ИЗПИТИТЕ по БЕЛ и математика за бъдещите гимназисти

  • 11 106
  • 106
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 2 361
Само, че се върти едно и също. Дали задачите са за всички деца или не.
Бихме могли да обсъждаме конкретни задачи и да ги обменяме, за да може децата ни да са добре подготвени. Както беше поставен въпроса със задачите с градовете.
За мен целта на форума е да се обогатим, а не да се изпокараме. #Crazy

# 31
  • Мнения: 7 277
Бихме могли да обсъждаме конкретни задачи и да ги обменяме, за да може децата ни да са добре подготвени. Както беше поставен въпроса със задачите с градовете.
За мен целта на форума е да се обогатим, а не да се изпокараме. #Crazy

Точно!
Темата е за всичко свързано с бъдещите изпити.

# 32
  • София
  • Мнения: 19 972
zuri,
Идеята за подобна тема включва и това - спор по отношение съдържанието на изпита.А такъв спор неминуемо довежда до дискутиране на сложността на включените в изпита задачи.Специално някой си изхожда единствено от познанията и способностите на деца от СМГ.Както самият той призна в другата тема, няма поглед върху това, какво точно изучават седмокласниците в обикновените училища ,затова намира падналите се  миналата година задачи за не особено сложни..Но пропуска да упомене, че едно дете в СМГ още от 5 клас системно изучава и овладява неща, за които нашите деца дори не са чували - примерно кръгове на Ойлер, логически и рачешки задачи, диофантови уравнения, принцип на Дирихле и т.н - все неща, които де факто също спадат към елементарната математика, но не се владеят от масата.Няма лошо, нека децата са далеч по-напред от връстниците си, нека владеят много повече математиката, но..Не следва изпитът за всички да е съобразен с техните възможности.А истината е тази, много от задачите са на ниво ученици от СМГ.И това не го казвам аз, а практикуващи учители по математика. PeaceЗатова споделих виждането си за два изпита по математика - един за езикови и един за математически паралелки.Това би помогнало за изключително прецизната селекция на математици посредством даването на изпит със значително повишена трудност.Ако пък същите тези математици имат желанието да учат в езикова, пред тях не стоят никакви препятствия, те безпроблемно ще се справят и с относително по-лесния изпит по математика.Но успоредно с тях,вече добър шанс ще имат и старателните и амбициозни деца, завършили нормалните основни училища. Peace

# 33
  • Мнения: 7 277
едно дете в СМГ още от 5 клас системно изучава и овладява неща, за които нашите деца дори не са чували - примерно кръгове на Ойлер, логически и рачешки задачи, диофантови уравнения, принцип на Дирихле и т.н - все неща, които де факто също спадат към елементарната математика, но не се владеят от масата.

Само искам да вметна, че  тези задачи се изучават в подготвителните модули към СМГ още от трети клас.
А курсовете в СМГ са достъпни за всички деца.
Но става въпрос само за София.
Не знам как е в другите градове.Там и конкуренцията не е токлова голяма.

# 34
  • София
  • Мнения: 19 972
Ана,вярно е, че са достъпни за всеки.Но защо да обременяваме с тях деца, не проявяващи интерес към математиката.. newsm78Именно оттук произлезе спора в другата тема по повод логическите задачи.И те се изучават в курсовете на СМГ за четвърти клас, после се застъпват  силно и в материала за 5,6 и 7 клас.Но в нормалните училища изучаването им липсва.И въпреки това се падат на изпита, нали така...Изпитът предполага включването на изучен материал в масовите училища, не в тези с математическа насоченост или в странични курсове..

Последна редакция: пт, 13 ное 2009, 11:45 от not stubborn enough

# 35
  • Мнения: X
  За мен " елементарни познания" и " елементарна математика" са две различни неща.
  В момента, като че ли най- притеснителен е фактът, че няма яснота относно формата и съдържанието на двата изпита.  Как едно дете ще се подготви за тях, като не знае пред какво е изправено? Да не говорим за децата, които година-две са се подготвяли за един начин на кандидатстване, а може да се изправят пред нещо съвсем друго.
   Каквото и да си говорим, за мен не е нормално да се дават луди пари за частни уроци, школи, курсове и други подобни, след като се предполага, че изпитът е базиран на знанията, получавани в училище. Щом школото не е в състояние да подготви децата за този изпит, значи има нещо, което не е съвсем наред. Я в училището, я в изпита, я в нещо друго....
едно дете в СМГ още от 5 клас системно изучава и овладява неща, за които нашите деца дори не са чували - примерно кръгове на Ойлер, логически и рачешки задачи, диофантови уравнения, принцип на Дирихле и т.н - все неща, които де факто също спадат към елементарната математика, но не се владеят от масата.

Само искам да вметна, че  тези задачи се изучават в подготвителните модули към СМГ още от трети клас.
А курсовете в СМГ са достъпни за всички деца.
Но става въпрос само за София.
Не знам как е в другите градове.Там и конкуренцията не е токлова голяма.
И в "  другите" градове си имаме курсове.  Joy Даже Ойлер и диофантовите ги учиха още във втори клас. Но това си остава допълнително занимание, а не решаване на задачи, които се изучават в средностатистическото българско училище.

# 36
  • Пловдив
  • Мнения: 1 617
До колкото си спомням  г-жа Фандъкова беше казала, че ще променят изпитите за кандидатстване след 7 клас, за да спрат порочната практика да се посещават частни учители и да се дават пари за уроци.  Това обаче ми се вижда не осъществимо към момента  newsm78

# 37
  • София
  • Мнения: 2 361
Ми, ок за логическите задачи. Явно някой си е "много в час" с тях.Какви дават  на изпита. Нека ги публикува, за да може децата ни да ги решават.
Моята дъщеря ходи на курсовете в СМГ в четв. клас. Инякои от тези задачи я забавляваха. Не е матем. гении. Сега на контролните има 5-ци. Искам да е подготвена за всякакви изненади. #Crazy

# 38
  • София
  • Мнения: 2 361
 Аргументите за промяна на формата на изпита са спиране на порочната практика с частните уроци. А какво се получава newsm78 Някои деца освен на курсове ходят и на частни уроци #Crazy

# 39
На всеки изпит трябва да има и лесни и трудни задачи. Лесни - за да няма много двойки, трудни - за да няма много шестици!  smile3532
 Чакам нападение! newsm48

Подкрепям абсолютно и не мисля (за сега) да се включвам отново.

# 40
  • Мнения: 497
Курсовете към СМГ НЕ СА достъпни за всички деца-как са достъпни моля ви се за децата от гр. Елена, Лом или Смолян-нали не забравяте, че и там има седмокласници и София не е България. Да не говорим, че и за всички деца от София не са достъпни, защото групите са ограничени и кой превари, той завари...
Иначе за себе си нямам отговор какъв точно трябва да е формата и колко сложни трябва да са задачите по математика-това е спор с история откакто съществуват такива изпити. Не забравяте, че и по наше време, когато задачите бяха 3, последната, обикновено геометрична, беше толкова трудна, че еденици я решаваха цялата докрая, а тогава нито имаше Веди, нито Регалия, нито подготвителни модули към СМГ. За българския съм против да включва свободни съчинения , есета и други такива на тема, защото имаме способност всичко да клишираме -навремето темите за кандидастване, дето трябало да показват култура, богатство на езика и други глупости бяха чисто и просто клишета, наизустени при това и на 3-тото изречение се знаеше при кой си бил на уроци, та развиваше собственото мислене друг път-мен лично това ме отврати от литературата, защото обичах да пиша, отдаваше ми се, имах страхотни попадения като идеи, различни от останалите, но непрекъснато ми подръпваха юларчето-ама не, Дебелянов не е искал да каже точно това, искал е всъщност да каже еди какво си-брей, не можах да разбера как пък  само отбрани хора като Милена Васева (напр.)  знаеха точно какво точно е искал да каже автора, като че ли са си общували лично с него. Та оставете тия работи за собствено мислене, идеи и креативност в есета, съчинения-разсъждения-те дават възможност да се развихрят неподозирани страсти от страна на проверяващия и са отчайващо необективни. Преразказът си е по- добра форма за изпита. В тестовете обаче-проверила съм стотици на детето, има и откровени идиотщини (за мен) особено при задачите "коя от двойките думи има същото знанение като дадената"- там дават понякога думи като палисандър (е как 14 год. да знае, че това е вид дърво), ответник (ееееееееееееее, остава да питат и каква е разликата между подсъдим и обвиняем).
Изобщо моето мнение е, че екипите, които съставят тестовете-и по двата предмета се напреварват да покажат, че могат да съставят невъзможни за решаване тестове-като че ли това им е кредото. За мен това е, което трябва да овладеят в някакви граници, другото е-консилиумите кой точно е отговора на задача 38, защото при съобразяване на това и това отговора бил Б, ама ако се направи едикакво си допълнително построение, отговар е В, да си ги проведат преди, а не след изпита и другото, което считам за удачно-предвид наглата ситуация тази година с изпита по БЕЛ, е да обявяват през септември месец  речника на кое издателство ще служи като модел при оценяването на думите относно техния правопис на изпита.

# 41
  • Мнения: 2 843
Учудва ме мнението на някои, че, виждате ли, преразказът предполага обективност. Ако аз съм проверяващ и съм злонамерена (слава Богу, че не съм), винаги бих могла да намеря начин да понижа точките по отделните критерии. И никой не може да ми каже нищо. Същото важи и за съчинението разсъждение. Не е приятно, но такава е ситуацията, за жалост.
Въпросът е в полезността и бъдещото развитие. Преразказът не надгражда, с него се свършва до 7. клас, после не се включва в нито един изпит. През цялото време до матурите и кандидатстването с български език и литература после се изисква писане на агрументативен текст; преразказването се санкционира.
Учудва ме и друго - че давате примери от началото на прехода и преди това - вече никой не държи да репродуцирате мисли на Милена Васева; ако го правите, ще изглеждате ретро  Simple Smile.

# 42
  • София
  • Мнения: 2 361
 клишета, наизустени при това и на 3-тото изречение се знаеше при кой си бил на уроци, та развиваше собственото мислене друг път-мен лично това ме отврати от литературата
Съгласна съм. Мразя наизустяването. И сега се ползват типови уводи, заключения, готови фрази и т.н.
На тази възраст им върши работа и преразказа.
Преди време четох есе на дете от UK оценено с А(като нашата шестица, но само опред. % деца имат тази оценка, следв. са с В и т.н.). Според нашите стандарти, то не би имало и 4. Би звучало елементарно, независимо от собств. мисли.
Мисля, че нямаме още традиции в тази област и не са съобразени изискванията с възрастта на децата.
 

# 43
  • Мнения: 2 843
Мненията ни наистина се различни, но е добре, че проявяваме активност и се вълнуваме от проблема. Лошото е, че тази ни активност не провокира съответните реакции у онези, които вечно подлагат децата на „експеримент”. По мое време изпитът включваше отговор на литературен въпрос, после – съчинение разсъждение; след това дойде този прословут трансформиращ преразказ. Изказах негативното си мнение по отношение на него от гледна точка на преподавателската си практика – в 8. клас, упражнявали се само в преразкази, учениците не изявяват способността си за разсъждение и това прави работата с тях (и за тях) трудна и мъчителна.
Не коментирам изпита по математика, защото нищо не разбирам от задачи. Струва ми се обаче, че идеята за диференциране на изпита в зависимост от това дали ученикът е хуманитарно ориентиран, или с математическа насоченост, не е напълно неоснователна. Смятам, че за учениците, кандидатстващи в математически гимназии, изпитът по математика трябва да е основен. С това не искам да поощря неграмотността, разбира се, най-малкото самата аз съм преподавател по литература. Искам само да припомня примера на НГДЕК: там се кандидатства с история и литература. Защо и математическите гимназии да нямат собствен, специфичен изпит.

# 44
  • Мнения: 7 277
Аз съм по-скоро ЗА преразказа, отколкото за съчинение или есе.

И при есето, и при свободното съчинение  вероятността да се използват готови и заучени фрази е голяма независимо от темата.
Докато при преразказ на непознат текст, това според мен отпада.
Но това е мое мнение.Никого не ангажирам с него.

Общи условия

Активация на акаунт