Още не говори

  • 63 837
  • 204
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 1 547
Говорът сам по себе си не е притеснение, но, както ти сама си се досетила, в комплект с всичко останало е вече повод за консултация със специалист. Първо зъбче на 1г. и 8м., правилно ли съм разбрала? Удивлява ме това, че детето има педиатър, който е подминал тези факти, вкл. късното прохождане. Непременно идете при логопед, но си мисля, че ще ви трябва и някой по-кадърен педиатър, за правилна преценка на общото състояние.

Много са коварни тези митове и легенди за айнщайновци и прочее гении, проговорили направо в мерена реч. Съгласна съм с Andariel, че са разпространени от хората най-вече за успокоение, без да се мисли, че може да се окажат една твърде лоша услуга. Защото и според мен 25 лева, дадени без нужда, са къде-къде за предпочитане пред закъснели реакции и пропуснати мерки.

# 16
  • Мнения: 24 467
"Моят син е на 2 години и половина, а все още не говори. Дори не казва мама и тати, а само "ам ам" и "не, не"."
Аз бих се притеснила, определено и го пиша не за да те плаша, а за да направиш нужното и да отидете при специалист. Децата започват с точно тези думи на една година, масовият случай, на две и половина говорят най- често с изречения от по няколко думи, разказват елементарни случки, пеят бебешки песнички от типа на "Мама ми купи днес" и казват по някое и друго стихче.

"...Обяснява ми с жестове, често с много мрънкане, и когато не разбера, започва да се тръшка и реве. Имам чувството, че не говори не защото не иска, а защото не можеRolling Eyes"- Да това би ме притеснило.

"...справя се чудесно с компютъра, цъка си с мишката, отваря и затваря прозорци и т.н.;"- Това не е някакво сложно умение, от което може да се направи заключение за капацитета на детето. Пъзели реди ли? Музайки, кубчета, строители- играе ли с тях, нарежда ли, рисува ли, цветовете познава ли, играе ли с топка /търкаляне, подхвърляне и подаване с друг, ритане/, има ли любими книжки и любими герои, които иска да четете /макар и да ти ги сочи/?

"... много е чувствителен и не дава да му се повиши тон и да му се скараш, защото започва да плаче;"- Ако го прави при всеки опит да му се противоречи не е нормално, има някакви проблеми вероятно с възпитанието, а може и друго да е.

"...проходи/някъде на 1 г. и 8-9 м. стабилно/"- Това си е наистина закъснение, за причини не сте ли обсъждали с педиатърката? С бягането, катеренето, качването и слизането как е сега?

"...по-късно му изби първото зъбче /на 1 г. и 8 м./, по-тромав е от другите. Само за сведение, нито на мен, нито на баща му, зъбите са избили по-късно, нито сме проходили и проговорили късно.
Има ли и други деца като моето? И според вас имам ли повод за притеснение?"
Дали имало други деца, като твоето, е безсмислен въпрос. Първо не знаеш причините за това, което описваш, а след като тези причини са неизвестни, няма как някой да каже има ли и други такива деца. На следващо място и да има други такива деца, това на теб не ти помага и не следва да те успокоява. Смятам, че като цяло имаш причини не да се притесняваш, а да предприемеш мерки, да намериш читави педиатър и логопед, защо не и специалист, занимаващ се конкретно с развитие на детската психика.
А как е братовчедката, учинайката и на майка ми майката наистина няма никакво значение.

# 17
  • Мнения: 9 814
Още снощи се бях засилила да ти отворя първа в темата и бях написала нещо подобно на поста на Judy. Въздържах се обаче, защото очаквах това да е поредната тема, в която авторката се успокоява от всички отговорили потребители, че децата са различни, че е напълно нормално, че и моето така, и това на съседите....
За мен детето ти определено има проблем и се чудя до сега как така нито на теб, нито баща му не е направило впечатление, че изостава в развитието си. А пък къде ли е бил педиатърът?

Чакай сега-аз не разбрах-не си му махнала бибата,а искаш да говори?

Е, това пък ме разби направо  ooooh! Какво общо има бибероната с говора?!
Дъщеря ми със зор се отказа да заспива със залъгалката на 2 години и половина, но за сметка на това говореше напълно разбираемо с цели изречения, пееше, рецитираше стихчета и разказваше приказки и никога не е говорила на бебешки.

# 18
  • София
  • Мнения: 12 114
Нервно- психическото развитие на детето се оценява по таблица, в която са изброени уменията за съответната възраст. Повечето деца са по- напред с едни и по- назад с други и се изчислява, един вид, средно аритметично между тях, за да се прецени дали цялата картина е ОК. Това би трябвало да може да се прецени от педиатъра.  При наличието на Червени флагчета /поводи за тревога/ трябва да се потърси спецалист. Наистина по- добре да сме се разкарвали напразно, отколкото да се пропусне момента за решаването на някакъв проблем.

Из нета има много таблици и списъци с Червени флагчета в развитието на детето.  Копирам тези цитирани от д-р Бърди и линк към цялата тема, в която има доста полезна информация.
http://www.zachatie.org/index.php?option=com_smf&Itemid=40&a … p;topic=22516.140

“Червени флагчета” – 12 до 24 месеца
1.Отсъствие на съставяне на съгласни до 15 месеца
- Оценка за умерени загуби при чуването
2.Отсъствие на имитация до 16 месеца
- Оценка за недостиг при чуването 
- Оценка за познавателен или социализиращ дефицит
3.Отсъствие на указателно показване към 18 месец
- Проблем в социалният контакт 
4.Предшестващо доминиране на ръката до 18 месеца
- Може да е индикация за слабост на противоположната моторна зона с хемипареза.
5.Неспособност да слиза и качва стълби до 24 месеца
- Може да е индикация за липса на възможност отколкото до моторен дефицит
6.Персистираща невъзможност (или лоша) приспособимост 21 до 24 месеца
- Може да е белег на комуникативно разстройство.
7.Предимно не комуникативна реч (напр. Ехолалия (непрекъснато повтаряне на звук или дума)) 
- Прости команди, които детето не разбра подсказват аномално състояние.
- Оценка за аутизъм
- Оценка за широко разпространени и свързани с развитието дефицити
8.Закъсняло развитие на речта
- Изисква оценка на слуха при всички деца!
 
Незабавна речева терапия изискват следните признаци:
1.Липса на гукане до 12 месеца
2.Липса на посочване или жестикулиране до и към 12 месец
3.Липса на самостоятелни думи до 16 месец.
4.Липса на спонтанни фрази от по минимум 2 думи до 24 месеца.
5.Говор, който е неразбираем до 24 месеца.
6.Регресия на умения, в която и да е възраст. Например
-Загуба на реч или гукане
-Загуба на социални умения

# 19
  • Мнения: 121
ми и мойто диваненце е на 1 г и 7 мес. и не говори ,знае кое  е бу бу знае топка знае много неща,на не се пуска да говори.Знае само мама и тати и това е и то май мама вика и на баща си  Mr. Green,но не се притеснявам,защото не познавам човек който да не е проговорил,все пак всяко детенце е различно ,спициално и неповторимо.И за протокола сестра ми прогови на 3 год.-помня защото бах в 1и клас  Peace

# 20
  • Мнения: 2 448
Не толкова на логопед, защото до колкото схващам говор реален почти липсва. На детски невролог трябва да го заведеш. Логопеда по късно.
Ние бяхме с подобни, дори не дотам изразени проблеми в това отношение - в мисъл памперса махнахме на 2 години и казваше повече думи, проходи рано преди годината  и пак го направихме и проведохме 3 месечна терапия.
Не се успокоявай с приказки, че ей тъй много деца проговаряли изведнъж на 3 -4 години и нищо им нямало и наваксвали бързо. Аз съм се интересувала доста покрай нашите проблеми в тази област и на живо не съм видяла това.
Ние проговорихме късно и наваксваме бавно, при всичките усилия на логопеди и специалисти.
Действай!  Peace

# 21
  • Мнения: 307
Ще отговоря на някои от въпросите на Judy:
Това с компютъра беше само пример. Съгласна съм, че не е много сложно, но наблюдава мен и възпроизвежда моите действия /напр. може само да минимизира прозореца, а не да го затвори, и отлично знае какво прави, не са хаотични действия/.
Реди кубчета по височина перфектно, не обича пъзели и не е редил /не знам дали това е проблем  newsm78/ и има конструктор, с който също се справя добре. Не рисува, дали познава цветовете, не знам, защото не говори, пък и досега не ми е хрумвало да го уча /да, грешката е моя/,; играем с топка, няма проблеми; любими книжки няма засега, но познава животните и като го питаш за животното, ти носи книжката и ти го показва. Запомня нещо от първия път /често/, понякога дори не знам кога е чул нещо, но като го питаш знае кое какво е.
Не се катери /но ако броим дивана, по който се качва и опитва да скача, може би, да/, качва се и слиза по стълбите хванат за ръка.
Не ни е хрумнало с баща му, че изостава с развитието, защото умствено не съм забелязала такова нещо. /отговора е към Франческа Салиери/.
Съгласна съм, че и 100 други деца да не са проговорили още на тази възраст, това е без значение, защото моето дете не е еднакво с другите, то е индивид. И ако мислех все още, че има време ще проговори, и че напр. детето на шуранайката ето на и то не говори още, нямаше да пусна тема, нямаше да мисля, че има проблем. Според мен е възможно да има проблем и просто исках да видя други мнения. На специалист сме тази вечер и ще пиша как е минало.
Благодаря на майките за вниманието и отговорите   bouquet

# 22
  • Мнения: 19 300
Дано всичко да е наред с детенце. И аз бих ти препоръчала да се посъветваш с невролог. Памперса не виждам каква връзка има с моторното и психическо развитие на детето.

# 23
  • Мнения: 24 467
На логопед ли ще ходите? Разкажи какво е станало, ако имаш желание след това.

Само ще посоча някои важни умения, които следва да се тренират на тази възраст, защото овладяването на едно води до овладяването на следващи. Забавянето по веригата води до последващо забавяне в други важни дейности.
За пъзелите- има изключително подходящи и развиващи мисленето на децата за тази възраст от по 5-10 части, не само картинки, сглобяване на фигурки. Малкият ми син е горе- долу колкото твоето дете и обожава да сглобява коли- Макуийн и Матю са от по 5-6 части, както и картинен пъзел с коли /там са 30 коли, реди ги по определените им за целта местата/. Зависи от интереса на детето- взема се такъв пъзел, който би му харесал. Твоето дете обича животни- чудесно, има такива с подреждане на животни или сглобяване на животни.
За възрастта има хубави конструктори, от които могат да се правят коли, къщи и гаражи- пак според интереса на детето и фантазията му. С него, обаче, на тази възраст задължително трябва да играе и да му се показва от голям човек или доста по- голямо дете, иначе се губи интереса.
Дали детето познава цветовете не се прави извод само с говорещо такова. На молба от типа на "Подай ми синия камион" /червената звездичка, жълтата топка и т.н./, ако то реагира, определено ги разпознава. Разпознаването и наименоването са различни неща.
Рисуването- за тази възраст не може да се очаква от децата да рисуват картини и образи, по- скоро е драскане в цветове, но това следва да се прави, да се дават водни бои, фулмастери, моливи.
Катеренето- имам предвид по пързалката, по катерушката, сам по люлката, стълбите са важни да се слизат и качват вече самостоятелно. Диванът се окупира още на година. Защо "не се катери"- подтиквате го, а то не иска, страх го е, върти се, търси вас или нещо да се хване?
За възрастта е полезно и нормално каране на колело, плуване дори, ако ще да е първо с "ръкавички" или пояс. Игри на жомашка или такива от типа на "Обичаш ли обичаш ли..." /брат му му задава този въпрос и казва нещо конкретно, примерно "банани"- ако обича върви крачка напред, ако не обича стои си на място, след което то пита брат си "Обича ли..."/, обикновена гоненица, "Крий предмет"- интересни са и развиват и моториката, и мисленето, и други нужни умения.

Ще следя темата и за напред с интерес. Дано има положително развитие на цялата ситуация и се появи яснота.

Последна редакция: вт, 10 мар 2009, 10:53 от Judy

# 24
  • Мнения: 4 915
la estrella , предполагам довечера ще имате мнение от логопеда. И аз ще ти препоръчам да посетите и детски невролог. Заради комбинацията: късно прохождане, късно зъбче, не-говорене.

# 25
  • Мнения: 2 110
Дано с детенцето всичко е наред. Като отидеш на логопед ,непременно да кажеш какво са ти казали.
За твое успокоение ще ти кажа ,че моя син беше така. И като се замисля аз носех вина за това . Понеже ми беше първо и нали не съм от най- приказливите не му говорех понеже си мислех, че какво да му говора на бебе.Едно лято точно на тази възраст на която е твоето дете го заведох при баба и дядо в провинцията. Като се върна, не можех да му затворя устата.
Желая ти успех !

# 26
  • Мнения: 9 973
Judy   bouquet  Hug
темата е доста полезна за майки в моето положение.Ранно прохождане,зъбче,говорене,а сме още на 1.6г......Не се катери,но не му е слабост Grinning Повтаря всяка една чута дума,слиза и качва по 3 стъпала сам без опора.
Интересно е обаче да знае човек как да учи и развива детето си чрез играта-събери си своите играчки,подай това......Ще следя темата.Има какво да науча от нея

# 27
  • Мнения: 307
Ние бяхме с подобни, дори не дотам изразени проблеми в това отношение .....направихме и проведохме 3 месечна терапия.
... Аз съм се интересувала доста покрай нашите проблеми в тази област и на живо не съм видяла това.
Ние проговорихме късно и наваксваме бавно, при всичките усилия на логопеди и специалисти.
Pasinet, а при твоето детенце какво се оказа /ако имаш желание да пишеш за това, разбира се/? И къде да го заведа на невролог и при кого?

Judy, благодаря за изчерпателния отговор, много полезна информация.   bouquet И да питам, какви точно пъзели са подходящи за тази възраст /2,6 г./ и евентуално къде ги продават? Интересуват ме и пъзелите от "Колите", малкия е голям фен на филмчето, къде да ги намеря и тях?
А относно катеренето, аз имам донякъде вина, че не го прави, защото не го оставям сам, не му позволявам /знам, че не трябва така, ама пусти му страх да не падне и т.н.  Blush/. Обаче определено се опитва, и започва да се справя вече, но сам на люлка абсурд, защото е голяма блейка и ако реши да слиза направо се пуска и ако не съм реагирала навреме ще е по очи на земята.
Да, тази вечер ще го водим на логопед. А след това ще споделя с вас какво са ни посъветвали.

# 28
  • Мнения: 24 467
Пъзелчетата с колите купихме по Нова година от Метро. Има и награждаването на Макуийн. А отделно има и пъзелчета на Едука от филмчето, ние купихме един, от който се сглобяват две отделни картинки. Първо елементите се разделят на две- едните са с гръб- дюс, а другите- на звездички. След това се реди някоя от картинките. Този го взех от една книжарничка. Важно е да се започне с най- елементарното, от възможно по- малко части, но пък за сметка на това- по- големи. Пъзели има и в Хиполенд, нашите последни, с 30-те коли и един с илюстрация от приказката "Клан, клан, недоклан" е от там.
За активните игри- просто давай възможност и насърчавай. Ако се притесняваш в началото- търсете поляни или площадки с меки или тревисти настилки. От люлка няма да падне, ако си до него. Аз съм до люлката, но го оставям сам да се качи, като я придържам да не се клати, на него не помагам. Иначе за слизането той отдавна ми казва да спра и си слиза сам, но моите рогати приказват от рано, този проблем не ни е бил наличен. За пързалката и катерушката- аз съм винаги зад него, въпреки, че не е падал, само че не го пипам, просто съм до него и съм в активна готовност да го хвана. С големият съм процедирала по същия начин.

# 29
  • Мнения: 2 331
По-добре една ненужна консултация, отколкото пропуснат момент.
Споделям мнението!

Общи условия

Активация на акаунт