Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 17 168
  • 395
  •   1
Отговори
# 195
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Само ще ви дам примери с деца, които са възпитани от религиозни родители.
Случвало се е да обяснявам на децата, че ако продължават да се държат агресивно и нарушават правилата за ред в училище, ще последват наказания. Едно дете ми отговори - "Ти не можеш да ме съдиш, мен Господ ще ме съди!"
Друг случай - обяснявам как безопасно да се движат по улиците, особено в зимни условия се налага извънреден инструктаж. Някои деца отговарят - "Е, каквото е рекъл Господ, това ще стане!"
Така ли искаме да мислят децата ни?

# 196
  • Мнения: 5 484
Да, наистина, ако ще е за обща култура, по-добре да е вмъкнато като част от друг предмет. Аз съм изучавала различно религ. учение, като отделен предмет, и ми беше страшно интересно, но зависи и как ти го преподават. Но и мен си ме влече тази материя, може би и това има значение. Confused

# 197
  • София
  • Мнения: 498
Аз пък смятам, че малко духовно образование и възпитание в по-различна посока от твърдо материалистичната няма да навреди. Защо и децата на убедените в истините на физиката и биологията да не научат нещо за духовното наследство на човечеството, така, както децата на вярващите, учат за еволюцията и атомите? Т.е. ако се направи културно и интелигентно, под формата на "философия за деца", би било чудесно. Но за тази цел преподавателите трябва да са философи, а не теолози. И задължително да се изучават най-различни религии, не само една. Категорично съм против обаче предмет "християнство".
Лошото е, че се съмнявам, че има кой да преподава на толкова малки деца подобен предмет. Завършилите философия обикновено се затрудняват да се нагодят към малчугани в обясненията ("Философия за деца" е само един възможен изборен предмет във факултета), а теолозите, както казах, според мен не са удачни, понеже много ще наклонят везните в посока убеждаване в една конкретна религия. Началните учители пък с малко изключения надали са подготвени за подобна тематика.
Така че, обобщено, моят отговор е, че в полза на цялото общество би било малко да помислим за развиването на духовното в децата, но не съм убедена, че подходът, на който ставаме свидетели в момента, е достатъчно обмислен.
Peace
Да , защо не..... много по-тъпи и безмислени неща им се преподава в сегашните учебници (не във шсички разбира се)

# 198
  • София
  • Мнения: 62 595
Най-лесният начин да развиваме духовното у децата е да им дадем възможност да са творци, да се занимават с изкуство, а не да им пълвим главите с неща, които са въпрос на вяра, а не на доказване.

# 199
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Да , защо не..... много по-тъпи и безмислени неща им се преподава в сегашните учебници (не във шсички разбира се)

За радост, не са чак толкова много, чак толкова безсмислените и тъпи неща.
Поне не толкова, колкото.

# 200
  • Мнения: 8 557
                              НЕ По никакъв начин не съм съгласна на датето да се преподава в у-ще религия ,нито СИП,нито ЗИП.Имам пресни спомени как една учителка съсипа живота на една жена и нейните близнаци от християнско милосърдие.Всеки изповяда някаква религия или вярва в нещо. ПРАВО е на родителите да възпитават децата си в това ,което вярват,а не съмнителни личности да разбиват децата ни.То сред учителите по основните предмети има калпави ,та да не коментирам кой и с какви религиозни и морални ценности ще обучава детето ми. #2gunfire

# 201
  • Sf
  • Мнения: 977
. и сега най-важното - още в първия си пост написах, но може би не достатъчно отчетливо - напълно основателни са опасенията, че
ще я оплескаме не по съдържание, а по същество. Нито ще е обмислена програмата, нито ще са грамотно подготвени преподавателите. Ако ще осираме идеята, по - добре да не я почваме. Та, същественото е да разграничим двете неща - има ли смисъл децата да се запознават с религиозни учения от това, как ще им се преподава. Смесването води до явни недоразумения.
. това за чалгата ми се мярна в темата за "Деца осакатяват деца" или нещо подобно. Разделителната линия не минава по този начин. Като всяко обобщение, то е упростено. И да, не искам детето ми да изучава исляма, равнопоставено с християнството. Защо? По съвсем ясни причини, които смятам, че няма нужда да бъдат обсъждани. Имам право да имам убеждения, нали? Както и всеки друг. Моите са такива.

Бих те помолила да си още по-отчетлива. С какво не те устройва неделното училище? Защото както ти не искаш детето ти да изучава ислям (не се подразбира защо - не и за много мюсюлмани в БГ), така голяма част от родителите не желаят децата им да изучават религия изобщо.

Получава се, че ти имаш избор и сега - можеш да запишеш детето си на неделно училище, и то ще получи желаната от теб доза внушение. Но въвеждането на ЗИП лишава много хора от правото им на избор - т.е. децата им ще получат въпросното внушение, дори и да са против родителите.

# 202
  • София
  • Мнения: 4 932
Снощи обсъждахме у дома въвеждането на новия учебен предмет като стъпка към намаляването на агресията в училище. Реакцията на Виктория беше с едно изречение: "Ако искат по-малко агресия, да въведат допълнителни часове по физическо - да има къде да си изразходваме енергията". Кратко, ясно и изчерпателно.

# 203
  • Мнения: 4 963
Янита, поздравявам те - имаш интелигентно дете.   bouquet

# 204
  • Мнения: 3 146
gergandi с какво право ТИ даваш такива категорични определения какво е положението в България в момента с богословското образование,какви са богословит-че са най-вече зле информирани фундаменталисти  Shocked ? направо немога да повярвам,че някой може да има наглоста да говори така скрит зад ника си и да обижда хиляди хора в България  Crossing Arms

Извинявай, че твърде късно отговарям, но чак сега влизам. Аз казах по-горе вече, че просто съм изучавала материята, която се отнася към богословската тематика, не само източната, но и западната (нещо, което нашите богослови не могат да твърдят и това е изключително неприятно). Най-отговорно го казвам. Познавам учебниците им, зная какво твърдят и пишат преподавателите им. Не обиждам никого. Такова е положението, просто. Множество факти могат да го докажат, но нямам намерение да ги обсъждам тук. Права си, че форумът не е място за обиди и аз не целя това. Но повтарям, отговорно съм го казала. Зная какво изучават богословите в други православни и католически страни и мога да направя сравнение. Познавам богословската именно култура на най-добрите сред нашите млади богослови и отново ще повторя твърдението си. Не се крия. Това е форум, обаче. На тях самите съм го казвала в очите. Има много свестни хора там, но това няма нищо общо с нивото на академичното им образование по богословие.

# 205
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 143
Да, разбира се.
Нека имат поглед и над тези неща. И нека имат богата обща култура. На кого ще навреди?
И да, нека видят, че и даоизмът има смисъл да се изучава, наред с останалите религии.

# 206
  • София
  • Мнения: 62 595
Има една богословка, дето я канят по всички ТV предавания. Ами тя само Божието слово цитира! Как ще води часове в училище и ще разказва за други религии (защото не са само монотеистичните религии), като тя през цялото си учене е чела само Библията и съпътстващите православната вяра книги и ритуали?

От програмата ясно се вижда, че в началото ще набиват в главите на децата православие и малко ислям. Да не би да започнат да разказват за политеизъм, знайни и незнайни регилии?

# 207
  • Мнения: 5 484
Има една богословка, дето я канят по всички ТV предавания. Ами тя само Божието слово цитира! Как ще води часове в училище и ще разказва за други религии (защото не са само монотеистичните религии), като тя през цялото си учене е чела само Библията и съпътстващите православната вяра книги и ритуали?

От програмата ясно се вижда, че в началото ще набиват в главите на децата православие и малко ислям. Да не би да започнат да разказват за политеизъм, знайни и незнайни регилии?
Да, това наистина е притеснително. И аз съм твърдо против, ако ще е само за ислям и православие. Трябва тези часове да се водят от образовани преподаватели, които имат поглед и са изучавали религиознание, а не да са учили богословие в Семинарията, на децата не им трябват свещеници, а преподаватели. Иначе пак казвам, като материя е много интересно и е хубаво дори за обща култура да се знае, но ако се преподава коректно.

# 208
Да.
Трябва.
Защо ли?
Защото в България днес има ОГРОМЕН дефицит на ЦЕННОСТИ!
На какво се дължи КОРУПЦИЯТА в потресаващи мащаби? Вж. Продажбата на БТК (за 300 млн, а препродадоха след 3 г. за 1 милиард и 300 милиона), Нефтохим (за 100 млн.), Кремиковци (за 1 лв., а ще го продават сега за 2-3 милиарда), Балкан (за цената на 1 апартамент)....
На какво се дължи бързото и хищно унищожаване на българските Планини и бъэлгарското Море? На Банско, Созопол, Несебър - защо го няма това напр. в Хърватия?
Турците не дават през Босфора да минават големи танкери, а българският народ е готов да преглътне петролопровода Бургас-Александропулис, в резултат на който по 2-3 огромни танкера ще разтоварват всеки ден при всякакви метереологични условия нефт в Бургас в продължение на 30 години със сигурност!!! За някакви си 30 млн лева на година за държавата, което сега фирмите го дават като данък само за 5 часа в рамките на една година!
----
Ако имахме непоколебими ценности щяхме ли да го позволим като нация?
Не.
---
И какво да правим?
Ами да се приближим малко повече - и децата ни, и ние заедно с тях - към вечните ценности, които са опазили досега човечеството от самоизтребление (като не смесваме подобно на А. Райчев ценности с институции!).
А това е моралното ядро на трите големи аврамитски религии - юдаизъм, християнство, ислям. Което е в основата на прословутите днес "права на човека".
Как ще помогнат часовете по религия? Как ще се изучава?
---
Нека първо да прочетем Концепцията на МОН.
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/
Какво пише там?
----
1-4 клас децата ще четат един "РОМАН ЗА ДЕЦА" (нещо като "МАЛКИЯ ПРИНЦ" или "Антон и Точица", нещо като от филмите "Рицар без броня", "Таралежите се раждат без бодли"...), в който героите са деца "от съседното училище".
----
И какво ще прочетат там? Как децата попадат в различни ситгуации и обсъждат темите - Приятелство, Доверие, Щедрост, Състрадание, Търпение, но не абстрактно, а в съвсем конкретни ситуации, постъпки, характери, както във всеки добър роман и както в живота всеки ден.
----
А къде ще е тук Религията?
В различните ситуации различни персонажи - деца, родители, батковци, каки, баби, дядовци.... - ще "вмъкват" различни "афоризми", "притчи", истории, картини, жития на светци от големите религиозни текстове,
И това ли е всичко?
Къде остана догмата?
Няма я. Отива в неделя в неделното училище!
А има ли още нещо?
Има.
Ще има още няколко съпътстващи книги:
1 - КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ, в която на достатъчно страници ще бъде проиграно всяко изречение от РОМАНА - задаване на въпроси, игри, спорове, 
2 - КНИГА ЗА СЕМЕЙСТВОТО - в която темите от РОМАНА ще водят към семейството, така че родителите, ако искат, да могат да помагат да децата си.
3 - много други образователни помагала, които с течение на времето ще се нароят - филми, песнички, състезания....
---
Това ще стане най-интересният, най-вълнуващият и най-важен за децата предмет.
Забравете "Библия в картинки", забравете скучните катехизиси...
---
И къде е тук ИНДОКТРИНИРАНЕТО? Няма такова.
Обичаме ли нашите деца? Защо тогава да не ги срещнем с духовните неща по един адекватен на децата начин? Защо тогава да не помогнем на душата им по един МОДЕРЕН и артистичен начин да стане по-богата?
---
Вярно, дори и този предмет НЕ ГАРАНТИРА всеобща моралност и всеобщо щастие.
Образованието не е физика - Причина ерго Следствие.
Тук нещата са много по-фини. И Концепцията е съобразена тъкмо с това.
За да помага за душевното здраве и богатство на децата, на семейството, на нацията.
---
Кой ще преподава?
Най-вероятно същите педагози, които преподават другите предмети.
Достатъчно е просто да проявят своята интелигентност, грижа за децата и умствена почтеност и да прочетат внимателно КНИГАТА ЗА УЧИТЕЛЯ.
--
А вероучението?
То остава за неделните училища. По желание на родителите, ако съответните вероизповедания предлагат по места такова.
- -
А проекта на СИНОДА?
Той остава за СИП. Там децата ще учат само за "своята религия", но ако, както и досега, изберат този предмет със съгласие на родителите.
--
Сърцето и умът еднакво имат нужда от храна!
С внимание, грижа и любов към нашите деца.
Към децата на България.

# 209
  • Мнения: 28 773
Абе, Ravnets, ти за първите седем не си ли чувал/а?  ooooh! Това не е изсмукано от пръстите клише, факт е. Каквото възприеме детето като морал и ценностна система вкъщи или където там се отглежда през времето, преди да тръгне на училище, това си и остава за цял живот. Щом навремето комунистическия идеализъм не успя да превъзпита народа при всичките си механизми на натиск, вие ли ще успеете да вкарате хората в пътя? Как? С алчните търгаши в храмовете, които се наричат свещеници? С владиците, които живеят в лукс и разгул и дерибействат както си искат? С развратните монаси, оттеглили се уж от всичко светско в манастирите, а са ги превърнали в гнезда на Греха?
Моля, изчистете първо вашите души, преди да посегнете към душите на децата ни!

Общи условия

Активация на акаунт