Консултация с логопед - тема 3

  • 176 216
  • 759
  •   1
Отговори
# 615
  • Мнения: 3 355
Извинявам се ако въпросите ми вече са задавани, нямам време да изчета цялата тема.  Embarassed

Имам въпрос относно говорното развитие на дъщеря си и не мога да намеря смислени отговори засега.

Дъщеря ми е на две години и четири месеца. Роди се тук (САЩ). В ежедневието си слуша три езика - аз говоря на български, баща ѝ и родителите му, които са ни съседи, на руски, всички останали - на английски. На практика обаче активните езици, с които общуваме с нея, са само два - руски и български. Не е ходила на ясли досега, контактите ѝ с англоговорящи деца и възрастни са доста ограничени, активният ѝ английски се свежда до пет думи точно. На другите два езика комуникацията е доста активна - аз я гледам, говорим си, пеем, четем заедно книжки, мъжът ми и родителите му също много активно общуват с нея ежедневно.

Детето проговори на 11 месеца, до втората година вървеше в долната граница на маркерите за развитие, които тук се използват, но си беше в рамките на нормалното. В момента използва около 100 думи, като не мога да кажа, че има два отделни речника за различните езици. Има си по една дума за всичко - някои от думите са български, други са руски, не забелязвам да разграничава двата езика, третира ги като един общ. Разбира и двата езика много добре - реагира правилно на почти всичко, което чува от нас, включително сложни инструкции с по две-три действия. Изречения прави вече от шест месеца, напоследък все по-дълги, с опити да изразява все по-сложни неща и да разказва. Речникът ѝ съдържа предимно съществителни, много малко глаголи и прилагателни, вместо някои думи използва жестове (винаги един и същ жест и звук за определена дума).

Това, което ме притеснява, не е свързано с разграничаване на езиците или с темпове на развитие, а с факта, че тя никога не е повтаряла думите, които ние ѝ казваме. От съвсем ранна възраст показваше някакво стеснение да повтори дума, която е чула. Изчакваше да я чуе няколко пъти, след това я казваше тихичко и следеше за реакции и ако разберяхме веднага за какво става дума, постепенно започваше да я използва по-често. Ако не схванехме за какво говори веднага - прекратяваше опитите за продължително време. Ние много внимаваме да я окуражаваме и да не я караме да се чувства неразбрана, не съм сигурна на какво се дължи нейното стеснение. Притеснението ми идва от факта, че тя произнася много думи неправилно - само първата или последната сричка, понякога повторени, или пък нейната дума няма нищо общо с правилната. Например "мечо" вече повече от година е "меме", "голям" е "еш", "вода" е "мтц", "маймунка" е "кидзи" и така нататък. Това, което аз обикновено правя в тези случаи е просто да повторя цялото изречение след нея ("Даааа, маймунката пие вода"), без да обяснявам, че така трябва да се каже и да настоявам да повтори Понякога повтарям само проблемната дума с леко натъртване "воо-даа". Но тя никога не повтаря след мен. Просто кима с глава и продължава да бърбори.

Не съм сигурна дали трябва да приложа някакви други подходи и ако да - то какви. Досега разчитах, че до две и половина вече ще е започнала да израства бебешките думички и жестовете или поне, че понякога ще се опитва да ги произнесе правилно, но започвам да се притеснявам. Ще съм благодарна за някакви насоки. Извинете за дългото писмо.

# 616
  • Мнения: 4 362
Здравейте,Дами!
Моята дъщеря е на 5 г и има проблем с изговарянето на някой думи,най фрапиращо е  примерно " Се ходя на градина",опитвам се да поправям,тя го повтаря правилно след мен,но отново продължава след това да употребява "се" вместо "ще" ,дали само с мое настояване ще го израсте?
Имаме и проблем с произнасянето на съгласни като "з,р,ш,ж,ц и ч " ,като цяло ги казва по отделно,но не и в думата,там се затруднява...

# 617
  • Мнения: 11
... Здравей Дея...
... мисля, че най-напред е нужна консултация с логопед, който да даде мнение преди да правиш прибързани изводи, а ако има нещо по-добре по-рано да се установи и работи с детето....
.. Успех...

# 618
  • Мнения: 10 073
Здравейте и от мен!

Въпросът ми е простичък: след каква възраст на детето може да се счита, че то има проблем с изговарянето на дадени буквички? Синът ми е на 2, говори сериозно и по много от около 2 месеца. Отчетливо забелязвам, че "с" не е "с", ами нещо средно между "с" и "ш". Въпрос на време ли е да се оправи, или е някаква особеност при изговарянето, чисто физиологична Thinking Не знам каква друга информация би била от полза, ако трябва нещо да дообясня, кажете.
Благодаря предварително за отделеното време Hug

# 619
  • Мнения: 33
Здравейте и от мен!

Въпросът ми е простичък: след каква възраст на детето може да се счита, че то има проблем с изговарянето на дадени буквички? Синът ми е на 2, говори сериозно и по много от около 2 месеца. Отчетливо забелязвам, че "с" не е "с", ами нещо средно между "с" и "ш". Въпрос на време ли е да се оправи, или е някаква особеност при изговарянето, чисто физиологична Thinking Не знам каква друга информация би била от полза, ако трябва нещо да дообясня, кажете.
Благодаря предварително за отделеното време Hug


Напълно нормално е за 2 годишна възраст...
След 5 годишна възраст вече се счита за проблем и за работа с логопед.

# 620
  • Мнения: 10 073
Ели, благодаря ти за отговора!
  bouquet

# 621
  • Мнения: 542
Здравейте и от мен!

Въпросът ми е простичък: след каква възраст на детето може да се счита, че то има проблем с изговарянето на дадени буквички? Синът ми е на 2, говори сериозно и по много от около 2 месеца. Отчетливо забелязвам, че "с" не е "с", ами нещо средно между "с" и "ш". Въпрос на време ли е да се оправи, или е някаква особеност при изговарянето, чисто физиологична Thinking Не знам каква друга информация би била от полза, ако трябва нещо да дообясня, кажете.
Благодаря предварително за отделеното време Hug


Въпросът ви е изключително точен и ме впечатли.
Периодът, след който може да се счита, че детето има проблем с изговора на звукове не е свързан с точни периоди, а с организацията и зрелостната координация на оралната моторика, дишането и слуховата преработка. Точно това измерват специалистите, докато съседите примерно ще ви кажат кога ще проговори детето...и кога ще си оправи звуковете - също. Thinking
На въпроса - как се преценява дали неправилното изговаряне или липсата на даден звук вече е основание за консултация - това го преценява пак специалиста, а майката преди това е счела своята тревожност за достатъчна, за да потърси такъв.
Тук трябва да се вземе пред вид (независимо от възрастта) дали неправилният изговор е вследствие на вреден орален навик или на неправилни движения на устни, език и т.н. или просто е въпрос на израстване и "е някаква особеност при изговарянето, чисто физиологична".
Един пример: Понякога скъсена подезична връзка, която може и да не пречи на нищо друго, променя функционалността на движенията и с времето реорганизира цялостно координацията на говорните органи. Мога да изброя още доста възможности, които няма да може да прецените сама... и то само заради два звука, които невръстният ви син още е малък да казва добре. Намесвам се, защото след 5 годишна възраст, ако все още не може да ги казва, то ще е доста по-трудно да се повлияе, точно поради вече изградените навици на изговор и доста по-автоматизираните речеви движения  за тази възраст. Но...пък с дете след 5 г се работи много по-лесно Wink
Дано да съм ви била полезна. Не се плашете - щом наблюдавате детето си така отблизо, едва ли ще изпуснете момента, когато ще почувствате необходимост от реална консултация и тогава форумните отговори ще са второстепенен ориентир.

Поздрави и весело лято Hug

# 622
  • Мнения: 10 073
Изключително съм Ви задължена за задълбочения и обективен отговор Hug
Вътрешното ми чувство засега ми казва, че е още прекалено рано да правя заключения от типа "детето има проблем с изговарянето на.." - съвсем отскоро говори, в истинския смисъл на "говорене", става все по-добър в произношението си, но ще наблюдавам стриктно как се развива говорът му и ако се наложи, ще потърсим консултация с логопед. Важно ми беше това, което ми обяснихте като цяло - това беше и причината да задам въпроса си, получих и чудесен отговор Simple Smile

Поздрави  bouquet

# 623
  • Мнения: 2 277
  Нашият проблем с буквата "Р" е рррррешен, както казва малкия  Mr. Green от около месец. Харесва му много, че може да произнася "р" и по цял ден е като трактор  Mr. Green. Остават шипящите звуци. Показано му е как да ги изговаря и когато го поправям се старае да произнесе правилно звука, но обикновено си го кара по инерция - виС, вместо виЖ; пуСка, вместо пуШка и т.н. Надявам се да ги научи скоро и тях с постоянно поправяне и напомняне от наша страна.
Успех на всички дечица!

# 624
  • Варна
  • Мнения: 119
Здравейте ,и аз се интересувам от логопед за сина ми.
Можете ли да ме насочите към добър такъв във Варна?
Ако имате и лични впечатления ще е идеално:)

# 625
  • София
  • Мнения: 298
Аз се надявам да ми препоръчате логопед, който има възможност за домашни посещения. За
София - Манастирски ливади става въпрос Hug

# 626
  • Мнения: 124
Здравейте!
Дъщеря ми скоро ще стане на 4 години, но все още само аз и баща й можем да я разбираме (не винаги).  Още преди година бях решила да я водя на логопед, но тъй като тръгна на градина, а там има такъв, реших да поизчакам. Имаше някакъв минимален напредък и се поуспокоих. А, и учителките от детската градина ми казват, че всичко е наред. Но, аз мисля, че е крайно време да я заведа при някой добър специалист в София.
Доста се порових в нета, но така и не можах да открия координати на такъв. Сайтовете на няколкото логопедични центрове, които се опитах да отворя, не се поддържат.

Моля, дайте координати на добър специалист логопед в София Praynig

# 627
  • София
  • Мнения: 1 224
Здравейте, имам син на 1 г. и 8 м., роден 3 месеца преди термин, т.е. коригирана възраст 1 г. и 5 м. Детето е с лека форма на ДЦП. В говорно развитие дръпна много през последните 2 месеца . Към момента използва около 20-30 срички или двусрични думи, с които означава повече от 50 неща. Преобладават едносричните (например "пе" е пералня, печка, пеперуда). За повечето предмети/животни се ориетира и на картинка, на играчка и "на живо". Например, разпознава всички кучета навън и повечето на картинки, като им казва бау-бау. Изпълнява команди, свързва предмет с предназначението му (четката за коса е за ресане, чешмата за миене и т.н.). Опитва се да произнесе буквално всяка дума, която се отнася за нещо интересно, гледа в устата и повтаря, най-често само първата сричка. От съгласните може да казва п,б, м,н,к,г, д,т, ф,в. Трудно му е да каже з, ж, с,  ч, л, х, но се опитва.  Р, ц, ш въобще не се получават. Засега комбинация от 2 думи прави само от "дай" и предмета, който иска.
Знам, че едно такова описание не е достатъчно за изказване на категорично мнение, но бих искала да чуя мнението на логопед дали според гореизбореното сме близко до нормата за коригираната възраст - 1 г. и 5 м.?
Благодаря предврително!

Последна редакция: пт, 26 авг 2011, 15:58 от annie13

# 628
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 747
annie13, това което описвате звучи много добре, но във вашият случай е добре да го види специалист по ранна терапия, който е и хранителен терапевт, за да се прецени, дали има частични парези във артикулаторния апарат и дали детето се храни, гълта и диша правилно.
Свържете се с ninnna или с katosun от тази тема. Те ще ви помогнат.

# 629
  • София
  • Мнения: 1 224
Много благодаря за отговора!

Общи условия

Активация на акаунт