Отговори
  • Мнения: 198
Пиша с надеждата да чуя мнение от родители, минали през подобни ситуации.

Имаме дете в 6. клас с дислексия. Учим в малко частно училище (12 деца в класа), но средата е доста сложна. В класа има три деца със СОП – едно с високо функциониращ аутизъм, което често прекъсва с логорея или емоционални епизоди, и две други без официална диагноза, но с постоянни проблеми с общуването – викане, дразнене, боричкане помежду им.

Моето дете трудно понася този постоянен шум. Миналата година беше много тежка – прибираше се прегряло, изнервено, изморено, а накрая не беше усвоило почти нищо, което наваксвахме вкъщи. Надявах се тази година нещата да се променят, но ситуацията е същата.

Наскоро се стигна до инцидент – двама от съучениците се сбиха, а моето дете се намесило и ги разтървало грубо (в присъствието на учител). После едното дете разказало съвсем различна версия вкъщи, представяйки се като жертва, и дори не дошло на училище на следващия ден, защото било „стресирано“. Впоследствие се изясни, че версията на моето дете е вярната, но училището някак „омекотява“ случката – не говориха нито с децата, нито взеха мерки. Сега същото дете седи пред моето и продължава да го ръчка и дразни по цял час.

Честно казано, вече не знам как да реагирам. От една страна, плащаме немалко пари за частно образование, очаквайки спокойна и подкрепяща среда. От друга, започвам да се страхувам, че в един момент моето дете ще избухне и ще отвърне физически – не защото иска, а защото е натрупало твърде много напрежение. А аз категорично не искам да се стига до насилие.

Как бихте постъпили в такава ситуация?

Да настоявам ли за разговор с ръководството и училищния психолог?

Има ли начин да се поиска промяна в организацията или мястото на децата в класната стая?

Или да потърсим друго училище, дори и това да значи нова адаптация и среда?


Ще съм благодарна за всякакъв опит, съвет или гледна точка.

# 1
  • София
  • Мнения: 967
Потърсете друго частно училище с по-нормална среда. Тук нищо няма да се промени - ясно е от описаното.
Момчета ли преобладават в класа?

# 2
  • Мнения: 198
Не. Всъщност момичетата са повече, но проблемните 3 броя са момчета
Потърсете друго частно училище с по-нормална среда. Тук нищо няма да се промени - ясно е от описаното.
Момчета ли преобладават в класа?

# 3
  • София
  • Мнения: 967
Според мен не е необходимо да търсите училище, което приема специално и целенасочено деца със СОП, след като вие може да работите допълнително вкъщи с детето, когато се налага. Проучете други частни училища, които не са много академични и с труден прием. Най-важно от всичко за едно дете на тази възраст е да е спокойно в училище. Всичко друго се оправя. Ако имате нужда, може да поискате съвет в темата за частните училища.

Последна редакция: чт, 23 окт 2025, 12:16 от Magenta2022

# 4
  • Мнения: 198
Благодаря много за мнението и отделеното време. Идеята на частното училище беше да го обучават професионалисти с цел да разгърне потенциала си (има такъв), а не майка му вкъщи, но явно няма как да избягаме от това.
Според мен не е необходимо да търсите училище, което приема специално и целенасочено деца със СОП, след като вие може да работите допълнително вкъщи с детето, когато се налага. Проучете други частни училища, които не са много академични и с труден прием. Най-важно от всичко за едно дете на тази възраст е да е спокойно в училище. Всичко друго се оправя. Ако имате нужда, може да поискате съвет в темата за частните училища.

# 5
  • Мнения: 273
Защо не пробвате да разговаряте с класния ръководител и/или с някой с който да се разберете за настаняване в класната стая на децата така, че за всички да е добре?
 В пети клас(държавно училище с 27 деца), имахме подобна ситуация и помолих класната да направи нещо. Тя направи разместване на децата така че да няма конфликти и дразнене и нейната дума стана закон, реда се спазваше,  така конфликтната ситуация се овладя.
За кое училище става дума? Ако не желаете да пишете тук името му, моля да ми пишете на лични, защото и аз се интересувам от частно училище за дете с дислексия след 7 клас.Благодаря предварително.

# 6
  • Мнения: 198
Още от миналата година говорих с класната и директорката. Тази плюс някои от учителите по предмети. Обещано е, че ще има реакция и разместване. Днес имат час на класа и се надявам въпросната рокада да се случи.
Защо не пробвате да разговаряте с класния ръководител и/или с някой с който да се разберете за настаняване в класната стая на децата така, че за всички да е добре?
 В пети клас(държавно училище с 27 деца), имахме подобна ситуация и помолих класната да направи нещо. Тя направи разместване на децата така че да няма конфликти и дразнене и нейната дума стана закон, реда се спазваше,  така конфликтната ситуация се овладя.
За кое училище става дума? Ако не желаете да пишете тук името му, моля да ми пишете на лични, защото и аз се интересувам от частно училище за дете с дислексия след 7 клас.Благодаря предварително.

# 7
  • Мнения: 239
Моят съвет е да реагирате. Първо в училище, през класен ръководител и директор , и ако няма  адекватни мерки от тяхна страна, мислете за смяна.

# 8
  • Мнения: 16 007
За съжаление, тъй като приобщаването е мит е бг голяма част от родителите на деца СОП ги записват в частни училища. Те там са без подпомагане (родителите подпомагат учебния процес както намеря за добре) , понеже  това е практиката на частните училища, Децата са там "чисти" като сълза, а това дали и как проявяват проблеми в поведение и обучение се обсъжда под сурдинка. И така си и изкласяват. Често са и повече от 3 в клас, особено ако не са супер тежки случаи и може да се "минава между капките" . Това е вече закрепен модел за Бг. Освен това често психологът, който е задължителна част от училищния екип, не върши никаква работа, по-скоро е фотограф, организатор на събтия, решава някакви минимални проблеми. Затова, няма деца, които да са по-важни от други. Всички плащат такса, всичко се замита под килима, просто се гледа да се разминат големите сътресения. Често има родители "спонсори" на училището  и местото на детето им е буквално бетонирано.
От всичко каквото написах, ви е ясно че проблемът няма как да се реши, защото всички плащат такса и училището не би пожелало някое дете "да напусне" или някой родител да остане "обиден от забележка".  Съжалявам, че така неоптимистично звуча, но поне ви казвам каква е реалната картина, за да не останете в разочарование  когато разговори и изясняване на позиция не подобрят ситуацията.

# 9
  • Мнения: 198
Благодаря много за откровеното мнение. Нямам полза от фалшив оптимизъм предпочитам сумата да я дам за индивидуални уроци пред това детето ми да служи за упражняване на нечии липсващи социални умения или непризнати диагнози.
За съжаление, тъй като приобщаването е мит е бг голяма част от родителите на деца СОП ги записват в частни училища. Те там са без подпомагане (родителите подпомагат учебния процес както намеря за добре) , понеже  това е практиката на частните училища, Децата са там "чисти" като сълза, а това дали и как проявяват проблеми в поведение и обучение се обсъжда под сурдинка. И така си и изкласяват. Често са и повече от 3 в клас, особено ако не са супер тежки случаи и може да се "минава между капките" . Това е вече закрепен модел за Бг. Освен това често психологът, който е задължителна част от училищния екип, не върши никаква работа, по-скоро е фотограф, организатор на събтия, решава някакви минимални проблеми. Затова няма деца които да са по-важни от други. Всичко се замира под килима, просто се гледа да се размина големите сътресения. Често има родители "спонсори" и местото на детето им е буквално бетониран.
От всичко каквото написах ви е ясно че проблемът няма как да се реши, защото всички плащат такса и училището не би пожелало някое дете "да напусне" или някой родител да остане "обиден от забележка".  Съжалявам че така неоптимистично звуча, но поне ви казвам каква е реалната картина, за да не останете в разочарование  когато разговори и изясняване на позиция не подобрят ситуацията.

# 10
  • Мнения: 16 007
Проблем е, че когато говорим за соп обуителен както при вас (заради дислексията) нещата са едни и много по-спокойни, дори да има 3-4 такива деца в класа, но когато говорим за поведенчески девиации, това няма как да не афектира върху атмосферата и взаимоотношенията между съученици.
Вариантите ви са или друго частно училище, или държавно, с частни уроци по затруднителните предмети.

# 11
  • Мнения: 4 416
От личен опит и с дислексия и с частно у-ще: за дислексията има техники за учене , бих се посъветвала със специaлист. За училището... бих го сменила.

Последна редакция: пн, 27 окт 2025, 09:51 от Eli..........

# 12
  • Мнения: 198
Благодаря за мнението. Със специалисти се работи по отношение на ученето. Дислексията е "овладяна" в частта, която зависи от детето и семейството. За училище е сложният въпрос
От личен опит и с дислексия и с частно у-ще: за дислексията има техники за учене , бих се посъветвала със специялист. За училището... бих го сменила.

# 13
  • София
  • Мнения: 1 573
Аз бих отишла при директорката и бих си задала въпросите. Да, всички деца плащат такса, те се рекламират с индивидуалния подход и е редно да оправят някак си ситуацията. Направих това, само че в детска градина, като изисках незабавна промяна от тях. Така че, според мен, ако видят, че няма търпимост, ще взмат мерки. Едва ли искат да ги описваш в интернет форуми.

По мое мнение, в държавно училище сякаш децата са доста по-толерантни, учителите и училищните психолози работят доста с класа, за да може детето да се чувства част от колектив и да бъде добре прието. Моите наблюдения са, че ресурните учители (това, което аз видях беше дете с разстройство от аутистичния спектър) също много помагат на такива деца.

Това, което аз мога да дам като пример е гимназия. В началото на детето беше трудно, около 3-я месец класа го прие и винаги са го защитавали и са му помагали, защото виждаха, че на моменти показва слабост и класа се намесваше. Третираха си го като талисман, но момчето беше наистина умно.

# 14
  • Мнения: 1 935
Не сте писали дали училището има и гимназиален етап и възнамерявате да продължи там, или ще кандидатства на общо основание с НВО.

Ако е второто, и аз се присъединявам към мнението, че ще е добре да смените училището още сега, стига да имате вариант. Ако не са взети мерки от ръководството досега, най-вероятно няма и да се случи.

Според мен малкият колектив и по-индивидуалният подход са предимства само в началния етап. За деца вече в прогимназия, малкият клас не носи такава добавена стойност и рязко може да стане рисков като среда, както се е получило и при вас. Още повече детето е само с дислексия, която успявате да компенсирате с допълнителна работа, няма други обучителни затруднения или поведенчески проблеми.

Общи условия

Активация на акаунт