожа Къркланд му го изтъкна по доста неприятен начин когато се срещнаха.



# 29
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 27 973
Да, и балът. Тогава за какво ги канят, като са отделно?

Аз се изненадах, че има трето поколение свободни.

Общи условия

Активация на акаунт