Проект за нов Семеен кодекс

  • 11 762
  • 58
  •   1
Отговори
# 15
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
айде коп


здравйте убавици  bouquet
дано да съм в правилната тема newsm78

това видяхте ли го?
отидете на СТЕНОГРАМА Hug

http://www.justice.government.bg/new/Pages/Bills/Default.aspx?ev … =QI8vj7kWZ%2fI%3d

# 16
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Прочетох и стенограмата. Доста от "болните" въпроси са обсъждани, въпросът е кое ще се избистри в окончателния вариант. Честно казано лично аз подкрепям мнението за определяне на минимален размер на издръжка. Доста разведени са наясно как съпругът, к дължи издръжка ИЗВЕДНЪЖ се оказва без никакви ДОКАЗУЕМИ доходи. Всяко дете тр да получи тази защита - опр минимален р-р на издръжката. В тази връзка и с необходимото уважение към проф.Цанкова, но наред с изключително смислените й изявления, аз лично не приемам преекспонирането най-общо казано на "да видим съдебната практика", "колко са тези случаи в практиката" и от др. страна "ами това съществува на практика, защо да не се регламентира". Един кодекс би следвало да се създава с ясното намерение да действа в този си вид дълго време. Един от сериозните проблеми на българското законодателство са честите промени.

Според мен в първите годони на прилагане на новия СК институтът на фактическото съжителство няма да намери масово и реално приложение, каквато всъщност е целта. Единствената причина, к се спряга е статутът на децата. Е да, ама "от практиката" значителна част от децата на фактически съжителстващите са припознати. И при положение, че няма никакви др "привилегии" изобщо не въждам причина конкретните хора да се занесат до общината, за да се регистрират.

Да, тук в тази тема монологът ми е оЧеВаден Laughing Мързи ви да го изчетете ли бре? А после като го приемат - ще пищим дружно! Laughing

# 17
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Айде побут и пак помол Креми да я ковне - това ако прецените изобщо, че е необходимо. Щото и монологът си има начало и край Laughing.

# 18
  • София
  • Мнения: 2 162
Мамам Сання, на мен ми е по-лесно да чета коментарите ти (с които между другото съм съгласна), та и затова не се обаждам  Laughing Обещавам обаче да прочета проекта тази събота и неделя и аз да се включа по- активно, че поне моноглотът да стане диалог Simple Smile

# 19
  • София
  • Мнения: 737
Днес е имало дискусия в "Здравей, България", която разглежда частен случай, но може да е полезна - след 8,30 http://www.neterra.tv/bg/show.php?id=803&bm=2

Тони, това не мога да го дръпна. Ако го считаш за важно поразкажи моля.

Саня, това не се дърпа, а се гледа директно. Ако имаш достъп до сайта, а не можеш да го стартираш, може би ти липсва някоя програма. Ако не можеш да се справиш, ще го погледна пак и ще драсна няколко реда при първа възможност.

# 20
  • Мнения: 152
Аз лично не разбрах.Нещо конкретно ли ви притеснява в новия кодекс или изцяло.

# 21
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Аз лично не разбрах.Нещо конкретно ли ви притеснява в новия кодекс или изцяло.
Личното ми мнение е притеснително за новия  Проект за СК /той се промени с времето и това е логично/
И конкретно и изцяло ни притеснява, изразявам мнение на обикновен човек с юридическо образование - Реално има прекалено мн типично нови и юр. институти, к са неприлижими. Практичност е нужна.
НяМа ДИАЛОГ- това е проблем.

Отговорът е - изцяло. Следва да се има предвид, че новият проект за СК, ужасяващо Преципира действащата нормативна уредба.
Можем да използаме всички "Вратички", но със сисгуност няма да удовлитворим "реално нуждаещите се".

# 22
  • София
  • Мнения: 203
Здравейте !Многодетните майки ми писаха за вас и аз ви пращам моята публикация от началото на лятото ! Сега я пуснах пак защото тогава липсваше интерес там !
Не знам дали този проблем наистина е решен  , но се надявам   да е така !
Там има коментари по проблема  !!!




    Преди време с една моя приятелка обсъждахме един проблем и мисля , че трябва да    се  вдигне шум и да се реши !!! За съжаление тогава никой не му обърна  внимание  в темата , но се надявам сега да не е така !Тогава писах :
    На никого не го пожелавам  , но е важен проблем и може да сполети  всяка от нас  и нашите деца!!! 
 Във вестник “ 24 часа “ от 19 . 05 .  2008 г. пише :
   “За да купи дом, българинът се е трудил 14 години. И то в теоретичния случай, ако е успявал да спести цялата си заплата. Среден доход за толкова време е бил необходим, за да се купи жилище през 2007 г.  През  2000-ата за покупка на жилище на българина са били необходими 7 годишни средни заплати.”
При евентуален развод и подялба на жилище , законът отрежда независимо колко деца имате и на каква възраст са те , единият да изплати  кеш в 6 месечен срок след приключване на  делбеното дело половината от пазарната стойност на имота ! /Справка – промяна в ГПК 99г. / Проблема е ,  че ако 2000 г.един средно голям апартамент беше около 30 000 долара /50 000лв./, то днес е 100 000 евро /200 000 лв ./ ! Ако не сте в състояние да почнете да изплащате  тази колосална сума като и да  отглеждате  децата на ваши разноски , държавата и закона ви изпращат на улицата с 1 , 2  , 3 или повече деца ! И  никакво непълнолетие не ви пази – за разлика от предни години ! Ако се откажете от жилището , получавате  половината пари  , с които не можете да си купите и гарсониера !Не знам как при това положение държавата ще интегрира децата от сиропиталищата в обществото , ако трябва да  приема нови от разпадналите се семейства.Защото част от  деца отиват там [/b] , след като майката не може да си плати оставащата част от семейното жилище  и едновременно с това да посреща  необходимите за издръжка разходи! Бързата процедура за приключване на брака и съжителството според новият семеен кодекс - добре ,край на безконечните и унизителни бракоразводни процеси , обаче не се казва какво ще се случи с децата от тези разпаднали се бракове – къде ще живеят и кой ще ги изхранва ! Не е тайна , че при определяне на издръжката в съда “ родители “ с хиляди левове месечен доход декларират , че получават минимална работна заплата !Проблема е особено сериозен за семейства с 2 или повече деца , които остават при единият родител и го натоварват с непосилни за него разходи .
При материята за уреждане взаимоотношенията между длъжник – кредитор в момента има едно изискване за несеквестируем минимум , който предполага от длъжника и неговото семейство да не може да се  вземе жилището му  , ако имат по 25 кв.м. на член !Не могат да се изземват 1 телевизор , 1 печка и т. н.Но при подялба на семейното имущество – може !!!Следователно държавата те  оставя да съществуваш и  отглеждаш децата си в домът им , дължейки на чужд човек , но не и когато това е бившата ти половинка !
Ето това е днешната “ защита “ на интересите на българските деца , осигурена им от Държава и закон  , във времето  в което всички се надяваме и очакваме възраждането на Българската нация .
Мисля ,че трябва да вземем отношение по този проблем !  Държавните институции , общината и други организации  имат  програми за  закрила на децата  , но  те не засягат този проблем!Доколкото зная се подготвя нов Семеен кодекс , сега е момента да  го решим !


Тогава говорихме и за това , че с  регистрацията на фактическо съпружеско съжителство
се узаконяват и любовниците и техните деца !!!Но с тази материя не съм добре запозната и само нахвърлям идеи !

# 23
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Титико, проблемите, които поставяш в общи линии не са пряко свързани нито със сега действащия СК, нито с проекта за нов такъв. Уредени са в ГПК, "нов" е отсторо действаща нормативна уредба - м.3 т.г.

В тази тема се опитваме да съберем и обобщим мнения по проекта за нов СК.

Иначе практичният ти подход приемам позитивно, с изключение на последните две изречения, които вероятно са плод на емоция. А "проблема" както го наричаш не е решен и според мен няма шанс скоро да бъде - изключително далече сме от "блаженството" РБ да съобразява новото законодателство с реалните проблеми на многодетните семейства, още повече на майките отглеждащи сами повече от едно дете. Такава е реалността.

# 24
  • София
  • Мнения: 737
Най-после стигнах до писанията си в тази тема.

Според сайта на Народното събрание разглеждането на новия СК на първо четене е предвидено за периода 10 – 12 септември.

По текста:
- от съпоставката между таблицата и текста, който се намира на сайта на Народното събрание, си вадя заключението, че съвсем не разполагаме с последния вариант;

- струва ми се изключително необходимо, особено при разликите в съдебната практика у нас (да не цитирам примери с наложените съвсем различни наказания при причинени ПТП с жертви) да има документ – било то и вътрешносъдебен, който да регламентира поне минимума за издръжката за деца. Напирмер за Германия издръжката се определя основно на базата на Дюселдорфска таблица, която няма законова сила, а е нещо като директива, предписание и почива на координационни разговори между съдии от брачните колегии от съдилищата в Дюселдорф, Кьолн и Хам, както и комисията по издръжката на германския съдебен форум при отчитане на резултати от анкета във всички окръжни съдилища в Германия; От 1.01.2008 г. в Гражданския кодекс (с препратка към Закона за данъка върху доходите) законово е определен минимумът на издръжката на дете;

- съвсем лаически ме притесняват част от правомощията на определени служби, които към момента не съм убедена, че имат административен капацитет за тях – всички сме гледали американски филми, но при нас действителността за съжаление е друга;

- имам въпрос, свързан с попечителство/настойничество и осиновяване на сираци – доколкото виждам, новият СК не предвижда възможността във някакъв вид волеизявление на родителя да се посочи кой да поеме тези функции в случай на неговата смърт. Каква е практиката (ако изобщо има такава)? Има ли възможност в този случай и за опростена процедура по осиновяване от близки, без включване в регистри на детето и потенциалните осиновители, и без престой на детето по домове – в тези текстове нещо се позабърках, признавам си...

# 25
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
ЕЕЕЕ, не е истина, най-накрая един пост по същество! дано повлече крак

Тони, знаеш че съм абсолютно "ЗА" да е регламентиран /където и както преценят компетентните органи Simple Smile/ минимален размер за издръжка на дете. Децата определено заслужават тази защита! май съм го писала по-горе. писмото за издръжките изпратихме ли го?

по трето - съм пас. Не се чувствам силна и подкована.

# 26
  • София
  • Мнения: 737
 bowuu

Писмото го нищят икономистите за точните стойности и се надявам най-късно следващата седмица да го пуснем.

# 27
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
Фактическо съпружеско съжителство
Чл. 13. (1) Фактическото съпружеско съжителство между мъж и жена има правно значение в предвидените от закона случаи.
(2) Фактическото съпружеско съжителство и неговото прекратяване се регистрират по реда на глава трета, раздел Х от Закона за гражданската регистрация.
(3) Не може да се регистрира фактическо съпружеско съжителство, докато не се заличи съществуваща регистрация.

Интересува ни във връзка с уредения статут на децата, родени от фактически съжителстващи родители. Не е необходимо припознаване. При сегашния вариант на текста е неясно "предимство" на едно по-късно регистрирано съжителство.


Бащинство при фактическо съпружеско съжителство
Чл. 66. (1) За баща на детето се счита партньорът на майката, ако детето е родено през време на регистрирано фактическо съпружеско съжителство или преди да са изтекли 300 дни от прекратяването му.
(2) Предположението по ал. 1 не се прилага, когато има действие предположението за бащинство по чл. 63 за съпруга на майката.
(3) Предположението по ал.1 може да бъде оспорено от партньора на майката по регистрираното фактическо съпружеско съжителство в едногодишен срок от узнаване на раждането, от майката – в едногодишен срок от раждането, и от детето – след навършване на четиринадесет години и до изтичане на една година от пълнолетието.
(4) Не се допуска оспорване на бащинство, когато детето е родено при условията на асистирана репродукция, ако партньорът на майката е дал писмено информирано съгласие за извършването й, независимо от използваните техники.

Най-сериозният проблем при този институт е, че в проекта е уреден само схематично – горните два текста и & 13 от преходните и заключителни разпоредби на СК, уреждащ измененията и допълненията в др нормативен акт, а именно Закона за гражданската регистрация:
§ 13. В Закона за гражданската регистрация (Обн., ДВ., бр.67 от 1999г., изм. и доп.  ДВ. бр.28 от 2001г., доп., ДВ., бр.37 от 2001г., изм. и доп., ДВ., бр.54 от 2002г., доп., ДВ., бр.63 от 2003г., изм., ДВ., бр.70 от 2004г., изм. и доп., ДВ., бр.96 от 2004г., изм., ДВ., бр.30 от 2006г., изм. и доп., бр.48, изм., ДВ бр. 59 от 2007 г. изм., ДВ, бр. 59 от 2007 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл.25:
а) създават се нови т.15 и 16:
“15. фактическо съпружеско съжителство – номер, дата и място на подаване на заявлението за регистриране, ЕГН, име на партньора;
16. прекратено фактическо съпружеско съжителство – номер, дата и място на подаване на заявлението за прекратяване;”
б) досегашните т.15-22 стават съответно 17-22.”
3. Създава се нов чл. 49а:
“Чл.49а. При регистрирано фактическо съпружеско съжителство, партньорът на майката се вписва в акта за раждане като баща на детето при условията на чл.66 от Семейния кодекс по заявление на партньора или на майката. В тези случаи се прилагат чл. 12-14.”
4. В чл.50, ал.1, изр.първо накрая се добавя “в тридневен срок от получаване на преписа”.
5. В чл.53:
а) създава се нова т.6:
“6. режим на имуществени отношения;”
б) досегашните т.6-9 стават съответно 7-10.”
6. В глава трета “Актове за гражданско състояние” се създава раздел Х с чл.88а – 88г:
“Раздел Х
Регистър на фактическото съпружеско съжителство
Чл.88а. Общините и кметствата поддържат регистри на фактическото съпружеско съжителство.
Чл.88б.(1) Фактическото съпружеско съжителство се регистрира чрез подаване на заявление лично от двамата партньори до кмета на общината или кметството по постоянния или настоящия адрес на един от партньорите.
(2) Прекратяването може да се заяви по реда на ал.1 и само от единия партньор.
(3) Всяко заявление за регистриране или прекратяване на фактическо съпружеско съжителство се завежда при подаването му с последователна номерация за всеки вид по отделно.
Чл.88в. (1) Регистрите на фактическото съпружеско съжителство се образуват от подадените в общината през текущата календарна година заявления за регистриране или прекратяване на съжителството, които след приключване на годината се подвързват в специални книги, по отделно за всеки вид.
(2) Регистрите се приключват ежегодно по реда на раздел ІХ.
Чл.88г. Образците на заявленията за регистриране на фактическото съпружеско съжителство и прекратяването му се утвърждават от министъра на регионалното развитие и благоустройството, съвместно с министъра на правосъдието и се обнародват в “Държавен вестник”. 

Проблемът с регистрите,  чл.13, ал.3 проект СК, налице е забрана за регистриране на няколко съжителства, но не е ясно как ще се осъществява контролът на практика, при положение, че отделните общини и кметства не са в общ регистър. Как на практика ще задължат съжителстващите да се регистрират? Ако се въведе санкция за това, няма ли да е нарушение на др права? Това за санкцията важи и за чл.20, отнасящ се до регистъра на имуществените отношения на съпрузи.
Др съществен проблем е, че съжителството се регистрира чрез подаване на заявление лично от двамата партньори, но може да се прекрати само от единия. Не е уреден начинът на уведомяване на другия партньор./ т.е. днес аз и партньорът ми регистрираме фактическо съжителство, а утре аз сама го прекратявам. Поради липсата на задължение за уведомяване, той продалжава да счита съжителството за съществуващо, с последиците от това напр. дете./



Пречки за сключване на брак
Чл. 7. (1) Не може да сключи брак лице:
1. което е свързано с друг брак;
2. което е поставено под пълно запрещение или страда от душевна болест или слабоумие, които са основание за поставянето му под пълно запрещение;
3. което страда от болест, представляваща сериозна опасност за живота или здравето на поколението или на другия съпруг, освен ако той знае за тези болести.
(2) Не могат да сключат брак помежду си:
1. роднини по права линия;
2. братя и сестри, както и други роднини по съребрена линия до четвърта степен включително;
3. лица, между които осиновяването създава отношения на роднини по права линия и на братя и сестри.


Фактическото съпружеско съжителство не е посочено като пречка за сключване на граждански брак, а следва да е. За него не са установени и ограничения по родство, а е резонно да са като в чл.7, ал.2.



ФС би следвало да е от значение за СНБМ.
Няма да задълбавам в колизия на права, за да няма оправдания "не сме наясно с юр термини". Всичко е написано съвсем достъпно.
Не само издръжката на дете е значима. Убедена съм, че грешим ако се ограничим само с това.

Последна редакция: нд, 12 окт 2008, 22:08 от мама САННЯ

# 28
  • С питане до Цариград, стига се, но с ... отзад!
  • Мнения: 6 406
Здравейте дами, трябва ми кратък отчет за периода февруари - октомври за  Издръжките 
 
 Отчета трябва да включва предвидени дейности, изпълнени такива, постигнати резултати, изводи - всичко това съвсем накратко и само най-важното. Просто няма как да извадя всичко свършено през периода за малкото време което имаме - до края на седмицата отчета трябва да е готов. Рових, струвах, но при положение, че не съм наясно с всичко просто няма да стане.

Тук специално допълнение - моля за позитивен отчет, негативите си ги знаем.

# 29
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 499
С "издръжки" за периода се е занимавала основно Тони.

Общи условия

Активация на акаунт