В защита на Българския книжовен език!

  • 53 279
  • 1 235
  •   1
Отговори
# 555
  • Мнения: 335
Към края доцентът сякаш започна да схваща истинския смисъл на това - да се заличи книжовния български език именно от закона. Изобщо от законите на страната.
Той изглеждаше много по-объркан и притеснен. А не е да няма никакви медийни изяви досега.

Всъщност - изглеждаше добронамерен, но много заблуден.





# 556
  • Мнения: 3 835
Благодаря за утешителните думи!   bouquet

Забравих да кажа, че Божидар Димитров също взе петицията за да я подпише. Много хора ме попитаха къде могат да я подпишат и аз им раздавах листата с текста и линка.

Проф. Трендафилов се държа много мило с мен и преди предаването и по време. Длъжна съм да го кажа. Между другото той е чел темата ни, смяташе, че просто преекспонираме проблема и паникьосваме хората.

# 557
  • Мнения: 335
... Проф. Трендафилов се държа много мило с мен и преди предаването и по време. Длъжна съм да го кажа. Между другото той е чел темата ни, смяташе, че просто преекспонираме проблема и паникьосваме хората.
Да се надяваме, че сега вече не мисли така.

# 558
  • Варна
  • Мнения: 634
Браво, Тео !!  bouquet

# 559
  • Мнения: 4 392
Към края доцентът сякаш започна да схваща истинския смисъл на това - да се заличи книжовния български език именно от закона. Изобщо от законите на страната.
Той изглеждаше много по-объркан и притеснен. А не е да няма никакви медийни изяви досега.

Всъщност - изглеждаше добронамерен, но много заблуден.

И аз мисля, че въобще не беше осъзнал преди това, за какво точно става дума.
Според мен Божидар Димитров игра  хитро, нещо в смисъл" С техните камъни по техните глави. "Иронията му беше умишлена. Гледах му участието и по другата тема. Радвам се, че ни подкрепи. Peace

Малко преди да започне Сезмограф, имаше предаване по Канал 1 по тази тема. Пак хванах само края, но мисля, че участниците бяха от СУ. Мернах и Татяна Калканова. Изглеждаше безпомощна  и мънкаше общи приказки.
Наистина няма как да се оправдаят.



Общо подписи: 15523

Това надхвърли и най- смелите ми очаквания. Grinning




# 560
  • по пътя на светлината
  • Мнения: 2 290
Тео,поздравления!  bouquetНямаше много време в предаването,но поне успя да бъдеш точна и ясна за какво всъщност става на въпрос,за разлика от професора,който толкова беше зает в ,,ораторските,, си възможности,че нищо смислено не каза и сам се оплете в противоречия. Simple Smile

# 561
  • София
  • Мнения: 62 595
Представянето мина доста добре. Особено като извади на масата йерархията на нормативните актове и на глухия и на кьоравия му стана ясно за какво става въпрос. Опонентът се оказа в неблагодарно положение.

А защо не те извикаха в дебата на Канал 1?

# 562
  • Мнения: 1 092
Teo ,поздравления и от мен!
Беше много добра  bouquet
Имате и моя подпис Peace

# 563
  • Мнения: 335

Общо подписи: 15523
Това надхвърли и най- смелите ми очаквания. Grinning

Защото петицията ни е написана на чист книжовен български език!




# 564
  • Мнения: 2 716
Тео   bouquet Не можах да те гледам, но вярвам,че си се представила на ниво.
Дано утре БТВ качи предаването с теб.

# 565
  • Мнения: 352
БРАВО, ТЕО!   bouquet Гледахме те от Лондон!
Благодарим ти за представянето!
БЛАГОДАРИМ НА ВСИЧКИ ВИ, МОМИЧЕТА! С ВАС СМЕ!  
 Peace

# 566
  • Мнения: 822
На кого било предложението: "Да махнем сега точката от закона, а догодина пак да си я върнем", разбрахте ли?
Не зная, дали предложението идва само от една страна или всички ще бъдат единодушни с това, но ми се струва, че трябва да реагираме...
Аз вече пусках писмото от ръководството на ДСБ.Копирам го отново...
"Уважаема госпожо ...,
Ние, от ръководството и парламентарната група на ДСБ напълно споделяме тревогите Ви по отношение на някои от предложените изменения в закона за народната просвета. За да се уверите в това, Ви изпращам част от стенограмата от пленарна зала с изказванията на наши депутати.
Тъй като научихме, че отпадането в цитирания от Вас член се налагало, поради провеждането на матурите тази година и управляващите нямат друг механизъм да ги защитят от правна гледна точка, ние предложихме той отново да влезе в сила от 01.01.2009 г., за което прилагам нашите предложения в писмен вид.
 Ако се нуждаете от повече и по-подробна информация, бихме могли да направим среща, на която да я получите, както и да поставите допълнителни въпроси към народните представители.
Благодаря Ви за доверието и Ви уверявам,че Демократи за силна България винаги ще останем на Ваше разположение и ще се борим за справедливи каузи.
Искрени поздрави
Любка Доинска - член на националното ръководство"

Госпожа Доинска ми изпрати и копие от предложението на тяхната група, но там изобщо не става дума, тази точка да се премахне сега и отново да се приеме за 2009г. Има някакво недоразумение...Или поне аз не го разбрах така...

 
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
               
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО
ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Г-Н ЛЮТВИ МЕСТАН


      
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
от
проф.Димитър Камбуров, Веселин Методиев и Иван Н.Иванов
Народни представители от ПГ на ДСБ

УВАЖАЕМИ   ГОСПОДИН  ПРЕДСЕДАТЕЛ,

На основание чл.70,  ал. 1 от ПОДНС внасяме предложение за изменение и допълнение на приетия на първо четене  Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, вх. № 802-01-27/28.01.2008г. вносител Министерския съвет.

1.   § 2 отпада.
2. § 3 отпада.
3. В § 4 отпадат ал.5, 10, 11, 12, 13 и 14.
4. § 5 нов чл.40а се изменя така:
“Чл.40а (1) Началниците на регионалните инспекторати, експертите, държавните служители в министерството на образованието и науката, общинските служители в обслужващите звена и учителите нямат право да предоставят образователни услуги срещу заплащане при наличие на конфликт на интереси.
(2) В едномесечен срок от началото на всяка учебна година лицата по ал.1 подават писмена декларация пред назначаващия орган относно обстоятелството дали през предходната учебна година са предоставяли образователни услуги срещу заплащане, както и относно липсата на конфликт на интереси.
(3) Ал.1 не се отнася до познания, умения и способности, които са обект на авторски права на учителите.
(4) При установяване на конфликт на интереси, както и в случай на неподаване  на декларация по ал.2 или на подаване на декларация с невярно съдържание органът на управление налага дисциплинарно наказание по чл.188, т.1 от Кодекса на труда.
(5) Установяването на нарушение по същество се извършва с акт на данъчната администрация.”


5. В § 6, чл.44, нова ал.9 думите “20 на  сто от” отпадат, а след думите “финансиращия орган” се добавят думите “може да”.

6. В § 7, нов § 6д от Допълнителни разпоредби думите “които се обучават в училището, в което” са заменят с “на които”.

7. § 7 , нов § 6е се изменя така:
“(1) Критериите за закриване на маломерните училища и паралелки се определят с акт на министерския съвет.
(2) Списъкът на училищата, които подлежат на закриване по ал.1, се обявява ежегодно в края на учебната година и се публикува на официалната електронна страница на министерството на образованието и науката.
(3) В срок от 90 дни училищата и съответните общини имат право да оспорят решението за закриване.
(4) Училищата, чието закриване би довело до невъзможност учениците от съответното населено място до получат достъп до образование, получават статут на защитени училища.”

8. В заключителни разпоредби се създава нов § 11 със следното съдържание:
“§11. Изискването по чл.17, т.4 отнасящо се до държавното образователно изискване по чл.16, т.4 влиза в сила от 1.01.2009г.”
 
     

         
20.03.2007г.         Народни представители:

проф.Димитър Камбуров
Веселин Методиев
Иван Николаев Иванов


*****************************************
Не зная, дали последната точка може да се тълкува така... Че тази точка ще започне да се прилага едва от 1.01.2009г.
Ще напиша писмо до ДСБ и лично до тримата депутати, депозирали предложението, с нашето категорично мнение, че не сме съгласни дори и временно тази точка да бъде отменена...
Тео, ще ти изпратя вариант и на теб и ако можете да го внесете, когато отивате във вторник до НС или да се свържете с госпожа Доинска.Предполагам, че може да бъде отнесено само към парламентарната група на ДСБ.
Браво за представянето!!!
Иначе бях сигурна, че Божидар Димитров ще ни подкрепи.Мисля, че от НИМ в Пловдив се ангажираха, да го информират лично...


****************************
Мога ли да включвам вече официално и Дата.бг  към нашата група?...

Последна редакция: сб, 05 апр 2008, 22:53 от Niara

# 567
  • Мнения: 822
А това е и писмото с аргументите на д-р Николова - доцент в катедрата по Български език към Шуменския Университет...

                                   *****************
Уважаема госпожо! Не бях изненадана от писмото Ви, тъй като за закона знам от колегите си в Катедрата по български език в Шуменския университет. Те са изпратили официално протестно писмо със съответната аргументация, в което присъства и моето име. Не знам какво точно са писали. Не знам как сте научили адреса ми и какво знаете за мене, но книжовният български език – неговата история и съвременното му състояние – са моя научна специалност, по която съм защитила докторат и доцентура. Не знам какво мога да помогна още, но ако Ви трябва информация с аргументи против премахването на параграфа за задължителното изучаване на книжовния български език, мога да кажа следното:

1. Книжовният език е висша представителна форма на кой да е език. Не всеки език има книжовна формация. Ние, българите имаме книжовен език повече от 1100 години и сме особено горди да го напомняме на славистичния и европейския свят, тъй като, когато българските книжовници са го създали, останалите славяни или не са били още християни, или са използвали чужди езици, за да пишат. От европейците неславяни пък почти всички са използвали за писане един мъртъв език, латинския.

2. За нашия език през всичкото това време са се полагали особени грижи от българските владетели – разбира се, от просветените ни владетели. Някои, особено след Втората световна война, не са били просветени. Не знам сегашните към тях ли искат да се присъединят.

3. За книжовния български, особено за употребата му в българските църкви, кръв се е ляла, той е бил защитаван с патос от неграмотните даже.

4. Всеки книжовен език притежава много характеристики и функции, но една от най-важните е т.нар. символна функция. Тя се изразява във възможоността чрез една общозадължителна универсална форма да се обединят всички членове на езиковата общност, вкл. и тези, които етнически не са българи. Липсата на съзнателни и целенасочени грижи може да доведе до трагични политически последици – като тези, които са се случили между Освобождението и Балканската война, когато губим македонските си територии. Носителите на български диалекти в македонските земи за едно-две поколения в тези години се отдалечават от книжовния ни език и след това е било по-лесно да им бъде внушено, че не са българи.

5. Днес глобализацията е особено опасна за съхраняване на националната идентичност. Ако за книжовния език не се полагат грижи, той се омаловажава, неглижира се не само като система (има се предвид езиковата култура), но по-важното – като отличителен белег на нацията, като форма на национален престиж, като социокултурен факт и битоопределящ фактор. Ние сме българи, докато говорим български. Утре някои ще искат да се отцепят от българската територия, защото никой не ги е задължител да владеят български книжовен език...! (Защо не въведат например задължителен изпит по български за вземане на шофьорска книжка – почти всички роми шофират, но не знаят да четат, т.е. не знаят правилника за движение?!)

6. Нека нашите политици се огледат в европейските държави: особено след присъединяването им към ЕС, те предприемат специални стъпки в законодателството, за да съхранят националноезиковата си идентичност. Това правят дори страни членки, чиито езици са световни (англичани, испанци, французи...). Да не говорим за чехи, словаци и т.н. Ние ли сме с най-простите политици?!

7. В държавните изисквания даже трябва да влезе специален текст, с който в училище да се отдели изучаването на български език от часовете по литература. Това са съвсем различни предмети! Повечето от учителите акцентират върху изучаването на литература, която наистина възпитава и морал, и вкус и т.н., но не може да изпълни мисията да обучи на книжовен език просто защото нашите деца не четат. Навсякъде другаде в Европа часовете по роден език са отделни от часовете по литература.
Простете за дългото писмо, но ние филолозите сме бъбриви. Ако мога да Ви бъда полезна с още нещо, пишете. С приятелски поздрав – Н. Николова

# 568
  • Мнения: 3 861
Теодорке, мислих и премислях много предаването, но тъй като още не съм го гледала и едва ли ще мога преди понеделник не мога да се изкажа категорично. Като цяло обаче смятам, че мина много добре. Винаги има и още какво да се каже по въпроса, но това да не те притеснява. важното е, че хората разбраха за какво става въпрос. Евала и Божидар Димитров, който подкрепи тезата ти, както и на Светла Петрова, която я подпираше през цялото време. Накрая ме засърбя езика и аз да се изкажа по въпросът за  грамотността на днешното подрастващо поколение, а човекът до мен имаше и микрофон, но нещо не можах, а и не се осмелих да се включа  Embarassed
Както и да е!
Добре мина!
Следващия път ще бъде още по добре  Hug Hug Hug

# 569
  • Мнения: 333
Тео, не се притеснявай, не си някоя медийна звезда, хората разбраха, че си истинска!
Жалко за доцента, не му отиваше ролята на опонент, интелигентен е.Трябваше да знае, че законите не са преразкази с елементи на разсъждение, нито литературни анализи предизвикващи хиляди размишления.Те са  точни, ясни и недвусмислени! Съвестта му обаче май проговори накрая  Thinking
Имам чувството, че ще минем 20 000.  Grinning

Общи условия

Активация на акаунт