В защита на Българския книжовен език!

  • 53 221
  • 1 235
  •   1
Отговори
# 1 035
  • Мнения: 836
С други думи: Лютви Местан защитава езика ни от Вълчев и сие?! newsm78
Мдаааа...
Дори Атака са били срещу нас!
Дано по-бързо да качат протокола от заседанието.

# 1 036
  • Мнения: 599

Учебното съдържание нормира изискванията към предмета "Български език и литература", не е норма за изискванията към усвояването на книжовния български език, което на практика означава, че няма защита, няма сигурност за фактическото съхранение на книжовния български.

Ще остане задължителното изискване за усвояването му от всички български граждани, но нормата, същината, какво точно се изисква, правилата и изискванията за това усвояване ще липсват.

Всеки може да си преподава, говори и оценява така както ТОЙ си разбира понятието книжовен български.

За разлика от турския.
Моля да ме извините,ако не съм първата открила това нещо и ако не е по темата.
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … rski_ezik_2kl.pdf

# 1 037
  • под дъгата
  • Мнения: 630
Позицията на Атака ми е странна и противоречива, като имам предвид статията, на която попаднах:
http://www.vestnikataka.com/?module=displaystory&story_id=46 … 3&format=html

Но да не си правим прибързани заключения, докато не видим стенограмата от заседанието.
п.п. Къде изчезна Холограма?

# 1 038
  • Мнения: 4 392
За разлика от турския.
Моля да ме извините,ако не съм първата открила това нещо и ако не е по темата.
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … rski_ezik_2kl.pdf
Toва е ДОИ за изучаване на турски език.
За нашите управници българският език с нищо не е по- специален и не заслужава повече от едно ДОИ.
За всички в парламента. Без изключение. Това, че Местан е бил против, нищо не значи. Спомнете си първата стенограма.

# 1 039
  • Мнения: 3 835
За всички в парламента. Без изключение. Това, че Местан е бил против, нищо не значи. Спомнете си първата стенограма.

Аз не мога да се сетя, той май досега не е председателствал, в тези заседания, май само заместничката му. На последното съм сигурна, че беше тя, ама на първото гласуване не мога да се сетя.

Наистина, Холограма не се ли върна от провинцията? Осезателно ми липсва, тя е идеолога на Комитета! Grinning

# 1 040
  • Мнения: 3 835
Позицията на Атака ми е странна и противоречива, като имам предвид статията, на която попаднах:
http://www.vestnikataka.com/?module=displaystory&story_id=46 … 3&format=html

Но да не си правим прибързани заключения, докато не видим стенограмата от заседанието.
п.п. Къде изчезна Холограма?


Да, чакам с нетърпение въпросната стенограма.

В горната статия има доста преднамерено написани неща, с определена цел.

"Тоест, Даниел Вълчев, Лютви Местан и техните съавтори са си правили сметката подмолно да лишат България от нейния национален език."

Лютви Местан не е вносител на законопроекта, а председател на Комисията по образованието и науката. Преднамерено се използва името му, със съвсем прозрачна и некоректна цел. Всеки, който не е добре ориентиран в ситуацията, ще се върже на номера.

"Това е едно пожелание в закона, така че всъщност ние не отменяме самото изискване. Ние отменяме задължението такова да бъде създадено", обясни Вълчев в парламента на 29 февруари 2008 г."

Е, точно това е станало вчера, отменили са задължението на министъра да създаде наредбата, защо Атака са гласували в подкрепа отмяната на това задължение, като са толкова наясно с нещата?!?

"Тази поправка отваря вратите за въвеждане на втори официален език (разбирай - турски!) и се явява стъпка към федерализацията на България като многонационална държава. В момента законопроектът минава на второ четене в Комисията по образованието и науката."

А това как ви звучи, М? Къде в Конституцията пише, че турския е официален език на Р. България? Кои врати отваря, отваря вратите на Атака да използват ситуацията за своите цели, вместо да защитят на практика, заедно с академичните общности и с нас дори, българския книжовен език. Къде бяха те през това време, да внесоха писма, да протестираха, бяха ли на заседанието на 09. 04., заедно с академиците, за да ги подкрепят? Някой да прочете тяхна патриотична реч, в някоя стенограма от заседанията?
Статията е пусната днес, 17.04., на какво второ четене минава, защо заблуждават толкова елементарно хората, минава да, само дето още на 09.04. се обсъди и реши, че няма да се отменя точката.

По съвсем аналогична схема бяха и предаванията по телевизия СКАТ, през цялото време, сто пъти повториха, че обществената реакция по случая е била НУЛЕВА, и че законопроекта е приет в този му вид, говореха за свършен факт, т.е. все едно, че точката е отменена. И ако не си в час, направо си се вързал, отвякъде.

Тук във форума познавам една българка, от турски произход. Това е единствения човек, пред който се прекланям, голяма жена, голяма българка. Тя обича и милее за родината ни, много повече отколкото много българи, които познавам. Достойна жена! Така че, малко по-полека с промивките на мозъци!

# 1 041
  • Мнения: 183
Днес когато ми се обади Силви,и ми каза че сме спечелили...СКтрашно мноаго се зарадвах,и се обадих на всички които се сетих да се похваля...Но явно сме спечелили само битката!!!Войната продължава!!!Особенно след онова за ЗИП-Турски...

Само дето трябва да сменим стратегията!

А това за Местан,може би е било просто поза...Ето сега си казваме-Абе щом турците ни защитават,значи за тях е без значение...-Просто си мисля някои неща...А за Атака,и те са позьори!Щом още на първо гласуване-нищо...

Да не им обръщаме внимание,и да продължим!Лошото е че вече тази петиция,в този си вид не ни върши май много работа?!Може ли сега да се внесат корекции?!И да наблегнем точно на нормативнтите актове?!Но по реда в който е трябвало да ги изготвят...

Днес писахте ли някъде?!На някой?!

Не мога да го сваля това за ЗИПа...Защо?!Искам да го покажа на някои хора...Смятам отново да посетя офиса на онзи депутат,той нали е националист,ще трябва да се напъне да помогне с нещо...Като противопоставя двете неща...Не знам дали медиите ще обърнат внимание точно на това...Все пак е малко опасно да се заиграва на тази основа...Вчера точно си говорехме за 4 февруари 97г.,и гражданските войни...Да ви кажа още като се сетя,и малко ме втриса...Но трябва да защитим българщината,езика си,и всичко свято...Ще трябва да лавираме някак...

Давайте идеи!!!

Поздрави!!!

# 1 042
  • Мнения: 3 835
Абе престанете да вкарвате национализъм в тая работа, няма вампири и караконджули, никой не ни напада, врага е отвътре, не отвън. Най-големият ни враг сме си ние самите.
На нас българите все някой друг ни е виновен, все дълбока конспирация търсим, ако не са англичаните да ни нападат (случая с Могилино), то турците ще са! ooooh!

Ама да вземем да си погледнем в собственото канче и да видим що за стока сме, забрави, то има световен заговор срещу нас. Laughing Фактът, че министрите ни не си вършат работата и прекрояват законите както им е угодно, в зависимост от случая, само и само да не си свършат работата, фактът, че и от самолет се вижда непрофесионалзма им, ествествено, зад това пак седи световна конспирация срещу нас, подмолна, целта на целия свят е да ни унищожи и затрие, а ние с геройски усилия все още сме тук, напук на лошите. Laughing

# 1 043
  • Мнения: 822
Още при създаването на петицията беше ясно, че все някой ще опита да я използва за свои цели... Опитах се да го кажа и тогава. Затова и ви призовах при всяка възможна изява да наблягате, че ние не искаме да бъдем оръжие за ничии политически амбиции... Нима вярвахте, че всички ще подходят само с чиста вяра и в името на добруването на народа?
Също така споменах, че писах във форумите на почти всички опозиционни партии... Не зная, дали тази статия е реакция на темата от форума на Атака или на отразяването на проблема в медиите, но първата й част е публикувана на 12.04.( не съм съвсем сигурна)...
И за друго се опитах да намекна... Още на първите страници в отзивите на подписалите петицията си личеше, че хората не са разбрали същността на проблема... Трябваше може би и към всеки пуснат линк из нет-пространството да има разяснение, че никой не отменя българския език като задължителен за изучаване... Не бих казала, че пропускът е само наш. Това беше работа на експертите от МОН.Те трябваше да разяснят, стига на тях самите да им беше ясно ,какво и защо се случва...
И отново ще повторя,че още на първите страници в петицията (доста преди Атака изобщо да са чули за този проблем) си личи, че хората не са разбрали точно, за какво иде реч... Не можем да виним и само Атака... Те винаги са действали по подобен начин... А и аз не съм сигурна, дали написаното е официална тяхна позиция или просто тълкуване на техен журналист...

# 1 044
  • Мнения: 3 835
Но трябва да защитим българщината,езика си,и всичко свято...

Ахъм, от българските си министри! Или вярвате, че те изпълняват поръчка, надценявате ги! Laughing Joy

# 1 045
  • Мнения: 836
Не, че е важно, но аз също мисля като Тео.
Най-вероятно всички тези бързи хватки със закона е трябвало да станат заради проблема с матурите. Може би са си мислели, че ще мине тихомълком и никой няма да разбере.
А, това, че някои хора използват всеки един шанс за да обслужват политическите си интереси, е грозно и долно.
Всеки, който е прочел внимателно петицията е разбрал смисълът на призива. 
На мен лично, хич не ми е приятно, че я свързват с антитурска пропаганда.
Атака никакви ги нямаше досега, ясни са ми.

# 1 046
# 1 047
  • Мнения: 836
Симиончо и той чул-недочул. Важното е, че писателства!
Ама, наистина доста народ не си е направил труда да вникне в смисъла...

# 1 048
  • Мнения: 3 835

Направих си труда да напиша коментар и да се опитам да обясня на Симион, за какво точно става дума.
Първо, защото ми е страшно неприятно всички, които защитихме т.4, чл.16 да бъдем окачествявани като някакви националисти и да ни се приписват чужди подбуди, само защото някои се възползваха от нашата позиция и теза, за своите си политически и всякакви други възгледи и интереси.
Второ, защото ми стана много тъжно от повърхностните напъни за разсъждения на Симеон и от елементарните изводи, до които е стигнал вследствие на разхвърляната си и не много логична (според мен) мисловна дейност.
Ще си пусна и тук мнението, не за друго, а защото смятам, че това е мнението на голяма част от нас, а и защото съм сигурна, че и тук във форума има хора, които разсъждават подобно на Симион, за съжаление.



Много е жалко, че има хора, които толкова повърхностно гледат на проблема, на целия случай с предложението за отмяна на т.4, чл.16 от ЗНП. Много е жалко също, че има и хора, които целенасочено и манипулативно решиха да се възползват от ситуацията за прокарването на националистическите си идеи. Възползваха се, да се бият в гърдите колко големи Българи са и да трупат дивиденти на гърба на българисти, филолози, професори, доценти, родители, които съвсем коректно защитиха понятието "български книжовен език" и изложиха единствено и само сериозни аргументи и доводи в защита това понятие и текст да остане записано в ЗНП. За разлика от вносителите на Законопроекта, чийто доводи бяха повече от несериозни и логически необосновани, което освен недоумение, буди и сериозно притеснение какво отношение имат народните ни представители и законотворци към законите на Р. България и в частност към понятието "български книжовен език".
Българският книжовен език не е просто предмета "български език и литература" от наредбата за учебното съдържание. Той е символ, отличителен белег на нацията ни, и има огромно значение както и за езиковата ни култура, така и като битоопределящ фактор, обединяващ и съхраняващ националната ни идентичност. Това са съвсем логични неща, и зад тях не седят никакви националистически и шовинистки идеи. Мога да продължа още много да пиша в тази посока, да припомня, че българският книжовен език е на повече от 1100г., с което българите сме особено горди и в това няма нищо лошо. Напротив, всеки народ трябва да пази и съхранява своите национални културни и исторически ценности, защото това е неговия уникален принос в общата световна глобализация. И именно заради този си принос, заради себеуважението, което показва със съхранението на националните си ценности, един народ ще бъде уважаван и ще представлява инетрес за другите народи и култури.
Ще се постарая съвсем накратко да се спра на нормативната логика, която следват Конституция, Закон, правилници за прилагане, нормативни наредби............, уреждащи правилата и нормите, които трябва да се спазват в една държава.
Конституцията определя общите, задължителни рамки, които ръководят държавата, начина й на управление, с нея трябва да се съобразяват всички долустоящи нормативни актове. Законите уреждат нормативно записаното в Конституцията. Наредбите от своя страна уреждат изпълнението на текстовете записани в закона.
В Конституцията, чл 3 и чл. 36 е записано, че официалният език на републиката е българския, и че е право и задължение на всеки български гражданин да го изучава. Тези, за които той не е майчин, имат право, наред със задължителното изучаване на официалния език, да изучават и ползват и своя език. Съвсем логично тези текстове от Конституцията следва да бъдат нормативно уредени в Закона, за да бъдат прилагани. Не може да се прескочи закона и един текст записан в Конституцията, който има задължителен характер да отиде направо в четвърторазрядна подзаконова наредба, защото текстовете в тези наредби присъстват там, защото преди това присъстват в Закона. Ако отворите например наредбата за учебното съдържание, в Приложение № 1 към чл. 4, т. 1, отнасящи се за ДОИ, пише така:
- овладяване книжовната норма на българския език (ЗНП, ДВ, бр. 36 от1998 г.). Обърнете внимание на записаното в скобите, то ясно показва защо този текст присъства в наредбата за учебното съдържание, каква е последователността и логиката на всички нормативни текстове, уреждащи всяка една сфера от държавното устройство, включително и образователната ни система. Ако „усвояването на българския книжовен език” не е записано в Закона, то няма да бъде спазена логиката, задължителността на усвояването му няма да е категорично ясна, няма да е защитена законово по никакъв начин и най-важното, следвайки логиката, този текст не би следвало да присъства и в наредбата за учебното съдържание, защото ще липсва в Закона, който тя всъщност урежда. Нормативните наредби се пишат от съответния министър, в кабинета му, те нямат силата и статута на Закон, те могат и биват променяни доста често, в зависимост от конкретния министър и програмата, която той следва и изпълнява.
Всичко това са сухи факти, подчинени единствено и само на логиката, която дори и човек, не юрист, като мене, може да схване, няма нищо сложно.
Т.4, чл.16 е действащ текст от Закона, при това много важен, той урежда нормативно текст от Конституцията и задължава държавата да изисква усвояването на българския книжовен език от всички български граждани. Както  и да осигури ниво, качество и стандарт за това усвояване, като създаде съответната наредба регламентираща тези изисквания, чл.17, т.4. Министрите на МОН, които по закон са били длъжни да създадат тази наредба, са нарушили закона и не са си изпълнили задължението. Това е създало предпоставка да бъдат атакувани от родители и ученици, които имат своите доводи (доста основателни при това), да смятат, че качеството и организацията на образователната ни система е доста лошо и нарушава основни права на учениците, като едно е от тях е знанията им да бъдат оценявани обективно и на базата на реалните си знания да имат равнопоставеност при кандидатсването си във висши учебни заведения и продължението на образованието си. Тоест поради неизпълнение на законово записаните си задължения министрите ни са влошили и задълбочили проблемите в образователната ни система и със сигурност излизането от тези проблеми, за които са виновни само те, не е като преправят и натъкмяват законите така както им е удобно, в зависимост от даден моментен проблем, пред който са изправени. Законите седят над министрите и те трябва да се образяват с тях, а не обратното.
Мога да продължа още много да пиша, да посоча и други алинеи и точки от Закона и от нормативните наредби, но най-важното го казах в началото.
Българският книжовен език е много повече от предмета БЕЛ, който се урежда от наредбата за учебно съдържание.
Българският книжовен език е символ на един народ, съдържащ в себе си многовековна история и култура, благодарение и на него, този народ се е съхранил дори и през най-трудните времена от историята си, логично е този народ да се гордее с езика си, да го пази и съхранява.
Българският книжовен език е официален език на Р. България, израз е на българското ни самосъзнание, основа е на цялото ни образование и на цялата ни култура и общност. Като такъв той дори следва да има специален статут, а не да бъде неглижиран и омаловажаван, а съществуването и усвояването му да се подразбира. Подобни твърдения са меко казано несериозни и биха били подходящи в един свободен разговор, дискусия, неангажираща, но не и изказани от български държавници, не и когато се дискутират закони и нормативни наредби, където правилата и логиката е строга и ясна, те не са литературни съчинения, няма място за свободно и волно тълкувание.

# 1 049
  • Мнения: 11 513
Познах, че си ти, Тео! Предния коментар е от мен  Whistling

Общи условия

Активация на акаунт