Децата на училище - на 6 или на 7 години

  • 20 556
  • 391
  •   1
Отговори
# 300
  • Мнения: 14 133
Въпросът по-скоро за мен е принципен, аман от налагани промени, както писаха и преди мен "на парче", без да се обмислят, без да се предвидят последствията от тях, без да се даде шанс за дискусия. Ако има реформа, нека наистина да е реформа, основна, добре обмислена, последователна. нека бъде ясно какво ще е развитието на децата от стъпването им в детската градина до окончателното им завършване на средното да кажем образование в n-ти клас.
Така е!!! Тук-там из медиите "изтече" частична информация. Никой от МОН все още не се е появил да даде пояснения. Да не говорим, че е желателно да го "качат" този скандален проект на сайта си, за да го видим, а не само да гадаем, какво им се мъти в главите.

# 301
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Правят забележки, ако детето става по време на час, ако говори по време на час, ако иска да пишка и т.н. Дават много домашни, децата учат по 1, 2 езика допълнително освен майчиния си, физическото не се води от отделен учител, а от учителката която води и всичко останало и т.н. Учебниците са написани на високопарен, неразбираем език и/или съдържат пълни безумици  като стихчето за "Лиска манекенката и Вълчо мутрата" (цитирам по памет) и т.н. простотии.
Да не говорим, че децата от началния курс в големите училища са заедно с гимназистите и им гледат простотиите,

Как се корижира дадено поведение без да се направи забележка?
И тук няма отделни учители по физическо. Дори до 8 група ( наш 6-ти клас) учителите са 1 за клас, а не по отделните предмети.
Последното може да се разреши, като се обособят отделни училища ( начални и средни). Не са ли училищата на смени, като примерно 1-ва са до 4 клас, а 2-ра до 8?

Надничала съм в темите за учениците и съм се потрисала от амбициите на някои майки. Някои от проблемите училище- ученици е именно тази амбиция. Вчера получих смс от моя приятелка, която има дете на 4 и ми пише: " Детето трябва много да учи сега, че ако приемат новият закон да е готова." Никой не я кара.....

# 302
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
ели, вторите езици не са ли допълнителни? в смисъл по избор на родителя
На много места не са по избор, в смисъл, че ако искаш детето ти да учи в конкретно училище се съобразяваш с профила му, а най-често профилите са езикови.

Значи родителите избират, а не ти налагат да го запишеш точно в това училище. Амбиция?

# 303
  • Мнения: 3 662
е, значи все пак е по избор на родителите, ели... в смисъл искаш да учи втори език - отива в това училище, не искаш - записваш в друго
да не говорим, че тази "мода" за многото езици в първи клас си тръгна баш от родителите

аз пък да ви споделя (че много се говори как по "наше време" било различно училището), че даже си мисля, че по-трудно беше
да, нямаше оценки в бележник, но имаше отлично! и мн. добре! в тетрадките и пласмасови патенца (поне моята учителка такова раздаваше) за награди и накрая на срока се борехме кой има най-много
съревнование и оценяване винаги си е имало, но в друга форма
просто поведението на децата беше различно, имахме по-голям респект към учителите, държахме се някак си по-сериозно и отговорно... по-строго беше, не знам как да го обясня
сега на децата им се дава много по-голяма свобода


и да разведря малко темата - докато си пишем тук (днес съм без шеф, как ми личи  Embarassed ) направих рисърч сред колегите - кой кога е тръгнал на училище
резултат - 14 "анектирани", 8 тръгнали на 7 години и 6 човека тръгнали на 6 Simple Smile (всички са в различни възраст - от 20 до 35г)
малко смешно стана, но в интерес на истината всички са чудесни хора Simple Smile
просто малко ОФФ за почивка   bouquet

# 304
  • Мнения: 14 133
Надничала съм в темите за учениците и съм се потрисала от амбициите на някои майки. Някои от проблемите училище- ученици е именно тази амбиция. Вчера получих смс от моя приятелка, която има дете на 4 и ми пише: " Детето трябва много да учи сега, че ако приемат новият закон да е готова." Никой не я кара.....
Тези с болните си амбиции да си ги пращат и на 4 год, ако искат. Аз съм против при тази неяснота около учебната програма в първи клас и в ІІІ-та група в градината.  Naughty

# 305
  • Мнения: 3 662
...Не са ли училищата на смени, като примерно 1-ва са до 4 клас, а 2-ра до 8? ...
има училища, които са само начални, има ОУ и СОУ с отделни корпуси/сгради за начален курс, а ако пък са в една сграда, са на цял отделен етаж примерно
понякога да, на двора се смесват, но те и в квартала си се смесват
иначе начален курс са само първа смяна и започват малко по-късно, имат по-кратки часове, разминават им се междучасията с "големите" и обичайно няма струпване и борба с батковци/каки по лафките, но не е изключено да се случва

# 306
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
аз пък да ви споделя (че много се говори как по "наше време" било различно училището), че даже си мисля, че по-трудно беше
да, нямаше оценки в бележник, но имаше отлично! и мн. добре! в тетрадките и пласмасови патенца (поне моята учителка такова раздаваше) за награди и накрая на срока се борехме кой има най-много
съревнование и оценяване винаги си е имало, но в друга форма
просто поведението на децата беше различно, имахме по-голям респект към учителите, държахме се някак си по-сериозно и отговорно... по-строго беше, не знам как да го обясня
сега на децата им се дава много по-голяма свобода


Напълно съм съгласна с това. Сега има други проблеми и повярвайте, че този с поведението произлизащо от свободията има гигантски размери и е много по-страшен от това дали детето ще тръгне на 6 или 7.

T o n i,
и аз така си мислех за смените. Всяко нещо извън къщи ( за повечето деца) е сблъскване с действителността, от която се учат. 

Последна редакция: пт, 04 апр 2008, 14:56 от Kalinka

# 307
  • в края на града
  • Мнения: 4 448
...
резултат - 14 "анектирани", 8 тръгнали на 7 години и 6 човека тръгнали на 6 Simple Smile (всички са в различни възраст - от 20 до 35г)
малко смешно стана, но в интерес на истината всички са чудесни хора Simple Smile
просто малко ОФФ за почивка   bouquet

Хехе, ама едва ли има много тръгнали на 5г. и 9-10 мес.  Simple Smile, а като гледам твоето дететнце по евентуалната нова програма ще трябва да е на толкова в първи клас  Wink

Не знаех, че начален курс са само първа смяна, това е хубаво.

# 308
  • София
  • Мнения: 15 964
ели, вторите езици не са ли допълнителни? в смисъл по избор на родителя
На много места не са по избор, в смисъл, че ако искаш детето ти да учи в конкретно училище се съобразяваш с профила му, а най-често профилите са езикови.

Значи родителите избират, а не ти налагат да го запишеш точно в това училище. Амбиция?



Ха, къде ми изчезна единият пост?
Пак ще напиша......

Това, че не искам детето ми да тръгне ЗАДЪЛЖИТЕЛНО на 6 години на училище при сегашната система, не означава, че нямам амбиции по отношение на него.
Естествено, че искам да завърши добро училище.
Естествено, че искам да получи добро образвание.
Естествено, че искам да се реализира добре професионално и то в добра професия.
Естествено, че ще дам най-доброто от себе си, за да му помогна да го постигне.
Но искам да го съхраня и да го опазя здрав емоционално и психически, да бъде преди всичко щастлив и добър човек.
Ще цитирам написаното от BirdsFly, защото под това мога само да се подпиша: "Предпочитам да усвоява други умения - да общува, да изразява чувствата си, да се бори за осъществяване на желанията си, да губи в игрите с достойнство и да не се възгордява при успех, да различава доброто от лошото и в своите, и в чуждите постъпки... Тоест - наблягам на емоционалната интелигентност, а не на рационалната. И не мисля, че ще загуби каквото и да е, ако научи азбуката на по-късен етап, ако преди това е усвоил азбуката на общуването, от незнанието на която всички страдаме (включително и тук във форума) много повече, отколкото от буквалната неграмотност.". С тази разлика, че Иво знае азбуката.  Wink

# 309
  • Мнения: 4 841
С тази разлика, че Иво знае азбуката.  Wink

 Heart Eyes И синът ми я знае, затова и споменах многократно - за можене - могат. Много ми е смешно, като ме заобвиняват, че едва ли не спъвам развитието на детето. И аз като всяка майка имам амбиции (да не цитирам целия пост на Vivi) относно образованието на детето ми. Но не на всяка цена.

# 310
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Но искам да го съхраня и да го опазя здрав емоционално и психически, да бъде преди всичко щастлив и добър човек.Ще цитирам написаното от BirdsFly, защото под това мога само да се подпиша: "Предпочитам да усвоява други умения - да общува, да изразява чувствата си, да се бори за осъществяване на желанията си, да губи в игрите с достойнство и да не се възгордява при успех, да различава доброто от лошото и в своите, и в чуждите постъпки... Тоест - наблягам на емоционалната интелигентност, а не на рационалната. И не мисля, че ще загуби каквото и да е, ако научи азбуката на по-късен етап, ако преди това е усвоил азбуката на общуването, от незнанието на която всички страдаме (включително и тук във форума) много повече, отколкото от буквалната неграмотност.". С тази разлика, че Иво знае азбуката.  Wink


Как мислиш да направиш това с пускане на детето на 7 на училище? В момента ходя на един курс с ученици, които са последна година в средно училище и които споделят, че много от емоционалните им проблеми във връзка с общуване, учене и т.н са възникнали в последните класове + родителите им ( !!!). Честно не виждам връзка в твоето мнение.

Написаното от BirdsFly е прекрасно и точно това трябва да е важно в първата година и точно това беше залегнало в моята предучилищна. Защо да не може и сега?

На ваше място бих си вложила амбицията в ПРОМЯНА, а не в ОТРИЧАНЕ. Днес сте вие, догодина другите майки, след 2-3 години още едно поколение майки. И кой ще загуби, ако така и така е решено да се направи тази промяна: Децата.

# 311
  • София
  • Мнения: 15 964
На ваше място бих си вложила амбицията в ПРОМЯНА, а не в ОТРИЧАНЕ. Днес сте вие, догодина другите майки, след 2-3 години още едно поколение майки. И кой ще загуби, ако така и така е решено да се направи тази промяна: Децата.

Добре де, на това ти отговорих вече. Ето пак, самоцитирам се:
"Твърдо отричаме", защото, всъщност, нововъведението се планира без да се предвижда промяна на системата и без да се дава възможност за избор и преценка на родителите за готовността на собственото им дете да тръгне на училище.
Иначе-да, ако учебният материал и методите и подходите на преподаване бъдат променени и адаптирани към особеностите, възможностите и потенциала на 6-годишните деца, реакцията към въвеждането на задължително училищно обучение от 6 години няма да са така остри. Само че промяна и адаптация не се предвиждат-това се заявява от министъра на образованието и науката.

Още нещо се сещам:
Чл.53 от Конституцията на България, която е приета през 1991г., предвижда, че училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително.
НАЦИОНАЛНАТА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ПОДГОТОВКА (2006 – 2015 г.), която е публикувана в сайта на МОН, предвижда разделяне на гимназиалното образование на 2 етапа, като първият приключва със завършване на 10-ти клас, като в края му учениците ще завършват задължителното образование и така се дават "гаранции за изпълнение на конституционното изискване за задължително образование до 16-годишна възраст в съответствие с чл. 53 от Конституцията на Република България" и се дава "изход от системата при навършване на тази възраст". Програмата на МОН е писана вероятно през 2005, 2004-кой знае кога-щом обхваща периода след 2006г.
Е, питам се тогава, как от 2005 или 2004 до преди няколко дни никой не направи елементарната аритметика, че ако децата започват училище на 7г., то те ще завършват 10 клас на 17, а не на 16? Сега, присещайки се, решават да свалят механично възрастта за начало на задължителното училищно обучение и да въведат промяната от учебната 2009-2010 година. За тези 3 или 4 години (към настоящия момент) и 5 или 6 години (към момента на въвеждане на задължителното обучение от 6 годишна възраст) МОН, при цялата си мудност, все трябваше да се замисли и да разработи адаптирани към възрастта на 6-годишните учебни програми и методи на обучение. Можеше да подготви необходимите промени и в обучението на децата в детските градини и в предучилищната, така че преходът към постъпване на училище на 6 години да стане плавно, неусетно, обществото да се подготви и да приеме позитивно промяната. В една нормална държава този срок е напълно достатъчен системата да се реорганизира от самия си вход-детската градина.
В програмата на МОН се отчита, че "някои промени в учебните планове и програми V-VІІ клас ще бъдат необходими". Но не е отчетено, че такива ще са необходими и за първокласниците, защото не е мислено първи клас да бъде въведен задължително от 6-годишна възраст.
Е, щом като експертите на МОН не са се сетили да помислят за това, нашите деца ли трябва да плащат за грешките и недомислиците им?
Когато са готови да предложат на 6-годишните адекватна система на училищно обучение, тогава да ги вкарват задължително в училищата!

След малко ще отговоря и на другия ти въпрос.

# 312
  • Бургас
  • Мнения: 725
.........................
 Може би момента с политическите скандали разсейва общественото внимание ?!


За общественото внимание не знам, но виж, за телевизионното време и за вестникарските страници съм сигурна. От край време, когато има важен и наболял въпрос, веднага изскача актуална тема, свързана с досиета, подслушване и други от сорта.

# 313
  • Мнения: 4 841
На ваше място бих си вложила амбицията в ПРОМЯНА, а не в ОТРИЧАНЕ. Днес сте вие, догодина другите майки, след 2-3 години още едно поколение майки. И кой ще загуби, ако така и така е решено да се направи тази промяна: Децата.

Нищо не отричам, напротив, точно за това става дума - за ПРОМЯНА. И не се боря само за нашите деца (родени 2003), а за всички. Затова НЕЕДНОКРАТНО казах, че е необходима ЯСНОТА - като влезеш в системата, как ще се развива тя, и как (и кога) ще излезеш от нея. Тоест, да предложат една стройна програма, която да влезе в сила ОТ ДЕТСКАТА ГРАДИНА, тоест, да важи от един определен момент нататък, а не да се променят нещата в движение. Сега какво се получава - ще тръгнете на 6. Добре, ще тръгнем. Ама основното няма да е до 4-ти клас (примерно), а до пети. Пак добре. А после няма да има 13 класа, а петнайсет (примерно)... Когато влизаш в университета, знаеш - Х години за бакалавър, У години за магистър... В средното образование обаче не знаеш НИЩО. Дори и когато приключва една година, не знаеш какво ще се учи през следващата, и дали тя по някакъв мистериозен начин няма да се окаже с матури, или с профилирано обучение... Аз искам ЯСНОТА. Тръгнали сме при едни условия - да завършим по тях. Не става въпрос за механично отричане на промените. Потретвам (сигурно):
- Искат да изведат децата по възможно най-бърз начин от детските градини
- Искат да намалят възрастта за започване на работа
Нито едно от двете не е в интерес на МОЕТО дете. Нито на което и да е друго дете.

# 314
  • Мнения: 46

Как мислиш да направиш това с пускане на детето на 7 на училище? В момента ходя на един курс с ученици, които са последна година в средно училище и които споделят, че много от емоционалните им проблеми във връзка с общуване, учене и т.н са възникнали в последните класове + родителите им ( !!!). Честно не виждам връзка в твоето мнение.


Ака търсиш отговорите по плоскостта няма да ги видиш наистина.
Проблем е това, че родителите и децата им общуват по-малко на емоционално ниво и повече на работно, разбирай практично. Това се случва именно заради необходимостта децата много дълго да се подготвят в къщи и задължителното участие на родителя. Участието на родителя много често се свежда до ролята на преводач на трудносмилаемия материал от учебниците. От тук естествено възникват дефицитите в общуването. Те пък се проектират като нерешими и направо безнадеждни проблеми именно в най-горните класове на образованието. Жалкото е, че точно те пък са изключително решаващи за житейската реализация на детето.

Общи условия

Активация на акаунт