КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 10 - ПОДГОТОВКА ЗА СЛЕД 7 КЛАС

  • 35 750
  • 294
  •   1
Отговори
# 105
  • Sofia
  • Мнения: 4 887
впечатлението ми е, че частните заведения са по-склонни да влагат пари в подобряване на базата (а не в подобряване на квалификацията на учителите), а това би трябвало да е второстепенно - не базата е основният фактор за качествено обучение.
Така е, но я виж тук колко пъти се казва - ми тя базата е захабена, като в ДДГ, защо да си давам детето там. Явно за доста хора базата е от голямо значение, затова не ме учудва, че ЧЗ предпочитат там да влагат пари - нали "по дрехите посрещат"...

# 106
  • Мнения: 4 877
впечатлението ми е, че частните заведения са по-склонни да влагат пари в подобряване на базата (а не в подобряване на квалификацията на учителите), а това би трябвало да е второстепенно - не базата е основният фактор за качествено обучение.
Така е, но я виж тук колко пъти се казва - ми тя базата е захабена, като в ДДГ, защо да си давам детето там. Явно за доста хора базата е от голямо значение, затова не ме учудва, че ЧЗ предпочитат там да влагат пари - нали "по дрехите посрещат"...


аз също мисля, че е необходимо приемливи битови условия, подходящи за деца. Но където сме учили досега, винаги са се правили ремонти всяка години, Няма опасности за децата. Може би затова се държи на добра база, заради опасности от зараза, наранявания..., а и все пак се възпитават деца - не може да е мизерно и мърляво наоколо. Но, според мен, залитания към ЧУ тип спа-центрове е доста странно.
А имали такова нешо?

Радмила ти ли беше разказвала украинци, които така избират дадено у-ще - да няма такива екстри?

# 107
  • Мнения: 967
Какво не харесвам на ЧО. Мога да кажа за нашето у-ще само (Фр. Лицей):

1. финансовата страна - непрекъснато се притеснявам, че може в един момент да не можем да плащаме таксите; всичко се случва; затова се опитвам да заделям отсега пари за бъдещи такси и ев. университет; станала съм много по-отговорна в инвестирането  - гледам да е в бързоликвидни неща.
2. няма да получат българска диплома и имат много малко часове по бълг. език - резултат, ходим на частни уроци по български език, правописът дори в 5 клас има неща за ошлайфане.
3. не е тяхна сградата. Ще се местят скоро, не е ясно къде. Аз тъкмо си взех офис до училището; по-нататък не е ясно какво ще се прави.
4.транспортът ми се вижда скъп - 100 евро на месец - толкова излиза и с такси  Sad
5. не ходят на зелени, сини, бели училища - рядко на екскурзии.

Това е! Въпреки това си го харесваме и не го сменяме за друго!  Wink

# 108
  • Мнения: 967
Да, бях разказвала за Украйна; ама това беше да разбереш дали е у-ще за деца на мутри или ще се учи сериозно!
Ако има фитнес център - за мутри, ако се учат 3 езика, значи може да се посети за проучване.

При мен критериите наистина са: На първо място - да се учи много! След това дълго време нищо и после останалите неща. Мизерна база и лоша храна не може да ме разколебае, ако ученето е ОК!

# 109
  • Мнения: 4 877
Нещо, което най-много ме дразни в ЧО:

че ДЪРЖАВАТА и всички нейни институции се държат с ЧО като с "втора ръка", оставили са ги да се оправят кой как намери за добре. Знам, че се правят нонстоп проверки, ама за мен това не е отговорно отношение.
ДЪРЖАВАТА е наложила,  според мен, пълна игнорация на ЧО и се отнася с децата от ЧУ като с някакви чужди, извън тази територия. В най-добрия случай - "родителите им като са луди да си дават парите, не можем да ги мислим ".

Преди време доста се ядосвах защо никой не прави нищо срещу незаконните ЧЗ, ами доколкото схващам не е техен проблем.

А най-много ме е яд, че за толкова време ЧУ не можаха да си извоюват лоби или поне да ги допуснат като равностоен участник в образователния процес на държавата - за нас определено дори по-добрият.



и по-конкретно и по-скоро опит отпреди 6 г. - дано всичко е ОК сега:

1. таксите - не е ясно с колко и докога ще скачат. С 2 и повече деца определено е още по-сложно.
2. сградите - не всички са със собствени сгради. Всяка промяна на адреса - налага нова процедура по озаконяването на ЧЗ. Не знам как е с ЧУ, но ЧДГ беше така в наредбата. Беше ми направило неприятно впечатление, че една ЧДГ с лиценз се премести преди повече от 6 г. и така не си озакони това преместване. Аз и затова после ходех с наредбата и проверявах за разрешителни отвсякъде - МОН, пожарна, ХЕИ... Та не знам дали все още се хитрува по този начин.
3. Шикалкавяне с неспазване на учебен план - пак говоря за някога в ЧДГ, а пробутват на родителите модерни врели-некипели - уж някакво по-така образование. Истината се оказа, че просто нямат педагози за това (пак преди 5-6 г. в конкретна ЧДГ)
4. не назначаваха учителите - вземаха все млади или студенти с номера, че първите месец-два ще се обучават, добре, че не им искаха и пари за обучение. Разбира се, не навсякъде беше така, дано сега никъде не е така.


5. Говорила съм с готини педагози и директори и те са ми казвали, че имат желание за наемане на нови учители, педагози, но много трудно се намират сред по-младите и завършващите. Затова предпочитат да работят с учители с опит.
Мен това също ме притеснява - скоро ще останат ли кадърни учители. Масово напускат тази професия.

Дали е утопия ЧУ сами да инвестират във висшето образование на кадърни млади студенти-педагози с идея за назначаване след университета при тях?



страшно ми се иска да има пак училищни лекари на място и евентуално зъболекари - поне само за профилактика и наблюдение, ама знам, че си е доста сериона инвестиция.
Съшо ми се иска да имат кръжоци като нашите едно време.
Да имат скаутска организация.

Последна редакция: пт, 11 юли 2008, 19:35 от май :)

# 110
  • Sofia
  • Мнения: 4 887
май, аз не говоря все пак за някакви супер мизерни бази, а средностатистическите. Влизала съм в няколко ДДГ и вътре хич не бяха лоши - да, старички мебели, поизтъркано тук-там, но не мръсно. Същото положение в ЧДГ се смята за свръхмизерия.
На мен гоооре-долу мизерна ми се видя само една ЧДГ, пак не беше мръсна, но настилките не бяха подходящи, стаята мъничка, светлината не ми се стори достатъчно и просто тази обстановка подсили останалите негативи, но бих я преживяла дори нея, ако иначе ме бяха грабнали.

# 111
  • Мнения: 4 877
май, аз не говоря все пак за някакви супер мизерни бази, а средностатистическите. Влизала съм в няколко ДДГ и вътре хич не бяха лоши - да, старички мебели, поизтъркано тук-там, но не мръсно. Същото положение в ЧДГ се смята за свръхмизерия.
На мен гоооре-долу мизерна ми се видя само една ЧДГ, пак не беше мръсна, но настилките не бяха подходящи, стаята мъничка, светлината не ми се стори достатъчно и просто тази обстановка подсили останалите негативи, но бих я преживяла дори нея, ако иначе ме бяха грабнали.


да, всички май говорим за едно. Не прекален лукс и дори почти никакъв, но да е добро обучението, заплащането на учителите, храната, сигурността....

Последна редакция: пт, 11 юли 2008, 22:15 от май :)

# 112
  • Мнения: 3 271
Maй, нетолерантността към децата в ЧО и родителите им не е стаена, а е много явна даже, говорили сме с теб много по този въпрос. По площадки и навсякъде избягвах да уточнявам къде учат децата ми, само, че не е от кварталните. Приемаха по презупция, че не е имало места и аз не обяснявах повече. Не ми трябваше неоснователна завист.

Друго, което не харесвам (нали обещах да допълвам), поне в нашата - липса на организирани посещения на места извън училище. Имаха ски училище и плуване, това е! Няма театър, зелено училище (а са в Княжево!) и т.н. Толкова съм се чудела като Витоша е на 20 мин пеша над тях, а имат и бусчета, защо през лятото не се качват поне чат-пат до там? По-лесно е предполагам да са само в двора, но все пак. Дори да искаха някакви пари отгоре за такива дни, бих ги давала с радост, за да не са само в двора.

# 113
  • Мнения: 4 877
А нали имахте тенис игрище?  newsm78


 От какво зависи качественото образование 
   
източник:  http://www.komentari.com/index.php?option=com_content&task=v … =95&Itemid=31

В САЩ има кампания и обществен натиск в различни щати за отделяне на училищата от прекалената намеса на държавата

"Не наливайте пари в нереформираната система" - около това становище се обединиха повечето експерти по случай исканията на учителските синдикати. Системата на средното образование в страната се нуждае от спешни и мащабни промени, които да намалят нейната неефективност и липса на стимули и мотивация на учителите да поддържат добро качество на обучението.

Реформата в образованието не е само политическо скандиране, а е възможно да бъде осъществена в кратки срокове, което да доведе до сравнително бързи резултати. Достатъчно е да се погледнат най-дорите практики в света в тази сфера, за да се очертаят основните моменти и принципи, на които трябва да се осланя реформата, за да бъде успешна и да постигне целите си.

Основните характеристики на една работеща образователна система са следните:

Лична отговорност - родителите носят главната отговорност да образоват децата си или да им предоставят добро обучение, а не държавата.

Автономност - учителите и директорите трябва да имат свободата да избират и разработват сами учебните програми и начина на преподаване, включително и възможност да получават доплащане от родителите, ако предоставят допълнителни услуги.

Децентрализация - трябва да бъде предоставена по-голяма финансова свобода на училищата, възможност сами да определят организационната си структура и начина на управление, броя на учителите, техните заплати и необходими квалификации, критериите, на базата на които се определят възнагражденията. Финансирането на публичните училища трябва да става на база на ясни критерии като брой ученици, които ги посещават, резултатите от изпитите, предложени проекти за въвеждане на нови методи за преподаване или подобряване на процеса на обучение.

Конкуренция - трябва да се оценяват работата на учителите чрез външни и вътрешни оценки (матури, входни и изходни тестове) и да има еднакви стандарти, които измерват качеството на обучение и нивото на знанията на учениците. Необходимо е да има отчетност и резултатите от тези оценки да са достъпни за родителите, защото това е сигнал къде да записват децата си. По този начин и образователните институции могат да се конкурират помежду си, което е движещата сила за иновации и подобряване на качеството и ефективността на работата.

Добри практики по света

От 1992 г. в Швеция е въведена универсална ваучерна система. Родителите могат да избират да записват децата си в публично или частно училище. По този начин данъците, които работещите плащат за образование всяка година, не се губят, ако изберат частно училище. В резултат на по-голямата конкуренция и предоставяне на по-голям избор на родителите, делът на частните училища нараства от 0,4% до 10% в страната. През 2006 г. в Швеция 7% от учениците, записани в началните класове, и 13%, записани в гимназиални класове, посещават частни училища. Данните показват, че след реформата качеството на образование в публичните училища се е повишило значително.

В Холандия също има действаща ваучерна система и 70% от учениците посещават независими училища, които се управляват от неправителствени организации с идеална цел. Резултатите на учениците в тези училища са по-добри от резултатите и постиженията на децата в публични училища.

В САЩ също има кампания и обществен натиск в различни щати за отделяне на училищата от прекалената намеса на държавата. През последните години е нараснал значително интересът към така наречените чартърни училища (charter schools) - това са публични институции, които се финансират от държавата, но са се откъснали от нейните регулации и имат свободата сами да определят начина на обучение, съдържанието на програмата, квалификацията на учителите и педагозите. Поради статута на училищата, които се конкурират с традиционните публични гимназии, родителите проявяват по-голяма отговорност и заинтересованост към процеса на обучение. Училищата, които не се управляват централизирано от държавата, предоставят по-качествено образование - 78% от чартърните училища в щата Калифорния са въвели иновативни и по-ефективни методи на обучение, а в 66% родителите са много по-ангажирани от процеса на обучение, което се вижда от активността на родителското настоятелство.

През 1989 г. Нова Зеландия започва мащабна реформа в образователната си система. Чрез промяна в закона са предоставени повече правомощия на местните общности в управлението на училищата и всяко училище придобива правото да преговаря с централизираните органи на правителството за финансирането си, в зависимост от нуждите, които има. Политиката акцентира върху насърчаване на конкуренцията между образователните институции, предоставяне на по-голям избор на родителите, създаване на ясни критерии, стандарти и изисквания за обучението.

Всички реформи по посока по-малка централизация и повече конкуренция между училищата и делегиране на предоставянето на образование на частни институции показват, че учениците, учителите и политиците печелят тъй като децата знаят повече, родителите са по-ангажирани и отговорни в този процес, добрите учители получават признание и усилията им биват оценени, включително и под формата на по-големи възнаграждения.

Адриана Младенова, ИПИ
http://www.komentari.com/index.php?option=com_content&task=v … =95&Itemid=31



полезно инфо
http://www.oxford-royale.co.uk/?gclid=COP7gsPtuJQCFQ4Ruwod2CFPGQ

Последна редакция: сб, 12 юли 2008, 01:47 от май :)

# 114
  • Мнения: 4 877
по дискусията "Какво не харесваме в ЧО?"

По-скоро това страхове

- от фалити, закривания, смяна на правилата с евентуална смяна на собственици, кой ги наследява след време, дали това не е бизнес само за едно поколение и следващото просто да не му се занимава с това.
Би било гадно детето ти да е учило някъде, има си училищен патриотизъм, спомени и в следващия момент на това място да цъфти друг бизнес.

- да, това е кофтито на БГ ЧО - няма традиции още и винаги в това отношение ДУ ще водят. Моето училище до 7 клас, докато учех още там, навърши 150 г. Сега може да се добавят още доста отгоре. Кой ли не е  учил там? Невероятна гордост. А в ЧО със своите в добрия случай тийн-години още само буди страхове в това отношение.

# 115
  • Мнения: 967
Да, повечето деца в ЧО са част от екперимент. Да се надяваме, че ще са и част от историята. Например след 30 години - от първият випуск на някое известно вече училище. Принудата да се рискува в ЧО е ясна - ниско ниво на образование в ДУ. Ако не беше така, кой щеше да дава пари за нещо друго?

Все повече ми се струва, че не е дилема, а необходимост, като за родителя остава нелеката задача, да минимизира риска и да избере най-доброто според него училище.

# 116
  • Мнения: 4 877
А досега има ли фалирали ЧДГ или ЧУ?

Знам, че едно ЧУ в "Младост" отдавна не функционира. Знам, че май вече я няма ЧДГ "Тути" в "Лозенец", а беше доста добра градина - не знам защо обаче.

# 117
  • Мнения: 96
аз също мисля, че е необходимо приемливи битови условия, подходящи за деца.

Дани, като съм писала в горния си пост, че за мен приоритет пред базата е нивото на педагозите и, съответно, обучението (в детските градини, че тук ми е опитът), не съм имала предвид занемарена база. Самата ти беше споменавала, че има наредба, която ако е спазена, нещата трябва да са ОК. От този минимум, изискван по закон, аз насетне нямам кой знае какви претенции към материалната среда. Виждала съм (по снимки) басейн с пластмасови топки в една ЧДГ - не се впечатлих изобщо. А в друга  - табло с накачени рисунки на деца; не бяха точно рисунки, защото бяха използвани най-разнообразни материали - очарована бях! (За справка - и двете ЧДГ са с много добро реноме, т.е. съпоставими са). Кое колко средства изисква?

Да, може би сте прави, че не трябваше да противопоставям инвестирането в базата на това в персонала, но продължавам да настоявам, че трябва да се отделят повече средства за повишаване квалификацията на педагозите и нивото на обучение. 

# 118
  • Sofia
  • Мнения: 4 887
Ще кажа за нашата градина какво не ми харесва:
- таксата, която се увеличи с почти 50%. Очаквах го, предвид новата сграда, но все пак ни беше/е малко шок, а ако имахме и второ дете, то директно трябваше поне едното да отиде в ДДГ (по-скоро и двете, за да са в равни условия).
- работното време - това важи за повечето градини. Нашата поне дава възможност с/у допълнително заплащане да се остава до по-късно, но примерно Чудната къщичка работи до 18 и не предлага по-късно гледане, Монтесори до 15.30 или 16.30, не помня точно. Моето раб. време е до 19 и хем плащаме допълнително, хем си тръгваме с час по-рано от работа, за да стигнем до 19 в градината.
- зимното ни изхвърляне от сградата на ДДГ, остарях с 10 години, търсейки решение. Директорката предложи няколко приятелски градини, които да поемат част от децата, но ни бяха много далече.
Пълното неглижиране от страна на държавата по този проблем - като имат пари, ще си намерят кой да им гледа децата... Аз дори писах на някаква европейска организация за защита на децата или нещо такова, които бяха много отзивчиви, но в крайна сметка ме насочиха пак към бълг. институции и се отказах (а и новата градина вече почти беше готова).

# 119
  • Мнения: 4 877
Румче, абсолютно си права. Аз дори почвам да клоня повече към позицията ти в първия пост. Най-важното е обучението, т.е. учителите.


нещо неприятно:
На 74-годишна възраст почина Вили Казасян

Общи условия

Активация на акаунт