Образование у дома?

  • 27 437
  • 270
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 62 595
Кажете някои конкретни неща за обучението във вашето семейство. На какъв график работите? Кой от родителите кои предмети води и т.н., включително и въпросите, които е задала Бисита. Дотук постовете ви са пълни с общи приказки като от рекламна брошурка, написана от маркетолози и рекламисти. Дайте нещо, което е от процеса на работа, а не от маркетинга.

# 91
Въпросите, които постави  bissitа са много, наистина хубави и конкретни. Ще се постарая да им отговоря, но ще ми отнеме време, за което моля да имате търпение.  
 

# 92
  • София
  • Мнения: 62 595
ок, колкото е необходимо време използвай.

# 93
Именно. Кажете нещо конкретно за децата си - например задължавате ли ги да изповядват някаква религия, ограничават ли ги в контактите им с нормални деца (т.е. всякакви деца - а не само такива "като тях"), позволявате ли им да вземат решения, ако са на съответната възраст - да посещават местата, присъщи за всички деца (дискотеки, кафета), позволявате ли им да се обличат както те желаят, да избират хобитата си и тн. Или сте на мнение, че трябва всячески да ги отдалечите от този "порочен свят" (както такива като вас обичат да се изразяват обикновено)? Simple Smile

# 94
  • София
  • Мнения: 4 933
Интересно ми е какво включва учебната програма на 12-годишното дете, а също и каква художествена литература чете на тази възраст. Ще съм много благодарна, ако ми отговорите.
Познавам една от американските системи за домашно обучение и съм преподавала по нея, но нищичко не знам за подобни практики в България.

# 95
  • Мнения: 984
Отворих една статия от вашия сайт и ми стана лошо, вие наистина сте някакви фанатици и жалко, че в България службите не си вършат работа, горките деца  Cry
http://www.homeschoolingbg.com/analiz_3.html

Последна редакция: пт, 14 мар 2008, 16:31 от kiki77

# 96
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Моля ви, опитайте се да водите дискусия без квалификации.
Дали е възможно?

# 97
kiki77, а ако отвориш пък линка към Християнската библиотека може още по-лошо да ти стане.

Ето и една статия от лидера им. Може да стане по-ясно, какво е отношението им към държавните институции, ако не е станало до сега ясно.
http://www.churchbg.com/restored/articles.php?article=31

# 98
В моята статия : „Homeschooling в действие” / ще я намерите на сайта/  съм описала това подробно, но пак ще го кажа накратко:
Отделям много време да разглеждам и търся материали, подходящи за ученето. Определям предметите, по които ще учим , както и какво точно ще се учи. Сверявам си часовника с учебниците и помагалата, които използват в училище, но предпочитам да работим с материали, подходящи за домашно образование – това са по-често помагала за извънкласна работа и учебници на английски език. Предпочитам ги , защото са по-ясни и са пълни с подробни обеснения, така че не е трудно на сина ни да работи сам.
Освен това ползваме много енциклопедии, образователни компютърни програми, филми и интернет.
Това най- общо.

Като пример: По математика миналата година учихме по американски учебник, тази година реших да ползваме учебника за 6-ти клас. Малко съм разочарована, защото въпреки цветните страници, уроците са доста неясни – липсва достъпно предаденият урок, на който се радвахме миналата година, но за щастие – математиката е моята сила. Така че се справяме.
По история- учим „История на средните векове” – използваме американска програма, която е разработена на базата на художествена литература. В ръководството за родителя са описани подробно въпроси, проекти, задания за доклади, посредством които естествено се натрупват знания по темата. Синът ни много обича да чете и тази програма е точно като за него. Историята е в контекст, описан в книгите. Не е само голи дати и факти, които се забравят следващата година.
Много дълго ще е ако продължа и с другите предмети.

Заедно със сина ни сядаме в началото на годината и коментираме - какво и как ще го учим. Решили сме, че математика, английски език и български ще имаме по 4 - ри пъти седмично, както и периодичноста за всеки друг предмет.
Така той знае и е способен сам да определя ежедневната си програма.
Не е необходимо да му преподавам. По-скоро аз организирам нещата и после проверявам как са изпълнени задачите, защото учебниците и работните тетрадки са подбрани така, че да е възможна самостоятелната работа.
Ако има неясноти заедно търсим отговорите. Например по БГ език си правим сверка с БГ граматика или търсим в интернет определения. Има много сайтове – пълни с информация и упражнения. Ако пак е неясно – питаме наш познат- журналист и редактор на местен вестник.

Преди известно време имахме частен учител по английски език.
Сега се справяме сами, като четем и пишем на английски. Изпращаме писаните доклади по прочетена книга на английски за проверка.

Аз и съпругът ми работим на гъвкаво работно време, като моите ангажименти се свеждат до 2-3 часа работа извън дома, както и от дома – дистрибутирам складово-счетоводен софтуер и помагам на мъжа си в бизнеса ни.

Децата ни се срещат с много хора – имат си приятели на своята възраст, общуват с децата на наши познати, играят на площадката пред блока баскетбол, карат колело, често през лятото сме и навън. Големият ни син ходи на плуване. Често общуват  с наши колеги, клиенти, роднини, журналисти, доктори, полицаи и т.н. Нашата среда е и тяхна среда.

Деня ни протича така – ставане, оправяне на стаята, закуска, след 9.00часа започваме със задачите - който има да чете – чете, който има да работи –работи, който има да играе – играе. Следобяд  - до към 15.00-16.00 часа задачите са приключили и следва свободното време- игри, четене на книги,  разговори с приятели, слушане на музика, ходене на гости и много други неща.

Децата ни са много общителни и се разбират, както с връстниците си, така и с възрастните. Не са агресивни и търсят да намерят обща тема за разговор. Работата е там, че въпросите, които другите децата задават са от рода „ коя ти е любимата певица, какъв GSM имаш и разни такива скучни и безсмислени неща. Наскоро една журналистка пита сина ни: Децата питат ли те за училище? – отговорът му беше- Те не искат да говорят за училище. От друга страна пък - децата обичат да играят с нашите деца и ги търсят постоянно.

За да не кажете, че си измислям – погрижила съм се да направя голям архив от снимки и видеоклипчета. Когато имам време, може да ги сложа в някой сайт.

Относно преподаването:
В началото, когато започнахме по-системно да учим се налагаше да съм плътно до сина ни. Нужно беше само да го науча да чете, пише, смята. Нужно беше да му покажа,че ученето не е скучна и тъпа работа. От там нататък, той свикна да се занимава самостоятелно и на мен не ми се налага да стоя над главата му, за да го наблюдавам какво точно прави в момента, нито започвам да му разказвам уроците, за да ги сведа до неговото ниво. Пак казвам материалите, които ползваме са подходящо подбрани и в тях е написано всичко на разбираем език, така че е нужно само да знаеш да четеш, за да го схванеш. Не е така в БГ учебници и затова е нужно някой да сведе информацията до разбираемо ниво. Ние ползваме много странична литература и интернет, за да разберем неясните моменти.
Освен това  си имаме приоритети – силната страна на сина ни не е математиката. Така че по математика наблягам дотолкова ,че да го науча на логика и да мисли. Знае теорията, защото аз държа на това, но не го натискам като за подготовка за олимпиада.
Стремя се да го науча, че математиката е практична и ще му трябва всеки ден.
За сметка на това държа да пише доклади за прочетени книги, пишем съчинения, правим диктовки. Увеличаваме информацията по история / това е и силната страна на съпруга ми / , защото сина ми там се чувства в свои води.
Това е засега. Нещата може и да се променят с интересите му, но гледам да не изпускам момента.

# 99
Моля всички активни и пасивни участници в тази дискусия, да имат предвид, че сме доста ангажирани и със съпругата ми ще прекратим участието си в темата. Това не е край на дебата, а начало, всъщност напоследък дадохме доста интервюта за различни медии. Радвам се, че си поговорихме. Ако има хора, без значение дали са „за” или „против” домашното образование, нека ни пишат. Поемаме ангажимент, да отговоряме на всеки в рамките на седмица. Надявам, се, че други семейства, които учат децата си вкъщи, също ще се включат в темата, доколкото им е възможно.

Благодаря на всички и успех!

# 100
  • Мнения: 106
ейййй аз сега я виждам тази тема Simple Smile
здравейте всички мами, че и татковци  bye
и аз уча децата си вкъщи, така че да ви се представя (а с някои скъпи и ценни за мен мами се познаваме вече от други теми). 26-годишна майка на тримца съм. дечковците са на 7, 5 и 3 годинки, а малкото ми зверче е с вродена аномалия (коригирана). знам за изгъзиците на държавата и в образованието и в здравеопазването Wink
само да ви кажа две важни неща и ще продължа:
1. нямам никакво намерение да променям законите или да вдъхновявам някой да си учи децата вкъщи. моля не приемайте самия факт, че аз си уча моите деца като осъждане на вашия избор на образование. уважавам много родители, които пращат децата си на училище, не мисля че са лоши родители и не съм тук да изреждам плюсове и минуси.
2. не съм привърженичка на строго определена религия, секта, организация или каквото и да било. свободомислещ човек съм и съм готова да приемам идеи от всякъде и от всеки стига да преценя, че са удачни за моето семейство и за конкретния случай.

след като изясних това мога да кажа, че забелязвам как много хора само като чуят "домашно образование" се чувстват длъжни да започнат спор. не мога да си обясня защо е толкова трудно да се уважи това решение  newsm78 майките покрай мен са с различни разбирания и макар че съм споделяла страстта си към личното обучаване на моите дечковци никога не съм поставяла под въпрос бъдещето на децата им, компетентността им като родители или загрижеността им за собствените им деца, но редовно бивам реципиент на подобно отношение Sad явно идеята е доста трудносмилаема за някои хора. особено обидно ми става като получавам укори под формата на въпроси ("и как ше я караш?" "до къде ше я докараш?" "а не си ли мислила, че...") вярвайте ми, аз и съпруга ми сме обмислили доста подробно нещата. всеки въпрос, който ви е хрумвал сме си го отговорили. един вид, дали сме информирано съгласие  Wink
мисля, че имам много общо и с радостинка   bouquet и с порумбачанови. радостина въпреки, че праща децата си на училище е активен родител, участва активно в живота и образованието на децата си, помага им нагледно да усвоят трудни уроци и не се е отметнала от тази си отговорност към тях - дори стои вкъщи за да има възможност да си ги гледа. според мен всеки родител, който силно се ангажира с децата си е достоен за уважение. порумбачанови също са доста разбрани и съвременни хора, ревностни християни, в което аз не виждам нищо лошо. не учат децата си на ексцентрични "сектантски" ценности и не правят зло на никого, така че не виждам защо трябва да се заклеймяват като такива и онакива, че дори да се правят и намеци за отнемане на родителските им права. това, което ни обединява всичките е любовта и загрижеността, които носим като родители първо към собствените си деца и после към всички деца по света. мисля, че всеки трябва да уважава решението на другите и ако не може да каже нищо добро, то да не казва нищо, защото само бъдещето ще покаже кой е бил прав. каквото и да си говорим до тогава е чешене на езици и губене на време Simple Smile всички деца са различни, затова трябва да има и различни родители. всеки си има ценности и полемиката на тази тема не е от вчера. според мен е хубаво, че домашното училище е представено като опция в този форум пък от тук нататък всеки да си избира сам. това не е конкурс, който трябва да бъде спечелен  от едната или другата страна  Laughing
хайде, че стана утре Simple Smile
лека вечер на всички Hug

# 101
  • Мнения: 2 567
chatpatka, странно. Казваш, че не си привърженик на никоя конкретна религия, от което става ясно, че не си достатъчно запозната с тази тематика, а после казваш, че едикой си не учи децата си на никакви сектантски неща. Нещо не ми се връзва.
Имаше дадени достатъчно линкове и доста неща се казаха, за да стане ясно какви точно религиозни убеждения изповядват и че това няма как да не окаже влияние върху възпитанието на децата им.
Ако става дума само за домашното образование. Няма проблеми. Но точно при тях съм се убедила, че нещата не стоят така. Почва се оттам и се стига до агресия и арогантност, ако дори направиш и намек, че не си съгласен с убежденията им - (и забележи. става дума не за какви да е убеждения, а точно религиозните им). Лека полека нещата тръгвайки от нещо безобидно, като домашното обучение отиват точно натам. Интересно защо ли?!

И тъй като косвено визираш мое изказване за отнемане на родителските права ще ти кажа, че не това съм имала предвид. В България такова нещо не може да стане току- така, но не записването на децата към някое училище подлежи на глоба, защото е незаконно. И призоваването към подобно нещо също е незаконно. Затова по-добре хубаво да мислим преди да защитаваме подобни незаконни неща и техните пропагандатори.
Затова както казваш не трябва да си чешем езиците и да се правим на велики в нет пространството, а да правим постъпки домашното образование да се узакони, както е в Щатите. И е хубаво, че съвестни и отговорни хора правят неща в тази посока.

# 102
  • Мнения: 106
летисия, харесва ми мнението ти  bouquet наистина е хубаво, че хората се занимават да направят от домашното образование законна алтернатива на училищната среда. радвам се, че и ти мислиш така. според мен обаче няма как да се действа в тази посока ако не се събере достатъчен процент от населението, защото все пак законите се променят, за да отговарят на нуждите на хората (поне така би трябвало). не можеш да промениш закон за да уйдисаш на шепа хора. поне така си мисля де. ако не съм права, светнете ме, защото има още няколко закона, които искам да променя  Laughing
ние с мъжленцето сме решили да не чакаме да променят закона, щото може да си увехнем от чакане Simple Smile както не чакаме някой да направи софия по-чист град. търсим си сами решения за проблемите, които смятаме за важни. до сега не са ни глобявали (надявам се и да не го направят). според мен много хора престъпват закона ежедневно, а тъжните последици от това биват понасяни и от невинни жертви. за пример давам особено ясно изразеното напоследък незачитане на закона за движение по пътищата. с това, че не си пускам децата на училище не правя нищо лошо на никой... чудно ми е защо никой не спира хора, които пресичат неправилно да им говори за това как не спазват закона. та те дори излагат живота си на риск!

порумбачанови не ги познавам лично, но им разгледах обстойно сайта. никъде не виждам да проповядват нещо лошо. ако искат да са религиозни фанатици, нека бъдат. всеки има право да си вярва в каквото иска. на мен това хич не ми влиза в работата и смятам сайта им за доста ценен ресурс.

а за това, че не съм запозната с религиозната тематика ще ти кажа, че майка ми е баптистка и въпреки това е "работна като говедо и незлобна като овчица" (да цитирам любимеца си Вазов  Laughing ). съседите и изобщо не забелязват промяна в ексцентрична посока и тя продължава да си живурка в мир и спокойствие. аз и сестра ми не сме религиозни не защото не познаваме религията, ами просто защото имаме други разбирания  Peace разгледала съм и християнство, и мюсолманство, и юдаизъм, и дао, и дзен (може би не съм отделила достатъчно внимание на индуизма), и във всичко съм намерила по нещо добро.

според мен всеки човек си има страст, която е готов да защитава, понякога до фанатизъм. тази страст може да е религия, теория за конспирацията, някаква друга житейска философия или просто ЛЕВСКИ с/у ЦСКА  Mr. Green live and let live е подходящо мото в тази ситуация според мен Simple Smile
или казано по нашенски  Peace да има  Grinning

Последна редакция: сб, 15 мар 2008, 22:50 от chatpatka

# 103
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако става въпрос за българска система, а не американска или някаква друга западняшка да се нагажда, ще е доста трудно. Много се съмнявам да се узакони домашното обучение в БГ, защото няма критична маса хора, които да го искат. Като компромисен вариант остава явяването като частен ученик в 1 или повече училища. Има деца, които и сега учат официално в едно училище, а се явяват като частни ученици на изпити в друго училище. Шапка им свалям на такива деца, наистина трябва да са много надарени.

 Да си го кажа пак, за мен е важно каквото и да правя, децата ми да имат законна диплома за всяка образователна степен, за да са от правна гледна точка равнопоставени с всички останали деца. Пък нека си се подготвят допълнително и да разширяват знанията си в различните области на знанието. Например, ако едно дете се занимава активно с езици, едва ли ще е проблем да се запише в езиково училище като частен ученик и да си покрива тестовете за всеки клас. Или математика - там поне няма интерпретации на една школа или друга школа, а стандартите са ясни.

# 104
  • Мнения: 2 567
chatpatka, аз взимам нещата малко по присърце като става дума за тези хора, защото както казах мои близки много пострадаха от техните религиозни учения, а уж нещата почнаха от невинното обучение вкъщи.
Само от сайта им за домашното обучение може да не ти стане много ясно за какво иде реч. Но се дадоха линкове към библиотеката им както и към статии от техния водач, в които се призовава към тотална анархия.
Колкото и да ни харесва идеята за домашното образование трябва много да се внимава на какви хора може да попаднеш търсейки нещо повече за това. Това беше и моят призив. Иначе не ми пука, в какво вярват и как възпитава децата си, но съм против опитите им за зарибяване.

А бъди сигурна, че нещата у нас отиват към посока узаконяване на домашното образование. Доста политици са запознати с  тази идея и не са безразлични към нея. Правят се доста неща и пред чужди институции за съдействие. Лично познавам хората, които движат нещата. Има светлина в тунела. А и ще се изненадаш, колко хора приветстват идеята за този вид образование, защото са възмутени от ситуацията в българските ни училища.

Общи условия

Активация на акаунт