Да поправяме ли децата, когато когато не говорят правилно?

  • 16 869
  • 253
  •   1
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 17 659
Не ми харесва идеята с поправянето... разбира се, не знам на какъв акъл ще съм, когато стане на 3, но за момента като каже нещо неправилно просто повтарям думата правилно - както ти си описала с примера "бадеми ли искаш", а в по- късен момент (когато ми хрумне) вземам предмета и започвам бавно, на срички, да повтарям думата - той (ако може) се забавлява да повтаря след мен (понеже не всички думи успява да произнесе правилно и така - но си е малък... но пък по някое време започва сам да се "учи" и да си повтаря думичките, много е смешен.  Heart Eyes)

# 136
  • София
  • Мнения: 47 061
Ами кати, това което описваш за мен си е баш поправяне Wink
но завоелирано леко....

# 137
  • Мнения: 1 896
Eто какви супер симпатични грешки направи детето днес - "седмици, осмици, девици". Доста логично звучи да е така, нали? От тази грешка разбирам, че той вече има усещане за словообразувателния модел и донякъде схваща наличието на отделни морфеми със специфични  функции в думата . Пък и вероятно някога някъде е чул думата девица и му е останало, че има такава. А като видя, че с баща му се забавляваме, продължи: "Единици, двеници... ТРИЦИ!"
Как да го поправя, толкова е сладко? Прогнозата ми е, че максимум до 2 седмици ще се научи сам как се казват тези цифри. И от нас ще ги чуе, и от другаде. В момента е на вълна числа и цифри така или иначе. Хора, детето няма да нарича девятката девица и тройката трица до първи клас, ако аз сега не го поправя. Просто ще си говоря както се говори, това е достатъчно.  Grinning

# 138
  • София
  • Мнения: 47 061
да, щом всички се забавляват, но ако детето се оплиташе и се опитваше няколко пъти само да я каже , но не му се получаваше, нали щеше да му помогнеш ако може да я каже правилно Wink

# 139
  • Мнения: 1 896
да, щом всички се забавляват, но ако детето се оплиташе и се опитваше няколко пъти само да я каже , но не му се получаваше, нали щеше да му помогнеш ако може да я каже правилно Wink

E, ако ми иска помощ, е друго.  Но ако просто не може да каже добре някоя сложна дума, докато се опитва да ми каже нещо, не бих го прекъснала, за да му я кажа правилно.
Аз всъщност не смятам че поправянето винаги е лошо, просто не приемам, че е задължително и едва ли не няма да се научат да говорят правилно децата, ако не ги поправяме.

# 140
  • София
  • Мнения: 47 061
Да и аз не говоря за поправяе винаги и на всяка цена, а според ситуацията и то не директно, а като на игра Wink просто и така и така....според момента, то се усеща кога може и трябва и кога е по-добре да пропуснеш и дори да се очароваш Wink

# 141
  • Варна
  • Мнения: 1 179
Поправям сина ми. Той е на 2г и 10м. и бърка доста думи. Гледам да не звучи назидателно, а по-скоро като диалог. Промерно ми казва "Байо-байо има мокок". А аз отговарям "Този ли зайо-байо има морков?"

# 142
  • София
  • Мнения: 531
Eто какви супер симпатични грешки направи детето днес - "седмици, осмици, девици". Доста логично звучи да е така, нали? От тази грешка разбирам, че той вече има усещане за словообразувателния модел и донякъде схваща наличието на отделни морфеми със специфични  функции в думата . Пък и вероятно някога някъде е чул думата девица и му е останало, че има такава. А като видя, че с баща му се забавляваме, продължи: "Единици, двеници... ТРИЦИ!"
Как да го поправя, толкова е сладко? Прогнозата ми е, че максимум до 2 седмици ще се научи сам как се казват тези цифри. И от нас ще ги чуе, и от другаде. В момента е на вълна числа и цифри така или иначе. Хора, детето няма да нарича девятката девица и тройката трица до първи клас, ако аз сега не го поправя. Просто ще си говоря както се говори, това е достатъчно.  Grinning

И аз бих се засмяла и позабавлявала в такава ситуация. Но след това бих обяснила защо се смея всъщност. А то е, защото това са грешни думи, които или не съществуват, или съществуват, но имат различно от значението, което детето влага в тях. Казвам това не защото предполагам, че не го знаете. Казвам го за да покажа какво бих казала на детето си и как.

Какво значи "да поправяш"? За мен това значи да изговориш правилно думата или да употребиш правилната дума там, където детето бърка, без да разбира, че бърка. Според мен това е един задължителен елемент в процеса на учене на езика, словореда, смисъла, многообразието на езика, различните думи и т.н. Разбира се, съгласна съм и с това, че правилният говор е в пряка връзка с правописа в бъдеще.

Аз поправям децата си. И те се поправят взаимно. Бебешкият език, доколкото го е имало, се е употребявал само от бебето и е бил занимателен дотолкова, доколкото това са наистина бисери, които един обременен мозък на възрастен човек не може да съчини. Но задължително след това следва правилната дума и обяснението на допуснатата грешка. Защо "крака", а не "краци", щом е "рак" и "раци"? Логично! Ами защото това са правилата на езика и те трябва да се знаят. Колкото по-отрано, толкова по-добре.

Малката ми е на градина от 2 месеца и смея да твърдя, че говорът й се е влошил - започна да говори едно такова разлигавено, изяжда срички, букви, каквото й падне. На 2 год и половина "говореше като дърто" - така казваха за нея. Сега, след общуване с връстниците, за което аз толкова мечатех, тя прави крачки назад вместо напред. Да, децата имитират това, което чуят. Затова е много важно какво чуват. Очевидно, не само от родителите си... И аз съм доста склонна да обвиня родителите на дези деца, които са заедно с моето в една група и говорят бебешки и лигаво, че не са научили детето си да говори правилно, защото неговото лигавене се предава на моето дете... Аз, разбира се, уча дъщеря си да различава доброто от лошото и да не взима пример от грозното, колкото и привлекателно и различно да е то за нея, а да се старае тя да наложи правилното и хубавото, което тя знае.

С една дума, безхаберието на някои родители специално по отношение на говора на децата им на мен ми коства доста усилия. Убедена съм, че не съм единствената. Още по-силно е обаче убеждението ми, че такива като мен са в малцинство...  Rolling Eyes

Малко се отклоних от темата, за което моля за извинение. Дали обаче е отклонение или продължение - в смисъл, че всяко действие, репективно бездействие, има своите последствия, които рано или късно се проявяват и влияят на бъдещето ни.

# 143
  • Стара Загора
  • Мнения: 5 772
Трябва разбира се .

# 144
  • Мнения: 1 896

Малката ми е на градина от 2 месеца и смея да твърдя, че говорът й се е влошил - започна да говори едно такова разлигавено, изяжда срички, букви, каквото й падне. На 2 год и половина "говореше като дърто" - така казваха за нея. Сега, след общуване с връстниците, за което аз толкова мечатех, тя прави крачки назад вместо напред. Да, децата имитират това, което чуят. Затова е много важно какво чуват. Очевидно, не само от родителите си... И аз съм доста склонна да обвиня родителите на дези деца, които са заедно с моето в една група и говорят бебешки и лигаво, че не са научили детето си да говори правилно, защото неговото лигавене се предава на моето дете...


Аз не бих го нарекла точно влошаване това. Децата усвояват различни начини на говорене, различни "регистри", те постепенно стават компетентни и в различаването им и в усещането в каква ситуация как е най-добре да се говори. Комуникативната компетентност включва и това - да можеш да говориш улично на улицата и литературно в официален случай например. Това са важни умения, които се усвояват чрез съответния социален опит, никой не може да ти ги предаде наготово. Начинът на говорене е включително и маркер за социален статус и децата няма начин да не почнат да разпознават кое говорене е "престижно" и кое се смята за просташко. Трябва им просто възможност за разнообразни езикови преживявания. 

# 145
  • Мнения: 2 448

С една дума, безхаберието на някои родители специално по отношение на говора на децата им на мен ми коства доста усилия.

А защо си мислиш, че ако едно дете не говори добре вината е на безхаберния родител? Що за умозаключения вадиш.  newsm78 Способностите и научаването на децата да говорят са индивидуални, и ако твоето на 2 и половина е говорело като "дърто", моето проговори на 3 години с думи. Може би трябваше да му забранят да посещава градина, за да не започнат и другите деца като него да се изразяват с по една две думи, вместо с изречения.

# 146
  • София
  • Мнения: 531
Комуникативната компетентност включва и това - да можеш да говориш улично на улицата и литературно в официален случай например.

С това не съм съгласна. Не смятам, че един интелигентен човек има нужда да умее да говори по просташки и да се слива с тези, които говорят "улично на улицата". Е, освен ако не е артист по призвание и/или по професия. Да, не говоря за дете, а за възрастен човек, но детето расте и целта ни (на родителите) е именно тази - да го направим Човек.

Начинът на говорене е включително и маркер за социален статус и децата няма начин да не почнат да разпознават кое говорене е "престижно" и кое се смята за просташко. 

Тук мисля, че си противоречиш. Хем да умее да говори и така, и иначе, хем да се отличава чрез начина си на говорене, който е показател за социален статус.  newsm78 И тук е много важно кой определя и на каква база се дефинира кое е просташкото и защо. Защото всеки е прав за себе си и за тези, които владеят само езика на улицата, останалите са говорещите "просташки", както е валидно и обратното. Всичко е въпрос на гледна точка и ценностна система.

И аз лично за себе си знам, че ще направя всичко, което се иска от мен, за да покажа на детето си и да я убедя, че лигавенето и/или неправилното говорене е грозното и просташкото, за да не би, имайки "възможност за разнообразни езикови преживявания", да избере за себе си този начин на говорене като "престижен" поради по-широкото му разпространение, например.  Peace

А защо си мислиш, че ако едно дете не говори добре вината е на безхаберния родител? Що за умозаключения вадиш.  newsm78

Не си ме разбрала правилно. Изобщо не засягам това дали детето "говори добре" от физиологична гледна точка и дали си служи с разнообразие от думи или не. Говоря основно за лигавенето и развалянето на езика, което детето прави съзнателно, а не е поправяно и не му е било обяснено кое е правилното и кое не е. Тук се проявява безхаберието на родителите.

Аз употребявам израза "говори правилно", който е коренно различен от "говори добре", който употребяваш ти. Тези изрази имат различен смисъл. По никакъв начин не съм искала да засегна никого, но ако съм обидила - моля за извинение.

# 147
  • София
  • Мнения: 62 595
Това за социалния статус и начинътна изразяване и говорене е така. Но хайде да видим какво е средното ниво на родителите и децата в ДГ! По социален и образователен статус  родителите са такива, каквото е и самото население - малка част добре образовани и със сравнително висок социален статус,  малка част с много нисък социален статус и образование и останалото е средна хубост. Забелязвам, че все повече хора говорят само на уличен език или на някакъв диалект и само минават покрай нормите на книжовния език. Така говорят и децата, защото това научават от родителите си. При положение, че едно дете е с родители с добър социално ниво и добро образование е по-вероятно да говори по-добре и с по-богат активен речник в сравнение с връстниците си от групата в ДГ. И при положение, че по цял ден е потопено в речта на другите деца, които са по-зле с говора от него е напълно нормално да се промени като речник и говор.
Признавам си без бой, с моите се беше получило нещо подобно. И двамата тръгнаха на градина с много добър говор и речник за възрастта си и в сравнение с повечето деца от групите им. И в един момент започнаха да изяждат букви, да използват диалектни думи или да променят граматиката и систаксиса. Сега, каквото и да си говорим, едва ли има родител, на когото това да му е приятно.

Това за комуникативната компетентност е хубаво, но не и когато става въпрос за проговарящи деца. Те така или иначе с възрастта го придобиват като умение. Основата за мен е важна - както се научи да говори детето между 2 и 4-годишна възраст (че и поне до първи клас), това му остава за цял живот. Още си спомням как имахме в първи клас деца от едно село, които говореха много различно от нас (говорели са на диалект) и имаха големи проблеми с подигравки и с упражненията по български. И до седми клас, когато вече не бяхме заедно, си го носеха и им личеше.

# 148
  • Мнения: 2 448
Говоря основно за лигавенето и развалянето на езика, което детето прави съзнателно, а не е поправяно и не му е било обяснено кое е правилното и кое не е. Тук се проявява безхаберието на родителите.

E,  в началото децата като говорят на бебешки не се лигавят.
Това със съзнателното лигавене не мисля, че е толкова често срещано. И едва ли би попречило на научени вече деца да говорят.
Ще ти дам пример. Моето като проговаряше тепърва и казваше сума ти измислени думи. Например в яслата като беше водата наричаше "мАя". И някои деца покрай него, които говореха доста по добре също започнали така, но това не значи че са се върнали в развитието си. Приемат го за игра и нещо като приемане на него, да му покажат че го разбират.

# 149
  • сусурлево
  • Мнения: 474
 Peace за поправянето съм

Общи условия

Активация на акаунт