Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 17 183
  • 395
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 2 567
Моята позиция не се е променила и няма и да се промени. Твърдо против съм. Още повече пък така като задължително. Ще се включа във всички форми на протест, които бъдат предприети.
И това не е, защото съм атеист. Напротив. Убедена християнка съм.
Не ми харесва обаче религията да бъде натрапвана така насилствено. До нищо положително не е водило насилственото и налагане.
Родителите и неделните училища са напълно достатъчни да покрият нуждите от религиозното обучение и възпитание на децата.
В училище като запознаване с религиите съм съгласна, но не от теолози. И сега обаче си има доста добро запознаване с тази материя. Примерно в 4 клас моята дъщеря учеше за възникването на християнството, Исус Христос, Библията. Това във връзка с приемането на християнството при княз Борис. Предполагам, че в други класове ще се спомене и за други религии.

За мен е глупост да се смята, че ако едно дете отивайки в училище не е възпитано в морал и ценности то ще се възпита от един подобен предмет. Така, че за мен този довод издиша.
Друга причина да бъда против е че не ми се нрави под християнство да се изучава само православието. За молитвите, ритуалите, храма. Аз съм протестантка и съм възпитавала дъщеря си като такава. Не ми се мисли в един подобен час някой надъхан и нетолерантен православен богослов как би се отнесъл към разбиранията и. И да отнася двойки само, защото стои твърдо зад убежденията си.

Само искам да кажа, че мнението ми щеше да е същото, ако се искаше задължително въвеждане на протестантството.

# 91
  • Мнения: 28 788

О, не, и да съм имала някакви съмнения, това категорично ги разби!  ooooh! Stop

# 92
  • Мнения: 2 567
Кабо Алма, поздравявам те за това, което правите  Peace
Вчера те видях и в новините  Hug

# 93
  • Мнения: 1 359
Като прочетох написаното от Кабо Алма за това какво се предполага да се учи, се потресох. Аз се бях  вързала на приказките, че ще се изучават равнопоставено различни религии - мислех си, че това ще подпомогне възпитаването на толерантност, на духовност  в най-общочовешкия смисъл на думата... А то очевидно е отвратителен опит на църквата да навлезе в училището, което според мен е безумно. Независимо какви са традициите в други страни, аз съм убедена, че нашето светско образование си е добре така Simple Smile Защото, каквото и да разправят "духовниците", между църквата и духовността има много, ама много малко общо...

# 94
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз се присъединявам към позицията на Кабо Алма.
Може спокойно да кажеш, че имаш поддръжници в позицията си.

По радиото не успях да чуя всичко вчера, защото предимно чувах министъра. Утре се надявам да успея да гледам.

# 95
  • Мнения: 4 963
Кабо, друг път също съм ти казвала - не съм член на Асоциацията, но спокойно можете да разчитате на мен. В случая имаш пълната ми подкрепа!   bouquet

# 96
  • Мнения: 3 740
Трябва да поясня, че идеята на авторите на проекта е преподаването на религия да има светски характер, т.е. да не се допуска индоктринирането на учениците. Заявката им е, че религиите се преподават на първо място като морални традиции, като системни и исторически знания и се оценяват знанията на учениците, а не тяхната вяра, която не подлежи на обсъждане.
Лично аз се съмнявам доколко това е възможно в условията на българското училище.
Правоспособност за преподаване в низходящ ред имат
1. Богослови (стана ясно, че в момента има около 300 подготвени)
2. Педагози със специализация в Богословски Факултет
3. Магистри и бакалаври от други хуманитарни специалности с допълнителна специализация
4. Историци, философи, филолози с педагогическа правоспособност
Доколко тези хора са подготвени да се справят с тънкия лед на междурелигиозните съпоставки, за мен е един голям въпрос. Общо взето богословите ще дърпат към православието, а останалите ще я карат кой колкото и както може. И понеже тук става дума за мироглед, за идеология, поразиите могат да са много големи.

А как родителите подкрепящи вашата позиция в конкретния случай /а може и за други неща/ да изразят тази подкрепа. Един вид да не е анонимно написано във форума, а открито застават зад вас.

За съжаление този дебат ни свари малко неподготвени да реагираме. Утре ще обсъдим възможните начини за подкрепа. Още повече, че има хора, които са членове на Асоциацията, но не подкрепят нашата позиция - засега двама са заявили това. Тези хора също имат право да защитят позицията си.

# 97
  • Sf
  • Мнения: 977
Да попитам, това ЗИП, ако евентуално се въведе, за сметка на кои предмети се планира? И откъде изникна тази религия точно сега и защо?

# 98
  • София
  • Мнения: 62 595
Сигуно ще го сложат допълнително, а щом е ЗИП няма мърдане. Нали трябва пак да правят рИформа, Уптимизазия и др.

# 99
  • Мнения: 2 567
Ще ми се да видя как ще става това преподаване на религия със светски характер  Simple Smile
Още повече пък от това, което Кабо Алма е дала като идея да бъде изучавано. Ами в по горните класове си се изучава чисто православие. Как може да се говори само морал и история.
И в по долните класове също ме съмнява нещата да опират само до история и морал. Още повече, ако се преподава този предмет от тези 300 чакащи богослови.
А и как ще докажа, че детето ми не е подложено на дискриминация. И дори да успея ще трябва да мина през хиляди разправии. И това съм сигурна, че не чака само мен.
Защо е нужно подобно нещо все едно образованието е цъфнало и завързало.
Не вземат да влеят тези пари за подобряване на базата и стимулиране на учителите да си вършат по-добре работата или за адекватно осигуряване на сигурността на децата ни или за написването на читави учебници.
Или се чудят с какво да се занимават или от православните върхове здраво се лобира.

# 100
  • Sf
  • Мнения: 977
Ще се появят доста желаещи да осъдят държавата. И с право.

# 101
  • Мнения: 3 740
Не искам да оставате впечатление, че в темите се включва само православие. Има и ислям, има и юдаизъм, и будизъм (малко и в по-горните класове). Дала съм примери от християнството, защото ми е най-познато. Иначе ето една от темите за 1 клас:
Бог - благ и всемогъщ помощник на човека
- Ангел Пазител
   - Ангел се явява на света дева Мария (Лук.гл.1)
   - Ангелите помагат на Мухаммад в битката при Бадр
- Спасяването на Мойсей
- Чудото при Витезда (Иоан 5:1-17)

(Правописът, шрифтът, подреждането са като в проекта)

# 102
  • Мнения: 2 567
Сега пък в мен изниква въпроса кой ще преподава на тези деца. Какъв ще е този човек подготвен в поне три различни изповедания. Примерно, ако един православен богослов е назначен на тази длъжност как ще обясни на децата разбирането за дадено нещо според различните изповедания. 
Това значи, че трябва да има отделни групи за всяко едно изповедание и за всяка група адекватен преподавател. Значи богословите трябва да са от различни изповедания(това обаче не знам да е обсъждано) В един клас от 30 деца може да се окаже, че трябва да се сформират поне 4 групи за да няма недоволни. Доколкото обаче успях да схвана въобще се няма и намерение да се прави това. Ще се набляга на православието и исляма и група от деца на родители атеисти(поне така разбрах от изказването на една защитничка на идеята вчера по телевизията) Ами моето не би попаднало в никоя група. Какво се прави в този случай  Thinking
Много мъгляво ми се вижда всичко.

# 103
  • Мнения: 1 470
Според мен,колкото повече познаваме чуждите религии,ще сме по толерантни един към друг...Няма да могат да се насаждат извратени виждания за цели народи,различни на основата на религията,и особенно тези които са под диктат...Смятам че ползата ще е голяма...Както за децата ни,така и за нас самите...А ще е най-добре в течение на обучението от вскички религии,да се извлече най-доброто...Иначе аз и семейството ми сме Християни,и каквото знам,и мога сама им го разказвам,и книжки имат,и детски библии,и Библията...Но е хубаво да научим повече и за другите...

# 104
  • Мнения: 3 740
Има два различни проекта - единият на МОН (който се обсъждаше вчера) и другият на БПЦ.

Проектът на МОН предвижда Религия като задължителен общобразователен предмет - еднакъв за всички ученици във всички училища на България. Един от аргументите на авторите е, че не бива децата да се делят на верски принцип и религията трябва да се изучава като наука, а не като вероучение, т.е. се набляга на историята, културата, етиката - в съпоставителен план. Примерите, които съм дала, са от този проект.
Друг е въпросът, че съотношението на християнство/ислям/юдаизъм/будизъм е силно в полза на християнството. Въобще не са представени някои големи религии като хиндуизма, например. Но това са подробности. Главното е, че авторите имат претенцията, че това е светски подход към изучаването на религията. Доколко може това да се осъществи, е отделен въпрос.

Проектът на БПЦ предвижда да се учи задължително, но по избор един от трите предмета - Православие, Ислям и Религиознание. Като Православие и Ислям горе-долу е ясно какво е, а Религиознание е приблизително това, което се включва в проекта на МОН. МОН не приема проекта на БПЦ, защото води до разделяне и противопоставяне на децата по верски признак.

Общи условия

Активация на акаунт