Филм на ужасите в час по трудово

  • 3 564
  • 83
  •   1
Отговори
  • Мнения: 9 865
Детето на моя позната е с разцепено слепоочие. Правели някакви лопатки, заиграли се и без да иска едно момиченце съсякло дъщерята на моята позната с направената току-що лопатка.
Но това не е за първи път. Преди около месец, отново в час по трудово, друго дете си смачква пръста с менгеме. Пробиват с истински бор-машини, работят с ток, а учителят през това време чете вестник в помещение съседно на работилницата...
И понеже дотук е само разказ... Занете ли какво се случва в часовете по трудово, особено при по-големите деца? Смятате ли тези часове за полезни в този им вид?

# 1
  • Мнения: 8 964
Смятате ли тези часове за полезни в този им вид?
Часовете по трудово не би трябвало да имат "този вид"! Особено след безбройните искания на учителското съсловие, които цялото общество беше принудено да търпи.

# 2
  • Мнения: 2 818
Часовете по тродово са хубаво нещо, но все пак да са учебни часове, а не свободен час в стаята по трудово.

# 3
  • Мнения: 172
Не съм ученичка, но още когато бях тези часове бяха безсмислени. Спомням си, че в седми клас ги измести втори чужд език и това беше най-хубавото нещо, което измисли директорката. Ние редовно се разхождахме в един универсален магазин близо до Централна гара, чието име не помня, за да наблюдаваме как хората работят. А това, за което ти пишеш е безумие! Но защо ли ми се струва, че учителите само искат, а нищо не дават!? И това не се отнася само за часовете по трудово.

# 4
  • София
  • Мнения: 4 778
Часовете по тродово са хубаво нещо, но все пак да са учебни часове, а не свободен час в стаята по трудово.
Съгласна съм.
На колко години са тези деца, че използват подобни инструменти?  Rolling Eyes

# 5
  • Мнения: 1 671
Децата ми са още в ранна училищна възраст, нямам преки наблюдения.

Спомням си моите часове по трудово - и с менгемета работехме, и с пили, и на шевни машини, и с електричество.
Но винаги под надзора на учител и винаги в малки групи - по десетина ученика.

Ако учителят е бил в друга стая и е оставил учениците сами да работят,
това си плаче за дисциплинарно наказание.


Не мисля обаче, че часовете по трудово са безсмислени и ненужни.
Още помня една рецепта за пролетен хайвер от часовете по готварство.
Стана мой специалитет.

# 6
  • Мнения: 48 043
 #Crazy
имам спомени от нашите часове, понякога имахме готвене на салата, торта, понякога сме правили обувалки и лопатки...честно казано не знам каква полза има от тия часове в днешното натоварено време ми се виждат отживелица, която е излишна за децата...а и тия машини там със сигурност са на по над 25 години

# 7
  • Мнения: 172
Според мен възрастта не е от значение. Та някои възрастни хора не боравят правилно с подобни инструменти.

# 8
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 192
а само часовете по трудово ли са филм на ужасите? и какво точно направи директора/директорката след първия случай? а след втория? а родителския съвет?

# 9
  • Мнения: 3 521
В нашите часове по трудово също имаше металообработване, дървообработване, селско стопанство, шев и кройка и също се работеше с истински менгемета, длета, пили, чукове и пирони, ламарина, шевни машини и т.н.
В началото на всеки раздел се четеше "Техника и безопасност", в която много подробно се обясняваше какво и що, ние се подписвахме и...винаги имаше някой порязан, накълцан или нещо подобно Mr. Green.
Що? Ами, защото не слушахме!
Т.е. да има файда от часовете по трудово, с какво да бъдат заменени  - с конзоли с Контра страйк ли?

# 10
  • Мнения: 9 865
Не знам детето не е мое, иначе щях до последно да се боря този човек да бъде уволнен. Доколкото знам той е на щат повече от 30г., напълно невъзможно да бъде уволнен в град като този. Училището не се е включило в стачката. Децата са на 11-12 г.(поправям се)

# 11
  • Мнения: X
 Дори и учителят да е бил в другата стая, ако не беше - какво? Неможе да е едновременно при всяко дете и да му държи ръцете за да не се пречука. Това е по-скоро....незнам битова злополука, мисля че може да се случи и у дома. Все едно да обвиня мъжа ми че е бил в другата стая, докато аз съм си порязала пръста с ножа, режейки салата.  Thinking
 И да, аз съм ЗА часовете по трудово. това, че някой се е наранил не значи, че предмета е безполезен.  Някои имат и алергия от тебешир..... Peace
 Аз в час по трудово си направих първата и последна дъска за рязане:) Подарих я на майка ми и до ден днешен си я ползва. Голяма, дървена с издъбано името ми, датата и класа в който съм била. Като и съм шила единствената си домакинса престилка за пръв път на истинска шевна машина! Момиче от моя клас си проби пръста и нокътя с иглата, това не прави часа безполезен, просто тя беше невнимателна. Иначе всички щяхме да сме със зашити пръсти. А учителят неможе да бъде навсякъде.

# 12
  • София
  • Мнения: 4 778
В нашите часове по трудово също имаше металообработване, дървообработване, селско стопанство, шев и кройка и също се работеше с истински менгемета, длета, пили, чукове и пирони, ламарина, шевни машини и т.н.
В началото на всеки раздел се четеше "Техника и безопасност", в която много подробно се обясняваше какво и що, ние се подписвахме и...винаги имаше някой порязан, накълцан или нещо подобно Mr. Green.
Що? Ами, защото не слушахме!
Т.е. да има файда от часовете по трудово, с какво да бъдат заменени  - с конзоли с Контра страйк ли?
И при нас беше така, карахме трудово с подобни машини в 8-9 клас, но никога не е имало инциденти. Учителите ни бяха много строги, ние ги мразехме заради това, но дисциплината беше перфектна. Сега разбирам защо са ни се карали толкова в тези часове дори и при дребни глупости.
Иначе по трудово най-вече имахме техническо чертане, готварство, електротехника. Интересно си беше, а и полезно. Според мен виновен е учителят, но и децата трябва да внимават.

# 13
  • Мнения: 9 865
Учителят не е бил в стаята ИЗОБЩО. Не може да се сравни с това като си порежеш пръста в кухнята, а мъжа ти е в съседната стая. Сравнението е нелепо. Учителят е там и му се плаща за да е там и като стане злополука да съобщи на родителите и да поеме отговорност, а не тълпа деца да отидат на местоработата на майката и да и кажат, че на Марийка и пробиха главата и изтече 1л. кръв, сега е в болницата...

# 14
  • Мнения: X
Не знам детето не е мое, иначе щях до последно да се боря този човек да бъде уволнен. Доколкото знам той е на щат повече от 30г., напълно невъзможно да бъде уволнен в град като този. Училището не се е включило в стачката. Децата са на 11-12 г.(поправям се)

Ама какво е виновен "този човек", че се е случило това?
 1-во Той неможе сам без знанието на ръководството да вземе 30 деца и тихо и тайно да ги вкара в стая с животозастрасяващи машини, след което да ги зареже там пускайки им тока и да избяга с вестника в другата стая. Стига сте драматизирали........неприятно е това което се е случило, и съм сигурна, че на учителя също не му е весело. такъв учебния план. Някой някъде е преценил че на тази възраст децата трябва да се занимават с такива упражнения. Аз  в 5-ти клас имах дърво и металообработване. Тъкмо на тая възраст. За щастие не сме имали инциденти, само хубави спомени:)
 Със сигурност им е обяснено с кое как се работи, просто понякога се случват инциденти. Затова се казва :" Да ги пази Господ" . Всички да ни пази !

# 15
  • Мнения: 4 586
Какво отношение има възрастта на уредите към произшествието?
Дори и да струговат дръжка за лопатка на струг с ЦПУ, или да пробиват отвор
на координатно-разстъргвателна машина, това не прече на един ученик да
цапне друг с лопатката по слепоочието.
Човек все пак трябва да има елементарни трудови умения.
На мъж който е пробил дупка в панелка за дюбел за гоблен, или е сменил
гумичката на капещата чешма, или гуменото съединение на пералнята, а?
И манджичката му манджичка, и сексът му секс.

# 16
  • Мнения: 9 865
Забравих, че за да се промени нещо у нас трябва да има поне няколко смъртни случая. Наистина прекалено драматизирам.

# 17
  • София
  • Мнения: 10 379
Не знам детето не е мое, иначе щях до последно да се боря този човек да бъде уволнен. Доколкото знам той е на щат повече от 30г., напълно невъзможно да бъде уволнен в град като този. Училището не се е включило в стачката. Децата са на 10-11г.
При достатъчна инициативност от страна на родителите на пострадалото дете, няма начин да не бъде уволнен.
Доста неща в българското образование имат нужда от генерална промяна. Най-важното е отношението на преподавателите към учениците.

Учителят е там и му се плаща за да е там и като стане злополука да съобщи на родителите и да поеме отговорност, а не тълпа деца да отидат на местоработата на майката и да и кажат, че на Марийка и пробиха главата и изтече 1л. кръв, сега е в болницата...
#Crazy И това ли не е направил?

# 18
  • Мнения: 2 149
Какво значение има дали у-щето е стачкувало или не?
Има дете, което е наранено от друго дете.
Родителите на нападателя+родителите на раненото+преподавател+директор = среща.
А, и класният ръководител също.
Злополуки са ставали и ще стават, лошо е като се случи, но не е повод да се правят заключения кой час трябва да го има и кой не.

От моето трудово помня, че сме правили може би първата бухалка за бейзбол в София Grinning, или пица, или пиле с ориз. Шили сме престилки и калъфки за възглавници, бродирали сме на машина и на ръка.
Хайде децата ни да не се учат на труд и дисциплина, да видим колко момичета ще ги научи майка им да готвят, която главно претопля полуфабрикати или поръчва храна за дома. Пълно е с жени, които едни яйца не могат да опържат, или казват, че едно подгъване на панталон не могат да направят.
Лично то ми мнение е, че е по-добре да се научат, а въпреки това да плащат на готвачка/шивачка, но не и да не могат.
Не стига, че жените масово не готвят, защото не могат, не шият, защото били с две леви ъце, но и мъжете един корниз не могат да извинтят  Naughty
Цитат
Т.е. да има файда от часовете по трудово, с какво да бъдат заменени  - с конзоли с Контра страйк ли?
Хехе, това вече ще ни докара до свършека на света, аман от затъпяващи деца, те от къде се научиха да се млатят за има-няма нищо и да се трепят...

Дано момичето се възстанови бързо и по възможност да няма белег!
И родителите на замахналото дете да си помислят какво е можело да стане, да му наложат малко воля и дисциплина вкъщи и да поговорят кое е добро и кое лошо.
Аз що не съм млатила с лопати децата от класа?

# 19
  • Мнения: X
Учителят не е бил в стаята ИЗОБЩО. Не може да се сравни с това като си порежеш пръста в кухнята, а мъжа ти е в съседната стая. Сравнението е нелепо. Учителят е там и му се плаща за да е там и като стане злополука да съобщи на родителите и да поеме отговорност, а не тълпа деца да отидат на местоработата на майката и да и кажат, че на Марийка и пробиха главата и изтече 1л. кръв, сега е в болницата...
Добре.....ти очевидно си имаш свое мнение и неискаш да разсъждаваш над гледната точка на другите. Не наричай нелепо - съвсем уместно сравнение, защото немога аз да обвиня който и да е че съм се порязала при положение, че знам как се държи нож и знам че ножа реже! По същата логика на тези деца им е обясненено със сигурност, какви последствия може да има за нещо попаднало в менгемето. Ти ако все пак не внимаваш и си набуташ пръста там, неможе аз да съм ти виновна, нали?
 Дано повече такива неща не се случат на никой, или ако все пак е писано да се случат - да минават леко.

# 20
  • Мнения: 9 865
Добре, Волф, единият случай е защото децата са се разбеснели и то в час... нямало ли е кой да ги спре?
Другият случай е станал по време на работа, старало се детето да захване парчето дърво и си премазало пръста, ми като вижда че някои деца са по-кьопави да им помогне.
Учителят не се е обадил на майката, нито някой от училището, а самите деца.
Това, че училището не е стачкувало е отговор на по-горен пост, в който се казваше, че учители само искат, а не дават и т.н.

# 21
  • София
  • Мнения: 10 379
KATI Z, ти сериозно ли?
Наистина ли е нормално според теб да си чете вестник в другата стая, а децата да работят сами и да разчитат на късмет, да не се изпозаколят?

Иначе хич не виждам връзка с безотговорното държание на въпросния учител и нуждата от часовете по трудово. То дете да се нарани и в час по английски, защото учителката си е пиела кафето в коридора, пак си е престъпна небрежност.

# 22
  • София
  • Мнения: 4 778
Учителят не е бил в стаята ИЗОБЩО. Не може да се сравни с това като си порежеш пръста в кухнята, а мъжа ти е в съседната стая. Сравнението е нелепо. Учителят е там и му се плаща за да е там и като стане злополука да съобщи на родителите и да поеме отговорност, а не тълпа деца да отидат на местоработата на майката и да и кажат, че на Марийка и пробиха главата и изтече 1л. кръв, сега е в болницата...
Добре.....ти очевидно си имаш свое мнение и неискаш да разсъждаваш над гледната точка на другите. Не наричай нелепо - съвсем уместно сравнение, защото немога аз да обвиня който и да е че съм се порязала при положение, че знам как се държи нож и знам че ножа реже! По същата логика на тези деца им е обясненено със сигурност, какви последствия може да има за нещо попаднало в менгемето. Ти ако все пак не внимаваш и си набуташ пръста там, неможе аз да съм ти виновна, нали?
 Дано повече такива неща не се случат на никой, или ако все пак е писано да се случат - да минават леко.
Е, едва ли в инструкцията за безопасност е споменато да не се удрят по главите с дръжка на лопатка? То това може да стане и в присъствието на учител..принципно.

# 23
  • Мнения: 9 865
Аз наистина не виждам полза момичетата (а и момчетата) да рендосват дъски, да пробиват с бормашина и дори да се мъчат да шият на машина в 5-ти клас. Сериозно. Има по-творчески занимания и далеч по-безопасни. Който го влече да се занимава с такива дейности сам ще се ориентира. Освен това учителите по трудово, не искам да обиждам никого, не са достатъчно подготвени и не гледат сериозно на работата си.

# 24
  • Мнения: X
Забравих, че за да се промени нещо у нас трябва да има поне няколко смъртни случая. Наистина прекалено драматизирам.

Никога не казвай такива неща!

Щом толкова те е яд на този учител виновен за мъките на цял един народ, завържете го и го убийте с камъни в центара на града, че да знаят другите какво ги чака ако допуснат тълпа от  10 -11  годишни деца да развалят дисциплината в час, довела до разцепване с лопатка.
KATI Z, ти сериозно ли?
Наистина ли е нормално според теб да си чете вестник в другата стая, а децата да работят сами и да разчитат на късмет, да не се изпозаколят?

Иначе хич не виждам връзка с безотговорното държание на въпросния учител и нуждата от часовете по трудово. То дете да се нарани и в час по английски, защото учителката си е пиела кафето в коридора, пак си е престъпна небрежност.


Не, естествено, че не е нормално да четеш вестник през работно време независимо каква ти е работата, но ако не се беше случило това, едва ли на някой щеше да му пука какво прави учителя нали? Всъщност той може да си чете вестника от 2 години там но чак сега да стане на въпрос. Престъпно е разбирасе, че НЕ наблюдава процеса на работа на учениците имайки предвид от какво естество е, но не мисля, че може да предотврати всяко нещастие. За съжаление!

# 25
  • Мнения: 268
 по-правило трябва преди започване изпълнение на задачата да се предупреди за евентуалните опасности/риск,начини от предпазване,каква отговорност се носи спрямо блиско работещия/съученика...- за това са тези часове да се осъзнае и разбере по-добре теорията Simple Smile

# 26
  • София
  • Мнения: 4 778
Аз наистина не виждам полза момичетата (а и момчетата) да рендосват дъски, да пробиват с бормашина и дори да се мъчат да шият на машина в 5-ти клас. Сериозно. Има по-творчески занимания и далеч по-безопасни. Който го влече да се занимава с такива дейности сам ще се ориентира. Освен това учителите по трудово, не искам да обиждам никого, не са достатъчно подготвени и не гледат сериозно на работата си.
Не бива да се обобщава така, защото учителите, които съм имала по трудово са били едни от най-отговорните учители, които съм имала въобще. А относно дали има смисъл или е полезно това, което се учи, може да се спори и за физическото тогава. Мен ми се струва по-опасно от трудовото.

# 27
  • Мнения: X
Аз наистина не виждам полза момичетата (а и момчетата) да рендосват дъски, да пробиват с бормашина и дори да се мъчат да шият на машина в 5-ти клас. Сериозно. Има по-творчески занимания и далеч по-безопасни. Който го влече да се занимава с такива дейности сам ще се ориентира. Освен това учителите по трудово, не искам да обиждам никого, не са достатъчно подготвени и не гледат сериозно на работата си.

Не е точно така. То който го влече математиката или географията или музиката сам ще си се занимава с тях тогава. Ами ако все някой нещо не го влече какви предмети ще учат децата в училище? Апетитът идва с яденето. Те сега откриват нови неща и им е интересно. Любопитни са и именно това може да отключи в тях желанието да се занимават точно с това по-нататък в живота си. И не смятам че е безполезно да се научиш да шиеш на машина, макар и в 5-ти клас. Незнаем кой в каква среда живее и какво е подготвил живота на всеки от нас. Затова е хубаво да имаш поне минимум знания в колкото може повече сфери.

# 28
  • Мнения: 9 865
Писах, че не искам да обидя никого, който не е такъв няма да се обиди, убедена съм в това.

# 29
  • София
  • Мнения: 10 379
[Е, едва ли в инструкцията за безопасност е споменато да не се удрят по главите с дръжка на лопатка? То това може да стане и в присъствието на учител..принципно.
М, да, не може да се разчита на децата да се държат разумно, то затова принципно има и учител при тях, да предотвратява доколкото може опасните ситуации.
Аз наистина не виждам полза момичетата (а и момчетата) да рендосват дъски, да пробиват с бормашина и дори да се мъчат да шият на машина в 5-ти клас. ...  Има по-творчески занимания и далеч по-безопасни. Който го влече да се занимава с такива дейности сам ще се ориентира.
Ми то по тази логика и историята да изхвърлим, щото аз например, не обичам историята, не ми е творческа някак си.
Всъщност той може да си чете вестника от 2 години там но чак сега да стане на въпрос.
Е те това е тъжното...

# 30
  • Мнения: 2 149
С това "ако го влече нека се занимава" да ви кажа скоро ще ходим сред хора - боклуци, момичета-мързелани и момчета-побойници. Какво значи ако го влече?
Аз утре ще кажа, че не искам синът ми да учи математика, защото не го влече. И той ще добави, че видиш ли литературата не му се нрави.
Няма такива филми - има си неща, които всеки трябва да знае - и най-куцата трябва да зашие копче и да знае, че за да смени кръшката изключва първо тока от бушоните. Както и най-смотания в ръцете ще нареже салата и ще монтира корниз.
/това за корниза  по подов вчерашната ни домашна олелия, че нямаме пердета, защото един час се мисли как аджеба ще се нивелира корниза #Cussing out и как видите ли аз трябва да знам къде е :корниза, халките, винтовете, дбелите, нивелира, отвертките и изобщо всичките мъжки инструменти... Twisted Evil/

# 31
  • Мнения: 268
 ...Атека,брее ,а сега да се тропне и по-едно хорце Grinning Grinning Grinning

# 32
  • Мнения: 9 865
Не сравнявайте трудовото с науките. МолА ви сА! Изобщо не е нужно да се научиш на всяка цена да шиеш копче и да кърпиш чорап. Много хора не могат да монтират корнизи и това не ги прави по-глупави. Но винаги личи, когато човек е пропуснал часовете по литература и български език, по история и география.
Аз не отричам трудовото обучение, но в голямата си част е пълен анахронизъм, такова каквото е днес.

# 33
  • Мнения: 3 521
И при нас беше така, карахме трудово с подобни машини в 8-9 клас, но никога не е имало инциденти.

Мне, ние правехме формички за сладки на менгеметата в 4/5 клас, къщичка за птици по дървообр. се правеше в 5, а табуретки в 6ти. След 8ми отидох в техникума и там шиех на високоскоростна машина, захранвана с трифазен ток. Учителката не ни е висяла непрекъснато над главите, а когато карахме практика в завод Витоша пък изобщо я нямаше...

Напълно съм съгласна с  KATI_Z, че апетитът идва с яденето и едно дете трябва да има поглед върху възможно най-много неща.

Съжалявам, за пострадалото дете, но няма как да ги държим като мимози на балконите - ще се случи и да се сбият, и да се ударят и да се порежат, не може да се разчита, че винаги някой ще им ходи зад гъза да ги пази...Сега поне ще детето ще има едно на ум и ще внимава, когато работи.

# 34
  • Мнения: 2 149
Не сравнявайте трудовото с науките. МолА ви сА! Изобщо не е нужно да се научиш на всяка цена да шиеш копче и да кърпиш чорап. Много хора не могат да монтират корнизи и това не ги прави по-глупави. Но винаги личи, когато човек е пропуснал часовете по литература и български език, по история и география.
Аз не отричам трудовото обучение, но в голямата си част е пълен анахронизъм, такова каквото е днес.
Не казвам, че са глупави хората, но все пак... Laughing
Виж, науките ок, да ги оставим, но не ми казвай, че е достойно да уважавам жена, която като Гала едвам изрязва елхичка от цветна хартия и 3 пъти повтаря "Лелеле, едвам успявам, толкова ми е трудно" Thinking Или не може да миксира едни яйца и да добавя успоредно с това захар Wink Айде стига, науките са си науки, но питам се аз що ми беше нужно да уча химия? За кое именно в живота ми помага химията?

# 35
  • Мнения: 9 865
Е, ако му бяха извадили окото и да иска няма как да последва мечтите си.
Сигурна бях, че само парцалите ще ми изплюете.

Химията помага за да разбереш какво е СО2 и защо не трябва да го отделяме в огромни количества. Защо не може да си разтваряш боя за коса в метална купа, защо не е добре манджата да седи в алуминиеви съдове и пр.

# 36
  • Мнения: X
Важно е значи да знаеш в каква купичка да си разтвориш боята за коса, а че зимата иде, и ти неможеш да си закърпиш чорапите и да си зашиеш горното копче на якето, а ти вее студ......то тва не е важно, нали и без тва ще те уважават, със и без умения да се поспретнеш Peace

 Хайде стига. Шегувам се вече:) Joy
Темата се превърна в безмислен спор. Да сме живи и здрави ние и децата ни и да ни се случват колкото си може по-малко леки инциденти.

# 37
  • София
  • Мнения: 62 595
По конкретния случай - учителят трябва да инструктира децата, да стои при тях и едно по едно да ги наблюдава пред машината какво правят. Така децата ще научават елементарните правила за безопасност на труда.

За себе си мога да кажа, че съм много благодарна на учителите си по трудово обучение. Благодарение на тях и предмета се научих да кроя, шия, готвя, да използвам шевна и оверлог машина, зная какво има в електромера, как да си поправя чешмата, да пробивам дупки с бормашина, да работя на ръчен и автоматичен струг, да реша дъски на банциг, да рендосвам, малко електротехника и всякакви подобни полезни неща. При това съм била в математическа гимназия, а не в техникум. Много ще се радвам ако при подходяща програма за обучение, надзор от страна на учителите и спазване на всички правила за безопасност на труда и моите деца се научат на същите, че и повече умения. Така, независимо на кой край на света отидат да живеят, ще съм спокойна, че ще могат да се справят сами, а няма да са две леви.
Няма противоречие между науката и уменията да се борави с всякакви сечива и машини. Дори е полезно за практическата и общата култура на човек. Изключения може да има до известна степен за децата, в смисъл да не работят на някои видове машини ако са музиканти (заради ръцете) сигурно и за други може да се помисли. Като цяло, добре е децата да се учат на тези неща.

# 38
  • Мнения: 25 758


Химията помага за да разбереш какво е СО2 и защо не трябва да го отделяме в огромни количества. Защо не може да си разтваряш боя за коса в метална купа, защо не е добре манджата да седи в алуминиеви съдове и пр.

По тази логика трудовото обучение помага да разберем защо не трябва да си пъхаме пръста в менгемето, докато с другата ръка го затягаме, защо не трябва да удряме другарчето си с дървена лопатка по главата, защо трябва да внимаваме, докато шием (и че иглите са остри и могат да пробият нокът) и прочие полезни открития.

# 39
  • Мнения: 9 865
Кати_З, всичко е важно, но най-важното е като ги пратиш на училище да знаеш, че някой носи отговорност за тях. Да знаеш, че някой мисли по тези програми, че някой контролира тези учители. И без грам злоба или нещо друго те съветвам да си редактираш подписа, освен ако не е линк към бИсИритИ.

# 40
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 192
всичко е важно, но най-важното е като ги пратиш на училище да знаеш, че някой носи отговорност за тях. Да знаеш, че някой мисли по тези програми, че някой контролира тези учители.
Peace Peace точно затова попитах само трудовото ли е проблем. какво е направил директора по въпроса. какво са направили родителите/родителския съвет  ooooh! защото така може да се стигне само трагедии като тази в лим - пази Боже Praynig

# 41
  • E-CLM & CH-VD
  • Мнения: 3 045
И аз съм правила същите неща в 4-5-6 клас...

Мне, ние правехме формички за сладки на менгеметата в 4/5 клас, къщичка за птици по дървообр. се правеше в 5, а табуретки в 6ти. След 8ми отидох в техникума и там шиех на високоскоростна машина, захранвана с трифазен ток. Учителката не ни е висяла непрекъснато над главите, а когато карахме практика в завод Витоша пък изобщо я нямаше...


Още си пазя една дървена кутия за бижута, нарисувана с пирограф, един метален свещник, калъфка за възглавница - избродирана и ушита от мен - всичко това, правено на тези "ужасни" и опасни инструменти.
Но тогава, докато на един му се показваше, всички останали мълчаха и гледаха, на никого не му е и минавало през ума да бутне някой друг, докато работи с някоя машина, или да удари по главата друго дете с нещо.
Май в крайна сметка нещата опират пак до възпитанието.

# 42
  • Мнения: X
Кати_З, всичко е важно, но най-важното е като ги пратиш на училище да знаеш, че някой носи отговорност за тях. Да знаеш, че някой мисли по тези програми, че някой контролира тези учители. И без грам злоба или нещо друго те съветвам да си редактираш подписа, освен ако не е линк към бИсИритИ.


В смисъл? newsm78 Кое не се пише така както съм го написала? Или нещо за контекства става дума?

# 43
  • Мнения: 9 865
Хубавите ябълки - прасетата ги ядат!

Има общо с възпитанието, но то се получава както в къщи, така и в училище и пак съм убедена, че ако учителят е строг и му пука, ако отдели минутка да упъти всеки, а не да показва само на един, ще бъде малко по-добре.

# 44
  • Мнения: 274
KATI_Z  , пише се "ядат", но това са подробности. Темата ме накара да се замисля за това, че нямам ни най-малка представа какво точно правят моите деца в час по трудово. Дъщеря ми е в 6-ти клас, но дотук подочувам само за правене на сандвичи и подобни - нищо с режещи или пробивни машини. Аз самата се научих да кроя по-елемнтарните неща и да шия на машина именно в тези часове. Като цяло няма нищо лошо в тях - стига действително да са под стриктния контрол на учител.

# 45
  • Абсурдистан
  • Мнения: 3 321
Извинявам се за спама, ама какво трябва да си завършил, за да станеш учител по трудово. Просто питам, да не ми скочат сега тук разни природозащитници.

# 46
  • E-CLM & CH-VD
  • Мнения: 3 045
Има общо с възпитанието, но то се получава както в къщи, така и в училище и пак съм убедена, че ако учителят е строг и му пука, ако отдели минутка да упъти всеки, а не да показва само на един, ще бъде малко по-добре.

Права си, но навлизаме в друга дълбока тема - учителския авторитет. Но, ако в класа има едно дете само с родител-спонсор на училището, и съответно, мислещо се за недосегаемо и правещо каквото му скимне - защото тати дава пари и ако го накажат тати спира парите, то учителския авторитет се изпарява. Как би могъл тогава учителят да бъде "строг" към децата и по какъв начин би могъл да ги възпита?

# 47
  • Мнения: 9 865
Мислете по посока на трудовото!
Ако на такъв родител детето му осакатее в подобна ситуация какво ще стане? Може би ще събори училището... И е възможно. В случая детето е обикновено, не специално.

# 48
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Детето на моя позната е с разцепено слепоочие. Правели някакви лопатки, заиграли се и без да иска едно момиченце съсякло дъщерята на моята позната с направената току-що лопатка.
Но това не е за първи път. Преди около месец, отново в час по трудово, друго дете си смачква пръста с менгеме. Пробиват с истински бор-машини, работят с ток, а учителят през това време чете вестник в помещение съседно на работилницата...
И понеже дотук е само разказ... Занете ли какво се случва в часовете по трудово, особено при по-големите деца? Смятате ли тези часове за полезни в този им вид?
Не винаги вярвам на пре-предаден разказ, но даже и да приемем това за вярното, то трябва да се свършат много неща. Например сигнал на родителя към директор и Инспекторат по образование. Искане за проверка извършен ли е начален и периодичен инструктаж за безопасна работа с машини. Разговор с преподавателя и т.н.

Прочетох и няколко обобщаващи мнения. Да ви имам логиката. Как от един преразказан разказ за един учител по трудово обучение си направихте извод за цялото учителско съсловие? ooooh!
Аз имам всякакви родители на ученици и ако трябва да си правя изводи от тях за вас, нямате представа какво би ми било мнението...

# 49
  • София
  • Мнения: 62 595
за квалификацията на учителите по трудово - едно време имаше такава специалност в педагогическите институти. Мисля, че сега поне изкарват квалификационен курс по специалността, ако имат преди това друга педагогическа специалност. Мисля, че и с инженерни специалности + педагогическа квалификация също може.

Не искам да си помислям дори, че може всеки да стане учител по трудово

# 50
  • Абсурдистан
  • Мнения: 3 321
за квалификацията на учителите по трудово - едно време имаше такава специалност в педагогическите институти. Мисля, че сега поне изкарват квалификационен курс по специалността, ако имат преди това друга педагогическа специалност. Мисля, че и с инженерни специалности + педагогическа квалификация също може.

Не искам да си помислям дори, че може всеки да стане учител по трудово

Добре де искаш да кажеш, че учителката по музика /примерно/ след едно курсче може да стане даскал по трудово ли?

# 51
  • Мнения: 9 865
Разказът не цели да се правят обобщения за цялото учителско съсловие.
Дано да няма разкази на очевидци.

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
не съ мсигурна дали може така да стане. И се съмнявам, дали е само курсче (сигурно са 1 или 2 семестъра поне).
Може някой учител да каже.

# 53
  • Мнения: X
Извинета за ОФФ-а но се налага да го споделя:

Някои български думи, които стават неразличими
след транслитериране по сега действащия стандарт
     
А   
агломерат, ъгломерът адресат, адресът ах, ъх
        Ш   
шампионат, шампионът   
        Щ   
щраквам, щръквам  +31 щракна, щръкна  +28 
        Я   
ядат, ядът якат, якът 

Ето и линк към останалите букви, ако ви е интересно. На мен лично - да. - http://www.fmi.uni-sofia.bg/fmi/logic/skordev/ambiguous.htm Така че, нямам грешка в подписа си. Благодаря за забележката все пак, знам че е било добронамерено Hug

П.С. точно тази фраза не съм я виждала с :" а" до сега. 

# 54
  • Мнения: 9 865
Кати, пренасям разговора в темата за правописа да не спамим тук.

# 55
  • Мнения: X
Кати, пренасям разговора в темата за правописа да не спамим тук.

Ми то няма какво да уточняваме повече. И двете научихме по нещо и си обогатихме речника.

# 56
  • Абсурдистан
  • Мнения: 3 321
не съ мсигурна дали може така да стане. И се съмнявам, дали е само курсче (сигурно са 1 или 2 семестъра поне).
Може някой учител да каже.
Да де за това питам. Къде и каква е точно специалността. Предполагам учи се методика на обучението по трудово, ама по натам....

Още веднъж моля авторката да ме извини за оспамването на темата. Но и аз както и нейната приятелкак съм се сблъсквала с личността "Учител по трудово" и затова се чудя от къде ги намират тези.

# 57
  • Мнения: 9 865
Доколкото знам учи се в институт и образованието е полувисше. Може вече да се е променило.

Кати, прочети си внимателно линка, който даваш за пример или виж в темата с правописните.

# 58
  • София
  • Мнения: 3 881
Кати, пренасям разговора в темата за правописа да не спамим тук.

Ми то няма какво да уточняваме повече. И двете научихме по нещо и си обогатихме речника.

Не че се заяждам, но ядат и ядът имат съвсем различно значение. Ядат - 3 л. мн. ч. на "ям", ядът - пълен член на яд, синоним на гняв, и т.н. Това, че съществуват и двете думи в езика ни, не значи, че са взаимнозаменяеми.

# 59
  • Мнения: 3 521

Добре де искаш да кажеш, че учителката по музика /примерно/ след едно курсче може да стане даскал по трудово ли?

Не - иска да каже(или поне предполагам, че е имала това предвид Embarassed), че един машинен инженер от МЕИ, записва още 2 години(4 семестъра) "курсче" и може да стане преподавател по трудово. Също и един дипломиран физик учител по Физика и един матеметик - учител по Матеметика и един филолог - учител по език и т.н. Води се следдипломна квалификация - ..от вече готов даскал нямам идея как се "префасонираш" в друго направление.

# 60
  • Абсурдистан
  • Мнения: 3 321
Не - иска да каже(или поне предполагам, че е имала това предвид Embarassed), че един машинен инженер от МЕИ, записва още 2 години(4 семестъра) "курсче" и може да стане преподавател по трудово. Също и един дипломиран физик учител по Физика и един матеметик - учител по Матеметика и един филолог - учител по език и т.н. Води се следдипломна квалификация - ..от вече готов даскал нямам идея как се "префасонираш" в друго направление.

А не не. Един даскал по трудово може доста да посънува, за да достигне нивото на машинния инженер. Това, че инженерът може да стане даскал то е ясно, но даскалът по трудово трудно може да стане инженер. Аз не говоря за техникумите, където учителите, вкл. и тези по практика са инженери и си тежат на мястото. Аз говоря за гимназиален учител по трудово.

# 61
  • Мнения: 420
Хубаво е да се възпитават трудови навици, но ако може някой да ми обясни каква е вероятността в ежедневието да се наложи направата на дъска за рязане, бухалка, поправка на ютия, котлон и други подобни умения, полезни за живота преди 30 години?
Дали към днешна дата някоя жена бродира бод зад игла или фестон бод на рака? На основата на наученото в училище? Дали готви само и единствено на база научените рецепти в училище?
По тази логика не е зле да дяламе кремък и да правим първобитни ножове, най-малко е по-интересно и запознава по-добре с миналото на човека.

# 62
  • Мнения: 2 759
                      Просто глас 'за' обучението по трудово  Peace.

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз. Въз основа на наученото по трудово мога да правя повечето шевни операции на ръка и на машина (само гоблени не шия, защото се изнервям). Друг въпрос е, че не го правя всяка седмица. И децата се научиха още на 5-6 години да шият на машината прав тегел - сами си подгънаха покривките за леглата и голяма радост беше. И панталони стеснявам, и подгъви да правя, когато се налага и ми е по-лесно да зашия нов цип на якето, отколкото да се разкарвам да търся шивачи, че на всичко отгоре да се ръся десетарка най-малко (а всяко нещо се случва поне веднъж в годината и събрано накуп прави доста пъти).
И сега с удоволствие правя манджите, които съм се научила да готвя в училище, колкото и елементарни да са. Не можеш да си представиш покрай ангажиментите на децата колко често ми се налага да шия. Къде да търся шивач, ако трябва от днес за утре да се направи нещо или в събота и неделя?
За котлоните, ютиите и бушоните, че и за други домакински електроуреди е полезно да се знае, дори да не се налага да се поправят и това е важно и в сегашните години, а не преди 30. Кой ми е оправял всичко докато съм живяла сама? Ако ме усъмни някой уред и сега, поне мога да изследвам къде може да е повредата и да го поправя сама или поне да кажа после на мъжо, че да се спести време. А майстори изобщо не искам да ми влизат в къщата.

# 64
  • Мнения: 17 409
НЕпрятен инцидент, но...отново преразказана случка. "За" часовете по трудово съм- това е можело дяа се случи и в присъствие на учителя. Моят учител по трудово беше с липсваща фаланга на единия пръст.

# 65
  • Мнения: 9 865
Цитат
но...отново преразказана случка
Какво значи това? Преразказаната случка не е истина, трябва да бъда очевидец, да пострада детето ми или някой до мен за да е вярно? Не ви разбирам. Ако учителят е бил там е можело и да не се случи.

# 66
  • София
  • Мнения: 4 778
Цитат
но...отново преразказана случка
Какво значи това? Преразказаната случка не е истина, трябва да бъда очевидец, да пострада детето ми или някой до мен за да е вярно? Не ви разбирам. Ако учителят е бил там е можело и да не се случи.
Според мен пък е щяло да се случи и да е там.
Ако две деца си играят на пясъка и едното удари другото с лопатката си е същото.Тогава кой е виновен?

# 67
  • Мнения: 9 865
Бе как същото? Ами ако ги беше занимавал с нещо, ако им беше креснал да мълчат и да са мирни или ако просто, защото е там не бяха тръгнали да бесуват из стаята? Ако? Те не са на пясъчника, а в час.

# 68
  • София
  • Мнения: 4 778
Бе как същото? Ами ако ги беше занимавал с нещо, ако им беше креснал да мълчат и да са мирни или ако просто, защото е там не бяха тръгнали да бесуват из стаята? Ако? Те не са на пясъчника, а в час.
Ако, ако, .. За жалост, няма как да се предпазят напълно от инциденти. Ако им крещят пък някой ще пусне тема как са си позволили да повишават тон на детето му. Няма как да знаем какво е щяло да стане ако е имало отговорен учител в стаята, един съученик си беше спукал главата в час, в присъствието на учителката.

# 69
  • София
  • Мнения: 62 595
И накрая пак опираме до възпитаването на отговорност у децата и вече възпитаната отговорност у учителите. Могат да се дадат достатъчно много положителни и отрицателни примери и в двете посоки.
Ако повечето деца вкъщи са научени да внимават в час и особено когато става въпрос за работа с инструменти, то инцидентите по невнимание ще са малко или почти ще липсват. Също така, ако учителят е достатъчно отговорен и следи изкъсо какво и как правят децата в час, това също ще е предпоставка за безопасност на изпълнението.
Винаги съм се чудела как най-шантавите и непослушни момчета в класа, в час по трудово ставаха много внимателни и прилежни. Не е имало инциденти, а още в шести-седми клас сме се учили как да пробиваме дупки с бормашина, да решем с ножовка и да не си притискаме пръстите в менгемето.

# 70
  • Мнения: X
кофти случка
дано не се повтаря

аз съм твърдо ЗА часовете по трудово
те са задължителни и в Западна Европа

отделно имат часове по домакинстване - не само готвене, но и сортиране на боклука, чистене и пране по правилен и екологичен начин, разпределяне на семейни финанси

по трудово синът ми се научи да шие - уши няколко играчки, ремонтира малко дрехи
за срам на майка си, дето не може да вдене машината

отделно - вече може и да тъче на стан, има познания по дърводелство
всичко това са важни умения - тук хората са с дървени къщи, сами си ги ремонтират и оправят
момчетата още на 17-18 живеят сами и се оправят сами
не носят прането на мама
после си спестяват и доста пари по новите си къщи, като си правят сами довършителните дърводелски работи

друг е вече въпросът как всичко е организирано и как са защитени
напр имат застраховка за злополуки в училище
но не се разчита само на това, има и контрол

# 71
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 192
 newsm78 аз пък не разбрах за какво е спора  ooooh!
трябва или не да има трудово обучение - това не е въпрос на избор - има го - значи трябва, както физическото, химията, физиката и другите предмети, които един харесва, друг - не;
трябва или не учителя да е в стаята по време на час - това също не би трябвало да се обсъжда - мястото му е в класната стая при децата, за които отговаря персоналнo през тези 45 мин.;
може или не може децата да се наранят - винаги могат, но когато присъства възрастен вероятността е по-малка.
 Naughty мерки срещу учителя трябва да се вземат, за да не се повтори същия инцидент  или не дай Боже по-тежък

Последна редакция: пн, 26 ное 2007, 19:31 от Goody

# 72
  • Мнения: 5 315
трябва или не учителя да е в стаята по време на час - това също не би трябвало да се обсъжда - мястото му е в класната стая при децата за които отговаря персонални, през тези 45 мин.;
може или не може децата да се наранят - винаги могат, но когато присътва възрастен вероятността е по-малка.
 Naughty мерки срещу учителя трябва да се вземат, за да не се повтори същия инцидент  или не дай Боже по-тежък

Абсолютно подкрепям  Peace!

Бързо оздравяване на момиченцето  Hug!

# 73
  • Мнения: 227
Аз също съм на мнение,че трудовото възпитание в у-ще не е отживелица.Проблема в тази случка според мен,е не само липсата на учителя в стаята.Защо изобщо деца на по 11-12 години ще се удрят.Достатъчно са големи да разсъждават и да знаят,че след като го удариш -естествено другото дете ще го боли,ще го нараниш.Нали?Ей,такива елементарни разсъждения...И какво пак-опира се до възпитанието вкъщи.Мда!

# 74
  • Кацнала на едно дърво.
  • Мнения: 3 192
Не знам сега, но по мое време тези часове ме хвърляха в ужас. Караха ме да режа с едни грамадни трионища, да пробивам дупки всякакви, да кова с огромен чук големи, ръждиви гвоздеи и да огъвам ламарина (не със зъби  Party).
Ужасяваха ме, защото аз съм като злия динозавър от "Семейство Робинсън" - с мъ-ъ-ъ-ънички ръчички.  Laughing
П.П.По трудово все бях наказана, защото заявявах на другаря Цанков, че не съм родена за работник, нито за селско-стопански труд.  Joy Joy Joy
Мънички ръчички, голямо устище.  Mr. Green

# 75
  • София
  • Мнения: 3 881
Аз пък бях добра по техническо чертане и по шиенето, защото там ми показваше баба ми. Но когато идваше ред на готвенето, гледах отстрани.  Laughing

# 76
  • Мнения: 5 315
olivijaq, не четеш внимателно. Децата не се биеха.

Правели някакви лопатки, заиграли се и без да иска едно момиченце съсякло дъщерята на моята позната с направената току-що лопатка.

# 77
  • Мнения: 9 865
Няма спор ЗА и ПРОТИВ.

# 78
  • София
  • Мнения: 426
Смятате ли тези часове за полезни в този им вид?
Часовете по трудово не би трябвало да имат "този вид"! Особено след безбройните искания на учителското съсловие, които цялото общество беше принудено да търпи.


и аз така мисля вдигнаха им заплатите да си вършат работата както трябва сега

# 79
  • Мнения: 25 758
За 7 години в училище синът ми пострада един-единствен път и то в междучасие. Бягал по стълбата, спънал се и си ударил главата в стъпалото. Загуба на съзнание, стрес... Какво ми беше, докато се установи, че няма да има последици, аз си знам.
Затова, много моля, ако някой пусне подписка за забрана на междучасията, моля да ми се обади. Веднага ще подпиша!  Mr. Green

# 80
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Цитат
но...отново преразказана случка
Какво значи това? Преразказаната случка не е истина, трябва да бъда очевидец, да пострада детето ми или някой до мен за да е вярно? Не ви разбирам. Ако учителят е бил там е можело и да не се случи.
При преразказа всеки от разказващите добавя по нещо от себе си. На твоята позната са разказали децата(малки, но с голямо въображение), тя ти е разказала на теб(голяма, но ядасана в случая), ти разказваш на нас(не си очевидец и само предаваш няколко разказа). Забелязваш ли колко сте много по веригата? А как е било в действителност? Нямам за цел да поставя под съмнение случилото се, само анализирам.
Има и инциденти, при които в присъствието на учител се случват много други неща. Но това вече опира до възпитание и отговорност.
Ето ви още няколко преразказа: http://bglog.net/Obrazovanie/16067

# 81
  • Мнения: 48 043
абе че няма да го махната тоя безсмислен предмет, е ясно
ама как така оправдахте и учителя, който не е бил на мястото си  и не е уведомил родителите и не е завел детето на лекар, не знам
знам само че не искам това да с е случи на моето дете и затова искам да знам че учителите и директора са си на местата и си изпълняват задълженията

# 82
  • София
  • Мнения: 62 595
Не срещнах постове с оправдаване на учителя. Напротив, той носи много, почти цялата отговорност за случката. И за всяка следваща случка в часовете по трудово.

# 83
  • Мнения: 48 043
ами явно с това темата се изчерпва, просто няма две мнения по въпроса

Общи условия

Активация на акаунт