Хляб или билетче?

  • 3 756
  • 92
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 370
Не мислех да повдигам въпроса, но, ето, възмутената тема на Радостина ме подтикна да го направя.
КАкто всички знаете, в София билетчето вече струва колкото един хляб. Хлебче-левче, левче-билетче. Днес в тролея си купих билетче от автомат. Любопитство го наречете, реших да изпробвам. Няколко души ме наобиколиха и поискаха да видят. Мъж на средна възраст ме попита :"Ама то колко струва"? Отговорих, че си е лев, колкото и билетите, купени другаде.
При което той и жена му твърдо и категорично заявиха, че не, те тъврдо НЯМА да си купят билетче за 1 спирка, защото "били бедни". И ме изгледаха така, сякаш аз съм престъпничка.

Когато слязох на моята спирка (пътувах точно 2 спирки), ми направи впечатление един флаер, залепен на уличния стълб "Хляб или билетче? Не съм луд да дупча един лев" (отдолу-подпис-Българска федерация на анархистите).
Тааа.....се замислих сериозно. Вариантите са няколко:
1. Аз съм будала, защото плащам за 2 спирки и защото ВЪОБЩЕ плащам НЯКАКВА цена, за това, че пътувам със СГТ.
2. Ония като са "бедни", ще вървят пеш. И аз съм била бедна, и не съм се качвала на транспорт.
3. Всеки си решава за себе си, а държавата-ДГД.

Та....трябва ли да плащаме, когато НЕ СМЕ убедени, че това е цената на предлаганата услуга?
И още повече, когато се касае за МОНОПОЛИСТИ? (според флаерчето ние сме били плащали най-високата цена в Европа, не знам дали е така.).

# 1
  • София
  • Мнения: 15 254
Едно от най-неприятните преживявания, които си представям, е срещата на контрольор в градския транспорт и пътник без билет. Отвратително унижение! По тази причина не мога да си помисля да се кача в тролей/трамвай/автобус и да не перфорирам билет.

Не знам каква е цената на билетите в Европа. Не мога да направя сравнение. Скъпа или не, услугата не е задължителна. Никой никого не заставя да се качи в трамвая. Който иска да я ползва, трябва да заплати цената. Въпрос на лично решение е. Така смятам.

 

# 2
  • Мнения: 5 370

Не знам каква е цената на билетите в Европа. Не мога да направя сравнение. Скъпа или не, услугата не е задължителна. Никой никого не заставя да се качи в трамвая. Който иска да я ползва, трябва да заплати цената. Въпрос на лично решение е. Така смятам.

 
Значи, готова си да даваш пари за не особено качествена услуга? Наистина питам сериозно и не се заяждам. Искам да разбера какво мислят другите.

# 3
  • Tам през Атлантическия океан
  • Мнения: 7 120
В Германия е не е "евтин" ГТ  Wink но цената на талона си заслужава всеки цент .... Там най-дълго съм чакала  на спирка 8 мин., зимата никога не е студено вътре и рядко ГТ е претъпкан (може би в часовете когато свършват учебните часове е пълно с уценици)

Иначе по темата цената която тук струва билета е висока за това което ни предлагат  Confused

# 4
  • Мнения: 6 417
СГТ трябва да плаща по левче на пътниците си за екстремните преживявания, на които са подложени по време на пътуване. Аз вече бях описала в "Знаете ли какво/кого видях?" онзи случай, когато шофьор на автобус заряза пътниците си без грам обяснение на бул. "Владимир Вазов" и с вестник под мишница се запъти към близката поляна.  Tired

# 5
  • Мнения: 2 032

Та....трябва ли да плащаме, когато НЕ СМЕ убедени, че това е цената на предлаганата услуга?


Не, не трябва. Но и не ползваш услугата тогава. Другото е Андрешковщина.

# 6
  • Мнения: 101
И аз дупча винаги, независимо за колко спирки съм - знам, че услугата е бъгава и не си заслужава, но при мисълта да се разправям с контрольори-психопати, дупченето ми се струва по-добре. Е, като има оставен билет, го взимам, както и аз оставям моите.
Иначе нали затова е градски, масов транспорт, да е уж достъпен за всеки. И на мене не ми е кеф малко по-малко от половината ми заплата едва ли не, да отива за билети, особено, когато видимо предлаганата услуга е ужасна, но никой не ме е карал насила да я ползвам.

# 7
  • Мнения: 5 370

Не, не трябва. Но и не ползваш услугата тогава. Другото е Андрешковщина.
Добре, съгласна съм. Но какво правим, когато услугата се предлага от МОНОПОЛИСТ?
(тук визирам и БТК, И Топлофикация, и СГТ, и Енергото......).
С всяко ли увеличение на цените трябва да се съгласяваме безропотно и дали накрая няма да бъдем принудени да се откажем от доста услуги?

П.С. Въпросите ми са наистина сериозни, искам да се опитам поне да разбера каква е нагласата на хората.

# 8
  • Мнения: 3 423
В Берлин билет за 2 часа в едната посока е 2.10 Е,
независимо колко превозни средства ползваш, зона А и Б.
За къси разстояния, т.е. 2 спирки с влака или 4 с бус - 1.30 Е.
Карта за един ден май е 6.10, пак за зони А и Б.
Има какви ли не други възможности, вижте тук
Глоба за нередовен пътник май е 60 евро.

ПП. Хлябът е на цената на билетите (в общи линии)

# 9
  • София
  • Мнения: 15 254
Специално що се отнася до градския транспорт-има алтернатива.

Ако е до 1 или 2 спирки-разстоянието спокойно може да бъде минато и пеша. Така че "ама аз съм за една спирка" за мен никога не е звучало като смислено оправдание. Който се качва за 1 спирка, го прави, за да спести няколко минути. Е, ами да си плати, тогава.
Има и маршрутки, има и таксита. Който смята, че градският транспорт не предлага услуга, достатъчно добра за цената, може да ползва тях. Не коментирам качеството на тяхната услуга, а това, че избор има.
Да не говорим за личния автомобил. Или пък за възможността да се придвижваме с велосипед. Като из Европата.

# 10
  • Мнения: 101
Трябва да се търсят алтернативи. Както да речем все повече навлизат слънчевите колектори и използват енергия от природата. Не искаш рейс - ходи пеш, вземи си автомобил, ползвай маршрутки, не че те са кой знае какво де. Вземи си бойлер, инверторен климатик за топло и студено и така. Примерно говоря де, някой да не се хване за думите ми.

# 11
  • Мнения: 2 759
В Германия е не е "евтин" ГТ  Wink но цената на талона си заслужава всеки цент .... Там най-дълго съм чакала  на спирка 8 мин., зимата никога не е студено вътре и рядко ГТ е претъпкан (може би в часовете когато свършват учебните часове е пълно с уценици)
                    Няма да повярваш, когато ползвам ГТ ми е същото и в Сф... Може би защото рядко ползвам, а и линията е чиста, ненатоварена, и на 5 минутки имам трамвай. Доволна съм и винаги дупча  Peace. Пропускам всички задръствания, защото трамвая си има отделено пространство и много бързо стигам от А до Б.

# 12
  • Tам през Атлантическия океан
  • Мнения: 7 120
Liska

нямат грам база за сравнение ГТ тук и в Германия

Там не ме е било яд за парите които съм давала за талони  Wink даже ГТ е за предпочитане пред това да дадеш маса пари за паркинг като си с кола  (в центъра на града)

# 13
  • София
  • Мнения: 15 254
Значи, готова си да даваш пари за не особено качествена услуга? Наистина питам сериозно и не се заяждам. Искам да разбера какво мислят другите.

Градски транспорт, всъщност, ползвам сравнително рядко и винаги, ако той ще ми спести време-за разстояния, които не ми се минават пеша, а всяка друга форма на придвижване би ми отнела много повече време. Пример: от Римската стена до площад "Гарибалди".
В пиковите часове понякога ползвам метро-от станция "Вардар" до "Булбанк" ми отнема точно 5 минути. С автомобил-много повече. Така че, плащам за спестеното време.  То ми е много по-ценно. И, честно казано, нищо в качеството на услугата не ме е скандализирало дотолкова, че да си задавам въпроса чак толкова скъп ли е билетът.

# 14
  • Мнения: X
Ами аз четох скоро едно обсъждане в Столична община, относно въвеждането на повече частни автобусни линии /мисля, че бяха 40-50 линии/. Тези линии, за разлика от общинските, са задължени да имат чисто новички рейсове, да минават по строго разписание и т.н. екстри, които по принцип в нормалните страни са нещо обикновено, но тук са лукс.
Въвеждането на тези частни линии ще повиши неимоверно качеството на градския транспорт в София, кандидати има....но предложението не се приема и няма скоро да се приеме, въпреки, че бат Бойко и всички в общината много го искат. Просто съпротивата на синдикатите на транспортаджиите е огромна. Всички ги е страх от стачка и дума не смеят да продумат за концесиите. Всички софиянци, ползващи градски транспорт страдаме, заради това. Мръзнем по спирките, блъскаме се, псуват ни и т.н.
Всичко това няма общо с темата, ама се присетих да споделя като заговорихме за монополисти.  Wink Иначе аз пътувам с карта, фирмата ми я поема. Но и иначе бих дупчила билет. Мина времето, когато като тийнейджърка си падах по екстремните изживявания и по подобен род провокации. Но много ме е яд, че се принуждават хората да пътуват като говеда. И не ми казвайте, че е въпрос на личен избор. Ако нямаш автомобил трудно би ти било да стигнеш от Овча купел до Дружба, например, пешачката. Confused

# 15
  • Мнения: 677
П.С. Въпросите ми са наистина сериозни, искам да се опитам поне да разбера каква е нагласата на хората.

Жозефинда, ти не задаваш въпроси и няма да хванеш никаква нагласа. Трансопртната задача, която извършва СКГТ си има цена и тя е пазарна, няма връзка с нашите желания. Процентът на неплащащите я е около 50%, но тя, все пак, се плаща от останалата част. Освен тва тук няма място за аналогия с монополисти, понеже алтернатива има.

# 16
  • Мнения: 2 759
                       А и в крайна сметка плащаш билетче, за да те превозят. Мен си ме превозват, и условията ми се струват нормални... Тук-там мярнах, че има и телевизорчета. Сравнително чисто е. Правят каквото могат хората. Не ми се е случвало досега да не ме превозят, а да съм си платила.

# 17
  • Мнения: 5 370

Всичко това няма общо с темата, ама се присетих да споделя като заговорихме за монополисти.  Wink Иначе аз пътувам с карта, фирмата ми я поема. Но и иначе бих дупчила билет. Мина времето, когато като тийнейджърка си падах по екстремните изживявания и по подобен род провокации. Но много ме е яд, че се принуждават хората да пътуват като говеда. И не ми казвайте, че е въпрос на личен избор. Ако нямаш автомобил трудно би ти било да стигнеш от Овча купел до Дружба, например, пешачката. Confused
Не, не , има, и то много даже, Приеми заглавието ми като.....просто метафора.
Темата е като цяло-или поне така би ми се искало-насочена към крайните цени, които ни се предлагат за най-различни услуги. Това с транспорта беше просто поводът от днес.

# 18
  • Мнения: 5 370

Жозефинда, ти не задаваш въпроси и няма да хванеш никаква нагласа. Трансопртната задача, която извършва СКГТ си има цена и тя е пазарна, няма връзка с нашите желания. Процентът на неплащащите я е около 50%, но тя, все пак, се плаща от останалата част. Освен тва тук няма място за аналогия с монополисти, понеже алтернатива има.
Антонио, аз не оспорвам пазарните принципи, а и никъде тук НЕ ГОВОРЯ за моите или на другите желания. Въпросът е ДО КАКВА степен тази цена наистина съответства на предлаганата услуга?
За алтернативите е ясно, но това е друга тема.

# 19
  • София
  • Мнения: 15 254
Ако нямаш автомобил трудно би ти било да стигнеш от Овча купел до Дружба, например, пешачката. Confused

Ако ще минавам от Овча купел до Дружба за 1 лев, цената, струва ми се, е повече от добра.  Peace

# 20
  • Мнения: 2 032

Цитат
Добре, съгласна съм. Но какво правим, когато услугата се предлага от МОНОПОЛИСТ?

Ами, какво да ти кажа, аз не съм започнала кампания за алтернативно метро в Лондон...
Иначе, леко по-сериозно: държавата може да направи неща да облекчи социално слабите (пенсионерите и учениците да пътуват без пари) и може би (но това според мен е прекалено) да се намеси в ценообразуването на някои услуги.

# 21
  • Мнения: 5 370
Алиса, точно за намесата си мислех и аз. Дали и други виждат там някаква възможност ми е интересно?

# 22
  • Мнения: 2 759
...Въпросът е ДО КАКВА степен тази цена наистина съответства на предлаганата услуга?..
                    Ами, да видим: колко ще платя за такси от Овча купел до Дружба? И с какво такситата са по-добри от градския транспорт  Whistling?

# 23
  • Мнения: 101
...Въпросът е ДО КАКВА степен тази цена наистина съответства на предлаганата услуга?..
                     Ами, да видим: колко ще платя за такси от Овча купел до Дружба? И с какво такситата са по-добри от градския транспорт  Whistling?
Единствено с това, че в таксито не се буташ на седалката с още 3-4 човека. Демек там имаш някакво, макар и мизерно, лично пространство.

# 24
  • Мнения: 5 370
...Въпросът е ДО КАКВА степен тази цена наистина съответства на предлаганата услуга?..
                    Ами, да видим: колко ще платя за такси от Овча купел до Дружба? И с какво такситата са по-добри от градския транспорт  Whistling?
Не отивай в погрешна посока, моля. Несъпоставими са двете услуги, и то не само в ценови аспект.  В таксито си САМ/А, нямаш спирки, на които да се качват/слизат/бавят, не те тъпчат, не те псуват,  можеш учтиво да помолиш да ти  пуснат топло/хладно, да продължа ли да изброявам? Естествено, има и изключения. Но там имаш ИЗБОР.

# 25
  • Мнения: 677
По-скоро е нелогична системата на заплащане. 1 лев за 1 спирка и 1 лев за 20 спирки. Билети от хартия и перфоратори от ерата на Флийнстоун. И 50% гратисчии. Тва е драмата, Жозефинда, не е другаде.

# 26
  • Мнения: 5 370
По-скоро е нелогична системата на заплащане. 1 лев за 1 спирка и 1 лев за 20 спирки. Билети от хартия и перфоратори от ерата на Флийнстоун. И 50% гратисчии. Тва е драмата, Жозефинда, не е другаде.
А, благодаря ти, Антонио. Това е едно от нещата, които ми се искаше да чуя.  bouquet

# 27
  • Мнения: X
                      А и в крайна сметка плащаш билетче, за да те превозят. Мен си ме превозват, и условията ми се струват нормални... Тук-там мярнах, че има и телевизорчета. Сравнително чисто е. Правят каквото могат хората. Не ми се е случвало досега да не ме превозят, а да съм си платила.
Блазе ти!  Peace  Аз пътувам център-Младост и Младост-център. Най-често пътувам в пикови часове, разбира се, работещ човек съм, имам си работно време. Няма ден, в който да съм ползвала 213, 214 или 305 и да съм пътувала комфортно. Миналата седмица на Орлов мост съм чакала с още близо 100 човека младостки рейс от 17.55 до 18.40 ч. - 45 минути! И това през месец август! Трудно ми е да опиша какво меле стана, когато най-накрая дойдоха два автобуса и колко хора, въобще успяха да се качат. Никой гражданин на този град не заслужава подобно отношение.

# 28
  • Мнения: 3 423
В таксито си САМ/А, нямаш спирки, на които да се качват/слизат/бавят, не те тъпчат, не те псуват,  можеш учтиво да помолиш да ти  пуснат топло/хладно, да продължа ли да изброявам? Естествено, има и изключения. Но там имаш ИЗБОР.

Жози, такситата в София са УЖАСНИ!!!!!
Случвало ми се е да ми отказват курс.
Случвало ми се е да говорят по мобилен,
докато карат, ама да го държат в ръката си.
Случвало се е да ме псуват мяцащо, защото
съм ги поръчала до летището, а имали път
към Люлин, видите ли, и се отклонявали...
Случвало се е да уреждат агне за Гергьовден
за много техен човек, 20 кила, от борсата...
Случвало се е да ме свалят най-каруцарски.
Случвало се е да пушат вътре, докато в колата
има дете, да не говорим, че няма детско столче.
ВИНАГИ се случва да ми разказват личния си живот.
Е, сори, ама ми е по-секси да се разхождам пеша.

# 29
  • Мнения: 4 586
Ако всички пътници са редовни, билетчето ще е половин лев.
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.
На всичко отгоре контролата, ако я попиташ, ислужливо ти казва на коя спирка да слезеш.

# 30
  • София
  • Мнения: 15 254
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.

И в Пловдив.

# 31
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 535
...и може би (но това според мен е прекалено) да се намеси в ценообразуването на някои услуги.
А защо да е прекалено?
В Швейцария например някои от държавните дружества в енергетиката са на нулева печалба в интерес на обществото.

# 32
  • Мнения: X
Ако всички пътници са редовни, билетчето ще е половин лев.
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.
На всичко отгоре контролата, ако я попиташ, ислужливо ти казва на коя спирка да слезеш.
Да де, ама в описаната от мен апокалиптична софийска картинка, контролата трябва да ходи по главите на пътниците, за да им продава или проверява билетчетата. И въпреки това, повечето хора и в най-голямата блъсканица, си вадят чинно билетчето, то се подава от ръка на ръка, през 4-5 ръце и стига до заветния перфоратор. После се връща по обратния път и попада в джоба на смачканата дама с нова прическа, която виси на някоя врата, обаче се чувства щастлива от факта, че е изпълнила своята част от сделката и минава остатъка от пътя в блажено спокойствие, в сравнение, с което средните телесни повреди са ама нищо работа. bowuu

# 33
  • Мнения: 5 370

А защо да е прекалено?
В Швейцария например някои от държавните дружества в енергетиката са на нулева печалба в интерес на обществото.
Не вливай ми в сърце отрова, не говори за Швейцария, моля. Ако някъде искам да остарея и да се пенсионирам, то това би било някъде около езерцето Леман......
Офф топик.

# 34
  • Мнения: 3 423
Какъв всъщност ви е проблемът?
Че нямате пари за билети или че
нямате пари за хляб. И от двете се
отслабва, така че сте си все на кяр.

# 35
  • Варна
  • Мнения: 2 171
Да де, ама в описаната от мен апокалиптична софийска картинка, контролата трябва да ходи по главите на пътниците, за да им продава или проверява билетчетата...

Жаве и във Варна автобусите не пътуват празни. В пиковите часове си е баш тъпканица и успяват някак контрольорите да продадат билетче на всеки пътник.

# 36
  • Мнения: 7 837
Българска федерация на анархистите...хаха

# 37
  • Мнения: 5 370
Българска федерация на анархистите...хаха

Toчно така се бяха титуловали.

Ето нещо интересно от сайта им:

Градският транспорт - на хората!
08 юли 2008
Федерацията на анархистите в България за пореден път заявява своето изрично несъгласие с поредното поскъпване на цената на билетите в обществения транспорт на София до безумната стойност от 1 лев и призовава гражданите да ги бойкотират. Остро осъждаме решението на столичния общинския съвет от началото на месец юни за това увеличение, гласувано по предложение на неговата транспортна комисия. Също така протестираме срещу начина на управление и функциониране на „Столична компания за градски транспорт” ЕООД (СКГТ), което, заедно с изсмуканите от пръстите на общинарите цени, е основен виновник за плачевното състояние на столичния транспорт.

Метрото не е METRO

Общественият транспорт е едно от най-важните условия за нормално функциониране на един голям град. Неговото предназначение е да бъде обществена услуга в интерес на гражданите, а не печалбарско „предприятие”. Добре уреденият обществен транспорт разтоварва автомобилното движение, увеличава производителността на хората и свободното им време и помага за равномерното развитие на всички градски райони от центъра до покрайнините. Всичко това се трансформира в увеличаване на качеството на живот на гражданите, което означава автоматично по-високи и постоянно растящи приходи за общината в дългосрочен план. Градският транспорт е

Разход за инфраструктура, а не източник на приходи

Опитите му да бъде превърнат във второто са пример за финансов идиотизъм с много тежки последици – инфраструктурата ще бъде съсипана, а приходите няма да дойдат. Затова няма да се примирим с политиката на общината в това отношение и с начина на управление и действията на Столична компания за градски транспорт, които са в пряко противоречие с интересите на огромната част от живеещите и работещите в София. Няма да се откажем от кампанията за бойкот на ценовите безумия – тя е единственото средство за постигане на нашите интереси – всеки, който продължава да очаква това от общината, ще продължава да бъде стриган и сам ще си бъде виновен.

Градският транспорт срещу гражданите

Вдигането на цената на билета до 1 лев за еднократно пътуване и до 3 лева на ден за петдневна карта е равносилно на поставяне на бариера пред ползването на общинската инфраструктура, с което тя престава да функционира като такава. От облекчение, което трябва да носи приходи на общината, тя става затруднение, което носи само главоболия. При минимална работна заплата от 220 лева, хората с най-ниски доходи плащат, за да ходят на работа много повече, отколкото плащат за здравни и пенсионни осигуровки. Това е вид тежък регресивен данък, тъй като придвижването до работното място няма по-евтина алтернатива. Карането на велосипед в София е надпревара със смъртта по пресечен терен, а галопиращите цени на бензина превърнаха личния автомобил в скъпо удоволствие. В столицата с най-висок жизнен стандарт в Европа и света – Виена – цената на градския транспорт е само 17% по-висока от тази в София, а заплатите са 10-15 пъти по-големи. В най-бързо растящата западноевропейска икономика – Ирландия – цената на еднократно пътуване в Дъблин варира от 1 евро (до 3 спирки) до 2 евро (до 23 спирки!), като заплатите отново са над 15 пъти по-високи от българските.
Увеличението означава нов тежък финансов удар върху стотици хиляди домакинства, което ще засегне пряко и децата. Картите за пътуване на студенти, ученици и пенсионери не се увеличават, но техните бюджети и бюджетите на техните семейства се свиват, както поради двуцифрената обща инфлация, така и с поскъпването на общинския транспорт.
Много хора наистина ще трябва да се изправят пред ужасния избор „Хляб или билет”! Кое може да ги накара да изберат „билета”? Само страхът и организираното насилие!

Столична кампания за градски терор

Столична компания за градски транспорт от години води истинска война срещу пътниците, като не се свени да използва и най-гнусни средства, за да измъкне и последните стотинки от джобовете им. СКГТ има под командата си цяла „армия” от контрольори разделени на две. Едните са „щатни”, на заплата, които рядко създават проблеми, но и за тях е характерана липсата на елементарно възпитание. Другите, „нещатните”, представляват сбирщина от пропаднали лумпени, които тероризират пътниците в превозните средства по най-различни начини. Техният официален стимул е това, че прибират в джобовете си 75% от всяка глоба, която наложат, а на практика прибират 100% и не отчитат нищо, защото няма контрол – едва 1% от глобените са си правили труда  да обжалват глобите по някакъв начин според изследвания за 2007 г. Безбройни са случаите на побои, заплахи и обиди срещу гражадните от страна на тази бродеща из София глутница, нерядко и с полицейска охрана, за която СКГТ плаща на МВР пак от нашите джобове. Но освен работата на „процент”, има многобройни случаи, в които гореописаните „наемници” налагат произволни като стойност „глоби” или директно бандитски обират жертвите си. Специалитет са им атаките около ЖП и автогари срещу хора, идващи от провинцията, или чуждестранни туристи, като на последните се налагат „глоби” от по няколкостотин евро.
Масова практика сред контрольорите е да се изискват документи за самоличност, на което нямат никакво право. Личните данни, които противозаконно събират, могат да се използват за различни злоупотреби, финансови и други престъпления. Но СКГТ си затваря очите пред безобразията на своите служители и се интересува единствено от „приходите” си. Никой не е поставял въпроса за това какви са психическите поражения върху тези пътници, които нямат финансовата възможност да си купят билет и пътуват „на страх”. Ако господата общински съветници можеха да видят как на някоя жена ґ прилошава, ужасените погледи, треперенето на хората, в момента, когато групата хулигани извади сините си елечета и започне „проверка”, може би щяха да се засрамят – те докараха дотам нашите майки и баби, на които уж служат.
Колко са разболялите се през зимата заради студените автобуси, припадналите или получили различни сърдечни смущения през лятото в автобус, в който се возят три пъти повече хора от максималния му капацитет? Колко са имали проблеми в работата си, защото са закъсняли заради нередовния транпорт?
СКГТ на няколко пъти пробва да лансира предложения за криминализиране на нередовните пътници и наказания с принудителен труд. Това разбира се става по изпитаната тактика, при която един служител „пуска мухата” след това друг се „разграничава”, но целта е отново сплашване на хората с цел по-лесното им обиране.
Съдът обяви основни положения от Наредбата за превоз на пътници за незаконни, което прави незаконни и всички действия на контрольорите и техните началнци.
Твърдението, че СКГТ е на загуба е пълна лъжа – СКГТ се издържа изцяло от данъците, а данъците се надвзимат вече години наред, за което говори и огромният бюджетен излишък. Фактът, че пътниците масово бойкотират билетите е провал на безумното ценообразуване и на административната бюрокрация, а не злоупотреба на българския потребител, който изнесе на гърба си всички кризи, катастрофи и рецесии досега.
Обществена тайна е, че СКГТ е поредното общинско дружество, което се „източва”. Има слухове за голямо количество фалшиви билети, пуснати в обръщение. Говорим за неофициални данни и по слухове, защото явно СКГТ е някаква „свещена крава”, която остава недосегаема, макар че всеки обикновен софиянец знае или е чувал за какво става на въпрос. СКГТ покрива „загубите” от некадърно управление и кражби отново с нашите данъци и билети – от хората с ниски доходи, защото знаем кой се вози на градски транспорт – работници, пенсионери, ученици и студенти.

Транспортът е евтин, но за рекламодателите

Немалка част от трамваите, тролеите и автобусите са облепени с огромни реклами. Освен това в някои от превозните средства има монитори, запълнени с програми, които пълнят главата на пътуващите със съвети къде да похарчат ограничените си средства.
Интересен е моментът с прозрачността относно рекламата в градския транпорт. От СКГТ се опитват по всякакъв начин да скрият цените за рекламиране в и върху превозните средства. На сайта им не е сложен ценоразпис, а само призив към фирмите да се възползват от „атрактивните цени”. Единствената връзка е един телефон за интересуващите се, където, като се обади човек, учтиво е подложен на проверка дали е надежден инвеститор или някой „недобросъвестен” гражданин.
Федерацията на анархистите в България все пак успя да се сдобие с част от цените.
Рекламата върху един „двойно съчленен трамвай” е около 7000 евро без ДДС за 1 година, като тук не се включват разходите по подготовката, изработката и евентуалното премахване на рекламата.
Цените вътре в превозното средство са: рекламен материал в размер А4 само за 40 евро на месец без ДДС. Като се вземе предвид, че „аудиторията” на градския транспот е по-голяма от тази на повечето медии, цените за реклама са повече от скромни, съпоставени с тези във вестници и телевизии. Къде отива разликата? Не в моя и твоя джоб, със сигурност.
Като добри стопани сме длъжни да попитаме:
• защо се крият от столичани цените и приходите от реклама?
• защо, вместо да се вдигнат малко „атрактивните цени”, трябва да се вдига цената на билета?

Да си оправим транспорта веднъж завинаги – можем и трябва

Времето за пазарни експерименти на чужд гръб отдавна мина. За да имаме модерен и адекватен обществен транспорт, ние днес трябва да мислим с пет-десет години по-напред от другите европейски и световни столици, за да можем бързо да ликвидираме пораженията от досегашния общинарски дебилизъм и същевременно с това да наваксаме изгубеното време. Единствено радикална и далновидна промяна на финансирането и управлението на столичния транспорт ще даде такъв шанс. Тази промяна виждаме по следния начин:
• Билетите се заменят с общински данък – или годишен, или косвен (търговски), който се отчита на касовите апарати подобно на ДДС от всяка покупка в столицата. Гражданите ще ползват свободно обществения транспорт за сметка на няколко десетки лева годишно на домакинство, които ще се плащат подобно на такса „Смет” или ДДС. Осигуреното бюджетно финансиране ще стабилизира транспорта и ще позволи дългосрочно планиране на неговото подобряване. С тази промяна веднъж завинаги ще отпадне проблемът с контрола върху „редовността” и главоболията, свързани с него. Общината ще си върши работата, вместо да се превръща в лихвар и мутра, а нас – в дребни мошеници.
• Поставяне на СКГТ под граждански контрол: софиянци не трябва да отговарят пред общината си. Тя трябва да отговаря пред тях. Публичност на цялата налична информация и документация за СКГТ, както в Интернет, така и за всеки гражданин, проявил интерес към състоянието на дружеството. Това автоматично следва от горната точка, защото софиянци стават от клиенти чисти собственици и настоятели на СКГТ, каквито винаги по принцип са били.
Федерация на анархистите в България възнамерява да подеме кампания в обществото с цел популяризиране на своите предложения и евентуалното им осъществяване, от което ще спечелят всички, с изключение на крадците и мошениците, които печелят от страха и мизерията на останалите. •

ФАБ
01.07.2008 г.
Trackback(0)

# 38
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 535
Не вливай ми в сърце отрова...
И аз off - по темата с мечтите правя сериозни лични проучвания от няколко години и мога да ти влея малко оптимизъм - ама на лични или Q Simple Smile.

# 39
  • в ябълковата градина
  • Мнения: 1 706
Бих си дупчила билет само по една причина - контрольорите са отвратителни дърти пергиши и пергишки.
Не бих дала и 20 стотинки иначе. Нашата мила държавичка е скапана. Не ми се прави анализ. Дълго ще стане. Анархистите са напълно прави!!!!!

Сега, тъй като сутрин София е напълно блокираната, ходя пеша. И наблюденията показват, че стигам по-бързо така.

# 40
  • Мнения: 599
Според мен, когато ползваш някаква услуга, трябва и да си я заплатиш.
Така едни се отопляват, но не си плащат.
Други се возят пак без да плащат.
То по тая логика, дайте да влизаме в магазините, да си взимаме храна и да не плащаме, защото цената не ни устройва. И качеството на храната не е идеално, ама минавате през касата, нали.
Или да говориш по телефона и да викаш, ми то ми е скъпо и няма да плащам.
От колко години се знае, че масово се возят в София без пари.Ако си бяхте плащали, сега може би щяхте да имате и качествен транспорт.
За което съдя по Варна-тук е с кондуктори и няма как да не си платиш билета и съответно се подмени и целия автопарк.Билета също е 1 лв. от юли.
Няма ка да не плащаш и да искаш качество насреща.

# 41
  • Мнения: 5 228
Философията с неплащането на нещо, което ползваш, защото било скъпо, не мога да я разбера.  Едно нещо струва толкова, колкото си готов да платиш за него в момента. Аз не съм готова да платя 1 лв., за да се прегръщам с клошари и циганки с метли, за това не ползвам градски транспорт. Опитавала съм (бойкотирах 3 дни Паркинги и гаражи), но не е за мен.

Като е скъпо, протестирайте, не ползвайте градски транспорт известно време, пишете писма, изискайте информация за това как е калкулирана цената на билетите и дали пък тя не е реална.

# 42
  • София
  • Мнения: 1 891
     Не плащам не защото ми е скъпо (а и вече не ползвам ГТ де ). Когато циганите почнат да си плащат и контрольорите да не ги подминават като пътен знак, тогава ще искат и от мен билетче. Как пък в 10 - ката например за 5 години веднъж не засякох контрольор - знаят си, че се возят предимно мангали и хич и не я следят линията.

# 43
  • Мнения: 22 477
Eстествено, че човек трябва да си плаща за градският транспорт.
То по тази логика за много неща не трябва да плащаме, защото хем са на цената на хляба, хем не ни предлагат качествена услуга.
Подобно нещо като в София в градският транспорт никъде не съм виждала, където поне 50% от хората са гратисчии. Това за мен говори единствено за простотията на хората, не за бедност, или нещо друго.

# 44
  • София
  • Мнения: 3 817
Eстествено, че човек трябва да си плаща за градският транспорт.
....
Подобно нещо като в София в градският транспорт никъде не съм виждала, където поне 50% от хората са гратисчии. Това за мен говори единствено за простотията на хората, не за бедност, или нещо друго.
Просто условията в момента позволяват това да се случва. Според мен системата трябва да се промени. Трябва да сложат във всяко превозно средство от градския транспорт по един контрольор, така няма да има гратисчии, ще има пари и за служителите и ще се подобри качеството на услугата.
Също така, не съм съгласна пътуване за две спирки и пътуване за 20 спирки да се таксуват еднакво, но всичко това може да се промени. Стига да има кой. Rolling Eyes

# 45
  • Мнения: 25 756
Хляб или билетче?
Припомни ми редовната моя студентска дилема - бурканче лютеница (65 ст.) или пакет цигари (60 ст.). Цигарите, естествено!  Whistling

Еееех, защо не мога да седна в оня лъскав ресторант, край който минавам всеки ден, да ям и да пия, да ям и да пия, и като ми донесат сметката накрая, да викна възмутено: "Ама моля ви се, не виждате ли, че ей там в ъгъла има паяжинка! Няма да платя, пък!  Crossing Arms".
Ох!

# 46
  • Мнения: 5 710
По принцип, градският транспорт е услуга, не човешко право. Обаче, след като за предоставящия не важно да си гарантира вземанията от всички потребители, нормално е да настъпи деморализация, и хората да приемат парите за не-задължително условие в танца. Цена от 1 лев доказва, че хорицата, които управляват тоя бранш предпочитат лесното - да вдигат до абсурдност цената за тези, които все пак плащат ( за да кретат административно и технически), вместо да се изправят с/у реалните им бизнес проблеми, които са свързани и с градските такива. Никой не може да ме убеди, че един тролей или трамвай, които се придвижват на ток струват колкото един автобус ( който е на газ),и че и двете зависят чак толкова драматично от цената на бензина ( която между другото доста спадна). Хората вече не пасат трева и искат да знаят за какво си дават парите и да са поставени при равни  условия и ред. Гражданският протест " не плащам" е напълно логичен и  не показва чак толкова личностни липси у неплащащия, по-скоро е огледало на общата деморализирана картинка. Да не подхващам темата за качеството на услугата. Реалната стойност срещу полученото качество сигурно е под 1 стотинка, не 1 лев.

# 47
  • Мнения: 22 477
geleva, системата в Плевен си е точно такава, контрольор, който минава взима ти парите и ти дава билетче. Няма как да се возиш гратис.

10 cent's, на мен все ми е било чудно как така все в София хората не пасат трева, а тези в останалите градове явно са идиоти щом си плащат билетчето.
При нас цената на билета е 60ст, и съм сигурна, че маршрута на един тролей в Плевен няма и на 1/3 от този в София.
А когато пък човек няма пари за транспорт, просто не се вози, а не да се вози гратис. Докато се толерират подобен род постъпки (а като гледам тук се прави съвсем целенасочено) гратисчии ще си има винаги. Явно те са по-умни от съвестните граждани, които си заплащат консумираните услуги.

# 48
  • Мнения: X
Добре, за какво го плащаме този 1 лев? Всички смятаме, че за да ни превозят от точка А до точка Б. А не е ли, затова да ни превозят от точка А до точка Б, но:

а. комфортно?
б. навреме?
в. безопасно?

Не плащаме ли левчето и за тези три неща? Компания Градски транспорт, разбира се не дължи неустойка на клиентите си при неспазването им. Ама и на никого не му пука. Нали те вози там, какво мърмориш!

И, моля ви, престанете с тези гратисчии. Те съвсем не са по-високият процент. Повечето от пътуващите в София са си редовни пътници.

# 49
  • Мнения: 25 756
Браво! Автобуси на газ, тц, тц, тц...
А у наше село са дизел всички - пушат, та чак пушек се вдига. И билетчето е евтинджос - само 80 ст. Като разстоянието между крайните спирки е сигурно колкото между 2 софийски.
Сега, като се замисля, то нито саламът ни салам в магазините, нито сиренето ни сирене, нито хлябът ни хляб, ама си плащаме като попове и не мрънкаме даже. Че се и фукаме в Готварския кой с по-по-най-скъпи, но не и качествени продукти готви. Странно защо точно пък транспорта трябва да се бойкотира и то с ползване и неплащане? Аз като бойкотирам нещо, не го ползвам изобщо.

# 50
  • Мнения: 5 710

Първо изобщо не толерирам този вид постъпки, а се опитвам да ги обясня.
Второ, не знам как работи Плевенския градски транспорт и как там всички си плащат. Само на съвест едва ли карат.
Трето, София е град, който се разширява, като злокачествен тумор - без ред и логика. И ситуацията му е абсолютно различна от всичко друго в страната. Несравнима. Повече мога да сравня София с някоя столица в Латинска Америка, отколкото с Плевен. Липсата на правила деморализира хората, това е истината. Но ще е така, докато се гласува за малоумни пожарникари.

# 51
  • Мнения: 4 586
Плащате 50 ст за да ви предвижат от тА до тБ, и 50 ст да предвижат от тА до тБ
този до вас без билетче. То е много ясно. На СГТ му трябват постъпления да си покрие
разходите плюс някаква печалба, която евентуално да се реинвестира.
Логично е, щом половината пътуват без билети, билетчето да е два пъти по-скъпо.
Парите трябва да дойдат отнякъде, иначе се стига до фалит.

# 52
  • Мнения: 184
Всъщност някъде другаде има ли го това явление? Само в София съм се сблъсквала с него.

# 53
  • Мнения: 13 800
Нееее, плащаш 20 ст., за да те придвижат от точка А до точка Б, и 80 стотинки, за да придвижат още четирима по същия маршрут. От тези четирима единият може да е дете, възрастен или инвалид, но останалите трима са нагли хитреци и авантаджии. Това е правилната аритметика!

# 54
  • Мнения: 25 756
Трето, София е град, който се разширява, като злокачествен тумор - без ред и логика. И ситуацията му е абсолютно различна от всичко друго в страната. Несравнима.

Злокачественият тумор се състои от непрекъснато размножаващи се ракови клетки. Дали са привнесени отвън (вируси), дали са мутирали местни, няма значение всъщност - резултатът е налице.

Ех, а като си помисля, че можеше да живея само на стотина километра от столицата...  Confused Това последното няма връзка с темата, а с днешния празник, за който никой тук не се сети. Да не е 4-ти юли, я.

# 55
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Транспортът е гаден, но не е скъп.
Че заплатите/пенсиите са малки, може би е по-правилно да се каже.

# 56
  • Мнения: 5 710
Laughing
Имам чувството, че леко се покефваш от проблемите на София.   
Разбирам те, всъщност.

# 57
  • Мнения: 804
Транспортът е гаден, но не е скъп.
Че заплатите/пенсиите са малки, може би е по-правилно да се каже.

Е мисля, че това изчерпа темата.
Да наистина транспортът е гаден, но не е скъп.
И не е гаден заради транспортните фирми, а заради това, че ние се къпем рядко и воним гадно, заради това, че безименни тинейджъри драскат и късат, заради това, че "Пешо тъпака" се събува още във входа, но иначе засира всичко, което не е негово...
Каквито пътниците - такъв и транспорта....
 

# 58
  • София
  • Мнения: 62 595
В София винаги са били най-големите гратисчии и тарикати. Това е нещо като гордост на столичанина - доволен е само, ако успее да изшмекерува и пак не му стига. Така беше още по соца. Сега е още по-зле.

Градският транспорт има алтернативи. Ако не ти харесва услугата и цената просто не я ползвай. Ако мислиш, че някой друг ще те транспортира от т.а до т.б за по-малко пари, използвай него или ходи пеша. Като на някого не му изнася миризливия трамвай да си купи кола или да се тъпче в маршрутката или да си наеме такси.

# 59
  • Мнения: 184
Пътуването без билет сякаш е повод за гордост. Гледала съм репортажи, в които хората спокойно споделят, че го правят, защото качеството на услугата било много ниско. И тука потребители писаха, че не дупчат билети. Не е като темата за фасовете, хвърляни на улицата, такива неща ние не правим.
Интересно ми е, дали ако се качат на автобус във Виена ще си заплатят услугата. Там също няма контрольор във всеки автобус.

# 60
  • Мнения: 5 370
Като на някого не му изнася миризливия трамвай да си купи кола или да се тъпче в маршрутката или да си наеме такси.
Tц, грешен съвет. В една НОРМАЛНА държава трябва да има НОРМАЛЕН транспорт, щото ако всички яхнат коли-сещаш ли се какво става?
Аз тъпо и упорито точно поради тази причина -и други де-не карам шоф. курс и не си купувам кола.

# 61
  • Мнения: 25 756
Имам чувството, че леко се покефваш от проблемите на София.   
Разбирам те, всъщност.

Всъщност - не. Но се радвам, че не са мои проблеми.

# 62
  • Мнения: 22 477
10 cent's, разбрахме вече София колко е уникална и върховна, а останалите градове за нищо не стават. )) Ама не с тази гордост, защото не виждам с какво има да се гордеят хората, живеещи там. И не, в Плевен почти няма как да минеш гратис, освен ако не си изключително нагъл.
България не е нормална държава, че да има и нормален транспорт, или каквото и да било друго нормално.

# 63
  • Мнения: 5 940
В центъра никога не бих ползвала какъвто и да е транспорт. Пеша се стига по-бързо, отколкото с всяко превозно средство.
Иначе години все съм имала служебна карта за градския транспорт. Дотолкова съм свикнала, че сега, когато съм в майчинство, няколко пъти забравях да си купувам билет. Доста е унизително да те хванат, че пътуваш без билет и никога съзнателно не бих си причинила това.
Слава Богу, не съм изпадала в хипотезата на заглавието.

# 64
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
При нас билетчето е 60ст. и е невъзможно да има гратисчии.
Затова ви е скъп транспорта, защото не се контролира плащането качествено. Недоумявам, хвърлят толкова много пари за скъпи машинки и приспособления, а защо не сложат във всяка кола по един, който да продава билетчета, както е при нас.
Аз я нямам тази дилема, защото плащам 60ст. за билет и 90ст. за хляб, който ядем 2 дни.

# 65
  • Мнения: 779
поредно безумие #Crazy
смятам,4е мисленето на българите е с примиряне към всяка неволя-толкова е,ако искаш да се возиш плащай-така е,но не трябва така да се разсъждава..защото тоя народ го ..... отсякъде
аз смятам,4е цените са безумни на фона на обикновена заплата

# 66
  • Мнения: 5 370

България не е нормална държава, че да има и нормален транспорт, или каквото и да било друго нормално.

Това е оправдание на политик, първо. Второ, колко още десетилетия ще го използваме за оправдание??? Докато станат пенсионери внуците, може би?
И, трето, ни най-малко Лени не е искала да подчертае "уникалността и върховността на София", недей да търсиш под вола теле, моля. Само че това е град, планиран за не повече от милион, в който, по стечение на обстоятелствата, живеят вече близо 2 000 000.

# 67
  • Мнения: 22 477
Пъзел, не търся в никакъв случай под вола теле. Но и не виждам защо се оплакват точно хората живеещи там, като същите тези с радост и гордост обясняват как не си плащат билетчето.
Тук се изказаха и достатъчно хора от други градове, които също като мен заявяват, че е почти невъзможно да се возиш гратис. Поради най-простата причина че минава контрольор от който си закупуваш билетчето.
Нямам какво повече да кажа по темата.

# 68
  • Мнения: 5 370
Това с неплащането на билетчето си е вече просто един мит. И знаеш ли защо?
Поради причините, изброени вече от Виви. Въпросът е ТРЯБВА ли да се примиряваме и да ПРОДЪЛЖАВАМЕ на всяка цена да го плащаме?

# 69
  • Мнения: 4 892
Тук се изказаха и достатъчно хора от други градове, които също като мен заявяват, че е почти невъзможно да се возиш гратис. Поради най-простата причина че минава контрольор от който си закупуваш билетчето.

Това е известен факт. В София обаче това с контрольорите, които минават и продават билети не е възможно.
Както и да се влиза само от една врата, тази до шофьора и там да се купува билет.  
Ама София не е България или?

# 70
  • София
  • Мнения: 62 595
Това с неплащането на билетчето си е вече просто един мит. И знаеш ли защо?
Поради причините, изброени вече от Виви. Въпросът е ТРЯБВА ли да се примиряваме и да ПРОДЪЛЖАВАМЕ на всяка цена да го плащаме?


Единственият начин е никой да не ползва транспорта. Но той не само, че се ползва, а се пръска по шевовета. Хората никога няма да се откажат от него, колкото и да им е скъпо, защото много добре знаят (колкото и да се правят на големи баровци), че всички останали начини са по-скъпи. Ако има контрол няма да има и гратисчии.

# 71
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
В София обаче това с контрольорите, които минават и продават билети не е възможно.

Защо?

# 72
  • Мнения: 4 892
Поради причините, изброени вече от Виви. Въпросът е ТРЯБВА ли да се примиряваме и да ПРОДЪЛЖАВАМЕ на всяка цена да го плащаме?


Като отделна личност - примиряваш се, плащаш и се возиш, ако не - не ползваш градски транспорт. Като общество е крайно време да спрем да се примиряваме, но не само с това. Как? Ми незнам, аз през едни минали години имах участие в едни събития с цел промяна на нещо си, сега май ми става безразлично и се примирявам за доста неща, няма кой да ме мотивира за обратното.

# 73
  • Мнения: 6 999
В София обаче това с контрольорите, които минават и продават билети не е възможно.

Защо?
Има линии, в които рейсовете са малко на брой...Или поне изглеждат малко, защото се чака по много време, трупат се много хора и после се наблъскват 200 души в автобуса. Едва имаш място да поемеш въздух, камо ли да мине някой да продаде билет.
Когато веднъж се бях прибрала в Пловдив, пътувах за някъде с автобус. На една спирка две момичета се отказаха да се качат, защото автобусът им се видя претъпкан. По софийски опит - можеха да се съберат още едно 20, с малко бутане - 30 човека  Laughing Но там явно не се чака толкова или просто е по-лесно да повървиш. Покрай мен за работа минава един автобус, а не мога да вървя 10 км пеша на ден за работа. Исках колело, но мъжът ми не ми дава, защото било опасно.
А, да, билети от време на време дупча. Не ми е повод за гордост, но не се продават нито до нас на село, нито в Бизнес парка. А до града рядко слизаме, за да си купя талон.

# 74
  • Мнения: 4 892
В София обаче това с контрольорите, които минават и продават билети не е възможно.

Защо?

Незнам, така ми се струва... Бюджет...Оправдания и истински причини могат да се намерят.
Някой дали знае колко броя автобуси, тролейбуси, други "буси" и трамваи има? Какъв е като цифра потокът хора, премнаващи дневно през ГТ.  Колко хора /контрольори/ трябват, на смени ли да работят, по цял ден/нощ ли? И още въпроси, които в момента не се сещам.

# 75
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Колкото са шофьорите, толкова са и контрольорите. Пари за заплати ми се вижда, че ще има, предвид парите, които хвърлят за други приспособления, а и като намалеят гратисчиите, ще има и отгоре.
Това с претъпканите автобуси не ми се струва силен аргумент, защото претъпкването не е целодневно, а в определени часове, в останалото време могат да се съберат много пари от редовните гратисчии.

# 76
  • Мнения: 2 759
В таксито си САМ/А, нямаш спирки, на които да се качват/слизат/бавят, не те тъпчат, не те псуват,  можеш учтиво да помолиш да ти  пуснат топло/хладно, да продължа ли да изброявам? Естествено, има и изключения. Но там имаш ИЗБОР.

Жози, такситата в София са УЖАСНИ!!!!!...
                      За качествата на такситата по-добре да не отваряме дума, че  Tired... Понякога предпочитам в ГТ да ми миришат 20 човека, отколкото в таксито един да мирише за 20. Винаги ми разказват живота си, като почти неизменно се стига до покана за кафе. Е това ми е спестено в ГТ - там си блея блажено и си свиркам... Никой в ГТ не ми е отказал да ме закара, даже са много любезни шофьорите - веднъж бях излязла да тичам в квартала късно през нощта и един трамвай спря между спирките да ме вземе  Mr. Green... Сигурно е решил човека, че с това темпо няма да стигна до спирката навреме, та да ме вземе между спирките. Та и качеството на шофьорите не може да се сравнява...
                      Като цяло съм доволна от ГТ, де. Затова си плащам винаги. Иначе контрольорите май е незаконно да те глобяват.

Блазе ти!  Peace  Аз пътувам център-Младост и Младост-център. Най-често пътувам в пикови часове, ...
                      А, това аз веднъж го преживях и разбрах защо всички мразят ГТ от дъното на душата си. Бях се много наконтила и слязох на Орлов мост супер опърпана и смачкана  ooooh!. И адски унизена... За щастие си остана един-единствен случай в моят живот, оттогава не ходя в Младост  Crossing Arms. Рядко само транзит с кола.
                     И метрото мисля, че си заслужава парите. Чистичко, бързо, културно. Само дано го направят по-скоро...

# 77
  • Мнения: 2 759
Това с неплащането на билетчето си е вече просто един мит...
                      Дааааа, беееее  Naughty... Жози. кажи си го, ще ти олекне  Mr. Green.

# 78
  • София
  • Мнения: 1 775
Левче за билетче не плащам. Купувам си талончета или карта и така ми е по- изгодно.
Определено смятам, че трябва да се завиши контрола, обаче. И то не избирателно. Много ме беше яд преди време, защото мен ме проверяваха а "съседа" до мен го пропускаха само защото е със 100-ина кила повече от мен и гологлав. Както и ромите,които се возеха безплатно и никой не ги закачаше. А като хванат някое детенце и му вадят душата. По едно време ме беше яд на това и се движех без билет, но пък така се приравнявам към тях и айде пак. Трябва да се спазват правилата, но закона да е равен за всички, съответно и наказанията да не са избирателни. Но не е така...
Сега пък имам друг "проблем"  hahaha. Не ми искат билетите. Дупча ги аз и като ме видят с децата и не ги проверяват изобщо. Като ги попитам защо и ми викат " гледай си децата". Сигурно съм единствената луда, която си мисли че с деца или без трябва да си платиш за услугата и да се карам за да ме проверят. Интересно, че в маршрутките такива отстъпки не правят Laughing

# 79
  • Мнения: 1 147
Толкова е просто. Някой, някъде, няма сметка в София да има събираемост в Градския Транспорт.


Ако някой разследващ журналист се зарови да види, ще излезе поредната помия от типа на Пътния фонд, Паркинга на летището, или Топлофикация. Някой "Батко" прибира едни пари.

Няма контрола, няма билети, няма услуга, има гратисчии и стар автопарк. Защото е много трудно да се сложи контрольор на една врата и всички да си купуват билети на входа. Да, бе, да. Да не говорим, че хората ще се качват по-бързо, защото няма да го има мелето по вратите, а и наплива за платената услуга ще е в пъти по-малък от този за безплатната. И не са виновни хората, дето лапат зелника (нищо че явно е вмирисан), а тия дето им го позволяват.

# 80
  • Мнения: 183
Рядко ползвам гр. транспорт. Ама много рядко. А когато го използвам, може и за една спирка да е, но дупча билет. Ще умра от срам ви казвам, някой да ме овика насред превозното средство и ме свали от същото съответно, продължавайки да намила след мене за това, че дължа съответната глоба. Че и сеир става, хората някак започват странно да приближават-интересно им е до къде ще стигнат нещата Thinking. Защото не са един и два случаите в които се стига до саморазправа в такива моменти. Но аз не съм в дилемата / да пази Господ/ хляб или билетче. Ако бях обаче, щях да предпочета хляба. Хубаво е хората да си плащат задълженията, но при някои е въпрос на средства. А пеша 10 спирки до работа, трудно се ходи. Взима примерно един човек мин. работна заплата, има две деца, плаща ток, парно, вода, храна и още един болюк задължения, и ще ми е криво на мене, че той се вози гратис. Те нещата са централно объркани на съвсем друго ниво. Защото едно билетче само по себе си няма да изкриви сем. бюджет до неузнаваемост, но като си ги сметнат повечето хора месечно, колко им излиза и нещата придобиват друг характер. Защото, ако му остават 60лв. и трябва да избере дали да си купи билетчета или талони за месеца или да ги даде за джобни на децата си, все си мисля, че ще избере второто. Не става да си изряден гражданин и платец в държава, която просто те поддържа жив, но не и живеещ, през по-голямата част от живота ти. Не може чисто теоретично да взимаш 300лв./примерно/, а за оцеляването на семейството, да са ви необходими 500лв. Не говоря за тази част от пътниците, за които цената не е проблем, но по"навик" продължават да се ослушват. Такива хора има не само в София. И в провинцията, ако не е контрольора, който да ти бутне билета в ръката и да ти прибере стотинките, още преди да си се хванал някъде, положението нямаше да е много по-различно.

# 81
  • Мнения: 2 386
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.

И в Пловдив.

И в Стара Загора. Излиза, че във всички големи градове техниката е печеливша - няма гратисчии, няма скандали. Билетчето у наше село е 0.80 отскоро, беше 0.60.

Винаги съм намирала пловдивския ГТ за образцов  - плащаш 5лв за едногодишна карта и само 0.10 (по мое време, сега май е 0.30) при пътуване. Това е за студенти.

Как Сийке, надникни в чужбинския за днешната дата . Нищо, че не е 4-ти..

# 82
  • Мнения: 25 756
Но той не само, че се ползва, а се пръска по шевовета.

И нашият се пръскаше, преди да пуснат частните автобуси, в които няма как да се качиш, без да платиш. След това и в общинската фирма видяха, че това е печелившето решение и последваха примера им. В резултат - колите вече не се пръскат по шевовете, рядко се случва да пътуваш прав даже в пиков час. При вас се тъпчат, защото е безплатно. Ако стане платено за всички, включително и за пенсионерите в пиковите часове, изведнъж пътникопотокът драстично ще намалее.  Wink Laughing



Как Сийке, надникни в чужбинския за днешната дата . Нищо, че не е 4-ти..

Надникнах. Не разбрах какво имаш предвид, обаче.  newsm78

# 83
  • Мнения: 599
Добре, за какво го плащаме този 1 лев? Всички смятаме, че за да ни превозят от точка А до точка Б. А не е ли, затова да ни превозят от точка А до точка Б, но:

а. комфортно?
б. навреме?
в. безопасно?

Тогава билетчето ти ще струва не 1 лв., а 1,30 евро, както е писала Лиска за Германия.

# 84
  • Мнения: 830
Винаги си купувам билетче, ще умра от срам ако ме изловят като нередовен пътник. А във Варна  билетчето си го купуваш в автобуса и вероятността лелката да те пропусне е минимилна.

# 85
  • Мнения: 2 386
Че отбелязахме празника подобаващо и повсеместно, за разлика от.. Както и да е. Темата е за билетчетата.  Simple Smile
Аз все още предпочитам да се пусна пешком по главната, отколкото да търча м/у ''селската'' и ''градската'' спирка на Алана, но в Стара Загора може.. А не виждам какъв избор имат столичани в повечето случаи, като разстоянията не винаги са кратки, а алтернативите са подобни на СГТ, че и по-зле. Въпреки, че говоря така, 5 години чинно съм си плащала билетите в София. И съм не-до-вол-на.

# 86
  • Мнения: 5 370
Ха, частни автобуси, ми дайте ми ги, ама на същата цена!!! Значииии, до какъв извод стигаме?
Че някой няма интерес състоянието на транспорта да се подобри, нито да влезе конкуренция.
Значи, въпреки всичко СГТ е ПЕЧЕЛИВША ХРАНИЛКА. НЕ мислите ли?

# 87
  • София
  • Мнения: 3 817
София губела по 100 хил. лв. на ден от пътувания гратис
Според мен, ако наемат за всяко превозно средство контрольори, ще са на доста голяма печалба. Ще има пари за заплати и за нови коли и мотриси и няма да са така претъпкани превозните средства. Peace

# 88
  • Мнения: 2 818
Винаги дупча билет, заради това, че ползвам услуга и си плащам за нея и заради това, че мога да срещна контрольори, с които предпочитам да нямам взимане даване. От услугата съм сравнително доволна, но не пътувам в пикови часове. В София това е най-безопасния метод за придвижване, но вярвам, че колелото ще намира все повече място в градското движение....

# 89
  • Мнения: 335
Билетче и логика?

Логично е, щом половината пътуват без билети, билетчето да е два пъти по-скъпо...
Ако тия без билетите са половината, както ти си мислиш, и те спрат да пътуват (т.е. – останат си само на хляб), постъпленията от другата половина ще си останат същите и билетчето пак ще е толкова скъпо.
Цената на билетчето не зависи от това, дали гратисчиите пътуват или не.
Поне - най-малко от това.


Ако всички пътници са редовни, билетчето ще е половин лев.
В Русе и Варна е с контрола...
По 50 ст. ли е билетчето в Русе и Варна?
Бихме казали: по 80 стотинки и 1 лев е!


Нееее, плащаш 20 ст., за да те придвижат от точка А до точка Б, и 80 стотинки, за да придвижат още четирима по същия маршрут. От тези четирима единият може да е дете, възрастен или инвалид...
Ако са на такава загуба от безплатното возене на хората, от ГС са по на далавера  да раздават безплатни коли на пенсионерите, отколкото безплатни карти.
Виж, това е алтернатива  Laughing: пенсионерът, инвалидът, (родителите на) детето да избират - безплатни карти в продължение на 2-3 години за градския транспорт или по една малолитражна кола втора ръка (каквито са и колите на градския транспорт) без право на безплатни карти в продължение на 2-3 години.
Защо ГС никога няма да направи това – защото второто наистина е загуба, а първото – наистина не е.


Според мен, когато ползваш някаква услуга, трябва и да си я заплатиш.
Така едни се отопляват, но не си плащат.
Други се возят пак без да плащат...
Когато билетчето струваше 6 ст. при заплата 110 лв., всички го плащаха и нямаше  контрольори. Сега минималната заплата е 220 лв., а билетчето не е 12 стотинки.

Градският транспорт би трябвало да е за хора с минимални доходи.
Но не е вярно,че той е най-евтиният транспорт за града.
Ако трябва да отида с трамвай, тролей или друго някъде, на 3-4 спирки с прекачване и да се върна, това ще ми струва 4 лева за 7-8 километра.
Пари за  повече от литър и половина бензин.
Като знам, че колата ми харчи около 7-8 на сто градско, значи тия билетчета щяха да ми стигнат поне за 20 километра с нея.



Темата за градския транспорт не е тема за бизнес, а за политика, например социална.
Темата „Хляб или билетче” – да не говорим!

# 90
  • София
  • Мнения: 62 595
Не е вярно, че е нямало контроли, а всички са си плащали билетчето. Идеализираш. Контроли имаше и те бяха доста свирепи за времето си. Най-много гратисчии пак в София имаше. Чувстваха го като въпрос на чест да прецакат държавата в лицето на градския транспорт.

# 91
  • Мнения: 2 759
                      Разбира се, че имаше контроли  Peace. Бях на 7, пътувахме сами с брат ми (не много по-голям) и понеже имахме пари само за едно билетче, си нарисувахме второ  Blush. Контрольора тръгна да ни проверява и умряхме от страх да не разпознае нарисуваното (ама много се бяхме постарали, де). Контрольора като видя първото - ок, гледа второто, гледа нас. Пак гледа второто, пак гледа нас. По едно време му стана много смешно, скъса го и си продължи по реда   bouquet.

# 92
  • Мнения: 335
... Бях на 7, пътувахме сами с брат ми (не много по-голям)
... Контрольора... му стана много смешно, скъса го и си продължи по реда

Не ме убеди.
Контрольорът ми стои малко измислен - усмихвал се.
А те са били свирепи.
Ако беше вярно, че ви е срещал такъв, сега нямаше да разказваш това.
Щом сте били 7-8 годишни, а без билет от 6 стотинки, следва поне да ви е изял.


Общи условия

Активация на акаунт