Седмокласна Изпитна 21.07 - 27.07 Второ класиране!

  • 60 628
  • 1 371
  •   1
Отговори
# 915
  • Мнения: 49
Записахме се сутринта, а статусът все още е Незаписан, нормално ли е?

# 916
  • Мнения: 9 115
Аз смятам че математиката се учи добре ако си отваряш учебншка и четеш уроците. И си пишеш домашните. Не е кооой знае колко трудно колкото се представя тук.
На мен литер.ми беше кофти като рредмет..но и там с повечко учене станаха нещата.
Не одобрявам мързела на днешните ученици. Или не го разбирам..не знам...

Математиката се демонизира освен това. Ако вкъщи ти казват, че това е ужасно трудно и няма как да се справиш, какво може да се очаква от децата.

През последните 20 години се вдигна нивото на усвояване на чужди езици в училище. Сега искат пак да го върнат както беше преди 35-40.....за мен това е безумие.

# 917
  • ПЛОВДИВ
  • Мнения: 163
Аз малко със закъснение, но според мен, промените в броя на часовете по математика трябва да се увеличи поне с 50% в прогимназия. Смятам, че именно там е най-важната математика, която би служила на всеки през целия му живот.

В живота никога не ми се е налагало да използвам тригонометрията или ... нещата, които се учиха в 12 клас например.

Спомням си, че по мое време математиката беше 3 часа в гимназия. Аз, като хуманитарно ориентиран човек, се радвах, че е толкова малко и същевременно с това нищо не си спомням.
На мнение съм, че великият министър прави реформи на парче и нищо хубаво няма да излезе.
Безумие е, че с ИИ на чужд език, децата излизат с В2. и , за да изкарат сертификат трябва да ходят на школа/уроци, за да се подготвят.

Според мен, както има прием в МГ от 5 клас, така трябва да има прием и в ЕГ. Децата да излизат с два чужди езика в 12 клас на ниво С1 /С2. И с базови знания - А2 /В1 по трети.
Времето за чуждите езици е точно  в гимназията.
От тук научих, че историята в 10 клас е 3.5 часа.
Доста ми се виждат наистина, въпреки, че наборът е цар на историята и няма да я усети, но възможността да му е скучно и безинтересно е много голяма.

Един въпрос ме напира - как ще се готвят децата за този нов формат?!
В училище ще измислят ли такива интердисциплинарни часове?!
Чакам с интерес модела, който ще представят МОН за следващия 7 клас.

И още нещо - природни науки и география влизат в НВО математика, ок, но нека да свържат и интердисципринарно историята с БЕЛ. Има как. Като ще е, да е.
Нека и НВО БЕЛ бъде с адекватна трудност и причинно-следствени връзки. Да не е само познавате на литературното произведение. Защото, каквото и да си говорим, НВО БЕЛ тази година беше издънка. Елементарно, говоря за първи модул.

# 918
  • София
  • Мнения: 30
...
Не мога да приема претенции за борба за по-добро учитище от родител, чието дете в периода 5-7 клас по цял ден е в мола, вместо да учи. И родителят да вдига рамене и да казва на учителя, който споделя ниската успеваемост на детето му - ами аз не мога нищо да направя, вие какво предлагате?
И после учителят виновен, че фунията, която ползва не е ефективна и не е налял нищо в главата на детето му.
Имаше претенции към госпожата по математика, че давала много задачи на контролно (5 или 6 бяха, не помня), пък те решавали бавно и не им стигало времето. Предложих им да пишат на МОН да намалят задачите на НВО, за да се впишат децата във времето.
Просто има такива безумни претенции от страна на родители, че главата не ми ги побира.
И така... учителката по математика се съобрази с претенциите на родителите и намали задачите. Мислите ли, че резултатите се повишиха?! В мола е къде-къде по-интересно.

Та каквито и промени да се направят в образователната система, ще са нужни и други промени извън нея...

Напълно съм съглесен с изложеното мнение. Има много такива родители и деца! И за тях, това трябва да се казва ясно на глас, а не да си правим оглушки и преструвки.

Обаче, на мен пък главата ми не може да побере, как е възможно интелигентни хора тук във форума да не разберат следната ситуация - има много деца и родители, много..., приемете половината в София, които имат огромно желание да помогнат на децата си да изкарат колкото се може по-висок успех на НВО и колкото се може повече реални знания да натрупат. Помагат по всякакъв начин - лично, с уроци, със школи, купуват всякакви помагала, борят се като опълченците на Шипка, буквално. Но, тези деца ПРОСТО НЕ СА УЧЕНОЛЮБИВИ, или нямат дадени заложби по БЕЛ, или по МАТ, или и по ДВЕТЕ. Отдава им се История, или География или Спорт и куп други заложби, но просто им е адски трудно по тези предмети, за този материал. И, даже и да положат супер много усилия, те могат да изкарат макс 65-70 точки или малко повече на всяка от матурите. Това е реалността за много родители, които не е задължително да пишат тук. Да, ако 4-5 години ходят всяка седмица на уроци, и попаднат на добри, наистина много търпеливи учители, тогава може да дръпнат на 70-80 точки по даденото НВО.

За справка, моето дете не е точно от тези деца, но и на него му е доста трудно по МАТ. Заедно минахме целия материал по МАТ през лятото 6 срещу 7 клас. Много добре и олегнаха задачите. После през годината решихме огромно количество задачи от сбирници и примерни матури. Всеки ден сме решавали и накрая постигнахме 75.5 точки по МАТ. Да, оплеска няколко на първи модул, които много добре ги разбира, но какво да се прави, това си е и късмет. По БЕЛ има малко повече заложби и там и беше доста по приятно и лесно - резултат 92 точки с 10 пъти по-малко усилия. Като цяло сме доволни, не се оплакваме нито от матурата, нито от учители, нито от системата.
Това, което искам да кажа, че ако беше решила 3000 задачи, вместо 6000 задачи за последната година, щеше да има 50-60 точки. През целия 6-ти клас също доста задачи се решаваха.

На базата на това имам конкретни идеи, за да не са само общи приказки:
1. Ако приемем, че остане същия формат брой задачи / въпроси по БЕЛ да дават 20-30 минути повече на модул по време на НВО.
Тези, които са супер добри и си свършат за 20 минути модула + 10 минути проверка и нанасяне, чудесно! Да предават и да ходят да се забавляват! На никой, нищо няма да му попречи ако на деца, които им е по-труден даден предмет да имат тези 20-30 минути повече, спокойно да си проверят, да помислят, да пробвят разни решения. Тези, които МОГАТ и ЗНАЯТ, които са работили - те ще успеят да натрупат още точки. Тези, които просто не са решавали и нямат идея - за тях също няма значение този бонус минути. Те ако искат да предават по-рано, ако искат да висят излишно.

2. Друго предложение - да намалят обема на материала по МАТ и БЕЛ. Примерно за нас не е проблем сложността, а обема. Тя може да решава доста сложни, но ако примерно 5-7 дни решава само алгебра, после като се върне на геометрията "засича", чуди се как беше това, като и се опресни за известно време и почва и там гладко да решава по-сложни задачи. Просто ние не успяхме да обхванем гладно целия обем. Сигурно за други деца пък е труден обема на материал по БЕЛ, примерно.

3. Да има повече гимназии, които приемат с допълнителни изпитика по География, История, Физика, Химия - както са НПМГ, НГДЕК. Така деца, които не им се отдават толкова МАТ и БЕЛ или един от двата, да заложат само на тези предмети, в които са силни и им е интересно!

4. Да има по-малко деца в класовете. Ние бяхме в клас с 31 деца. Ами нямам как, какъвто и да е учителя, това са много деца. И материала като е много и децата различни и учителя обяснява елементарни неща на определени деца и времето си минава. Ами ние в този случай по-добре да си седяхме вкъщи и да си караме по нашата си програма. Тук нямат вина нито учителите, нито децата, нито родителите. Аз твърдо мога да кажа, че една част (30-40%) от МАТ и БЕЛ часовете в 6 и 7 клас бяха излишни за нас, защото се обясняваха елементарни неща по уроците адски много време. И какво като има много часове по тези предмети през годината, като те не са най-ефективните за дадени деца. Друг път, тъй като материала е много като количесто се препуска яко - примерно при нас се препускаше за раздела текстови задачи и раздела за вероятностите. Набързо се взеха, не бих казал, че се отдели време и на 20% от видовете задачи, които ги има и потенциално може да се паднат. Сигурен съм, че така е в 80% от училищата!

Да го кажем и по друг начин. Ако да речем скрита камера в София снима произволни паралелки, произволни училища, равномерно разпределено в месеците, в часовете по МАТ и после се анализират тези записи със сигурност ще се види, че материала е много (за средностатическо дете), че се препуска и се бърза, че няма време за упражнения и много от децата се нуждаят от малко повече време на НВО изпита, за да покажат истинските си знания. Така, ще се намали този силен психофактор - притеснения и спичане по време на изпита.

# 919
  • Мнения: 31 761
Не вярвам, че има средностатистически родител, който прави това:
"Ако вкъщи ти казват, че това е ужасно трудно и няма как да се справиш, какво може да се очаква от децата.".
Вероятно има и такива, но според мен там последният проблем в семейството ще да е демонизирането на математиката...

# 920
  • София
  • Мнения: 483
Не вярвам, че има средностатистически родител, който прави това:
"Ако вкъщи ти казват, че това е ужасно трудно и няма как да се справиш, какво може да се очаква от децата.".
Вероятно има и такива, но според мен там последният проблем в семейството ще да е демонизирането на математиката...
Изкривяват се нещата относно родния език и математиката. Всички сме за това да се учат, при това да се учат сериозно, но на текущото ниво , на което са.  Само промяната на  часовете няма да реши проблемите, ако не се преразгледат учебниците. От учителите, при които бяха нашите деца, нямаме оплаквания. Напротив, положиха максимум допълнителни усилия, при това напълно безплатно , да ги подготвят за НВО и сме им благодарни.  Но те са задължени да се придържат към учебните програми.

Примерно - ако накрая на децата се дават необходимите формули, събрани на няколко странички, то колко учебника трябва да се прехвърлят, за да се обобщят всички свойства на триъгълниците? 
Защо толкова малко задачи с думи се решават? 
---
Явно няма да се стигне до разговор за съдържанието и  форматите . А някакви стандарти трябва да се приемат - за хартията, използвана от печатниците за учебници и помагала, за мастилата. Лъскаво, тежко, миризма на бойни отровни вещества, ... и след кратко време в главата много не остава от попълването на кутийки и зазубрените термини и др. теории, които не се  срещат в последствие.

Последна редакция: чт, 24 юли 2025, 19:33 от xxxxxx

# 921
  • София
  • Мнения: 796
Има нещо много добро в Щатите и Канада в гимназия, за което съм чувала, свободен избор на децата на кои предмети да дадат приоритет и ученето на предметите на различни нива в зависимост от избора. Това става в рамките на самото училище. Ако ти трябва ниво за университет, избираш това ниво, учиш материала за него и те изпитват според него. Който не иска, учи базовото ниво и не го мъчат, както и не мъчат учителите да преподават на всички неща, които не са за всеки. Нашите профили нямат нищо общо с това - нито е свободен и достъпен изборът им, нито пък в 8, 9 и 10 клас е опростен материалът, така че да се покрива само базово ниво. По-добре по-малко, но да има полза и ефект. При нас от всичко по много и накрая нула при повечето от децата.

Последна редакция: чт, 24 юли 2025, 19:45 от Magenta2022

# 922
  • Мнения: 3 038
Аз също харесвам тази система, но тук така робуваме на рамките и сакън да не се смесят класовете. А това ще реши и доста проблеми от към дисциплина, квоти, субективизъм и пр.

# 923
  • София
  • Мнения: 3 357
В кой клас трябва да реши иска ли да учи за университет, ако реши в 12-ти клас какво правим. На мене ми харесва нашата система, всеки може да кандидатства за висше, ако иска.
Не се решава предварително.

# 924
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 042
Аз все още не мога да разбера идеята по математика да те изпитват с тест, а не със задачи за разписване. За това и много деца не могат да разписват задачи, защото в училище ги учат - гледаш отговорите на въпроса и спрямо тях наместваш верния отговор. Друго си е от началните класове да разпишеш една задача, учителката да мине и да види къде са ти грешките. Пък после и тестове няма да ти се опрат.

# 925
  • София
  • Мнения: 796
Не знам в кой клас. Всяко дете има нещо като съветник, с когото обсъждат развитието в гимназията, накъде иска да се насочи, кои са му силните страни и това помага на децата да се ориентират. Той следи развитието на детето. Всяка година се обсъжда кои предмети да включиш и на какво ниво. Може би в някои гимназии не е така.
Аз пък мисля, че при нас в 11 и 12 клас повечето деца само си губят времето в училище. Не виждам нещо кой знае колко смислено да правят.

# 926
  • Мнения: 75 324
Какъв е този съветник и за БГ ли говориш?

# 927
  • София
  • Мнения: 796
За гимназии в Щатите. Ментор. Каква дума използват те не знам точно.

# 928
  • Мнения: 75 324
А..в щатите. Аз помислих че за България гонвориш...

# 929
  • Мнения: 9 115
Не вярвам, че има средностатистически родител, който прави това:
"Ако вкъщи ти казват, че това е ужасно трудно и няма как да се справиш, какво може да се очаква от децата.".
Вероятно има и такива, но според мен там последният проблем в семейството ще да е демонизирането на математиката...

Напротив, точно това чета в последните страници.... математиката е ужасна, тя не е за всеки, да си я учат там тези, които искат....и т.н..... Не написа ли ти, че 3 часа на седмица са ужасно много?

Общи условия

Активация на акаунт