Проблеми с шевни машини – съвети и помощ

  • 629
  • 13
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 270
Здравейте,

Аз съм elektrichar и съм активен участник в темите „Каква шевна машина и откъде“ и „Клуб на храбрата шивачка“.

С времето забелязах, че много потребители имат сходни проблеми със своите шевни машини – често поради неправилно вдяване, лоша настройка или незнание как да се направи идеален шев, независимо дали става дума за шевна машина, оверлог или покривна.

Без значение дали машината е стара или нова, домашна или индустриална, механична или електронна – тук всеки е добре дошъл да сподели своя проблем, да поиска съвет или просто да попита.

Ще се старая да отговарям редовно, а се надявам и други потребители с опит в шевната техника да се включват.

Няма глупави въпроси – описвайте модела, какво точно се случва, какво вече сте пробвали. Ако може – добавяйте и снимки. Ако се касае за лош шев – фокусирана снимка на лицевата и опаковата страна в едър план. В много случаи може да се помогне и машината отново да заработи както трябва.

А за да работи дълго време безотказно – не забравяйте почистване и смазване.
Старите домашни машини имат отвори за смазване, но при новите домашни е нужно да се свалят пластмасовите капаци, за да се смажат частите, които се въртят, трият и плъзгат.

Поздрави,
elektrichar

# 1
  • Мнения: 11 674
Много полезна тема!
elektrichar , незаменим си с твоите съвети. Успех на всички и по-малко проблеми!

# 2
  • Мнения: 2 270
Благодаря! Diorela, когато утихне ищахът ти за плетене и започнеш активно шиене, ще помагам ако нещо се развали с машините! И още нямаш покривна машина? Нечувано грехопадение! Немедленно да си купиш такава добревина! И да не съм чул, че не ти трябва!

# 3
  • Мнения: 51 732
Купи на майка ми един Сингер, въпреки че ми казваха, че е лоша идея.  Десетилетия жената си шие без проблем с шевни машини - първо с допотопен механичен Сингер от най-старите (и аз съм шила с него), после с някаква съветска. И никога не сме имали трудности и проблеми.
Е с този нов Сингер не се излиза на глава. Всичко по вдяването правим според инструкциите и понякога шие за малко, после се скапва. ОК, нека сме с леви ръце и двете, ама все пак тази машина е направена за разни лелки и бабки, не за завършили "Фина механика".  Не съм  я носила в сервиз, защото очаквам да ми кажат, че нищо и няма и само ще се разкарвам и ще ми вземат пари за тестването. Просто машината е скапана и абсолютно не е "user friendly".  И инструкциите са неясни отделно.

# 4
  • Мнения: 2 270
Здравей, Черна станция! Знам, че си се намъчила с нея и не ти се иска въобще да сядаш да шиеш. Да, Сингер не е това, което беше до края на 90-те години. Сега си почини, но когато си свободна, отпочинала и в добро разположение на духа, извади тази лошавина и направи следното. Раздени конецът на иглата напълно! Повдигни крачето! Вдени машината по инструкция и като стигнеш до вдяването в ухото на иглата, направи следното. Завърти регулаторът за стягане на конеца на 0! Хвани конецът с лявата ръка и започни да го дърпаш леко! С дясната ръка завъртай регулатора от 0, до 9 постепенно! Колкото по-голямо е числото, толкова дърпането трябва да става все по-трудно. Ако няма никакво затруднение, това значи, че конецът не е на точното място в бремзата, а е извън нея. Да предположим, че всичко е наред. Завърти регулаторът на 4 или AUTO! Вдени конецът в ухото! Извади совалката и калера! Обърни калера така, че конеца да виси от дясната страна! Вкарай калера в совалката така, че конеца да мине под пластинката и да щракне зад малкото чопче на совалката! Постави совалката така, че да щракне! Завърти машината в правилната посока, която е към теб един оборот! Опъни леко конецът на иглата и конеца на совалката трябва да излезе отгоре! Постави плат на два ката, завърти машината на ръка, а след това натисни педала леко! Направи затяжка! Ший на този плат и ако не ти харесва нещо снимай налице, наопаки и пиши кое е лицето! Ако преди години беше попитала и аз нямаше да ти препоръчам Сингер. Не знам кой модел е, но машината ти трябва да има регулатор за дължината на бода, друг за ширината на зиг заг и програматор. Ако е с малко регулатори, това е поевтинена машина. Все пак е странно, защото сте шили на машина и имате основни познания. Ако въпреки всичко започне да прави проблеми, единият вариант е майстор, а втори - нова машина с всички регулатори и идеален шев. Пиша неща които предполагам знаеш, но за всеки случай. От време на време в Емаг има промоции и много сносни машини с всичко необходимо, ги пускат на цена под 300 лева. Ако сте сменяли игла, махни я, постави игла №80 или №90 като плоската част на колбата да е от задната страна! Всъщност за пробата е добре да поставиш нова игла, за да си сигурна, че не е леко изкривена или подбита. Ако конците ти са от времето на социализма, немедленно ги изхвърли там, където никой няма да ги намери! Постави нови конци № 120! Добре е иглите да са ORGAN в пластмасова прозрачна опаковка, а не хартиена, или SCHMETZ. Лошите игли износват грайфера.

P. S. Забравих да пиша, че за да направиш експеримента с увеличаването на бремзата от 0 до 9, крачето трябва да е спуснато. Всички шевни машини без значение дали са домашни или индустриални, само с прав шев или с 500 шева, са направени така, че като се вдигне крачето, тарелките на бремзата се раздалечават и конеца преминава без усилие. Затова трябва винаги шевната машина да се вдява при вдигнато краче.

Последна редакция: чт, 17 юли 2025, 04:34 от elektrichar

# 5
  • Мнения: 15 892
Записвам се в темата с една 28 годишна Пфаф. Пу-пу държи се бабката.

# 6
  • Мнения: 2 270
Здравей, _re_ge! Пфафф са много добри машини, а още по-добри бяха тогава, когато се правеха в Германия. Предполагам е с въртящ грайфер? А ако е с истински двоен транспорт - още по-добре. Но няма как да не питам отваряте ли я напълно за смазване и почистване? Ако го правите поне веднъж годишно, след време на аукцион ще продадеш работеща машина за поне два милиона евро. Ако пък не правите това машиноугодно дело, въпрос на време е тя да се предаде.

# 7
  • Мнения: 15 892
Здравей, _re_ge! Пфафф са много добри машини, а още по-добри бяха тогава, когато се правеха в Германия. Предполагам е с въртящ грайфер? А ако е с истински двоен транспорт - още по-добре. Но няма как да не питам отваряте ли я напълно за смазване и почистване? Ако го правите поне веднъж годишно, след време на аукцион ще продадеш работеща машина за поне два милиона евро. Ако пък не правите това машиноугодно дело, въпрос на време е тя да се предаде.

Машината е Пфаф Хоби 422. Беше масовка за края на миналия век. Виждала съм да я продават втора употреба  да стотина лева. Моята е видяла  до сега  много шев и кройка, ходи на сервиз за смазване на няколко години и пу пу е една от най-дългосрочните ми и полезни придобивки. Сега рядко млади хора шият, кърпят или друго, но живеем в такива времена.

Последна редакция: пт, 18 юли 2025, 05:25 от _re_ge

# 8
  • Мнения: 15
Реших, че ще си купувам нова машина и сегашната ми направи проблем Grinning

Имам Juno на Janome E1015.
Докато си шиех нормален памучен плат машината започна да звучи по различен начин. Шие горе долу нормално шевовете, но издава различен звук. Изчистих я от всякакви влакна, смазах я във всички точки на въртене (избърсах излишното), но този шум продължава. Имам чувството, че грайфера го издава, сякаш леко запъва и трака.


# 9
  • Мнения: 2 270
Honest.mom, „изчистих и смазах“ означава, че си чистила и смазала само видимите части, или си развила болтчетата, махнала пластмасовите капаци и машината е смазана на всички места, включая зъбното колело задвижващо грайфера и копирите? Зъбни колела се смазват със силиконова или вазелинова смазка (грес). Първото което трябва да направиш, е да разглобиш, почистиш и смажеш грайфера. Ето как става това:
https://www.youtube.com/watch?v=0qWkXFDAKKs
https://www.youtube.com/shorts/Vg8HiKFy6Io
Ето защо машината се отваря, чисти и смазва всяка година ако шиеш малко, а не когато вече започне да издава неприлични звуци. Мисълта за нова машина е много добра, но нали няма да я сменяш всеки път, като се разхлопа старата? Почистваш и смазваш основно тази машина и със спастрените пари, си купуваш оверлог. С тези две машини можеш да шиеш почти всичко. Но май бъркам, защото ти вече имаш оверлог. Той също неистово се нуждае от отваряне, смазване и чистене. Веднъж започнах да броя местата за смазване на оверлога. Спрях да броя, когато стигнах 50, а след това имаше още поне 20 места за смазване. Стоплих, че искаше купуваш индустриална права машина.

# 10
  • Мнения: 15
Много добър и много лош съвет Grinning
Бях смазала само откъм лявата част, където е най лесен достъпа...имам вазелинова безцветна смазка.
Успях да сваля целия заден пластмасов капак, предния подозирам, че има болтчета, за които нямам достатъчно дълга отвертка..също така, не знам как ще я сглобя обратно Grinning Изпадаха метални частички, които може би са зад някое болтче..но кое, къде Grinning
Тръгнах много смело, но явно ще я дам на техник. Ще се позабавлява как му я нося но...
Имам оверлог, да. И него ще дам, за най-сигурно Grinning
Мисълта за нова машина е много добра, но нали няма да я сменяш всеки път, като се разхлопа старата?
Няма да сменям нищо - и трите машини ще ми трябват!

# 11
  • Мнения: 12
elektrichar и аз благодаря за тази тема, сигурна съм, че ще е много полезна. Аз поне ще я следя с интерес.
Вече научих нещо ново - за бремзите и за силиконова или вазелинова смазка (грес) за зъбните колела - това не го знаех и ще трябва да потърся да купя. Имам само машинно масло за шевни машини и с него смазвам и машината и оверлога, но ще си купя и това.  И съм леко стресирана. 50 места за смазване на оверлога? Аз на моя само лостчето на грайфера смазвам.... къде още?


Черна станция и аз по същият начин с голям мерак си купих шевна машина Сингер и си скъсах нервите с нея. Все нещо не иска да шие и ми прави проблеми. С години се борих с нея. Ту шие супер, ту не иска. С времето я разучих, четох за нея, гледах клипчета и разбрах, че проблемът не е в машината, в мен е. Моята е електронна с много програми и всяка дребна настройка и се отразява. Оказа се, че машината ми си шие от тънък тюл до кожа всичко много добре, стига аз да съм направила точните настройки. И това е най-голямото предизвикателство за мен - за кой плат, за коя дебелина каква настройка да избера. Само с едно деление промяна на регулатора за опъна на конеца например тигела има абсолютно различен вид. Машината е много чувствителна към всяка настройка.  Сега за всяко нещо пробвам варианти на парче плат и чак тогава шия. И си записвам вече, кое на какви настройки съм шила. Sweat Smile

Не знам дали при вас е същият случай, но моят опит с домашните Сингер е такъв. Бях стигнала да там да се чудя дали да не я продам и да търся друга. Сега 10 години по-късно, не си я давам Simple Smile

# 12
  • Мнения: 2 270
Elsuny, кефят ме дами които показват чистене и смазване на оверлог. Отваря момата капакът на грайферите, чисти, смазва и готово. Оверлогът се отваря да стане гол голеничък, завърташ на ръка и смазваш навсякъде, дори движението да е един или два милиметра. Въртене, триене, плъзгане, всичко се смазва. Накрая завърташ регулаторът за диференциален транспорт, за дължината на бода и ще видиш къде и там да се смаже. Жълтото масло също става и даже е по-добро, но ако в продължение над година не смазваш, частите пожълтяват, стават лепкави и затруднява движението. След това първо се капе WD-40, избърсва се и тогава се смазва. Вазелиновото прозрачно масло не оставя нищо по металните части. Ако капне на пластмасата, след време там пожълтява, а това се маха със спирт. Приказките са добри, но по-добре око да види:
https://www.youtube.com/watch?v=ep-MlbN_oJ8
https://www.youtube.com/watch?v=CEhhNv3g1tU
https://www.youtube.com/watch?v=pZ_7qpUt_wA
А добрата машина е тази, която не иска постоянно да я настройваш. Твоят Сингер се държи като принчипесса, на която под 10 дюшека са поставили грахово зърно и на сутринта момата се оплаква, че е спала ужасно. Към оверлога и покривната машина има една малка тубичка с прозрачно масло. Това е вазелиновото масло. Много по-лесно се смазват машините с вазелиново масло на спрей с дългата тръбичка. С нея се достигат труднодостъпните места и не се олива прекалено много. Преди да я затвориш с капаците, поставяш кабела и в кухнята или в банята близо до плочки, натискаш педалът докрай, да се изхвърли ненужното масло. Избърсваш излишното и тогава затваряш капаците. Машината става много тиха и не стават луфтове.

# 13
  • Мнения: 12
elektrichar благодаря за разяснението. Имам наистина с покривната такова масло и ще го използвам по предназначение вече.
Клипчетата изгледах, благодаря за тях. Имах намерение да шия тия дни, но явно ще работя с отверките и маслото....
И да шевната ми машина така се държи Simple Smile, но все още върши работа. Така, че при проблеми ще споделям тук и ще следя темата.

Общи условия

Активация на акаунт