Трябва ли децата да учат чужди езици още в първи клас?

  • 27 733
  • 362
  •   1
Отговори
# 330
# 331
  • Мнения: 50 664
На сертификатните курсове целта им е овладяване на материал, който се покрива от сертификатния текст, с цел изкарване на по-висок резултат, а не усъвършенстване и овладяване на тънкостите на езика. Хайде да не бъркаме двата щата! Лично съм ходила на сертификатен курс и зная за какво става въпрос - научаваш се какви типове задачи се дават, какви типове отговори трябва да върнеш. Трудното идвва после, когато трябва да работиш с езика.

Не мислиш ли, че преиграваш? В изпита за висок сертификат има писане , слушане, разбиране, разговор на произволна тема... Съвсем не става с научаване на типовете задачи и стандартните отговори. Който се е справил със С2 няма да има проблем да работи с езика. Най-малкото целта на тези сертификати е да се гарантира на университети и работодатели, че изкаралите сертификат ще се справят. Но е вярно, че може много добре да работиш с езика, а да не се справиш добре на изпит. Обратното обаче е по-малко вероятно.

# 332
  • Мнения: 2 885

Това е много старо. Темата не е за това.
Моите са вече двуезични, но определено слушането на език им е само в плюс, докато си бяхме още в БГ и в началото тук. По различен начин започнаха да говорят език заради възрастта си /ест. и заради средата/. Дори на мен слушането на PeppaPig по малко дневно ми помогна, защото ученето преди 100 години не е като от преди малко. Едно е да ползваш един език писмено в работата си, съвсем друго е ежедневно говоримо.

# 333
  • София
  • Мнения: 62 595
На сертификатните курсове целта им е овладяване на материал, който се покрива от сертификатния текст, с цел изкарване на по-висок резултат, а не усъвършенстване и овладяване на тънкостите на езика. Хайде да не бъркаме двата щата! Лично съм ходила на сертификатен курс и зная за какво става въпрос - научаваш се какви типове задачи се дават, какви типове отговори трябва да върнеш. Трудното идвва после, когато трябва да работиш с езика.

Не мислиш ли, че преиграваш? В изпита за висок сертификат има писане , слушане, разбиране, разговор на произволна тема... Съвсем не става с научаване на типовете задачи и стандартните отговори. Който се е справил със С2 няма да има проблем да работи с езика. Най-малкото целта на тези сертификати е да се гарантира на университети и работодатели, че изкаралите сертификат ще се справят. Но е вярно, че може много добре да работиш с езика, а да не се справиш добре на изпит. Обратното обаче е по-малко вероятно.

Сертификатите гарантират само, че човек е покрил сертификата и това го поставя в някаква категория. Докато се стигне до високите сертификати като С1 и С2, човек доста е работил и учил по езика, и сертификатът му трябва само, за да узакони, така да се каже, знанията и уменията си, и да ги размести и да се научи да ги представя така и в тези си части, които са нужни за покриване на изискванията за сертификат. Сертифицирането е система, чиято цел е да категоризира по някакъв начин езиковите (или някакви друго, според областта) компетентности на разнородни групи хора/фирми/браншове, и е организирана за изпълнение на тази цел. Приписваш на сертифицирането очаквания, които не са заложени принципно в него. За студента, на когото му сервират на ден да чете по всеки предмет по няколко десетки, страници, които правяят понякога няколкостотин като норма, може да се окаже, че сертификатът не гарантира нищо, а трябва тренинг и заучаване на терминология.

# 334
  • Мнения: 50 664
Цитат
Сертификатите гарантират само, че човек е покрил сертификата и това го поставя в някаква категория. Докато се стигне до високите сертификати като С1 и С2, човек доста е работил и учил по езика, и сертификатът му трябва само, за да узакони, така да се каже, знанията и уменията си, и да ги размести и да се научи да ги представя така и в тези си части, които са нужни за покриване на изискванията за сертификат.

Moже и да има някакви съкратени курсове, където не се преподава език, а само как да се представят знанията и уменията. В традиционните курсове в България обаче се преподава език, а не явяване на изпит. Да, материалът е съобразен с вземането на сертификат, но иначе си се учи систематично във всички направления.
Като те слушам теб излиза, че всички деца не от АЕГ като отидат в англоговоряща страна не могат да се справят. Да, ама те си се справят много добре.

# 335
  • София
  • Мнения: 62 595
Ох, все едно на патагонски пиша! В сертификатните курсове езиковият материал е така структуриран, че да покрие изискванията за сертификата, а не с идеята човек да стане по-добър. Също както в курсовете в седми клас идеята е да се мине такъв материал с такива особености, че да се изкара изпитът с възможно най-висок резултат. Детето не става по-грамотно по български, защото после и като студент си пише с грешките от начална степен, но е успяло да научи това и толкова, че да изкара изпита, ако ще после цял живот да не чуе за анафора и сложно съставно подчинено изречение. Първо гледаш каква е целта, и после лесно вдяваш защо нещата са организирани по определен начин.

# 336
  • София
  • Мнения: 19 912
Има нещо вярно в казаното от Андариел. Peace Назад писах за познато дете със сертификат В2 на ДАФ. Учило е ускорено немски последните две гимназиални години. Приеха го в Германия, има там състудент, май от хасковската немска, също със сертификат В2. Детето твърди, че разликата във владеенето на езика, особено що се отнася до устна реч, е била много осезателна. Още по-чувствителни са били на фона на тези на  останалите трудностите му с адаптацията  към говора на местните.  Един и същи сертификат имат обаче двамата.. Wink

# 337
  • Мнения: 24 467
Правя опит пак да се върна на темата:

Не разчитам аз, че детето ми ще проговори дори елементарен чужд език, па макар и с граматическите грешки и ще почне да чете детски приказки и кратки истории само на база учебните задължителни часове до края на VІІ клас. Тези часове съм ги отписала предварително, освен ако и при нас не се получи някакво чудо.
Изключенията, изтъкнати в тази тема, само потвържадавт горното. Частни случаи- колкото щеш.
Дилемата ми е сега, с първокласника, дали има смисъл да започне курс или като с големия син да изчакам поне да стане ІІ клас, да свикне първо с училищните порядки. Още не съм решила. В градината се отказа да учи английски последната година, не му е интересно. При това положение твърдо няма смисъл. Мина на руски, там му харесва. Но за английския си мисля как да реша нещата от септември.

Случаи има всякакви, иначе- писала съм и друг път- и хора с езикова, и хора без езикова гимназия с курсове и уроци могат да се справят, могат да не се справят, да им бъде леко или трудно- зависи и от нивото на езика и от редица други фактори. Това не мога да го мисля. Нямам обективна отправна точка за такива разсъждения и обобщения. Сертификатът е нужен там, където конкретно го искат за продължаване на образованието или за работа, респ. придобиване право на местоживеене в чужда държава. Той дава някакви отправни точки за степента на владеене на езика, но живият език е нещо по- различно. Той може да "лепне" и на човек без сертификати, може да е труден за човек със /особено в началото/. 

За малките деца ме интересува това, което писах- да се отпусне да говори и да чете и пише, па макар и не на академично ниво. То не е и нужно.

Последна редакция: чт, 21 фев 2013, 13:54 от Judy

# 338
  • София
  • Мнения: 62 595
То си е точно така на практика, както Русалката дава за пример! Грубо казано, изкарването на сертификат не е кой знае какво, още повече, че стига да си готов да си платиш, и сто пъти се явявай на изпитите! Дори сериозно подозирам, че доста хора се лъжат по имането на сертификат и си мислят, че като са изкарали висок такъв, всичката са я наредили! Обаче като започнат да слушат, четат, пишат документи, и изобщо всичко стане съвсем насериозно, в което езикът е просто средство за предаване на информация, а не обект на изучаване се вижда, че петте години ежедневна работа в езиковата гимназия дават много голямо предимство. Ако трябва на ден да чете по няколко десетки страници на предмет, и има по поне три-четири предмета на ден задължително присъствие, бая ще се озори човек, който няма рутината от езиковата гимназия, а е разчитал на курсове.

Последна редакция: чт, 21 фев 2013, 14:20 от Andariel

# 339
  • Мнения: 50 664
То си е точно така на практика, както Русалката дава за пример! Грубо казано, изкарването на сертификат не е кой знае какво, още повече, че стига да си готов да си платиш, и сто пъти се явявай на изпитите! Дори сериозно подозирам, че доста хора се лъжат по имането на сертификат и си мислят, че като са изкарали висок такъв, всичката са я наредили! Обаче като започнат да слушат, четат, пишат документи, и изобщо всичко стане съвсем насериозно, в което езикът е просто средство за предаване на информация, а не обект на изучаване се вижда, че петте години ежедневна работа в езиковата гимназия дават много голямо предимство. Ако трябва на ден да чете по няколко десетки страници на предмет, и има по поне три-четири предмета на ден задължително присъствие, бая ще се озори човек, който няма рутината от езиковата гимназия, а е разчитал на курсове.

Aз имам рутина от езикова гимназия с преподаване на немски език. Обаче вече 20 години си изкарвам хляба с помощта на английски език. И смея да твърдя, че съм доста по-добра с английския, отколкото с немския, макар да не съм учила в английска гимназия. Та може значи. Както казах, и децата от СМГ и НЕГ се справят прекрасно в англоезични университети и си четат стотиците страници без проблеми. Но спорът зацикли и се оттеглям. Щом си толкова убедена в абсолютното превъзходство на АЕГ аз нямам причина да те разубеждавам.

# 340
  • София
  • Мнения: 62 595
Убедена съм в голямата тежест на опита и рутината, придобити с годините интензивно, ежедневно изучаване на езика, независимо дали е немски, френски или румънски. При равни други условия хората, които са завършили и учили съвестно в езикова гимназия, имат по-добро и автоматизирано владеене на езика в сравнение с техни връстници, които са учили езика по курсове или самоподготовка. Да, АЕГ има предимство относно английския, и то точно в рутината. Зная, че сега ще се изредят сто човека, които да свидетелстват, че точно техните деца са постигнали невероятно висини в чужд език, който не са изучавали в съответната ЕГ, но това не накланя везните в тяхна полза, защото не представляват болшинство. Ако сложиш сто човека и ги наблюдаваш колко и как знаят един език, винаги ще си проличи лекотата, с която завършилите езикова гимназия боравят с него (не говоря за тройкаджиите, а за хората, които са завършили с високи оценки) и тези, които не са. Единствено най-голямо предимство имат хората, които са живяли и учили в чужбина, защото те пък, съвсем имат рутина в използването и владеенето на езика!

# 341
  • София
  • Мнения: 3 824
В тази връзка, какво мислите за езиковите летни курсове в чужбина? Аз планирам след 5 или 6 клас да го изпратя детето. Мисля че това ще има далеч по-добър ефект от целогодишните езикови курсове в АВО или Британика. Всъщност изобщо нямам намерение засега да му губя времето с местни курсове по време на учебната година.

# 342
  • София
  • Мнения: 62 595
Най-малкото ще се потопи в езика, ще опознае други хора, отчасти културата. Стига да ви се дават пари, разбира се, и да имате доверие на организаторите в какво семейство ще изпратят детето.

# 343
  • Мнения: 50 664
В тази връзка, какво мислите за езиковите летни курсове в чужбина? Аз планирам след 5 или 6 клас да го изпратя детето. Мисля че това ще има далеч по-добър ефект от целогодишните езикови курсове в АВО или Британика. Всъщност изобщо нямам намерение засега да му губя времето с местни курсове по време на учебната година.

Ходила съм на такъв курс, макар и като студентка. И мога да кажа, че е прекрасно допълнение на заниманията през годината, но не и тяхна алтернатива.
По време на такъв курс детето се"пречупва" и почва да говори, добива увереност, свиква с комуникацията само на чужд език (защото на български няма с кого да говори), а това изисква комбинативност и гъвкавост (за да намериш как да кажеш нещо, което не знаеш). Обаче този курс не може да замени системните занимания с граматика и лексика през цялата година. Ако детето отиде на курса без предварителна подготовка ефектът е скромен.

# 344
  • София
  • Мнения: 19 912
Правя опит пак да се върна на темата:

Не разчитам аз, че детето ми ще проговори дори елементарен чужд език, па макар и с граматическите грешки и ще почне да чете детски приказки и кратки истории само на база учебните задължителни часове до края на VІІ клас. Тези часове съм ги отписала предварително, освен ако и при нас не се получи някакво чудо.
Изключенията, изтъкнати в тази тема, само потвържадавт горното. Частни случаи- колкото щеш.


OK, ясно е , че изключенията само  потвърждават правилото. Peace И все пак... PeaceМоже ли чак пък толкова ниско да сваляш летвата като достигано ниво в училище? Отдавна приех, че не може да става сравнение между английския , учен от голямата ми дъщеря в периода 1-7 клас в сравнение с този на малките, но пък чак прост разговор да не могат да вържат и приказка да прочетат, ще си изкривя душата  да го кажа. Thinking Гледат всеки четвъртък в училище филм на английски, един сериал "Mind your English". Mиналата година, в 5 клас, се прибраха и казаха, че имали за домашно писмено да преразкажат гледаното. Бяха разбрали всичко, а именно как индийката се сваля на даскала, как италианецът разглежда порно списание и директорката го хваща и още куп простотии като кражба и т.н....Неудачен избор на  филм, определено, но пък  илюстрация, че и с мижавия английски в  училище са научили и разбрали доста, да не кажа всичко, от нещо неадаптирано, каквото е сериалът. Peace

Общи условия

Активация на акаунт