Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 6

  • 50 658
  • 547
  •   1
Отговори
# 465
  • София
  • Мнения: 2 086
Това,че детето ми опитва всякакви нехранителни неща- треви,пръст,пясък,кабели,хартия..., а е избирателен за храната за каква сетивност вкусова говори? И как да го преодолеем ?

# 466
  • София
  • Мнения: 2 352
Само не се заблуждавай, че трябва да сваляш сетивноста само в устата.Трябва да свалиш сетивноста в цялото тяло.Всичко което прочетеш по въпроса и си в състояние да направиш - ще го правиш ежедневно и многократно.И ако си сериозна и не се откажеш след два три дни - постепенно ще спре да ти гризе кабелите.Аз съм ти показвала някои неща, спомни си, и всичко което прочетеш или ти покажат и терапевтите и другите майки.Това ти го казвам, защото вероятно няма да намериш специалист да ти изготви индивидуална сензорна диета.Затова опитай сама да правиш всичко което успееш.

# 467
  • Мнения: 3 591
Любознателна, точно такъв е - вял - справя се с задачите, но за 3но по-голямо време. Все едно е записан да прави нещо и пуснат на бавни обороти.
За ЕЕг-то точно такова правят - едно докато детето е будно и активно, второ преди да заспи/уморено/, третото докато спи там в различни фази и 4тото като се събужда и после някак си сравняват и отчитат. Това защото няма как насила да предизвикат епилептичен припадък и да го хванат на ЕЕГто. Преполагам затова може и 24 часа да продължи знам ли.... Четох, че за първото ЕЕГ ги искат ненаспани - да го сложиш да легне в 24 часа и да го вдигнеш в 4 сутринта и след това правят ЕЕГто по обяд/като са много изтощени/...ама никаде не пише как аджеба може да накараш насила дете да не заспи  Joy Моя малкия примерно се е случвало да спи прав  hahaha
Аз реших да не мисля сега за това. Дава ми порекалено много тревожност. Confused и предпочетох да го игнорирам /казал щрауса и си заврял главата в пясъка/

avicom, лапането на не-храни може да значи ниска чувствителност, а не висока. Може да е и ниско обоняние и затова да ги опитва така. Също и ниска тактилна чувствителност - ако не успее да ги "оцени с ръка" да ги лапа да получи още информация за предмета. Точно това примерно при бебетата става - те опознават света през устата, защото още докосването не дава толкова информация или по-скоро немогат да обработят този вид информация в главиците си. Винаги сетивата се развиват едно за сметка на друго, затова и правят сензорните диети инддивидуално - свалянето на нещо обикновенно е повишаване на друго за да се уравновесят.
Единсвено през носа което влиза се "описва" директно от мозъка без преработка, затова примерно деца които имат проблем с докосването има дават да играят с пластелин който мирише. Обаче има и деца които не понасят миризми, и такива които не ги усещат... 
Иготвянето на профил на детето обикновенно включва всички сетива поотделно - меко твърдо, студено топло, високо ниско...всичко за което се сетиш. После правят това в различни ситуации - с дразнител и без и т.н. и после почват по 2 - меко и студено примерно....пишат реакцията на всяко и после имат едни графики и правят профила на детето. Преполагам с повечко екпериментиране ако описваш конкретно кога и какво лапа в каква обстановка ще успееш да откриеш какво не е развито и какво свръх развито. Записвай си и после сравнявай - няма как да не излезе някъде зависимостта.

# 468
  • Реъкйавик
  • Мнения: 381
[desi], направи си една почивка в България, тук ЕЕГ е 20лв.  Wink Нямам представа как се държи твоето  момче, но на мен точно вялите мускули и движения ми направиха впечатление на клипчетата, за които пуснах линк по-горе,точно това ми беше интересно -  има ли го и при други деца.
Гери_, ако четеш руски - в руския форум има голяма статия за аутизма и пубертета. Няма как да я прочетеш, ако нямаш регистрация (дават я трудно) , но мога да ти я пейстна на ЛС ако те интересува.
ниския мускулен тонус е характерен за аутизма.
друго кето искам да споделя е относно терапията за аутисти.
в нау4ните среди се води АБА за една от наи сполу4ливите терапий като се казва 4е ранната интервензия може да доведе до IQ нарастване с 28 ве4лер то4ки.
Пздрави Валя
относно некомуникацията на аутистите не съм много съгласна но това наи вероятно зависи от персоната. миналата есен работих с аутисти които въпреки това 4е бе работено с тях са много зле, но мисалта ми е 4е вси4ки от тях търсеха близък контакт с мен, било то с жест или нещо наподобяващо на думи.

Последна редакция: пт, 21 ное 2008, 20:42 от Mama Igi

# 469
  • София
  • Мнения: 2 352
Фриг - става въприс за желанието, или по скоро липсата на желание на аутиста да комуникира.Това чела ли си го? целия сайт


                                              РАЗЛИКИТЕ СА ОЧЕВИДНИ
Ние харесваме неща.                             Те фиксират предмети.
Ние се сприятеляваме.                            Те търсят внимание.
Ние обичаме хората.                               Те изгработват зависимости.
Ние правим почивка.                               Те прекъсват работа.
Ние имаме хобита.                                   Те се самостимулират.
Ние постоянстваме.                                  Те упорстват.
Ние настояваме                                        Те избухват.
Ние имаме талантинти.                            Те имат разпокъсани умения.
Ние отстояваме себе си.                           Те не се подчиняват.
Ние разширяваме кръгозора си.               Те имат ограничени интереси.
Ние сме грижовни.                                     Те са обгрижвани.
И моя син е с некоординирани движения - също като от клипчетата.Предполагам, че това е защото ръцете и мозъка не са много координирани, че имат обща цел - един вид "абе ще си вдигна гащите след като се изпишкам, ама и аз не знам защо ги вдигам - спокойно мога и без гащи да си ходя"  Joy
 

# 470
  • Реъкйавик
  • Мнения: 381
da ti kaza 4estno ne vi 4etoh za kakvo to4no govorite  Embarassed
pak i tuka dokato se roveh za moeto ese i mi izljazoha razni statistiki za terapijata i iskah pove4e da vi ovedomja za rezultatite ot ABA terapijata, vsi4ko ostanalo beshe mezdu drugoto kazano.  newsm78

# 471
  • София
  • Мнения: 2 086
katina,desi, благодаря ви за отговорите.
Аз също смятам, че сме с ниска сензитивност . Обърквам се,защото с охота лапа нехранителни неща, а малка промяна в рецептата на храната се засича веднага и следва отказ.
Да , аз съм писала,че функционираме на много ниско ниво,сега сме на сензо-моторен етап. Зрително той не получава информация, не я й търси.
Много пъти съм се опитвала да систематизирам наблюденията си,но нещо ми е противоречива информацията.
Например за болкатата. Удря се,изгаря се жестоко,не реагира. Но свързано ли е с главата,не се трае. Не търпи нищо по главата си,плаче силно,когато го реша или мажа с крем лицето му.
След поредния анализ , ето зададох ви въпрос. Много съм объркана.
desi, би ли помолила вашия терапевт да даде някаква примерна оценъчна скала,въпросник,диаграма-някакво помагало.
Тук никой не работи  и не се занимава със СИД. Трябва да получим някакъв ориентир,греша във въпросите , изводите изобщо не могат да дойдат.  Sad

# 472
  • Мнения: 465
Вчера ме уведоми майката ,че и третото дете(момченцето на 2,5) е било диагностицирано със СИД. CryКакво забелязахме от  Август месец до сега-започна да се задавя при хранене(преди 2 седмици е загубил съзнание,намеса от Бърза помощ),появи се постоянно изтичане на слюнка по брадичката,падане от всеки стол с гръб поставен,W-позата ,често захапване на пръсчетата при поставяне на храната в устата си,"натежа " в ръката ми при носене-телцето му  не поляга към моето ,а стои почти изпънато,спря да ми позволява да го хващам  за ръка,а когато ми се удава -той не стиска ,а я "поставя" в моята.Чистачката забелязала ,че ако тя мие пода и му каже "стой тук",той след 20 минути пак не мърда от същото място.А сега какво е видяла терапевката:
-той има силно намалена сетивност на мускулите на долната челюст и брадичката
-сетивността в устаната кухина е също намалена-за да усети ,че има храна там трябва да я напълни цялата и поради дисфунцията инстинктивно я преглъща без дъвчене-това не било хранене
-"говоренето му е ехолалия",
-дланите на двете ръце са с намалена сетивност
Какво да правим:
-храната(твърдата) нарязана на малки парченца(големина на бобче),да подаваме по 3-4 парченца на масата пред него,той да я взима с неговите пръсти,поставена там да я отдръпваме ръчичката,за да не влезе и дланта,след това да казваме"Дъвкай,дъвкай" мляскайки  самите ние с уста и звук,търсейки очен контакт.Течната храна да се подава с широка лъжица,така че той да усеща допира и до устните, преди самата храна да попадне в нея.Да окуражаваме неговото  придържане на прибора.Между самите гребвания на храната да му подаваме памучна салфетка, с която той да се мъчи да си изтрие брадичката-така точно сме интегрирали сетивата.Може салфетката да е била поставена на капака на тенджерата с манджата преди това.Когато получава похвала да обхващам личицето му с двете си длани,леко притискайки ,да ги плъзгам надолу към брадичката му.Да  масажираме кръгообразно брадичката ,да окуражаваме по всеки начин докосването и с неговите ръчички.Да му отнемам любимите камиончета и той да ме гони(за мускулния тонус).Да заравяме играчки в кутия с бобчета,пясък ..-тези ги знаете стимулации.Да пие вода само от чашка с неговата ръка.
И най-важното ,ако сме последователни този Господинчо ще го научим.
 Hug
Авиком-а ако Алекс точно зрително е наситен с информация,а на осезание е "по-слаб" и я търси.Сега трябва да се реши как и колко да я получи ,за да спре да я търси по "най-кривия" начин..Аз мисля също.  HugАз от вчера разбрах ,че най-важното било всички сетива да работят задружно...Не ми се смеете ,нали. EmbarassedМного крива работа са тези сензорни дисфункции.Момченцето вчера щеше да глътне една малка лъжичка Cry Cry

# 473
  • София
  • Мнения: 2 262
За който не е видял:
Коледен купон за децата!

# 474
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 620
На мен ми се струва прекалено сложно за да си правя сама изводи за дисфункциите дори на моето дете.  Rolling Eyes
veselcheto, моето дете също дъвче малко, ако е по-мека храната директно гълта, особено ако я оставя тя да държи лъжицата, развива невероятна скорост на хранене  Sad Тя не че може кой знае колко да я държи - аха, аха, ще я изпусне. Но това което разказваш съвсем пък ме обърка #Crazy
Аз нямам обяснение как и защо намаля или се увеличава сетивността при Наталия, но има периоди на изостряне и затишие.
 Веднъж отидохме на нашето дворче, където основното й занимание е ровене в калта и мазане по краката. Беше много раздразнителна когато отидохме и затова я оставих да го прави на воля(беше си хладничко). След 20 мин ровене хленченето и зъбенето спря, стана права и съзерцава 15 мин в една точка. Добре ли се получи или зле от такъв вид стимулация - така и не разбрах. Rolling Eyes

# 475
  • София
  • Мнения: 2 086
Любознателна, и аз така оставям моя човек да рие листата. Винаги успокояващ ефект. Изобщо не знам,кое е правилно, важното че се успокоява.  Sad
Веселче, сега се сещам,че Алек постоянно се лигавеше до към 4 год. Значи е имал занижена сетивност на долната челюст. Сега това го няма. Но ето,колко полезни може да си бъдем.
Не знам дали е наситен зрително с информация,как да го разбера това. Факт е,че не гледа тв, книжки, но минавайки през стаята периферно улавя всеки нов предмет, дори това да е топче да речем.
Разказвайте всичко , пък дано се научим да я разчитаме сетивността.

# 476
  • Мнения: 465
Любознателна Hug-аз изгледах клиповете с RDI-мама и Хенри.Препоръчвам да се обърне внимание на моментите с комуникацията между двамата.
Специфичният  подвикващ тон на майката преди всяка команда;тя жестикулира всяко действие;почти винаги  предлага на момчето поне 2 избора (сухи -мокри дрехи в пералнята);непрекъснатия телесен контакт под различни форми-тя го потупвам,поглажда,завъртва около себе си;височината на смеха и е постоянна и явно ,че детето  го е заучил;храненето-"чук,чук ,гребни ,пауза с широко отваряне на устата и едва след това поглъщане,после възторжения отзвук "ямии(вкусно)".Много ми хареса момента с паузата преди да глътнеш лъжицата-ето тук се работи за развитие на волево задание.
Мисля,че виждам в тези клипчета много полезни стратегии.Особено когато детенцето е все още ниско комуникативно.Трябва да се поправя-този Хенри определено е набавил доста житейски умения.
Ами, телесната стойка е типична за повечето деца от спектъра.Поне тези ,които съм виждала на сбирките в библиотеката.
Авиком,ти, гледа ли тези клипове?Виждам ,че това семейство е качило доста в Ю тюб...  bouquet

# 477
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 620
Хм, ще трябва да включа и голямата кака за превода, че аз съм гола вода, а ето че било важно! Ако нещо не може да различи заради произнасянето, нали може да питам Praynig

# 478
  • София
  • Мнения: 2 352
Имам идея.Преди няколко месеца помолих две три майки да разгледат едно клипче в което се опитвам да общувам с Мишо.Молбата ми беше да ми посочат къде греша в комуникацията и какво още мога да направя.Тук е мястото да благодаря на nadejda.v.l, Bluevelvet и особено на avicom.Дадоха ми много идеи, посочиха ми много грешки.
Можем да опитаме следното - да анализираме тези клипчета, като разбием детайлно всичко, което ни прави впечатление.
Хващам се директно за поста на veselcheto.Майката дава на детето право на избор - това се прави с цел да може детето да съобрази, какво иска, и впоследствие да започне да изразява исканията си.Може да се дава право на избор независимо на какво ниво на развитие е детето.От избора на дреха, избора на храна, избора на магазин за пазаруване, избора на играчка с която да играе - дори и когато се храни на масата можем да го попитаме  - с лъжица ли ще ядеш супата, или с черпака  Wink.
Непрекъснатия телесен контакт е с цел/според мен/ да се мъчим постоянно да му привличаме вниманието и да го вадим от неговия свят, също така и да усеща с тялото си докосванията.
Възклицанията - още от началото на нашата терапевтична работа терапевтите използват много въклицания  - направи им впечатление, че при Мишо това работи за да му привлекат внимание.Жестикулирането - това се прави за да може да покаже и жестово дадена дума или действие.Аз лично се опитвам да му показвам на Мишо колкото повече жестове към думите или действията си.Използвам и мимики към жестовете.За да разбере той, че когато съм тъжна освен да си кривя лицето се изгърбвам нещастно и навеждам глава.Надявам се един ден и той да покаже с тялото си тъгата - не само с думи.
avicom - чакам твоят анализ - ще е много полезен.

# 479
  • Мнения: 549
Ох,  този анализ на сетивността е ужасно труден. Със сигурност моят син е хиперсензитивен. Слухът му е изключителен. например той е в другата стая и се събужда, между нас има 2 затворени врати, той ми говори и аз го чувам през бейбифона, а аз му отговарям тихо и той ме чува перфектно. Отскоро запушването на ушите е придружено с обяснение :"ох, боли ушите", от преминаващ мотор и др. За храненето-яде само много хомогенно пасирана картофена супа и най малкото, даже не мога да нарека парченце в супата го усеща, започва се едно плюене и казва, че имало "морков". Иначе яде много твърди препечени филии. знам , че може да хрупа много твърди неща като близалки например(не че му давам ама се е случвало),НО желиран бонбон?-ще си изповръща червата. Има едни шоколадови бонбони няма да кажа марката , но знаете едните са вътре с лещник , а другите с криспи-едни топченца вътре, шоколадът е един и същ. Тези с лещник ги яде , но като усети в устата си топченцата чак сълзи му излизат от погнуса и плюе. Не знам как да снижавам тази сетивност. Не става като оставям парченца в супата, само като ги усети в устата си и по никакъв начин не мога да го накарам да преглътне. От скоро се опитвам да прилагам друга техника. Предлагам  три неща и казвам :"избираш едно от трите и тогава торта(защото ако го оставя само торта ще яде  Wink)" Лошото е че той по принцип яде само три неща и разнообразието е....  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт