Образование у дома?

  • 27 417
  • 270
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 106
ех, тъкмо бях почнала да вярвам в добрия тон... Sad
искам много сериозно да подчертая, че чатпатка не се бори за нищо! не го правя, защото нямам основание. един ден, когато имам резултати и ако те са добри може да започна да се боря, засега само работя... не искам да насърчавам никой в нищо, бих насърчавала единствено хора, които сами са стигнали до същите изводи като мен. не се интересувам от организации и от това кой какво прави по света. всъщност интересувам се, но само информативно. гледам си предимно в моята паничка и ако някой иска помощ от мен с радост бих му оказала стига да мога.
според мен няма никакъв смисъл да се говори повече за дипломи, плюсове и минуси. мисля, че те се поизчерпаха още в първите страници. ако аз бях майка, която се чуди дали да обучава децата си вкъщи 1во, нямаше да основа решението си единствено на тази дискусия и 2ро, нямаше да имам нерви да я прочета цялата, защото тона е отблъскващ Sad така че не виждам с какво можем да сме полезни ако продължим спора за това колко интензивно трябва да е домашното обучение и дали дипломите имат стойност или не. според мен няма един правилен отговор на тези въпроси. за едно семейство едното решение е подходящо, за друго - другото. стига сте се хранили, моля ви от сърце!  Praynig
аз вярвам, че "домашно обучение" може да се нарече всеки успешен опит на родител да обясни нещо на детето си. това понятие за мен не е толкова строго дефинирано и със сигурност не е термин за конкретни възгледи. така че, мили мами, които дейно учавствате в образованието на децата си (дори те да ходят и на училище), дайте да направим темата полезна и вместо да се опитваме да се убедим една-друга в съответните си вярвания, да си даваме идеи за практично обучение, от които децата ни наистина да спечелят!
моля ви! newsm17

# 136
Мери, отговори ми все пак на въпроса: Като страничен наблюдател ли пишеш, или като заинтересована страна? Дотук изказваш много невежи и неверни твърдения. Няма нищо лошо да не познаваш една област, но е нелепо да се изказваш така, сякаш си "вряла и кипяла" в тази област. Първо, информацията от линка, който даваш ме интересува, и аз вече я знам. Второ, запозната съм с практиките в САЩ и в повечето страни в Европа. Трето, ХСЛДА (ако мога така да я съкратя тази организация) не е държавна институция, а частна адвокатска асоциация за защита на домашното образование. Четвърто, когато сега в Калифорния стана проблем за домашните училища поради решение на един съд, тази организация се застъпи и в момента е предприела огромна кампания за защита на домашните училища в Калифорния (става въпрос за около 200 000 деца по някои приблизителни изчисления), и се противопостави на тълкуване, което отнема правото на хиляди родители да си учат децата, освен ако нямат диплома за учители.

Въпросът не е дали да има диплома или да няма диплома. Въпросът за българските семейства на този етап е каква е цената да имаш държавна диплома. Най-доброто решение на въпроса го посочихме по-горе, държавата просто да констатира, а не да разрешава. Който иска да си учи децата вкъщи, ок, това си е негово съвсем нормално право, произтичащо от самата му функция на родител. Никой не може да му го разреши това изрично, както никой не може да ми разреши изрично да имам деца. Дали ще имам или ще нямам деца го решаваме ние с мъжа си. Същото е с образованието. Дали ще уча децата си аз, или ще делегирам това на някое училище, не е редно никой да ми го разрешава изрично.  Който иска да получи държавна образователна степен - да се яви на матура и да защити там знанията си. В много страни в Европа, обаче, държавата не констатира, а разрешава, т.е. определя кой може и кой не може да си учи децата вкъщи, какви програми трябва да използва, какви материали, и пр. подробности, които ограничават, а не увеличават избора за родителите.

В България Висшето образование вече реагира малко по малко на лошото качество на средното образование, както я карат училищата, и при при отварянето на образователните възможности сега, ще се стигне до такъв остър недостиг на умни хора, че ще настане борба за привличане на умни ученици, каквито са домашните. Вярно е, че ще е необходимо да се обяснява в началото какво означава домашно образован ученик, но в крайна сметка за никой пионер в една област пътеките не са утъпкани. Но на мен ми харесва свободата на американските семейства с домашно образование, (има щати с тежка регулация, но те се броят на пръсти), и искаме да утъпчем в България такава пътека. Сега имаме такава възможност, защото тепърва се създават прецедентите. Докато ако изходим най-напред от съображенията за одобрена програма и необходимостта от държавна регулация, в какъвто дух се изказват Мери, Летисия и Радостина, ние сме убили в зародиш самата идея за домашно образование. Както вече казах, това е все едно да правим пазарна икономика с регулирани от държавата цени. 



# 137
  • на брега на Дунав
  • Мнения: 1 571
chatpatka, много си права. Подхванаха се безмислени спорове които не водят до никъде. Мисля, че тук сме все разумни хора, които сме преценили плюсовете и минусите на своето решение. Всеки желае най-доброто за своите деца и ако за едни това е обучение в къщи а за други в училище, чудесно, всеки има право да вземе най-доброто решение според своите си разбирания. Мъчно ми е, защото темата може да стане много полезна със сигурност, но се превърна в дискусия за всичко друго, но не и за домашно образование, че даже и за религия се заговори  ooooh!. Има достатъчно теми за това кой вярва в какво вярва, защо вярва, къде какви дипломи се искат ама защо се искат .....  който иска може да се включи там, а тук май е добре да останат само интересуващите се от конкретния въпрос, за да може да си бъдем полезни а не да се занимаваме в писане на глупости. В крайна сметка форума е за това, да си помагаме, а не да се осъждаме.   bouquet

# 138
Здравей ЧатПатка, сетих се за още една идея, която я видях при една друга хомскулърска мама. Това е образователна игра за животни, от която най-напред се увеличават знанията на децата за животните и интересът да четат за тях, а освен това е много весело. Казва се "Игра на животни". Едното дете си намисля едно животно, а другите деца започват да се опитват да го отгатнат, като му задават въпроси свързани с животното, от рода на: "Колко си голямо?" "Къде живееш?" "С какво се храниш?" и пр. Ако са малки децата, обикновено отговарят на "Къде живееш", като казват континент или географска посока (  Laughing ), сякаш животните четат атласи. Като са по-големи децата, почват да се сещат и отговарят с климатични понятия (на топло, на сухо, в пустиня и пр.).

# 139
  • на брега на Дунав
  • Мнения: 1 571
мама Бобър, е това е друго нещо, давай още идейки, че вие сте с повечко стаж в начинанието  Hug

# 140
  • София
  • Мнения: 62 595
Мисля, че не съм се изразила разбираемо.
За мен няма противоречие между двете форми на обучение и се интересувам от домашно обучение и резултатите от него.
 Единственото нещо, което ме притеснява е правната регулация на домашното образование. Поне към момента на мен ми се струва твърде висока цената детето да няма диплома за основно или средно образование. За добро или лошо, държавата регулира тази част от живота ни.  Затова поне на мен ми изглежда най- разумно децата да са записани като частни ученици и да покриват държавните образователни критерии, а пак да си учат вкъщи и да учат неща, които намерят за добре. Останах с впечатлението, че децата на режим на обучение вкъщи са със знания над държавните критерии и от тази гледна точка не би трябвало да е трудно на дете с такъв режим на обучение да покрие съответните срочни или годишни изпити и накрая да се яви на матури или каквото е нужно и да си вземе дипломата.
Затова към момента възприемам домашното обучение като начин за разширяване на знанията на децата, а не като пълен заместител на училището. Ако в БГ се узакони този вид образование, много ще се радвам. Но и не мога да рискувам това да се случи евентуално в бъдещето, защото времето си тече и това е процес, който може да отнеме и 10 години. Дотогава какво правя?

# 141
Радостина, преди много години преведох една книга за домашното образование, където авторката препоръчва на всички родители, които обмислят това решение, да си напишат списък с целите, които искат да постигнат, и след това въз основа на тези цели да съставят програмата или да изберат възможностите пред тях. Така че определете с мъжа си целите и приоритетите, и след това решете какво да правите. След като дипломата е толкова важна за вас, тогава изберете варианта частен ученик. Спрямо алтернативата на държавните училища това е много напред, признавам, макар да ви се ограничава свободата да избирате и разпределяте учебния материал, за да може да извлечете максимална полза за децата.

Цитат
Останах с впечатлението, че децата на режим на обучение вкъщи са със знания над държавните критерии и от тази гледна точка не би трябвало да е трудно на дете с такъв режим на обучение да покрие съответните срочни или годишни изпити

Принципно е така, но само ако за текущата година изучават същия материал, който се учи в училищата. Ако не е така, обаче, тогава се създава изкуствен натиск върху тях. По-горе бях дала примера с едно дете, Мария, и програмата по история. Не може едновременно да изучаваш древна история, съвременна българска, или география на България и География на Африка. Е, за моженето - може, то може и в Космоса да летят, но струва ли си цената? 

Ето още реални примери. В историческата наука съществуват два подхода за преподаване на историята: хронологичен - от древните цивилизации до днес (класическите програми обикновено вземат този подход), и тематичен - където се започва с родната история, и постепенно знанията се разширяват на принципа от близкото и познатото към далечното и непознатото. И единия и другия имат своите предимства. В момента историята се изучава в България по втория. Така че ако едно дете изучава история по класическия подход вкъщи, ще трябва да зубри дати и факти допълнително, за да може да попълва тестовете правилно. Да вземем естествените науки: има програми тип "Immersion sciense", т.е. където детето го потапят в една тема, и то я изучава по-изчерпателно и подробно, за разлика от спираловидния подход. Често някои семейства избират да изучават цял срок или година биология, след това цял срок или година химия и пр. Когато контролът е по-чест, тогава той оказва изкривяване върху целите на родителите, защото налага съвсем различно разпределение на учебния материал, който не е съобразен с интересите на детето.

Най-голяма полза от външно оценяване има, когато то е разредено на образователно ниво - на края на началното, основното и средното образование, каквато е идеята за матурите, и достъпът до него е свободен. А забележете, че ТОЕФЛ и САТ не са държавни изпити, а външно оценяване. Ако тук се въведе подобно външно оценяване, това ще помогне и на самите училища, защото за разлика от родителите, образоващи децата си вкъщи, които имат вложен интерес в техния успех, учителите по една или друга причина може да претупат работата си, а при липсата на външен критерий това води до голям провал, както е ситуацията и сега.

# 142
  • Мнения: 18 990
 Съжалявам ако на някой въпросите ми звучат тенденциозно, но за предимствата на този вид обученение има доста информация. За недостатъците нищо. Исках да знам има ли такива.
 Благодаря на тези, които са си направили труда да го обяснят.

# 143
  • Мнения: 106
мама нана, мога да ти опиша някои чисто практични недостатъци, за които се сещам.

1. както спомена вече летисия, някой родители могат да се размързелясат. домашното обучение ти позволява да си вземаш "почивни дни" когато е нужно, но някои хора имат голяма тенденция към почивните дни Wink
2. родителят е доста по-ангажиран от този, който си праща децата на училище => по-малко свободно време, повече работа. (това не съм сигурна, че е недостатък за мен, но някои хора сигурно биха го отчели като такъв)
3. особено при малки деца, тъй като си основния източник на информация, трябва непрекъснато да си отворен за въпроси, което понякога е бая изнервящо. особено като се почне "ама защо така?", "а това пък защо...?" моите ме побъркват като питат нещо от сорта на "защо император лъв се казвал лъв?"  ooooh! още се чудя как да отговарям на такива...
4. нямаш право да казваш "не знам". когато не знаеш нещо, правилния отговор е "не знам, но хайде да разберем" Simple Smile
5. трябва си интернет  Mr. Green поне аз без него съм загубена...
6. понякога трябва да правиш съзнателно усилие децата ти да стават все по-самостоятелни. това не знам дали важи само за хомскула или просто си зависи от семейството, но някои родители се изкушават да правят всичко вместо децата си, само за да стане по-бързо. децата, които ходят на училище имат задължителна доза самостоятелност, макар и при някои да е по неволя.
7. към момента този вид образование не се сертифицира от държавата.

някои от тези минуси обаче май не се срещат само при домашното образование. по-скоро това са минуси, с които се сблъсква всеки родител, който чувства отговорност към образованието на децата си независимо дали ходят на училище или не. може би единствено точка 1 и 7 важат само за хомскула.

# 144
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
mama Bobar, не приемай лично нещата  Peace Не само ти пишеш в темата.
Първият пост по темата беше:
Какви са възможностите за такъв вид обучение, плюсове, минуси, трябва ли да се явяваме на допълнителни изпити и тн. Ще ви бъда много благодарна, ако ми отговорите.  Simple Smile
Явно имам интерес щом съм прочела 7 страници! Нямах намерение да се включвам, защото нямам практичен опит, знанията са ми теоретични. След като авторката на темата получи отговор от типа, какво ти пука дали ще зачетат образованието на детето или не, няма нужда от изпити и дипломи, важното е детето да учи и да му е приятно, не се въздържах и се включих. Затова и пуснах линковете, не заради теб или опитните майчета, а заради авторката на темата, теоретично да се запознае с нещата. На практика вие може да кажете как е, до етапа до който сте стигнали.
Нямах намерение да продължавам да пиша, но нападките ти бяха прекалено лични  Crossing Arms
Странно, че ти звуча като "вряла и кипяла", сигурно така си говоря Wink Държа като кажа нещо да се подкрепи и с факти, а не просто да се дърпат локуми, човек на точните науки съм, хуманитарните ми куцат.
Да, допуснала съм груба грешка в първия пост, споменала съм държавата, за което официално поднасям извиненията си на участниците в темата! Имах впревид легални институции, подобни на споменатата от теб, които активно да работят за популяризирането на домашното обучение и признаването му от други институции, като например колежите и университетите, да подпомагат родителите, дават насоките за обучение, предлагат различни материали и тн и тн.
Благодаряна майчетата за споделените идеи за обучение, включително и mama Bobar!

И бих искала да се обърна с молба към вас, как представяте на децата си българската история по забавен начин, без прекалено зубрене и фактология? Ползвате ли някакви допълнителни материали, които бихте ми препоръчали.
Аз се опитвам да запозная моите с българския език и история, като нямам за цел да полагат изпити или да имат дипломи. Така че ще се радвам на всякакви стандартни и нестандартни подходи и материали споделени от вас   bouquet

# 145
  • Мнения: 2 567
    Летисия, аз също не съм на мнение, че си радетел на домашното образование.  Не разбираш философията му. Мисля, че се досещам за познатата ти с трите деца, на която й е много трудно. Естествено, че ще й бъде трудно, като си е записала децата, и трябва да се стреми да учи по държавната програма. Това е все едно да правиш пазарна икономика с определени от държавата цени. По-горе говорих именно за това ограничаване на децата, което се получава при този вариант. Иначе кое му е трудното да обучаваш много деца вкъщи, когато използваш програми, които са multilevel, или предназначени за деца на различни нива?  Но всеки родител решава според приоритетите и избира. Ти си избрала дипломата като по-важен приоритет, и си преценила, че няма да се справиш с по-високите нива на естествените науки. Ок. Как обаче прецени, че всички, които са избрали свободата и гъвкавостта като по-голям приоритет за сметка на дипломата, не са постъпили правилно? Еди кой си се бил провалил. Е и, какво от това. Аз пък познавам много, които са успели, и се интересувам от нещата, които са допринесли за техния успех. Поне досега нашият опит е също успешен. Пък и да се изказваш като авторитет за домашното образование от позицията на външен наблюдател, и да коментираш ситуацията на семейства с повече деца, когато имаш едно, не е ли малко безпочвено? Частните училища са наистина добра алтернатива на държавното образование, но са много по-скъп вариант, отколкото домашното образование, и не са по джоба на всяко семейство. От позицията на майка на три деца домашното образование е най-добрата алтернатива за моите деца, на най-достъпната цена.


Нямам много време в момента да отговарям на всичко подробно, че пиша от клуб. Затова само адресираните лично към мен си подбрах  Simple Smile
mama Bobar, не съм радетел на това образование не защото не познавам философията(кой знае пък, колко сложна философия  Simple Smile), а защото предпочитам друго образование пред това и скоро детето ми пак ще е част от него. Така, че за мен домашното обучение е нещо временно и затова няма какво толкова да се напъвам да му ставам радетел.
А и философията на хоумскула е различна. Затова има и толкова различни системи. Философията на всяка е според конкретната философия на хората, които я практикуват. Просто вашата е едно от най-крайните и преплетена и с други ваши религиозни убеждения и затова между нас се получи такава конфронтация.
Я виж с Чатпатка как това не стана  Wink
А моята позната си е записала така децата, защото иска да им даде дипломи. Това, което вас ви ужасява за децата ви, но както е видно за вас може да се преглътне. Трудно и е, но не се отказва. Затова има моите уважения. Иначе видях до къде стигна другата ми позната не записала детето си към училище и дето и е по лесно, че не ходят на изпити всеки месец. Детето и тази година си почивало - демек нищо не е похващало цяла година. Лесно е така да парадираш, че си хоумскулар и то от най-върлите  Simple Smile

И ако обичаш не ми преписвай думи, които не съм казала. Не помня да съм казвала, че хората дето не предпочитат дипломите ще провалят децата си. Казах само, че у нас това не е много законно и че не разбирам желанието да си оставиш детето без диплома, а ти да трупаш такива.
Както и не помня да съм коментирала ситуации на семейства с повече деца от позицията на майка на едно. Но както казва господин П. - Четете бе  Simple Smile

# 146
  • Мнения: 106
хм, мери, като гледам малката ти жабка е още малка, а голямата ти е доста по-голяма от моите деца, но е във възраст, в която възгледите и стават по-романтични. историята е много романтична наука, с во'йни, принцеси омъжени без право да избират, лоши управници (и тези не са нищо ново  Wink ), революции, робство, страдания, победи. все пак всичките тези неща не са само "фактология", те са се случвали на истински живи (по това време) хора. не познавам дъщеря ти и начина, по който мисли, но ако смяташ, че би я заинтригувало спомени и за тази страна от историята. може да и дадеш конкретна случка и да и предложиш да напише нов вариант, т.е. какво би станало ако управниците бяха взели друго решение. това би развило аналитичното и мислене. а за фактологията можете да направите "историческата лента", за която споменах няколко поста по-рано, с много картинки за подпомагане на визуалното запаметяване. така ще може да се ориентира поне за последователността на събитията. може да направите такива ленти за историята на няколко континента и да ги наредите една под друга за да видите какво е ставало в африка докато българите са били под турско робство, а европа е била завладяна от индустриалната революция.   Simple Smile
ако обича да рисува намери някоя разказвателна историческа книга и нека докато ти четеш тя да рисува какво си представя.
ще се радвам ако още майки допринесат с идеи.

# 147
  • Мнения: 18 990
chatpatka,

Аз ги сведох до два недостатъка за мен:
1. Няма да мога да се справя с всички дисциплини след ниво 4 клас. /ако знаеш колко ме плаши българската граматика/
2. Няма цялостна концепция съобразена с родните условия.

Да ти споделя моя опит относно

3. особено при малки деца, тъй като си основния източник на информация, трябва непрекъснато да си отворен за въпроси, което понякога е бая изнервящо. особено като се почне "ама защо така?", "а това пък защо...?" моите ме побъркват като питат нещо от сорта на "защо император лъв се казвал лъв?"  ooooh! още се чудя как да отговарям на такива...


Започвам да обяснявам на по висок стил с непонятни за тях думи. Тогава изместваме "защото" в значение на думите или в съвсем друга посока, но не дълбаем повече в "старата мина, защото няма съкровище".
Все пак предпочитам "защо" пред други дейности. Миналото лято три дни хващах попови лъжички в различен стадий на развитие, до жаба с опашка /направо си беше експедиция/.  Храних  сляпо коте с капкомер, защото са го намерили и искат да му станат родители?! - получиха се няколко урока - за бозайниците,  за изоставените деца, за осиновените .....
Така че да се учи детето в къщи, на неща, към които то проявява интерес в определен момент никак не ми е чуждо, но знам и че този момент може да е само един.
 

# 148
Здравей chatpatka,

Хареса ми една идея за хронология тук: http://www.addacentury.com/learn.html
Само да изнамеря подходящата стена и ще можем вече да си отбелязваме кога са се случили събитията, за които четем. Засега ги показвахме само на картата(тоест: къде са се случили), но подобна визуална история ми се струва много интересен начин за подреждане на събитията в различни области като: наука и технологии, управление и политика, църква, литература и театър, изкуства и музика и каквото още ни хрумне.

За самостоятелността на децата - да, трябва си усилие. Принципа е: родителя да не прави нещо, което е сигурен, че детето може да направи само. Например - знам, че детето ми може да мие чинии и да чисти с прахосмукачка, така че участва в тези дейности без проблем. Също знам, че може да подрежда играчки, книги и дрехи - затова тези задачи са в всекидневния план.
За тази пролет плана ми е да се учи да работи с мен в градината - ще садим разни зеленчуци, за които четем как се отглеждат. Това ми се струва много по-реална и полезна дейност от това да четем в учебниците по природознание какво значи зеленчукова градина и да се опитваме да запомним определението наизуст Simple Smile

Друг интересен линк, който ти предлагам е:

http://www.bbc.co.uk/schools/ks2bitesize/science/

Предполагам, че за 2 дена ще го изядете с кориците Simple Smile

Айде, успех с децата Simple Smile
Златка

# 149
  • Мнения: 3 546
Silvi1968, тъй като ти си автора на темата и се интересуваше как дъщеря ти да бъде частна ученичка,ето какво разбрах от колежка на която дъщеря й е така.
Отиди в училище ,,Неофит Бозвели" и подай молба при директора. в това училище има много деца със СОП и имат голям опит в индивидуалното обучение.
Желая ви УСПЕХ! Peace

Общи условия

Активация на акаунт