УСМИХНИ СЕ С МЕН!

  • 142 133
  • 1 874
  •   1
Отговори
# 1 305
  • Мнения: 9
Подписах! Успех за всички деца с увреждания!  Peace

# 1 306
  • Мнения: 167
zavisima БЛАГОДАРЯ СЪРДЕЧНО!

# 1 307
# 1 308
# 1 309
  • Мнения: 167
http://84.242.167.9/knsb/index.php?option=com_content&task=v … 808&Itemid=96

Мисля, че тезата на КНСБ за жизнения минимум е по-адекватен "ГМД" Mr. Green  като база за
интеграционна политика. Икономисти смятат, че средната работна заплата, която ние залагаме не е в наша полза-тя не отчита инфлационния процес и не се формира от всеобхватни актуални показатели за цената на семейната издръжка.

# 1 310
  • Мнения: 3 835
Забравих да напиша, че вчера получих писмо от МОН. В него на два листа са написали много подробна статистика за интегрираните деца за 2008г., в детските градини и училища, в обслужващите центрове, за достъпната среда създадена в 50 училища за 2008, за ресурсните училища и т.н...Снимала съм го, ще гледам да го пусна, защото е предимно статистика и цифри, сигурно ще ви е интересно. Най-важното за мен е, че накрая завършват със следното:

"Във връзка с изложеното и в отговор на предложенията, направени от представителите на организациите, работещи по проблемите на децата и семейството, изразявам съгласие с необходимостта от спешно обсъждане на социалната политика по отношение на семействата на деца с увреждания и Ви уверявам, че МОН ще се включи активно при иницииране на такава комисия с участието на представители на всички заинтересовани институции и организации."

Даниел Вълчев

Това означава, че са съгласни с нас, да, свършили са такава и такава работа, те цифрите сами показват, колко много има още да се направи, и те го казват открито, че искат да участваме в бъдещите комисии и да работим заедно, за да постигнем най-доброто за децата и семейството. А не като някои от МЗ, дето още не са се обадили даже, нищо, че Пирински им нареди изрично, и ни обясняват, че за децата било най-добре там в институцията. Но аз взех телефона, на който директно трябва да се обадя в МЗ, за да насроча срещата. В понеделник ще звъня, ще се обадя и в МОН. Да си насрочим ние срещите, тази на 26-ти отделно.

# 1 311
  • Мнения: 3 835

А, пише и за тази наредба, в отделен абзац. Какво мислите за нея?

# 1 312
  • Мнения: 47
Подписах
Успех

# 1 313
  • Мнения: 838

А, пише и за тази наредба, в отделен абзац. Какво мислите за нея?
С риск да се потретя(или не знам за кой път да го кажа)-хубаво написано,ама само толкова,защото-погледнете чл.19 т.5 от Наредба №6 от 19.08.2002г за обучението на децата със специални образователни потребности и/или хронични заболявания
(http://209.85.129.132/search?q=cache:TVKM2h0SsFEJ:www.minedu.gov … mp;cd=1&gl=bg

и я сравнете със чл.26(2)т.2 от новата наредба(която отменя старата)-няма разлика в текста освен няколко запетайки.

Има още много еднакви текстове в двете наредби,в нито един от двата не видях обаче да е посочено кой ще осигури финансовия и кадрови ресурс за да стане реалност новата наредба и децата със специални образователни потребности наистина да се образоват,а не просто да посещават училищата и детските градини колкото да не са си вкъщи.
И в момента прословутата ЕКПО оценява възможностите на децата със специални образователнипотребности по същия начин описан в посочената от теб наредба,но как го прави-екипа оценява детето за има няма 5 мин-вижте посоченото приложение номер 1 и сами ще се уверите дали 5 мин са достатъчни за неговото попълване,за да получи детето една реална оценка,която да даде правилни насоки за вида на потребностите му в обучителния процес  (индивидулна или масова програма) с нужните специалисти.И в момента има ресурсни учители,логопеди и психолози-но не достатъчно на брой,както не са достатъчни и часовете им за работа с децата ooooh!
Ако ли пък случайно оценят добре детето-то няма как да влезе в училище-колко училища са с достъпна архитектурна среда,но наистина достъпна-не само до входа,но и вътре в сградата на училището?!
Ако пък успее да влезе детето вътре-колко от необходимите му специалисти ги има в това училище?! #Cussing out
Ако,ако,ако-толкова много ако,че чак намирисва накрая #Cussing out

# 1 314
  • Мнения: 1 037
Teo, както ти писах вече пожелателни текстове/наредби, закони, правилници/, колкото щеш, но не това се иска.
Министър Вълчев си мисли, че е направил НЕЩО, е, не е.
Ще добавя и друго, децата със СОП са толкова различни, с различни нужди , възможности, че не виждам как ще стане оценяването ако се процедира , както до сега.
Основния проблем е в липсата на екипна работа, лекари, психолози, логопеди, педагози, родители, всички трябва да участват в оценката, не да се попълват чисто формално един или няколко документа.
Мисля, че в предложенията за промяна на ЗИХУ, включихме този проблем.
mismi   bouquet

# 1 315
  • Мнения: 3 546
Пуснах линка да видите ,че там горе си правят гаргара с нас! #Cussing out
Още миналата година в до края на октомври в сайта на МОН имаше призив от г-жа Грета Ганчева да се пускат предложения от специалисти работещи с деца със СОП и родители за промяна на действащата Наредба №6,но уви ,само са отчели дейност!
Не е взето нито едно от дадените предложения! #Cussing out
А нали са казали ,че за оставащите 4ри месеца не може да се направи никаква промяна ,е затвърдили са изказванията си! ooooh!

# 1 316
  • Мнения: 3 835

Основния проблем е в липсата на екипна работа, лекари, психолози, логопеди, педагози, родители, всички трябва да участват в оценката, не да се попълват чисто формално един или няколко документа.
Мисля, че в предложенията за промяна на ЗИХУ, включихме този проблем.

Индивидуалната оценка на всяко дете е записано, че вече ще се извършва на две степени.
Първата е екип към РИО, и са изредили всички тези специалисти, а също и представител на ДАЗД, което ми се струва правилно. Изрично са записали и участието на родителите в оценката. Целта е изработването на индивидуална образователна програма, в детайли.
 
"(2) В постоянния състав на екипа по ал. 1, освен експерт от регионалния
инспекторат по образованието, се включват ресурсен учител, логопед, рехабилитатор на
слуха и говора и психолог от съответния ресурсен център за подпомагане на
интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни
потребности, учител от детска градина, от общообразователно или професионално
училище, учител - специален педагог от специално училище, както и лекар от съответния
5
регионален център по здравеопазване.
(3) Специалистите по ал. 2 се включват в състава на екипа от началника на
регионалния инспекторат по образованието по писмено предложение на ръководителите
на съответните институции.
(4) В дейността по комплексно педагогическо оценяване участва и представител на
отдел „Закрила на детето” по писмено предложение на директора на дирекция “Социално
подпомагане”. На представителя на отдел „Закрила на детето” се предоставя график на
заседанията на екипа по ал. 1."

Втората индивидуална оценка на образователните потребности на детето се предвижда да се извърши от втори екип към МОН, като пак са записали участие на външни специалсити.


Основното според мен, което на среща с МОН трябва да разберем е, какви средства предвиждат за изпълнението на наредбата, защото според мен е много добре написана, специалистите са включени, родител също, набляга се изрично на най-важното, индивидуалната оценка, на базата на която се разработва индивидуална образователна програма, две разширени комисии. И хубавото е, изрично са записали, че образованието в специални училища, ще се извършва само в краен случай. Записали са и, че след влизането в сила на тази наредба, там от коя дата пишеше, започва веднага съставянето на тези Комисии към РИО и МОН. В същото време Цвета Антонова от ДАЗД нали каза, че променят в закона текста за ресурсните учители, "всеки ресурсен учител да обучава маскимум до 5 ученика". Тази наредба, а и промяната в закона ме обнадеждава, че вероятно и средства за целта са предвидили, ще питаме за подробности на срещите.

# 1 317
  • Мнения: 3 835
Ваня, това ли е наредба 6? Ми добре де, дай ги тези предложения от специалисти, сега е момента да искаме да бъдат включени в наредбата.

# 1 318
  • Мнения: 3 546
Тео ,pogar,е обяснила много добре ,какво са променили в новата наредба!
А относно предложенията ,в деца с увреждане раздел интеграция имаше специална тема за предложенията ,даже ви бях пуснала линк към темата! Peace
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=322354.0
То и сега си пише да има екип от ресурсен ,логопед и психолог ,но в действителност си няма!
Не са достатъчни специалистите,не са достатъчни финансите към ресурсните центрове! Peace

# 1 319
  • Мнения: 3 835
Тео ,pogar,е обяснила много добре ,какво са променили в новата наредба!
А относно предложенията ,в деца с увреждане раздел интеграция имаше специална тема за предложенията ,даже ви бях пуснала линк към темата! Peace
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=322354.0
То и сега си пише да има екип от ресурсен ,логопед и психолог ,но в действителност си няма!
Не са достатъчни специалистите,не са достатъчни финансите към ресурсните центрове! Peace

Ваня, то е ясно, че основният проблем е неизпълнението и на законите и наредбите. Какви конкретни текстове предлагат специалистите, за да се упражни този контрол и записаното да се изпълнява. Дай ги, за да ги предложим и да влезнат в наредбата. Ако сега не го направим, какъв е смисъла да продължаваме да си обясняваме кое и какво не работи.

Аз пуснах тук точните и конкретни предложения на Комитета по правата на детето към ЕС и MDAC, точно във връзка с образованието и необходимите промени. Ако имаме да добавим още към тях, да ги добавим и с това ще отидем на срещата с МОН. Пускам ги пак.


ПРАВО НА ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ВСЕКИ

1. Да се измени Законът за народната просвета (и относимите подзаконови разпоредби), като се предвиди изрично, че приобщаващото образование е неизменна част от правото на образование. Да се измени Законът за защита от дискриминация, като се предвиди изрично, че сегрегацията на основата на здравословно състояние е форма на дискриминация. Да се приеме и признае, че приобщаващото образование изисква допълнителни ресурси.
За повече информация, виж параграфи 37, 43, 44, 45 от решението на Комитета; пар. 40 (е) от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г.; параграфи 9 и 27 от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

2. Да се приеме план със съответни срокове за цялостно премахване на практиката на сегрегация в училищата. Да се обединят всички образователни звена в единна училищна система, подчинена на Министерството на образованието и науката. За тази цел да се обединят бюджетите и администрациите на специалните и общообразователните училища. Да се гарантира, че училищата и учебните програми са пригодени и достъпни за всички деца, включително за децата със специални образователни потребности.
За повече информация, виж параграфи 37, 44, 45, 46 от решението на Комитета; Чл. 24 от Конвенцията за правата на хората с увреждания на ООН; параграфи 13, 24, 84 (b) и (c) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

3. Да се подготвят специални групи от учители и непедагогически служители във всяко училище да работят за приобщаващо образование. Да се увеличи броят на учителите във всяко училище, подготвени за приобщаващо образование. Да се отделят ресурси за такава подготовка и за прилагане на приобщаващото образование в училищата.
За повече информация, виж пар. 44 от решението на Комитета; параграфи 25, 28, 34, 36, 84 (с) - (g) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

4. Да се започне постоянен диалог и да се изгради партньорство със съществуващите граждански инициативи и организации, работещи за реформа в областта на грижата за децата, така че те да могат да вземат участие в планирането, осъществяването и наблюдението върху образованието на децата с увреждания.
За повече информация, виж пар. 44 от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.; пар. 44 б. с от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г., както и чл. 33, ал. 3 от Конвенцията за правата на хората с увреждания на ООН.

Събиране на данни

5. Да се създаде и използва подходяща система за събиране на данни, която да отчита броя на децата с увреждания (разделени по възраст, пол и вид увреждане), които посещават общообразователни училища, специални училища или се обучават в домовете, както в основна, така и в средна образователна степен. Да се събират статистически данни относно видовете институции и образователни програми, по които се обучават децата, настанени в домовете, както и съотношението на броя на учителите и децата в образователните програми в институциите.
За информация, виж параграфи 40 и 53 от решението на Комитета; параграфи 66 - 69, 84 (j) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.; параграфи 18 - 19, 44 (е) от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г.; както и чл. 31 от Конвенцията за правата на хората с увреждания на ООН.

Реализация

6. Да се осигури прилагане на приобщаващото образование, като се  разпространи информация за законодателството и политиката сред всички ангажирани лица и институции, да се определят задълженията и крайните срокове, както и да се осигурят всички необходими подготовки и консултации.
За повече информация, виж параграфи 38, 39, 47 от решението на Комитета; параграфи 44 (с) и (d), 58 (а) и (d) от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г.; параграфи 26 - 27, 84 (а) и (b) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния  докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

7. Да се разработи план за преход към приобщаващо образование, който да се внедри в нормативната уредба и политиките и който да отразява специфичната ситуация на децата, живущи в домове. Да се гарантира, че този план ще предвижда отговорни лица, ще включва индикатори за изпълнение (виж препоръка 8 по-долу) и ще бъде широко разпространен.
За повече информация, виж пар. 30 от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния  докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

8. Да се установят индикатори за изпълнение, чрез които реализирането на образованието, приобщаващо или специално, да бъде отчитано и оценявано от правителството и гражданското общество. Тези индикатори за изпълнение да се посочат в плана за преход към приобщаващо образование, упоменат в препоръка 7 по-горе.
За повече информация, виж параграфи 38 - 39 от решението на Комитета; пар. 45 от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

9. Да се гарантира, че Министерството на образованието и науката разпределя адекватни финансови средства за осигуряване на правото на образование на децата с увреждания, като се даде приоритет на приобщаването им в общообразователните училища.
За повече информация, виж пар. 47 от решението на Комитета; пар. 58 (а) от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г.; пар. 32, 38, 83, 84 (d) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.

Забрана за дискриминация

11. Да се внесе предложение в Народното събрание за приемане на изрична забрана за дискриминация по признак увреждане в Конституцията на България и в Закона за народната просвета.
За повече информация, виж параграфи 51 и 53 от решението на Комитета; пар. 25 (d) от "Заключителни наблюдения върху Втория периодичен доклад на България" на Комитета за правата на детето към ООН, CRC/C/BGR/2, от 23.06.2008 г.; пар. 84 (а) от "Правото на образование на хората с увреждания" на Специалния докладчик по правото на образование към ООН, А/НRC/4/29, от 19.02.2007 г.; чл. 5 от Конвенцията за правата на хората с увреждания на ООН.


Общи условия

Активация на акаунт