Хляб или билетче?

  • 3 758
  • 92
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 15 254
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.

И в Пловдив.

# 31
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 535
...и може би (но това според мен е прекалено) да се намеси в ценообразуването на някои услуги.
А защо да е прекалено?
В Швейцария например някои от държавните дружества в енергетиката са на нулева печалба в интерес на обществото.

# 32
  • Мнения: X
Ако всички пътници са редовни, билетчето ще е половин лев.
В Русе и Варна е с контрола. Качваш се, идва контролата и ти продава билетче.
На всичко отгоре контролата, ако я попиташ, ислужливо ти казва на коя спирка да слезеш.
Да де, ама в описаната от мен апокалиптична софийска картинка, контролата трябва да ходи по главите на пътниците, за да им продава или проверява билетчетата. И въпреки това, повечето хора и в най-голямата блъсканица, си вадят чинно билетчето, то се подава от ръка на ръка, през 4-5 ръце и стига до заветния перфоратор. После се връща по обратния път и попада в джоба на смачканата дама с нова прическа, която виси на някоя врата, обаче се чувства щастлива от факта, че е изпълнила своята част от сделката и минава остатъка от пътя в блажено спокойствие, в сравнение, с което средните телесни повреди са ама нищо работа. bowuu

# 33
  • Мнения: 5 370

А защо да е прекалено?
В Швейцария например някои от държавните дружества в енергетиката са на нулева печалба в интерес на обществото.
Не вливай ми в сърце отрова, не говори за Швейцария, моля. Ако някъде искам да остарея и да се пенсионирам, то това би било някъде около езерцето Леман......
Офф топик.

# 34
  • Мнения: 3 423
Какъв всъщност ви е проблемът?
Че нямате пари за билети или че
нямате пари за хляб. И от двете се
отслабва, така че сте си все на кяр.

# 35
  • Варна
  • Мнения: 2 171
Да де, ама в описаната от мен апокалиптична софийска картинка, контролата трябва да ходи по главите на пътниците, за да им продава или проверява билетчетата...

Жаве и във Варна автобусите не пътуват празни. В пиковите часове си е баш тъпканица и успяват някак контрольорите да продадат билетче на всеки пътник.

# 36
  • Мнения: 7 837
Българска федерация на анархистите...хаха

# 37
  • Мнения: 5 370
Българска федерация на анархистите...хаха

Toчно така се бяха титуловали.

Ето нещо интересно от сайта им:

Градският транспорт - на хората!
08 юли 2008
Федерацията на анархистите в България за пореден път заявява своето изрично несъгласие с поредното поскъпване на цената на билетите в обществения транспорт на София до безумната стойност от 1 лев и призовава гражданите да ги бойкотират. Остро осъждаме решението на столичния общинския съвет от началото на месец юни за това увеличение, гласувано по предложение на неговата транспортна комисия. Също така протестираме срещу начина на управление и функциониране на „Столична компания за градски транспорт” ЕООД (СКГТ), което, заедно с изсмуканите от пръстите на общинарите цени, е основен виновник за плачевното състояние на столичния транспорт.

Метрото не е METRO

Общественият транспорт е едно от най-важните условия за нормално функциониране на един голям град. Неговото предназначение е да бъде обществена услуга в интерес на гражданите, а не печалбарско „предприятие”. Добре уреденият обществен транспорт разтоварва автомобилното движение, увеличава производителността на хората и свободното им време и помага за равномерното развитие на всички градски райони от центъра до покрайнините. Всичко това се трансформира в увеличаване на качеството на живот на гражданите, което означава автоматично по-високи и постоянно растящи приходи за общината в дългосрочен план. Градският транспорт е

Разход за инфраструктура, а не източник на приходи

Опитите му да бъде превърнат във второто са пример за финансов идиотизъм с много тежки последици – инфраструктурата ще бъде съсипана, а приходите няма да дойдат. Затова няма да се примирим с политиката на общината в това отношение и с начина на управление и действията на Столична компания за градски транспорт, които са в пряко противоречие с интересите на огромната част от живеещите и работещите в София. Няма да се откажем от кампанията за бойкот на ценовите безумия – тя е единственото средство за постигане на нашите интереси – всеки, който продължава да очаква това от общината, ще продължава да бъде стриган и сам ще си бъде виновен.

Градският транспорт срещу гражданите

Вдигането на цената на билета до 1 лев за еднократно пътуване и до 3 лева на ден за петдневна карта е равносилно на поставяне на бариера пред ползването на общинската инфраструктура, с което тя престава да функционира като такава. От облекчение, което трябва да носи приходи на общината, тя става затруднение, което носи само главоболия. При минимална работна заплата от 220 лева, хората с най-ниски доходи плащат, за да ходят на работа много повече, отколкото плащат за здравни и пенсионни осигуровки. Това е вид тежък регресивен данък, тъй като придвижването до работното място няма по-евтина алтернатива. Карането на велосипед в София е надпревара със смъртта по пресечен терен, а галопиращите цени на бензина превърнаха личния автомобил в скъпо удоволствие. В столицата с най-висок жизнен стандарт в Европа и света – Виена – цената на градския транспорт е само 17% по-висока от тази в София, а заплатите са 10-15 пъти по-големи. В най-бързо растящата западноевропейска икономика – Ирландия – цената на еднократно пътуване в Дъблин варира от 1 евро (до 3 спирки) до 2 евро (до 23 спирки!), като заплатите отново са над 15 пъти по-високи от българските.
Увеличението означава нов тежък финансов удар върху стотици хиляди домакинства, което ще засегне пряко и децата. Картите за пътуване на студенти, ученици и пенсионери не се увеличават, но техните бюджети и бюджетите на техните семейства се свиват, както поради двуцифрената обща инфлация, така и с поскъпването на общинския транспорт.
Много хора наистина ще трябва да се изправят пред ужасния избор „Хляб или билет”! Кое може да ги накара да изберат „билета”? Само страхът и организираното насилие!

Столична кампания за градски терор

Столична компания за градски транспорт от години води истинска война срещу пътниците, като не се свени да използва и най-гнусни средства, за да измъкне и последните стотинки от джобовете им. СКГТ има под командата си цяла „армия” от контрольори разделени на две. Едните са „щатни”, на заплата, които рядко създават проблеми, но и за тях е характерана липсата на елементарно възпитание. Другите, „нещатните”, представляват сбирщина от пропаднали лумпени, които тероризират пътниците в превозните средства по най-различни начини. Техният официален стимул е това, че прибират в джобовете си 75% от всяка глоба, която наложат, а на практика прибират 100% и не отчитат нищо, защото няма контрол – едва 1% от глобените са си правили труда  да обжалват глобите по някакъв начин според изследвания за 2007 г. Безбройни са случаите на побои, заплахи и обиди срещу гражадните от страна на тази бродеща из София глутница, нерядко и с полицейска охрана, за която СКГТ плаща на МВР пак от нашите джобове. Но освен работата на „процент”, има многобройни случаи, в които гореописаните „наемници” налагат произволни като стойност „глоби” или директно бандитски обират жертвите си. Специалитет са им атаките около ЖП и автогари срещу хора, идващи от провинцията, или чуждестранни туристи, като на последните се налагат „глоби” от по няколкостотин евро.
Масова практика сред контрольорите е да се изискват документи за самоличност, на което нямат никакво право. Личните данни, които противозаконно събират, могат да се използват за различни злоупотреби, финансови и други престъпления. Но СКГТ си затваря очите пред безобразията на своите служители и се интересува единствено от „приходите” си. Никой не е поставял въпроса за това какви са психическите поражения върху тези пътници, които нямат финансовата възможност да си купят билет и пътуват „на страх”. Ако господата общински съветници можеха да видят как на някоя жена ґ прилошава, ужасените погледи, треперенето на хората, в момента, когато групата хулигани извади сините си елечета и започне „проверка”, може би щяха да се засрамят – те докараха дотам нашите майки и баби, на които уж служат.
Колко са разболялите се през зимата заради студените автобуси, припадналите или получили различни сърдечни смущения през лятото в автобус, в който се возят три пъти повече хора от максималния му капацитет? Колко са имали проблеми в работата си, защото са закъсняли заради нередовния транпорт?
СКГТ на няколко пъти пробва да лансира предложения за криминализиране на нередовните пътници и наказания с принудителен труд. Това разбира се става по изпитаната тактика, при която един служител „пуска мухата” след това друг се „разграничава”, но целта е отново сплашване на хората с цел по-лесното им обиране.
Съдът обяви основни положения от Наредбата за превоз на пътници за незаконни, което прави незаконни и всички действия на контрольорите и техните началнци.
Твърдението, че СКГТ е на загуба е пълна лъжа – СКГТ се издържа изцяло от данъците, а данъците се надвзимат вече години наред, за което говори и огромният бюджетен излишък. Фактът, че пътниците масово бойкотират билетите е провал на безумното ценообразуване и на административната бюрокрация, а не злоупотреба на българския потребител, който изнесе на гърба си всички кризи, катастрофи и рецесии досега.
Обществена тайна е, че СКГТ е поредното общинско дружество, което се „източва”. Има слухове за голямо количество фалшиви билети, пуснати в обръщение. Говорим за неофициални данни и по слухове, защото явно СКГТ е някаква „свещена крава”, която остава недосегаема, макар че всеки обикновен софиянец знае или е чувал за какво става на въпрос. СКГТ покрива „загубите” от некадърно управление и кражби отново с нашите данъци и билети – от хората с ниски доходи, защото знаем кой се вози на градски транспорт – работници, пенсионери, ученици и студенти.

Транспортът е евтин, но за рекламодателите

Немалка част от трамваите, тролеите и автобусите са облепени с огромни реклами. Освен това в някои от превозните средства има монитори, запълнени с програми, които пълнят главата на пътуващите със съвети къде да похарчат ограничените си средства.
Интересен е моментът с прозрачността относно рекламата в градския транпорт. От СКГТ се опитват по всякакъв начин да скрият цените за рекламиране в и върху превозните средства. На сайта им не е сложен ценоразпис, а само призив към фирмите да се възползват от „атрактивните цени”. Единствената връзка е един телефон за интересуващите се, където, като се обади човек, учтиво е подложен на проверка дали е надежден инвеститор или някой „недобросъвестен” гражданин.
Федерацията на анархистите в България все пак успя да се сдобие с част от цените.
Рекламата върху един „двойно съчленен трамвай” е около 7000 евро без ДДС за 1 година, като тук не се включват разходите по подготовката, изработката и евентуалното премахване на рекламата.
Цените вътре в превозното средство са: рекламен материал в размер А4 само за 40 евро на месец без ДДС. Като се вземе предвид, че „аудиторията” на градския транспот е по-голяма от тази на повечето медии, цените за реклама са повече от скромни, съпоставени с тези във вестници и телевизии. Къде отива разликата? Не в моя и твоя джоб, със сигурност.
Като добри стопани сме длъжни да попитаме:
• защо се крият от столичани цените и приходите от реклама?
• защо, вместо да се вдигнат малко „атрактивните цени”, трябва да се вдига цената на билета?

Да си оправим транспорта веднъж завинаги – можем и трябва

Времето за пазарни експерименти на чужд гръб отдавна мина. За да имаме модерен и адекватен обществен транспорт, ние днес трябва да мислим с пет-десет години по-напред от другите европейски и световни столици, за да можем бързо да ликвидираме пораженията от досегашния общинарски дебилизъм и същевременно с това да наваксаме изгубеното време. Единствено радикална и далновидна промяна на финансирането и управлението на столичния транспорт ще даде такъв шанс. Тази промяна виждаме по следния начин:
• Билетите се заменят с общински данък – или годишен, или косвен (търговски), който се отчита на касовите апарати подобно на ДДС от всяка покупка в столицата. Гражданите ще ползват свободно обществения транспорт за сметка на няколко десетки лева годишно на домакинство, които ще се плащат подобно на такса „Смет” или ДДС. Осигуреното бюджетно финансиране ще стабилизира транспорта и ще позволи дългосрочно планиране на неговото подобряване. С тази промяна веднъж завинаги ще отпадне проблемът с контрола върху „редовността” и главоболията, свързани с него. Общината ще си върши работата, вместо да се превръща в лихвар и мутра, а нас – в дребни мошеници.
• Поставяне на СКГТ под граждански контрол: софиянци не трябва да отговарят пред общината си. Тя трябва да отговаря пред тях. Публичност на цялата налична информация и документация за СКГТ, както в Интернет, така и за всеки гражданин, проявил интерес към състоянието на дружеството. Това автоматично следва от горната точка, защото софиянци стават от клиенти чисти собственици и настоятели на СКГТ, каквито винаги по принцип са били.
Федерация на анархистите в България възнамерява да подеме кампания в обществото с цел популяризиране на своите предложения и евентуалното им осъществяване, от което ще спечелят всички, с изключение на крадците и мошениците, които печелят от страха и мизерията на останалите. •

ФАБ
01.07.2008 г.
Trackback(0)

# 38
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 535
Не вливай ми в сърце отрова...
И аз off - по темата с мечтите правя сериозни лични проучвания от няколко години и мога да ти влея малко оптимизъм - ама на лични или Q Simple Smile.

# 39
  • в ябълковата градина
  • Мнения: 1 706
Бих си дупчила билет само по една причина - контрольорите са отвратителни дърти пергиши и пергишки.
Не бих дала и 20 стотинки иначе. Нашата мила държавичка е скапана. Не ми се прави анализ. Дълго ще стане. Анархистите са напълно прави!!!!!

Сега, тъй като сутрин София е напълно блокираната, ходя пеша. И наблюденията показват, че стигам по-бързо така.

# 40
  • Мнения: 599
Според мен, когато ползваш някаква услуга, трябва и да си я заплатиш.
Така едни се отопляват, но не си плащат.
Други се возят пак без да плащат.
То по тая логика, дайте да влизаме в магазините, да си взимаме храна и да не плащаме, защото цената не ни устройва. И качеството на храната не е идеално, ама минавате през касата, нали.
Или да говориш по телефона и да викаш, ми то ми е скъпо и няма да плащам.
От колко години се знае, че масово се возят в София без пари.Ако си бяхте плащали, сега може би щяхте да имате и качествен транспорт.
За което съдя по Варна-тук е с кондуктори и няма как да не си платиш билета и съответно се подмени и целия автопарк.Билета също е 1 лв. от юли.
Няма ка да не плащаш и да искаш качество насреща.

# 41
  • Мнения: 5 228
Философията с неплащането на нещо, което ползваш, защото било скъпо, не мога да я разбера.  Едно нещо струва толкова, колкото си готов да платиш за него в момента. Аз не съм готова да платя 1 лв., за да се прегръщам с клошари и циганки с метли, за това не ползвам градски транспорт. Опитавала съм (бойкотирах 3 дни Паркинги и гаражи), но не е за мен.

Като е скъпо, протестирайте, не ползвайте градски транспорт известно време, пишете писма, изискайте информация за това как е калкулирана цената на билетите и дали пък тя не е реална.

# 42
  • София
  • Мнения: 1 891
     Не плащам не защото ми е скъпо (а и вече не ползвам ГТ де ). Когато циганите почнат да си плащат и контрольорите да не ги подминават като пътен знак, тогава ще искат и от мен билетче. Как пък в 10 - ката например за 5 години веднъж не засякох контрольор - знаят си, че се возят предимно мангали и хич и не я следят линията.

# 43
  • Мнения: 22 477
Eстествено, че човек трябва да си плаща за градският транспорт.
То по тази логика за много неща не трябва да плащаме, защото хем са на цената на хляба, хем не ни предлагат качествена услуга.
Подобно нещо като в София в градският транспорт никъде не съм виждала, където поне 50% от хората са гратисчии. Това за мен говори единствено за простотията на хората, не за бедност, или нещо друго.

# 44
  • София
  • Мнения: 3 817
Eстествено, че човек трябва да си плаща за градският транспорт.
....
Подобно нещо като в София в градският транспорт никъде не съм виждала, където поне 50% от хората са гратисчии. Това за мен говори единствено за простотията на хората, не за бедност, или нещо друго.
Просто условията в момента позволяват това да се случва. Според мен системата трябва да се промени. Трябва да сложат във всяко превозно средство от градския транспорт по един контрольор, така няма да има гратисчии, ще има пари и за служителите и ще се подобри качеството на услугата.
Също така, не съм съгласна пътуване за две спирки и пътуване за 20 спирки да се таксуват еднакво, но всичко това може да се промени. Стига да има кой. Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт