Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 43

  • 26 530
  • 822
  •   1
Отговори
# 780
  • Мнения: 1 868
Като акцентирахте върху премахването на отстъпката за местния данък за първо жилище, значи облагодетелстват едрите наемодатели (не визирам хората тук). Т.е. фондове с цели сгради няма да ги засегне. Интересно ми е каква би била следващата стъпка, така че да спънат дребните хора,инвестиращи в имоти, но да не пипат големите? ТБО е добър пример. Може да измислят и нещо като данък наем за физ.лица да е по-голям, което би било тотална глупост,защото проблемът тук е да се обхванат всички отдаващи.

# 781
  • Мнения: 8 096
Ами могат да заимстват чуждата практика. Договор 4+4 е с по-нисък данък от този за къс период. Жилище отдадено на студенти също е с префернциален данък. Имаше и схеми с "отдаване" само на едната стая. И винаги ги има недклариращите. Намерят някой колега или чужденец, или друг кандидат склонен на малко по-нисък наем, но да живее без договор....

# 782
  • Мнения: 4 294
Общините  или който и да е, отговарящ за боклука с години не могат да се оправят с разделното събиране, не можаха да купят по-големи контейнери за тази цел, сега ще се чудят какво и как да измислят за да се определя на човек. С торбите /както е в Швейцария/ е по-добре, с карти - възрастните хора дали ще се оправят, поне някои от тях. В Англия, не знам дали навсякъде е така, бяхме на гости на братовчеди на мъжа ми - ако помня какво ми обясняваха, че беше отдавна, също е с торби, но за различните отпадъци различни. Миеха всичко - алуминия от киселото мляко /тях някак си отделно се слагаха/, кофичките, бутилките от олио, хартиите разбира се също. Другите отпадъци - правеха на компост. Но, те имаха и градина, и тъй като са в къща - място, където седяха торбите. Май 1 път в седмицата идвали да ги събират. Но не помня за стъклените бутилки, сигурно и те. Но, в случая става въпрос за село, с 10 хиляди жители. За градове - не знам как е.

Ние генерираме доста боклук, голяма част са пластмасови опаковки и стъклени бутилки, по-скоро са по-обемни. Но, контейнерите за разделно събиране са на 20 м. от нас, но и са за доста блокове в диапазон около тях. И винаги са пълни, и почти никога не мога да си изхвърля "амбалажа" в тях - нося до там, не става, връщам се до нормалния контейнер - и в него. Не знам какво ще се получи и сега. Но, обикновено става така - "ражда" се някакво недоносче във вид  на наредба/закон, а организацията - никаква или неудачна.

Относно наемателите - добра е идеята, данъкът за боклука да се разделя на 12 и да се прибавя към наема, но как ще се отрази и приеме, зависи от много обстоятелства.

# 783
  • Мнения: 3 418


Относно наемателите - добра е идеята, данъкът за боклука да се разделя на 12 и да се прибавя към наема, но как ще се отрази и приеме, зависи от много обстоятелства.

Аз съм съгласна на този вариант,  но в договора да е упоменато каква сума е за наем и каква за данък. Пиша го като майка на наемател.

# 784
  • Мнения: 1 799
Разбира се, че трябва да е описано и уговорено.
Но всяко нещо работи само ако е пазарно.
Аз не обичам да съм от "новаторите" в тия неща. Ако стане масова практика, чак тогава. Още карам с по 1чен депозит навсякъде.
В момента на магазините ми такса смет е доста висока. Май колкото почти 1 месечен наем. Плащам си я.

# 785
  • Мнения: 1 481
Данък сгради и такса за  ремонт на входа си плащам аз, но такса смет си плащат наемателите. Написано е в договора.

# 786
  • Варна
  • Мнения: 7 020
О да, на магазините тбо е дооста висока, но и аз плащам. Не съм седнала да мрънкам. Никой не ме е накарал насила да купувам.
Относно дали да е включена в наема таксата, тя винаги е. Дори и да не е описана надлежно в договора, много знае Мария как съм си изчислила цената и дали с парите си купувам дрехи или плащам такси. Някак си не би следвало да я интересува къде ми отиват парите, но има хора, които ще се почувстват толкова по-добре, колкото по-малко остава за моята гуша.

# 787
  • Мнения: 8 096


Относно наемателите - добра е идеята, данъкът за боклука да се разделя на 12 и да се прибавя към наема, но как ще се отрази и приеме, зависи от много обстоятелства.

Аз съм съгласна на този вариант,  но в договора да е упоменато каква сума е за наем и каква за данък. Пиша го като майка на наемател.
Още на огледа разяснявам кое колко струва от фиксираните такси, включително и такса смет. За ток/вода мога само да ориентирам колко е харчел 1 човек в жилището преди. Никой до момента не се е отказал заради 7 до 12 лв месечна такса за боклука. После е описано и в самия договор точно и ясно, както и в какъв срок се предават/превеждат парите за сметки след като пратя фактурите.

# 788
  • Варна
  • Мнения: 7 020
А защо ориентирате колко е плащал един човек преди тях? Каква ориентация може да бъде това, ако са с тотално различен бит? Цените на кубик вода и на киловат час се знаят. Колкото си консумират, толкова ще платят.

# 789
  • Мнения: 8 096
А защо ориентирате колко е плащал един човек преди тях? Каква ориентация може да бъде това, ако са с тотално различен бит? Цените на кубик вода и на киловат час се знаят. Колкото си консумират, толкова ще платят.
Защото са неориентирани. Идват хора от чужбина и не са наясно. Искат да знаят горе долу колко ще им излизат разходите. Естествено, че един може да се е къпал 5 пъти седмично, а друг 2 пъти на ден и с тока по същия начин.
Защото някои българи се притесняват сградата да не е случайно на строителен ток още (в новите ми имоти и това разяснявам), в други понеже имаме ТЕЦ искат да знаят ако не ползват парното колко е ориентировъчно сградната инсталация и колко ако се топлят.
Всички са наясно, че това са разходи, които НЕ мога да им гарантирам, но ако видят сметка за ТЕЦ 400 лв/мес за тристаен няма да наемат. Едни момичета точно от такова място бягаха и дойдоха при нас. При нас плащаха зимата 150 лв лятото 40 лв.

П.П.
Дали младеж на 20 г знае колко кубика изразходва на месец, че да си ги умножи по 3.50 лв примерно? Или колко киловата обикновено се изразходват?

Последна редакция: нд, 24 авг 2025, 10:35 от drago_2008

# 790
  • Мнения: 7 402
Нормално е да питат колко са били средните разходи за отопление, за да си смeтнат влиза ли им в бюджета.
Ясно е че хората са различни, но все пак е ориентир.

# 791
  • София
  • Мнения: 18 507
Диди, ако четеш и си свободна  - моля пусни нова тема.
Или някой друг да го направи, ако е свободен.
Тази мина 50 стр. и да не я заключат модераторите.

# 792
  • София
  • Мнения: 291
Предстои ми обзавеждане на първо жилище, което ще давам под наем. Намира се в София, до Пирогов/Мед. академия и вероятно ще се стремя към наематели с по-високи претенции. Приемам съвети за електроуреди - пералня, фурна и плот, абсорбатор? Погледнах в съответните теми, но там се обсъждат уреди за лично ползване и подходът е по-различен.

# 793
  • Мнения: 7 029
Да попитам наемодателите: правите ли протокол с показания/ снимки с показанията за ток и вода? Брокерът направи само договор и опис, но нищо не спомена за засичане на показания за ток и вода,  но се сетих, че май трябва да има такъв? Скоро предстои подписване на договор и ми се върти в главата, че ние, като наемодатели сме правили такъв протокол.

# 794
  • Мнения: 8 096
Да попитам наемодателите: правите ли протокол с показания/ снимки с показанията за ток и вода? Брокерът направи само договор и опис, но нищо не спомена за засичане на показания за ток и вода,  но се сетих, че май трябва да има такъв? Скоро предстои подписване на договор и ми се върти в главата, че ние, като наемодатели сме правили такъв протокол.
Да, пиша ги на описа за предаване на имота и обзавеждането. Разписват го и получават ключовете. После пращам и снимките заедно с тези на имота при предаването му, които са много подробни.

prokibar, зависи какъв клас имот отдавате. За мен не върви на двустаен за 1600 лв добре обзаведен да монтирам свободно стоящи бели или иноксови уреди. Аз слагам уреди за вграждане. Залагам на такива с 5 г гаранция.
Предпочитам например фурна Уирпул за 500 лв "стар" модел с пиролиза и т.н., която да си изкара гаранцията и после да подменя.
Доста хора в темата слагат свободно стоящи и по-евтини.

Общи условия

Активация на акаунт