Трудно проговарящи деца - тема 2

  • 110 176
  • 760
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 277
mamagemelar, моето дете тръгна на градина като беше на 2г и 4 м (сега е на 2г и 10м), тогава имаше сигурно 6-7 думи в речника си и може би щеше да знае маалко по - добре да говори сега на български, но със сигурност интеграцията на по - късен етап е по - трудна, защото поради невъзможността си да общува на другия език, децата обикновено ги игнорират. въпреки че по цял ден е на градина, вкъщи продължаваме да се опитваме да общуваме пълноценно и сега някои думи и казва и на двата езика, други, на езика, на който му е по - удобно. примерно вместо голямо, казва гросе. иначе малко си е малко. аз самата не говоря немски и ми е трудно да ги разпознавам, особено като липсва някоя буква (като апут, вместо капут), но ми казаха, че разбирал всичко и се оптивал да комуникира с другите деца. вече е много по - напред с говоренето, макар и не на нивото за възрастта си. не се притеснявай за замлъкването, на децата им е нужно да комуникират на местния език и ако ти продължаваш да се занимаваш с тях, когато сте заедно, няма да има дръпване назад. при нас в градината говорят и на английски...

# 691
  • София
  • Мнения: 4 412
Моето дете на 36 месеца покриваше малко неща от тези тестове, може би около половината и то благодарение на предишната ни една година работа.

А от теста 18-24 месеца, проведен ни на 22 месеца, можеше само реди кула от 4 кубчета и да нанизва рингове, т.е т.1 и т.10. А-у доста сме били назад newsm78

Обаче по-интересно е, че като овладя около половината от нещата, тези упражнения ги пренебрегнах. Например лист сгъна преди няколко месеца, а не на 36 месеца, с ножицата също се справя в последно време. Всъщност в момента е овладяла повече от нещата. Но особено в последните 2 години приложихме повече подходи, описани от katosun

Развитието на речта в голяма степен зависи от слуха, слуховата преработка, оралните механизми и желанието за комуникация - като отговор  и инициативност. Това са много обсъждани вече неща и едва ли казвам нещо ново.

А интересно е какъв е критерия за проговарянето - Спомням си, че преди четвъртият й рожден ден психолога каза, че сега се учи да говори. А тя казваше думи по повод картинки и предмети. Т.е отговаряше на въпроса "Какво е това". Преди 5-тия й рожден ден, вече казваше и по 1-2 думи за комуникация, т.е май връзваше изречение от 2 думи, но не винаги. И психолога каза, че вече е проговорила.
Тези разговори ги правехме, защото все се вайках преди началото на учебната година, какво да кажа в детската градина, детето не говори. И преди 5-тия рожден ден, тя ме поправи няколко пъти, че вече говори. И като гледам май повечето от децата ви вече говорят.    bouquet

# 692
  • Мнения: 1 434
Предучилищна възраст: 36 до 48 месеца
1.Забелязва се предпочитание на една от двете ръце (десняци, левичари)
2.Реже тесто или глина/пластилин  с ножче за готвене  - може да моделира
3 Отрязва 13см хартия на две
4.Сгъва хартия на две без подсказване
5.Хваща молив с 3 пръста - палец, показалец и друг
6.Започва да рисува кръст -  без помощ
7.Започва да рисува диагонална линия
8.Първи идеи за дизайн на произволни форми/конструиране.
9.Забива 6 клечки в табло за клечки.
10.Слага малки обекти в малък съд
11.Сглобява пъзел с 6 до 8 части
12.Събира мъниста, след което  ги нанизва -прави гердан , гривна.
13.Отвинтва и завинтва 8см-ов капак
14.Завива и отвива играчка болче -гайка, преоблича  куклата
.или намотава нещо.

Последна редакция: чт, 16 сеп 2010, 18:19 от Bluevelvet

# 693
  • Мнения: 1 434
Предучилищна възраст: 48 до 60 месеца
 -построява мост от 5 части с чужда помощ
-строи структури с от блокове или играчки които се свързват
-завършва пъзел от 5 до 10 части
-мачка хартия с пръсти
-изрязва триъгълник със страни 5см, с точност 1.3см
-изрязва 13см квадрат с 1.3см точност
-изрязва картинки от списание
-свързва 2 обекта с линия помежду им
-рисува човек с глава и 3 изразени части, като ръце и крака
-рисува квадрат, имитирайки възрастен
-рисува разбираема картина
-слага ключ в ключалката и отключва
-написва малкото си име гледайки от някого (вероятно да прерисува)
-слага кламер на лист хартия
-подрежда ситни мъниста, с пресъздаване поредността на цвета и формата на нещо
-проследяване/разпознаване на букви - да познава, че едно нещо е буква или е просто драсканица
-ползва доминиращата си ръка



Не е фатално, когато  детето не може да прави част  от  тези   игри  , действия , въпроса е да се работи  с детето, за да се  придобият и усъвършенстват тези умения   bouquet

# 694
  • Мнения: 29
TanyaMG от тази гледна точка може би повечето деца на истина говорят.Моята дъщеря води някакъв разговор с прости иэречения.Казва какво иска да яде,да пие казва,че иска бонбони,сладолед и т.н.Иска да ходи на вън,сама казва кое детско иска да гледа,протестира ако не желае да прави някое упражнение.Проблема е,че когато я питам какво са правили в детската градина-удрям на камък.Ако я попитам какво е яла казва супа.Просто не може да раэкаже как е минал денят и.Покрива всичко с 1-2 изкл.от нормата за фин.моторика.

# 695
  • София
  • Мнения: 3 249
Като прочетох последните точки - благодарение на посещенията в Пумпелина доста неща вече ги може. Е, не държи молив с 3 пръста, не рисува човек, но реди пъзел от 70 части  Rolling Eyes Ножица и аз наскоро дадох, до преди това ме беше страх
Кари, и на мен не ми казва какво е правил в градината.

# 696
  • София
  • Мнения: 4 412
kari12, видях че твоето дете е над четири и половина. При моето дете също го има, даже още не го е преодоляла. Трябва да се направи добра оценка дали това е логопедичен проблем. Поне при моето дете е свързано с осъзнаването, трупане на социален опит, разбиране на категории и отношения и т.н. Ето пример от първият учебен ден - Госпожата ги пита "Какво ново са научили през лятото". Няколко деца отговарят с готовност, други  повтарят, моето мълчи. После и обяснявах подробно какво значи този въпрос. И тя измрънка, че била научила на морето нови неща. Когато беше на 5 и половина, имахме подробно обследване /около 10 пъти/ от специалист от логопедичната градина и тя каза, че няма логопедични проблеми. Дъщеря ми казва всички букви, включително и р. Важно е да се определи къде е проблема, за да се работи правилно. Понякога и да го запишеш на 2 кръжока с добър преподавател е по отполза. И имам позната учителка, която казва, че децата са с различен темперамент и някои не обичат да говорят. Ясно ми е, че е защото им е трудно, но може пък с времето и с трупането на опит да се подобрят. А книжките от детската градина Социален свят и по Български език са много добри.

Аз се чудех, какъв е критерия за добра градина, защото без такава няма как децата да вървят напред. И вчера си говорих с баба, която има внуче в друга градина в района. Тя каза, че нейната внучка, миналата година във втора група, всеки ден е носила рисунки, апликации, мозайки и други творби. Моето дете сега от частната градина също носи всеки ден. Но от държавната нищо не носеше, например ходи 10 дни без прекъсване и никаква рисунка или работа. Не знам дали нея конкретно са я пренебрегвали, но явно за да вървят децата, трябва да си носят работи от градината, да се види там какво са правили. Вашите деца носят ли нещо, най-вече тези от втора и трета група?

Последна редакция: пт, 17 сеп 2010, 10:45 от TanyaMG

# 697
  • Мнения: 29
Миналата година детето ми беше първа група и купувахме някакви учебни помагала.От време на време носеше някакви работи,които са правили.Сега е 2-ра гр. родителската още не е минала,но няма начин да не купуваме отново учебници.

# 698
  • Мнения: 29
TanyaMG твоето детенце посещавало ли е някакви кръжоци и какви по точно.Аз мислех да я запиша на някакъв спорт,но не знам дали не е малка.

# 699
  • София
  • Мнения: 4 412
kari12, като кръжоци миналата година изкарахме балет първа група, тази ще продължаваме. И още на нещо ще я запиша, още се чудя. В градината имат театър с много добра актриса.
 http://threetoseven.wordpress.com/2009/10/03/early/ - ето на тези неща съм я водила като по-малка, издържала е по 2-3 месеца като на курс.

А за предишната ни детска градина и ние всяка година купувахме тетрадки, но дъщеря ми за цяла втора група да е донесла 3 неща. А когато беше в 3-та група за периода септември-декември може би е донесла 1-2 неща. В края на декември исках да видя тетрадките и, те бяха празни. В сегашната градина си имат и тетрадки, и носят материали. Те рисунките и апликациите са по предмети рисуване и бит и техника, но или не са ги учили или моето дете е било изолирано. От сегашната градина носи поне по 3 работи на седмица. Също я научиха да играе "Дама" със скачането, "Царю честити колко ти е часа", "Кральо портальо". Тя ходеше цяло лято, децата излизаха да играят, но имаха и по един час занимание. А в държавната ни градина ги изгонваха след закуска на двора, учителките си сядаха на столчетата и ги прибираха за обяд. След обяд същата програма. Миналата година от 15 август до 15 септември това им беше престоя. Знам, че тогава няма учебен процес, ама то за децата ни няма време кога да им обърнат внимание, ни в учебно време, нито през лятото.

# 700
  • Мнения: 29
Другото,което ме притеснява е,че проявява голям инат.Например,когато я вдигна эа ДГ трябва 10пъти да и повторя да отиде до тоалетната и да си измие очите.Едва когато и кажа-добре,аз излизат,а ти оставаш тук сама тя скача и казма"мамо, чакай"и едва тогава започва да се оправя.Просто не се разбира от една дума.Трябва да я  подканям за всичко.

# 701
  • София
  • Мнения: 4 412
И моето дете беше подобно между 4 и 5 години. Спомням си, че си мислех, че е с намалени умствени възможности, защото аз казвам нещо, тя ме гледа и се усмихва, но действие няма. Даже съм го споделяла със специалистите. Изречението "Аз излизам" действа безотказно и при нас. Ами с времето се подобри, но и аз се научих да прилагам подходи спрямо детето. Например сега казвам да се облича и знам, че няма да има ефект. И й казвам, че аз излизам по-рано, така че да има време да се облече. Не е инат, а по-трудно си планират нещата.

# 702
  • Мнения: 29
Дано си права , аз все пак наблюдавам наченки на неподчинение.Имало е случаи,когато,ако и кажа да направи или подаде нещо и тя ми каже не искам,аз и казвам-еми,добре тогава хубаво,ако искаш-тя веднага скача и започва да прави това,което се иска от нея.Да не започвам,че тази година имаше период от около 2 седмици,в които не искаше да си прави упражненята при логопедката.Беше решила,че само ще си играе и това е.Учителката реши да и покаже,че има ясни правила.Не и позволяваше да играе докато не свършат работа.Дъщеря ми започваше да плаче,пищи и т.н.Накрая излизаше без да са свършили никаква работа.После детето осъзна,че няма да стане нейното и започна да си прави упражненията,а за награда да играе.После се появи друг проблен-не искаше да си тръгва от там.Момичетата я изкарват"влачейки" ooooh!Тя по принцип обича да ходи при логопедките,може би затова и е трудно да си тръгне от там,абе...проблеми колкото искаш.

# 703
  • София
  • Мнения: 4 412
Да, kari12, може би си права, децата са различни. Моето дете е приело тактиката да се жалва - "Но много ми е трудно...., с това не мога да се справя..., помогни ми..., но много се натъжих". Рядко ми отказва директно, но като почне да се жалва и й помагам или измислям друго. А това си е май  манипулация от нейна страна, де.

# 704
  • София
  • Мнения: 7 055
Вярно е, че и дъщеря ми проговори малко по-бавно, но в нормите изписани навсякъде. В момента говори много и непрекъснато, но миналата година когато я питах какво е яла в детската, ставаше ясно от отговорите и, че просто не помни какво е яла. С днешна дата ако я попитам какво е яла на следобедна закуска започва да ми изрежда менюто за целия ден или в най-добрия случай само на закуска (явно не прави разлика между понятията следобедна закуска и сутрешна закуска). Но и мъжа ми не помни какво е ял, така че това май не е показател за говорен проблем Wink
В нашата градина още от първа група, всяка вечер като се взимаме: на стените в коридора има окачени рисунките на децата за деня, върху гардеробчетата са подредени други техни произведения от деня (фигури от пластелин или картон, или с жълади и други материали), а на специално корково табло са изнесени стихчетата и песничките от деня. Така са окичени стените около вратите на всички групи. А на родителските срещи ни връчват по една папка с логически задачи (листи изрязани от учебни тетрадки), решавани от детето до момента.

Жоро трябва да тръгне в същата градина, но на ясла тази есен. Аз се чудя как да подходя чисто организационно, че ходенето на логопед означава два пъти в седмицата да го вземам по обед от ясла. А така дали ще свикне  newsm78 Отделно как ще му повлияе...сега тъкмо има някакъв макар и едва доловим напредък.

Общи условия

Активация на акаунт