Когато говорим за училището, винаги поставяме на първо място успеха на учениците – резултатите от тестовете, оценките и постиженията. Но връзките между децата, които се установяват по време на междучасията, съвместните проекти или в училищния автобус, обикновено се пренебрегват. Макар че училищните приятелства са нормална част от съзряването, тяхното значение е по-голямо, отколкото повечето от нас могат да си представят. Училището е среда, в която децата развиват социални умения, изграждат приятелства и се учат на сътрудничество. Това е също толкова важно за успехите им в живота, колкото и академичните знания.

Кои са ползите от училищните приятелства за учениците?

Приятелствата в училищния живот са от решаващо значение за развитието на детето, тъй като осигуряват емоционална подкрепа, развиват социалните умения, повишават академичната мотивация и подпомагат психичното благополучие.

•   Емоционално развитие – чрез приятелствата децата се учат да разпознават и регулират чувствата си, като същевременно реагират на емоциите на другите по приятелски начин. Когато приятел е разстроен, те се учат на състрадание; когато спорят, те се учат на разрешаване на конфликти. Тези емоционални инструменти и умения дават на човека важни житейски уроци за по-късен живот.

•   Социално обучение – приятелствата помагат на децата да придобият  ключови умения за комуникация, да правят компромиси, да проявяват търпение и емпатия. Те се учат да чакат реда си да говорят, да интерпретират социалните сигнали, да се извиняват, когато допуснат грешка, и да се радват на успеха на другите.

•   Академична мотивация – наличието на позитивна група от връстници може да подобри концентрацията и нивото на ангажираност на детето в училище. Добрите приятели се подкрепят взаимно в ученето, по време на час и при поддържането на мотивация. Ученик, който се чувства комфортно в своята среда, е по-склонен да посещава училище и да се ангажира с учебните занимания.

•   Буфер за психично здраве – в трудни моменти добрите приятели са най-добрите терапевти. Когато детето е тревожно, чувства се отхвърлено или е претоварено, наличието на грижовен приятел, на когото да се довери, може да помогне за намаляване на нивата на стрес. Това също така би създало чувство за принадлежност, вместо изолация.

За правилното развитие на тези приятелства, децата се нуждаят от подходящо пространство за социално развитие. Това включва свободна игра, възможности за съвместна работа и уроци за това как да разрешават конфликтите без страх и насилие.

Кои са факторите, които допринасят за изграждането на силни  училищни приятелства?

Добрите приятелства не се създават за една нощ, а се изграждат с течение на времето. Училището е мястото, където децата общуват, свързват се, проявяват емпатия и работят заедно. Приятелствата започват с общ интерес – това може да е споделена страст към поредица книги, игра в един и същ спортен отбор или просто споделяне на един чин в клас.

•   Споделени преживявания
. Когато учениците преминават през трудности заедно, като например подготовка за изпити, работа по научен проект или участие в училищна пиеса, тези преживявания, споделените постижения и усилия формират връзка и чувство за единство. Преодоляването на трудностите като група ги учи да се доверяват един на друг и да задълбочават емоционалната си връзка.

•   Редовно взаимодействие. Редовните, ежедневни срещи създават впечатление, че се познават. Може да е преди часовете, по време на групова работа или в междучасията, но тези малки, ежедневни, безценни моменти създават ритъм на приятелство, в който доверието и непринудеността могат да се развият напълно естествено.

•   Подкрепяща среда. Училищата, които насърчават приобщаването, емпатията и емоционалната безопасност, дават по-голяма възможност на децата да се отпуснат и просто да бъдат себе си. Класните стаи, в които сътрудничеството е приоритет пред конкуренцията, улесняват връзките, основани на уважение.

Как родителите могат да подкрепят здравословните училищни приятелства?

Създаването на приятелства невинаги е лесно за децата. Понякога се проливат сълзи, когато връзките не се получат или любимият им съученик предпочита да играе с някой друг. Но това са и много важни преживявания, защото дават възможност на детето да направи нови стъпки в своето развитие. Родителите не трябва да избират приятелите на детето си, но могат да създадат среда, в която да се развие здравословна дружба.

Ето как бихте могли да помогнете за изграждането на позитивни социални връзки:

•   Обсъдете ценностите. Разговаряйте за качествата на добрите приятели като честност, доброта и лоялност, помогнете им да развият морален компас за взаимоотношенията си. Когато децата знаят какво да търсят, е по-вероятно да изберат приятели, които ги подкрепят.

•   Запознайте се с приятелите им. Интересувайте се от групата връстници на детето си (но без да се натрапвате!), това ще ви даде представа за случващото се. Срещите за игра или събиранията с приятели, организирани от вас, биха ви позволили да наблюдавате и фино да насочвате социалното поведение. Като родители трябва да цените разнообразието от приятелства и да подчертавате положителното им значение - независимо от произход, външен вид и интереси.

•   Внимавайте за предупредителни знаци. Не всички приятелства са вечни и здравословни. Ако детето ви не се държи нормално, става затворено, тревожно или ядосано, ако забележите внезапни промени в настроението, отказ да ходи на училище или понижаване на успеха, не забравяйте, че това са симптоми на токсична връзка.

•   Моделирайте здравословни взаимоотношения. Децата имитират това, което виждат. Когато родителите проявяват уважителна комуникация, отстояване на границите и конструктивно разрешаване на конфликти в отношенията си (с партньора, с приятелите или дори с непознати), децата най-вероятно ще пренесат това поведение в социалния си свят.

Какви умения са нужни на детето ви, за да може да печели добри приятели?

Като родители трябва да се погрижите детето ви да развие определени качества и умения, които ще му помогнат да създаде здравословни приятелски връзки. А те са:

•   Да регулира собствените си негативни емоции;

•   Да разбира емоциите, желанията и възгледите на другите хора, да предвижда последствията от различни действия;

•   Да проявява съчувствие, емпатия и да предлага помощ;

•   Да умее да се доверява на другите хора;

•   Да може да създава нови познанства, да слуша активно, да дава обратна връзка и да участва в разговори;

•   Да бъде способно на сътрудничество, преговори и компромиси;

•   Да може да се извинява и да се коригира, като същевременно отстоява границите си.


Как да помогнете на детето, ако не може да си намери приятели?

Болезнено и трудно е да знаеш, че собственото ти дете няма приятели – депресиращо чувство, с което някои родители със сигурност са запознати. Още по-трудно е за засегнатото дете, което може да се чувства изолирано и самотно. Сега то се нуждае от особено чувствителна подкрепа, за да се измъкне от тази ситуация. Важно е да бъдете търпеливи и да му дадете време да създаде приятелства. Важно е също така да разберете какви са причините. А те могат да бъдат много различни.

От време на време децата в един клас просто не се разбират помежду си. Тогава е полезно да се насърчава контактът с връстниците чрез хобита и дейности извън училище.

Може би детето ви е особено срамежливо и се нуждае от повече насърчение и подкрепа. Като родител можете да организирате съвместни дейности или специално да поканите други деца в дома си. В позната среда взаимоотношенията могат да се развият по-лесно, което ще повиши самочувствието на детето ви.

Понякога причините са по-дълбоки и детето ви се нуждае от професионална подкрепа. Това може да е така например, ако то има ADHD или някаква форма на аутизъм. Засегнатите деца срещат много повече трудности в създаването на приятелства. Необходима е медицинска диагноза, за да се изясни ситуацията. В този случай първото ви работа е да се консултирате със специалисти, които могат да помогнат на детето ви да разработи подходящи стратегии.


Къде можем да намерим помощ и съвет, ако детето се чувства самотно в училище?

Ако забележите, че детето ви има трудности със справянето в групата, можете да говорите с учителите в училище или с училищния психолог.


Училищните приятелства не са временен етап, те играят ролята на емоционални котви в периода на промяна и развитие. Осигуряват нещо повече от другарство – изграждат характер, устойчивост и дават чувство за принадлежност. Насърчаването на тези взаимоотношения е една от най-ценните инвестиции в живота на детето.