НАБОР 2006 - Студенти на хоризонта!

  • 51 284
  • 775
  •   1
Отговори
# 705
  • София
  • Мнения: 2 776
Който знае как да учи и е мотивиран и иска, успява. Племеникът още в 1 курс, с неговия съсквартирант и приятел, имаха един период, когато почти всяка вечер ходеха в спешното на Пещерско шосе, Пловдив. Да молят да ги пуснат да гледат, да се учат и да помагат. Веднъж бяха много разочаровани, че чакали 3 часа, дошли едни 4-токурсници и ги изгонили. От 2-ри курс и двамата работиха като медицински брат до завършването си.

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 18:44 от Vesika

# 706
  • Мнения: 1 871
Студентите по медицина и аз не мога да си представя как съвместяват учение и работа. Изключително трудна специалност е според мен.
Това момче, за което писах, е пълен отличник. Явно някои успяват.

# 707
  • Благоевград
  • Мнения: 408
Може би тук е коментирано, но съм го пропуснала, в ТУ откога ги осигуряват здравно? И също, кога се появяват в регистъра на студентите, за да докажат статус учащи се, а не безработни?

# 708
  • у дома
  • Мнения: 7 995
Може би тук е коментирано, но съм го пропуснала, в ТУ откога ги осигуряват здравно? И също, кога се появяват в регистъра на студентите, за да докажат статус учащи се, а не безработни?
ТУ ги осигуряват от самото записване. За другото не знам.

# 709
  • Мнения: 168
solnichka, ако пък се говори за цялостна издръжка на студент, още по-зле. Държавата финансира университетите разходите за обучението и сградния фонд. Студентите дали са виновни за неправилното управление на финансирането или за това, че както при всяко друго финансиране в милата ни държава, става едно вътрешно преразпределяне на средствата и там, някакси, част от тях се озовават в нечий джоб, вместо да отидат по предназначение. Голяма част от студентите след първата или втората година се издържат почти сами (стига програмата в университета им да позволява). Да му мислят родителите на тези студенти, които ги финансират, за да хвърлят салфетки по чалготеките.
Имало търсене на дипломи- ами някои работодатели често не са в час с характеристиките за дадена длъжност и завишават ненужно изискванията си. Давам пример- в строителна фирма преди години, колега без висше образование, но с изключително добра подготовка от Техникум по строителство, беше ръководител строителни обекти. Напоследък не мога да се сетя за обява за такава длъжност, която да НЕ изисква висше образование за заемане на позицията. Законови изисквания, изисквания от работодател.... И както знаем, търсенето определя предлагането. Работодателите търсят висшисти-> учениците искат  (или пък са принудени заради пазара на труда) да продължат образованието си -> има желаещи да учат висше -> университетите предлагат повече бройки и/или нови специалности, според търсенето. И да, пазарът ще ги отсее, както ги отсява с години. Това важи за всички професии , вкл. за лекари, адвокати, учители и т.н.  Или пък някой някъде ще се намърда с една гола диплома и връзки.
От друга страна, не всеки кандидат-студент е ориентиран от самото начало в специалността, в търсенето на пазара или в собствените си възможности и не всеки може да прецени дали дадената специалност/ професия е точната за него, дали ще може да се справи и дали ще иска да учи/работи точно това, докато не опита и не навлезе в нещата. Оттам, част от студентите отпадат било то поради липса на интерес, на възможности (финансови или интелектуални) и тази начална бройка за прием, постепенно се редуцира донякъде. Други си променят специалността, факултета, университета. Трети пък се преквалифицират.
Да не забравяме и това , че университетското образование иска време. Това са 4-5 години, през които пазарът се мени. Учителите, например, погледнато в годините назад, бяха с доста ниско заплащане и малко млади хора бяха готови да работят заради самата работа. С тенденция за увеличаване на заплащането, има и повече желаещи.
А въпросът за държавното финансиране  и къде отиват данъците ни и защо плащаме данъци, а после хем  пак си плащаме, хем не сме доволни от резултата, си го задаваме не само за образованието. И в здравеопазването се наливат пари, а събираме капачки за линейки и дарения за болни дечица. И данъци за МПСтата си плащаме, а караме по пътища с дупки.

# 710
  • Мнения: 663
Заблуда е ,че държавата е загрижена за доброто образование и има стратегия за развитие - това си е мое мнение , формирано през годините . Има глобални процеси на промяна и до какво ще доведат , знаят тези , които не планират  в рамките на 5 години напред , а на поне 50 , пък ние някак се опитваме да се нагаждаме в движение .
И точно защото е заблуда , ако изобщо някой спести пари от издръжката на ен броя студенти , то ще е за да си купят братя Домусчиеви още един майбах , примерно .

Относно работата  докато си студент - много зависи доколко си принуден да го правиш и какво учиш . Сигурно в някои случаи е единственият начин , но ако не се налага , има толкава много възможности за трупане на нови знания и умения в бъдещата специалност/професия , че е по-добре времето да бъде  употребено за това .
Когато аз учех , работещите студенти бяха рядкост . Не съм работила тогава , но пък се изгърбих от работа преносно и буквално , веднага след завършването .Така е с всички от моето поколение , което смятам ,че е последното със солидно образование и отговорност в работата .

Имало ли е период , в който ,според вас , образованието в България е било качествено ?

Последна редакция: чт, 31 юли 2025, 09:42 от oska

# 711
  • Някъде в Европа...
  • Мнения: 3 846

Имало ли е период , в който ,според вас , образованието в България е било качествено ?
Периодът на родителите ни - набор някъде от 1955 докъм 1965 примерно

# 712
  • у дома...
  • Мнения: 3 694
Оска, малко е спорно това кога и дали е имало период на качествено образование. Всеки би могъл да даде мнение за своята сфера. Но не може човек, завършил бизнес администрация, да дойде, да ми застане на буквата Ф и да ми каже "а сега да видя как ще сметнеш нещоси в промили". Задавам въпрос - знаеш ли какво е промил? Математиката едвам я избутала... Е да, ама работи с цифри, в институция, в която половината параметри по нормативи са в промили. Девойката е завършила частен университет на територията на Софийска област. Изгоних я и я пратих при шефовете да се оплаче и да им каже защо съм повишила тон.

Няма как еднозначно да се определи кога е било по-качествено, просто защото и тогава, и сега има различен тип студенти.

# 713
  • Мнения: 168
oska, да добавя към причините, които карат студентите да работят- някои от тях искат да се учат или да надграждат чрез практика, а и както се казва, в обявите за работа търсят хора до 25 години с висше и с минимум 5-10 години стаж.

# 714
  • Мнения: 663
Просто_майка ,разбира се , относително е - няма как да съществува система , която да пасва на всички , винаги ще има и ощететени и ще има издънки .
Но като се заговори за минимален праг при прием - при нас имаше такъв - не участваш в класирането  , ако на изпит получиш по-малко от четворка .
Образователната система се е променила , не знам колко пъти в годините , но  виждам ,че няма нищо общо с времето ,когато съм учила . Така-че все трябва да могат да се извлекат някои изводи от постигнатите резултати тогава и сега .

punch , това влиза в графата - придобиване на практически  умения по специалността , стига да може да се намери такава работа .

# 715
  • Мнения: 3 525
punch, на едно мнение сме за ситуацията. Май се разминаваме в това, дали е нормално това.
Замислих се защо няма широк вход за медицината. От един успех нагоре е налице свидетелство за добра подготовка, а може да се остане под чертата. В същото време с за 3 по математика може да плаща държавата, защото те искали децата и на пазара на труда им трябвали дипломи. Висшето не е задължително и трябва да се покриват критерии някакви.
Държавата да осигури широк достъп на тези, покриващи условия на вход- нормални общежития, стипендии на показващи успехи., а не по почина диплома за всеки пожелал.
Попадали са ви класации от чужбина по заплати на завършилите специалност/университет. Завършваш някъде, посгърчил си се, ама като удариш дипломата на масата, това ти гарантира нещо за после.
Тук работодателите не знаят какво им трябва, ама и знаят, че я получат нещо, я не. Вземаш си висшист, и бам, той завалията не знае какво е промил.

За работата, няма общовалидни обобщения. Има деца герои, на които се налага да работят и го правят без да страда ученето и шапки долу за бъдещите медици, които тръгват по болниците, преди да завършат, ама голяма част работят, защото могат. Университетът си върви без напън, дипломи има за всички, и решават да си използват времето (за което браво, пак, че и мързеливци има), но пак се връщаме на стойността на нашите дипломи.

# 716
  • у дома...
  • Мнения: 3 694
Оска, това с минималния праг трябва да го въведат на всякъде. В УНСС за право, ако нямаш бал минимум 16, въобще не участваш в класирането.

# 717
  • Мнения: 50 848
Обучението по медицина е много скъпо. Включва много ресурс, изисква много време, специфично е. Освен това в крайна сметка амбицираните или кандидатстват отново, или плащат, или се насочват към друга медицинска специалност - примерно ветеринарна медицина, медицински колеж, биология. Други са проблемите в медицината, не във входа.

# 718
  • София
  • Мнения: 4 102
Няма еднозначни отговори.

Скоро оперирах кръстна връзка в частна болница при един от най-добрите ортопеди, специализиран в областта.
Всички санитари в болницата бяха студенти медицина. Извършваха си задълженията с изключително внимание, грижа за пациента и с как да обясня, за да ме разберете, със съзнанието, че са привилегировани да ги поканят да работят.
Това е за медицината.
После, като се стигне до местата за специалностите идва голямата драма. Но това е друга тема.

Дъщеря ми работи от 16 годишна- стана модел, има хонорари в хиляди с днешна дата, но преди това ходи да работи безплатно, докато се научи и добие увереност и вися като паяк на някакви скали на 10 градуса, за да снима бански костюми и копринени дрехи за летните колекции, връщаше се посиняла от студ, но не каза и гък, защото беше мотивирана.
Аз не изисквам от нея да работи, защото докато учи, ще покривам всичките и нужди, така смятам за редно, но от друга страна я подкрепям във всичко, което смятам за градивно.
Също така изисквам и да се спортува и да се учат езици паралелно, защото, според мен с един език си за никъде вече, аз говоря свободно няколко, включително и някои непопулярни.
Също така, аз не смятам, че образованието трябва да е за всички и на всяка цена.
Също така смятам, че е силно девалвирало още на ниво начално образование и нататък, включително и в елитните гимназии, които са в топ 10 за страната. Като си спомня за собствените си преподаватели и изискванията генерално за учениците преди и сега, направо няма място за сравнение. Завършила съм елитна гимназия и правилата тогава бяха сравними с Ле Розе в Швейцария и не случайно съучениците ми са с днешна дата политически, икономически и културен елит. Дъщеря ми завърши същото училище и девалвацията е видна с невъоръжено око. И по отношение на преподаватели и по отношение на изисквания към децата, дисциплина и прочее.

По отношение на висшето образование- за мен беше немислимо да работя, докато следвам.
Първата ми магистратура е от СУ. По цял ден имахме лекции и упражнения, някои до късно.
колегите, които решига да се трудят по време на следването не завършиха. Липсата на посещения на лекции и упражнения не се толерираше.

Брат ми завърши в Германия. Работеше точно регламентиран студентски труд. За кратко. В погребална агенция къпане и обличане на труповете.
Лекциите

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 23:53 от Azzy

# 719
  • Мнения: 168
solnichka, защо реши, че няма широк вход за медицината? Като даваме примери за прием с 3ки по математика, да споменем и за приетите медицина с тройки по биология? Ако ще има праг на входа, не трябва ли да се започне именно за тези, в чиито ръце в бъдеще ще бъдат здравето и живота ни? За нормалността на ситуацията и за лудите, които ядат баницата не знам по какво биха се различавали мненията ни. Факт е, че от година на година образованието става все по-некачествено, учебниците- все по-неподходящи. Не знам ако от МОН ги вкарат в училище да държат матури, колко от тях ще покрият минимума да се отсрамят.
Работата по време на следване не виждам как пречи на стойността на дипломата. Особено предвид качеството на практическите занятия в университета. Учене с правене и разбиране е много по-ценно от зубрене на суха теория. Присъствието на лекции също не е гаранция, че на някой ще му влезе директно нещо в главата и ще остане трайно там. Ето за това може да сме на различни мнения. В университета е като в работа. Един може да свърши дадена задача за час, на друг може и 5 дни да не му стигнат. Един може да учи за изпит 2 месеца. Друг- да се подготви за седмица или две. А за стойност и тежест на дипломата, можете да питате работодател какво би предпочел: служител с диплома и опит или висшист без ден трудов стаж.

Общи условия

Активация на акаунт