За бакшишите.

  • 4 890
  • 108
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 11 747
а защо никой не оставя бакшиш в магазина? Продавачките не се ли уморяват, не се ли усмихват?

# 76
  • София
  • Мнения: 399
 И аз това си помислих- ако продавачка каже "Нямам дребни.", следва скандал, но ако това е фризьорката или таксиджията, няма проблем. newsm78 Аз оставям ако съм на кеф и човекът ми е приятен, без значение на професията.

# 77
  • Мнения: 211
Японците страшно се обиждат, ако им оставиш бакшиш.
Ще ми се и у нас да е така, ама не е!
Тъй че, оставям, какво да се деля от общата маса и да ме гледат накриво после.
Стига обслужването да е било горе-долу поне, защото все по-рядко се среща добро такова.
В магазин само не оставям.
Сметките ми излизат горе-долу като на Lennie.
И значи и изводът ми е същия - не си ценя парите.

# 78
  • Мнения: 550
Да споделя ,днес как ми падна пердето в кафенето...!По принцип знам,че сервитьора си прибира сам бакшишите,без някой да му ги дава-просто не връща,закръгля си ги и се прави на тъпан,освен може би ако сумата за връщане не е много голяма,но знам ли...та и на мен днес( а днес ми е ден!детето е болно,не съм спала,свирепа съм от купуване на лекарства и т.н.),изпих си набързо кафенцето,плащам цялата сметка,моята и на една приятелка и тоя "забравя" да ми върне рестото,не съм за дребните стотинки.но ако  искам да му дам бакшиш ще му ги оставя на масата,а той сам си ги прибира!!!!Не си познал мой човек!Отидох и си поисках рестото!Не,че не беше срам,ама бакшиш се дава не се прибира!

# 79
  • София
  • Мнения: 932
Съгласна съм с Александра, сервирала съм, когато бях студентка и мисля че това е трудна работа и физически и психически изтощава и на мен ми се е налагало да сервирам по безброй часове, в пълен бар сама(защото на собственика не му се дават пари за още персонал).
 Луда ставах , освен че тичаш като луд, на бара ти бавят поръчките че и те не смогват , хора стават, сядат непрекъснато, чистиш, понякога ти сядат 3 маси наведнъж , а ти още носиш поръчки на стари клиенти и тъкмо ти станат поръчките за новите клиенти и старите искат да си тръгват правиш сметки и още и още, никак не е лесно.
Сега работя в офис, престижна професия много е трудно пак, но се моля за нищо на света да не ми се наложи някога пак да сервирам, не знам дали бих се справила.
На мен в сервирането най-много ми тежеше психическото натоварване срещаш се с хиляди хора и угаждаш на хиляди хора, всеки с изисквнията си, не ми тежеше тичането.
ЧервеноВинце , ако никога не си работила тази професия по-добре замълчи. По същия начин аз мога да се изкажа че на еди кой си му е многооооо лесно , но не съм на негово място нали, или пък на майките че им е супер лесно да гледат бебе- не ходят на работа, погледнато отстрани по цял ден по градинки - кеф нали, да ама не е така.
 По темата, да оставям бакшиш винаги, а колко зависи от ситуацията и от това с колко разполагам.

# 80
  • Монреал
  • Мнения: 1 469
Хм, много интересни мнения прочетох - с някой съм съгласна, с други не.

Лиляна, ти пък си призна, че си крадец, защото постъпката ти е точно такава - консумирала си нещо, за което не си платила - но щом съвестта ти го позволява, то си е твоя работа. Това няма нищо общо с държанието на сервитьорката - има и други хора, на които може да се плати.  Peace

Не знам какви са заплатите на сервитьорките в България, но в Щатите, където съм работила като такава, това е основния приход - очакванията са към 15 -20% за бакшиш. Който няма пари или настроение да дава бакшиш - тогава да не ходи на заведение - според мен това си е част от "сделката".

За поведението на обслужващия персонал в българските заведения няма да коментирам - но се замислете и от тяхната гледна точка - как няма да са нацупени като по цял ден обслужват някакви персони, навирили нос, и очакващи да им се целува г**а, опитват се да те оценят, сякаш знаят какво е да работиш там, и накрая не ти оставят нищо за един вид "благодаря". И аз щях да се цупя, честно!

Александра добре го е написала!

Последна редакция: пн, 24 мар 2008, 21:17 от TarikMom

# 81
  • Мнения: 812
бакшиши не давам,за сметка на мъжа ми  Crazy

# 82
  • Мнения: 6 167
Така...Първо, заплатата на един готвач е около 40-50 лв/ден(предполагам има места с по-ниско заплащане, наблюденията са ми върху заведенията, в които аз съм работила).На сервитьорките е процент от оборота или някъде средно по 20лв.Т.е затова се разчита на бакшиша.Второ, защо си мислите, че сервитьорката само носи нещо и се усмихва...Да, на пръв поглед е така, супер лесно изглежда.Обаче, знаете ли какво значи да работите сам в заведение с капацитет 100-120 души.Аз знам.Не исках да съм сама, шефа така прецени. Simple Smile

Клиентът не е трета страна в трудовия ти договор.
Условията при които се трудиш и заплащането се договарят между работодателя и работника.
Нагласата ти, че клиентите трябва да плащат бакшиши, защото не работиш при добри условия е широко разпространена, но не  е основание за бакшиш, той не е това ( по принцип). Което прави ситуацията още по-абсурдна, защото пък работодателя също приема клиента като страна  и не плаща на сервитьорките, защото 'си изкарваш от бакшиши'. Още един пирон  'против' бакшишите въобще.
Истински печелившият от ситуацията мисля, че се вижда кой е.

ТарикМом, в Щатите хората освен типс, плащат ли и сервиз към сметката!?
При нас няма бакшиши ( освен в много редки случаи, аз лично не съм присъствала на такъв случай), по принцип разплащането не става, като в БГ, т.е в среден клас заведения плащаш на излизане на касата. Но сметката се 'товари' със сума за сервиз, което не е бакшиш. Сервизът е 1.5 - 2 евро на човек и е написана в менюто.
Чисти сметки - добри приятели.

И още нещо - това, че една професия има специфика ( например, очаквания за които спомена ТарикМом) не означава, че в други професии ги няма. Същите очаквания имат хората към всяка една 'обслужваща' сфера.
Навсякъде където има услуга клиентът очква да е уважаван и отношението да е добро. Отново нещата са в пряка връзка с отношенията работодател-работник, а не работник-клиент.
Бакшишът не плаща за добро отношение, той го поощрява.



Последна редакция: пн, 24 мар 2008, 22:09 от Lennie

# 83
  • Варна
  • Мнения: 1 744


клиентът не е трета страна в трудовия ти договор.
условията при които се трудиш и заплащането се договарят между работодателя и работника.
нагласата ти, че клиентите трябва да плащат бакшиши, защото не работиш при добри условия е широко разпространена, но не  е основание за бакшиш.


Напълно съгласна.
Бакшишът не е задължение на клиента, а поощрение за добре свършена работа.

# 84
  • Монреал
  • Мнения: 1 469

ТарикМом, в Щатите хората освен типс, плащат ли и сервиз към сметката!?
При нас няма бакшиши ( освен в много редки случаи, аз лично не съм присъствала на такъв случай), по принцип разплащането не става, като в БГ, т.е в среден клас заведения плащаш на излизане на касата. Но сметката се 'товари' със сума за сервиз, което не е бакшиш. Сервизът е 1.5 - 2 евро на човек и е написана в менюто.
Чисти сметки - добри приятели.


По принцип не, виждала съм, но не е норма. Според мен е много добър вариант и е компромисен и за двете страни.

Лени, права си за обслужващата сфера - но пък обслужваща не се равнява на по-низша или слугуваща. Защото манталитета на много хора е, че щом си продавач/сервитьор или каквото е там си на по-ниско ниво от тях и те третират подобаващо. В този случай не мисля, че човекът трябва да си отстъпи на достойнството и пак да се усмихва и да позволява да го тъпчат. Да, служителите трябва да са любезни, но и те трябва да бъдат третирани като хора, а не като някой по-долен клас. А когато тази професия е свързана с получаването на бакшиш - то е вид възнаграждение и "благодаря" от страна на клиента. Ако клиента има основателна причина да лиши обслужващия от това възнаграждение, тогава разбирам, но ако клиента само седи и дебне обслужващия да сгафи за да може да си намери причина да не му остави бакшиш, което съдейки по отговорите в тази тема си е обща практика в България, то тогава го намирам за много подло, да не кажа просташко.

Последна редакция: пн, 24 мар 2008, 22:48 от TarikMom

# 85
  • Мнения: 6 167
'Сервиз' и 'бакшиш' не е едно и също, обаче.
Сервизът е сума, която плащаш, защото имаш покривки, салфетки и тн. поддръжка.
Не се дава за сервитьорите - те имат заплати.

# 86
  • София
  • Мнения: 932
Lennie по принцип съм съгласна с теб, само едно нещо ми прави впечатление , че говориш как е Там, само че Тук е България и нали се сещаш че и манталитет и разпоредби и заплати стоят по много, много по различен начин от "белите" държави. Аз тук на малко места съм виждала включен процент "сервиз"  в сметката, който да отива за обслужващия персонал.

# 87
  • Мнения: 11 747
странно, сега нещата тръгнаха натам, че сме длъжни да оставяме бакшиш!
Ами все пак аз като клиент имам в менюто посочена цена за предлаганата стока и услуга и си я заплащам.

"Който няма пари или настроение да дава бакшиш - тогава да не ходи на заведение" - това звучи абсурдно! Ако се добави табела с надпис, дължите еди колко си бакшиш на сервитьорката, иначе не сте желан в заведението, бих го имала предвид преди да седна там. Тогава трябва да започне и бакшиша да се облага с данък и т.н.

# 88
  • София
  • Мнения: 351
Сервиза начислен на сметката го отмениха със закон пред около година.Т.е ако ви сложат сервиз някъде, имате пълно основание да се оплачете.
Съгласна съм, че има хора с малки доходи, никой не може да ги обвини, че не оставят бакшиш.Не можем да кажем -който няма пари, да не ходи по заведения.
Обаче има нещо друго.Не разбирам хората, които имат пари, отиват там където е по-скъпо и плащат до стотинка.Ако почна да разказвам, цял ден няма да ми стигне.Имала съм клиентки, които през цялото време се стараят да покажат колко са велики, то не е вирене на нос, то не са претенции.Избиване на комлекси ли е, и аз незнам какво е.Но те са клиенти, а клиента винаги е прав, както знаете.Длъжен си да се съобразяваш.Не се оплаквам, аз съм си избрала тази работа, знаела съм с какво ще се сблъскам.Но се надявам, като си завърша образованието, да не се налага да я работя повече...
И все пак-неприемливо е да парадираш с парите си, да унижаваш облужващия те персонал и после да платиш точно.Глупаво е.
Още дълъг път трябва да извървим, за да проумеем, че бакшиша е нещо нормално.Така се прави.За радост, малко по-малко хората започнаха да го разбират Simple Smile

# 89
  • Мнения: 6 167
Александра, аз не мисля, че е нормално. Напротив, мисля, че е ненормално, мисля, че това е вреден ориенталски навик, който ограбва хората. И задълбочава някакви йерахични отношения между услуго-предлагащия и приемащия, дори говориш за унижения! Излиза, че си готова да те унижават (!), но да ти оставят бакшиш?
И понеже направих една сметка в началото и се замислих колко пари съм оставяла зад себе си години наред, за да изпълнявам нечии очаквания ( на персонал, компания и тн) се замислих дали и защо е необходимо това оставяне ( чисто теоретично хората да се замислят) . И то в повечето случаи само заради това, че така 'трябва', а не защото съм била доволна от обслужването, напротив - обслужването в Бг е пословично лошо и хората все повече бягат от България ( за почивки, напр.), защото плащат много, а получават твърде малко.


Общи условия

Активация на акаунт