Да поправяме ли децата, когато когато не говорят правилно?

  • 16 865
  • 253
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 2 448
Говоренето е социално умение, щом се научават да говорят без някой да ги учи, значи ще се научат и да говорят достатъчно правилно пак така.

Въпросът е кога. Защото на 3 години да речем е приемливо да говори с доста грешки, но на 4 - 5, ако не се поправя,може и до 3 клас да бърка думи и граматика.
Децата са различни и това, че има такива, които се научават да говорят лесно, правилно и бързо само от нормалното общуване, за други се изискват доста повече грижи и целенасочено учене на правилно говорене и построяване на изречения.
Така, че не може да се каже като абсолютна истина, оставете ги да говорят както си знаят, все в един момент ще се научат.

# 121
  • Мнения: 1 896
pasinet,
Права си, че има и възрастни дори, които не са много чувствителни към езика и по-трудно го усвояват наистина. Аз си мисля, че и това тръгва от детството и зависи от начина, по който възрастните комуникират с детето. Но също зависи и от прочетените книги, опитите за учене на чужди езици и въобще от цялостното развитие на човека. От самочувствието също. Вероятно има случаи, когато е добре да се поправят децата или по-точно в подходящ момент да им се обръща внимание как се е изразил някой трети човек, защо така се казва, какво значи, защо е хубаво, смешно, странно, да ги питаме как им звучи на тях и т.н. изграждане на отношение към езика. А също, ако искаме да ги научим на някаква дума или фраза, да я употребим ние правилно в разговор няколко пъти, децата страхотно попиват.
Просто исках да обърна внимание, че не е някакво твърдо правило да се поправя, защото правилността в езика не е абсолютна, грешките имат своя смисъл, пък и децата сами чудесно се ориентират, стига да има езиково компетентни възрастни наоколо, които да разговарят с тях.
Но ние никога не сме поправяли и синът ни на 4 говори наистина сложно, бързо.  Дъщеря ни сега почва да проговаря, така че не знам как ще бъде, но едва ли ще я поправяме и нея.

# 122
  • Мнения: 7 347
Според мен колкото и сладки да са бебешките приказки,
по важно е наистина да поправяме децата и в
никакъв случай да не им говорим бебешки,а както трябва
като големи хора!Може да звучи грубо,но трябва да сме твърди
за да не търпим после негативи за в бъдеще!

Как ли пък не!
Детото ми е ДЕТЕ и ще си изживее детството като такова.Включително и с бебешкия говор и измислените думи.

# 123
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако не ги поправяме ние като техни родители от кого да очакваме да го направи? Не мога да чакам учителката в училище да го поправя. А и много често самите учители имат неправилно произношение или използват диалектни думи или слагат ударенията където не трябва. Не виждам никакъв смисъл един грамотен родител и влаеещ достатъчно добре книжовния български език да не поправя детето ти, за да може то да владее езика в съответствие с официалните норми. Винаги си личи по говора и начина на изразяване как и дали е работено с детето, независимо какъв е коефициентът му на интелигентност. Начинът на произнасяне и владеенето на граматиката  имат голямо значение за правилното писане в училище.

# 124
  • Мнения: 651
.. Не мога да чакам учителката в училище да го поправя. 
А ако не учителката в училище кой друг да го поправя  Shocked
Като прекарва по-голямата част от деня в ДГ часовете в къщи остават за гушкане и гукане ...и тогава според мен е достатъчно детенцето да чува от родителите си правилно произнесени думи, а то да се отпусне и да си споделя на негония си език.

# 125
  • София
  • Мнения: 628
Мисля че е достатъчно ние като родители да им говорим правилно ,а не на бебешки и с техните измислени думи.Например когато моите деца са казвали дума  на бебешки която знам че могат да кажат правилно аз се правя че не съм ги разбрала и те сами се поправят.А за логопед  на 3 г.си мисля че е твърде рано,защото някои деца започват да казват доста по късно определени букви например "р".Но дете на 5г и нагоре да говори на бебешки вече е притеснително.

# 126
  • София
  • Мнения: 62 595
За мен е прекалено късно за поправяне едва като започне училище. Езикът се учи от момента на раждането и затова е много важно кой как говори около и на детето. Колко учителки според вас са готови да поправят детето в ДГ, ако произнася някоя дума неправилно или обърква словореда? В училище пък съвсем. Тъй като съм майка на децата си и съм прекарала първите години от развитието им плътно с тях съм и първият техен учител и съответно моето влияние е най-голямо и така, както са ме чули аз да говоря (и баща им), значи това ще е тяхната основа. Когато детето греши още докато се учеше да говори повтарях по няколко пъти правилният израз или дума почти всеки път, когато греши. Няма значение, че не можеше да го повтори в началото, важното беше, че чува как трябва да звучи и следващият път ще се опита да го изговори както трябва. Голяма занимавка е, но си заслужава. Като вторичен ефект от правилния изговор и словоред сега децата ми почти не допускат правописни, граматични и синтактични грешки в съчиненията си. При нас това са резултатите.

# 127
niama li edin kadeto da ne popravia???az ne popraviam deteto si.4etoh niakade,4e moje6 da go travmatizira6 i da se pritesniava da govori da ne bi da kaje dumata pogre6no.nikoga ne sam go popraviala i viarvaite mi kogato useti sam 4e izgovaria dadena duma razli4no ot drugite sam se popravia.na 2 god e i moga da dam zial spisak s dumi koito predi izgovaria6e po bebe6ki,a sega ne ,bez nikoga da sam mu napravila zabelejka

# 128
ve4e pisah po vaprosa,no sega prepro4etoh otgovorite i da ti kaja 4estno kolkoto i paradoksalno da zvu4i to4no ti koiato pita6 izpolzva6 nai-dobrata tehnika za razre6avane na problema

# 129
  • Мнения: 7 347
DANYANDDANY пиши на кирилица.

# 130
  • София
  • Мнения: 47 061
DANYANDDANY - аз не мисля, че изобщо някой поправя проговарящо дете на 1-2 годинки....
но над 3-4 и то не натрапчиво поправяне го смятам за нормално и намясто...не на всяка дума ест......но поне на моето дете му е приятно да упражняваме правилено произнасяне.... не винаги разбира се...понякога казва - не мога и толкова.....
ей днес се опитваше да каже от ляво....звучеше като о-оф-лафо.....е като му го казах 3 пъти по срички детето си го каза съвсем точно и беше предоволно и нахилено от това....иначе и от и ляво си казва правилно...нещо съчетанието го обърка явно, не знам....
та според мен има значение възръстта и как детето възприема това....и да е малко или много под формата на игра, а не с караници, назидателно или подигравателно....
не че много неща не си ги говори по бебешки....все още.....
но е естествено на 1 да говори съвсем бебешки, на две много повече да казва нормално, на три още по и т.н...... и без да го учиш......

# 131
  • Бургас
  • Мнения: 6 072
Аз поправям всяка невярна дума и заедно повтаряме вярната. Например каъшка. Повтаряхме я поне 5 дни всеки път като я бъркаше. Е научи се. За всяка неправилна дума е така. В началото бяха много, но сега почти няма. Горда съм с приказките му. Понякога бърза, но тогава забележка не правя. Няма как да му кажа забави мисълта и дай отначало. Сама знам колко е трудно да искаш да кажеш 100 неща, а отсреща да нямат търпение да изслушат и 10.

# 132
DANYANDDANY пиши на кирилица.
sajaliavam no v momenta ne moga,ot kompiutara mi e

# 133
  • вкъщи
  • Мнения: 704
разбира се нали трябва да знаят кое е правилно а после как ще го научат

# 134
  • Мнения: 3 611
Моят син вместо "ще", казва "сте". Поправям го винаги, казва го правилно (не е като да не може да го каже), но след малко отново чувам "сте". Казах му, че по- добре е, ако казва "шъ" (по моя край така се говори), но тъй като той говори и с акцент- това е неприемлив вариант.  Confused

Общи условия

Активация на акаунт