Оценките и мотивацията в началното училище

  • 18 317
  • 211
  •   1
Отговори
# 45
  • В офиса
  • Мнения: 4 034
Без генерални обобщения, да ви дам един пример.
Дъщеря ми е от "децата с паласки", да вляза в тона на темата. Тя е от онзи тип, които нямат никакви данни за спортист, винаги е последна на всякакви надбягвания, надскачвания и т.н. За разлика от англ. и мат., напр., където е години напред от средното дете на нейната възраст. При тези дадености един ден я питам кой е любимият й предмет и очаквам да каже я математика, я английски, но чувам: "Физическо". Аз, безкрайно изненадана, питам пак, тя объркана от моето учудване, разширява отговора си: "На първо място физическо, на второ театър". И да не помислите, че не играят физическо. Играят, че им плющят ушите. И нормативи попълват, и по 2-3 обиколки на училището правят, и коремни преси също правят. Но много повече играят игри, и никой не сочи с пръст, и не крещи, и не лепи двойки и етикети.
Та, пред очите си имам пример за това как не принудата и страха, а позитивното отношение и индивидуалното разбиране могат да направят чудеса с дете, на което нещо не му се отдава.

# 46
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Все пак да вметна, че нормативи се покриват 1, 2 или 3 часа в срока, а не всеки ден. През останалото време се правят други неща. Освен това 2-та часа по физическо не стигат за да натоварят децата. Тези часове са за да се преподаде нещо - техника, правила и т.н. Заниманията със спорт са за извън училище. Ако някой чака на училището работата е загубена.
Аз съм съгласна, че 2 часа седмично не са достатъчни за да натоварят децата. Peace Затова и съм записала детето си на тренировки още 2 часа седмично. Тук никой не пише, че чака на училището. Става въпрос, че е излишно оценяването по тези предмети, а едновременно с това и да се помисли как тези часове да станат едни от любимите на децата. По горе беше споменато, че деца в първи клас ги учат на строева подготовка- представям си с каква любов очакват часът по физическо.

# 47
  • Мнения: 5 877
Тинкърбел, благодаря за включването! А Цвета е страхотно дете, ще ги изразходва тези резерви от енергия, не бой се! И толкова по-добре, че им се запазва интересът с игри, та да обикне детето движението. Чудесен пример.

По темата за оценките ще има репортаж утре вечер от седем по БиТиВи.

# 48
  • Мнения: 2 037
Някой си, как реши, че не съм доволна?
Оценките не са чак толкова лоши  Wink.
В нашето училище това е политиката, трудно изкарваш 6, да не говорим за 8 грешки може и без оценка да останеш, за да нямаш "слаб". Във връзка с писаното преди това.
Проблем са ми липсата на обосновка и не внесените оценки.

Днес станах свидетел на това, как вече доста голяма част от класа си тръгва на обед, тоест не остава вече на занималня (платена, но не скъпа). Може би има връзка с междинното оценяване, поне за 1 дете със сигурност зная, че го спряха поради неочаквани резултати.

Което пък говори друго, не галят с перце егото на мама и тати само и само детето да плаща, за което свалям шапка на училището!



Последна редакция: пт, 12 фев 2010, 08:22 от Люлин

# 49
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Анда ще гледам непременно.

# 50
  • Мнения: 3 491
А къде е текстът на въпросния указ за цифрово оценяване в началното училище? Аз поразгледах сайта на министерството на образованието, но не го намерих. А и си признавам, че нямам много време да търся.

# 51
  • Мнения: 8 999
Явно е съвсем встрани от темата, но нали т.нар. "физическо" всъщност е съкращение от "физическо възпитание"? В тоя ред на мисли, по-скоро трябва да създава навици и да възпитава физиката на децата, а не да е просто развлекателен час за свободни игри. Може и да стана пословична с вечните мои примери от моето детство, но часовете по тази дисциплина, въпреки че ги ненавиждах,  ме научиха на много неща. Като човек, който никога не се е занимавал със спорт, имам завидна физическа подготовка. Точно защото именно в тези часове ме научиха на много неща, включително и неща за моето тяло, които не съм подозирала. Неща, които вече 26 години ми помагат да поддържам фигурата си с минимални усилия.
Вие можете ли /с малка разгрявка/ да направите мост отгоре, да докоснете с цели длани и събрани стъпала пода? /Току що го демонстрирах на моите деца, защото се оплакваха, че ги мъчели в часовете по физическо и ме питаха как да се научат/.
Въпросът е дали изобщо да има оценки за всички предмети до четвърти клас. Но всъщност, дали са шестички, или пчелички, май няма значение. Все някакво оценяване трябва да има. Но да е обективно, а не с цел "поощряване". Така и родителите ще получават информация за нивото на знания на децата си.

# 52
  • Мнения: X
А къде е текстът на въпросния указ за цифрово оценяване в началното училище? Аз поразгледах сайта на министерството на образованието, но не го намерих. А и си признавам, че нямам много време да търся.
Наредба за системата на оценяване

# 53
  • Мнения: 3 491
А къде е текстът на въпросния указ за цифрово оценяване в началното училище? Аз поразгледах сайта на министерството на образованието, но не го намерих. А и си признавам, че нямам много време да търся.
Наредба за системата на оценяване
dideva, благодаря, видях къде го пише. Отменя предишна наредба от 2005г., значи. Интересно, как се създават тези наредби? Въз основа на какво? Мисля, че оттам трябва да се тръгне.

# 54
  • Мнения: 3 034
Сега попадам на темата - хубава, полезна и дано не остане поредния опит за отчаяна промяна.

Твърдо против оценяването съм.  Или поне против цифровото оценяване.
Една лепенка или печат може да свърши в пъти по-добра работа.
Да не говорим колко по-важно е да има диалог между родители и учители да знаеш какво на какво точно да наблегнеш в работата с детето. А не тази информация да се дава един път на срок по време на родителската среща.

# 55
  • Sofia
  • Мнения: 8 221

Да не говорим колко по-важно е да има диалог между родители и учители да знаеш какво на какво точно да наблегнеш в работата с детето.
Всъщност това е най- важното. Peace

# 56
  • Мнения: X
   Е, сега нали ще получаваме писмена характеристика за детето си. Голям диалог ще се получи. Mr. Green
   Аз също винаги съм смятала, че до четвърти клас децата спокойно могат да минат без количествени оценки. Спомням си колко хубаво беше в първи клас, когато госпожата пишеше в малките им тефтерчета кое дете как се справя по даден предмет. Радвам се, че и сега всяка контролна работа, например, е придужена с описание на силните и слабите й страни и полезни съвети за децата.
   Говорили сме с моя син по въпроса с оценките. Радвам се, че не е вманиачен на тази тема. Разбрали сме се, че може да го поздравя за четворка и да помърморя за шестица, взависимост от това, което реално стои зад тях. Някак тъжно и грозно е седем-осемгодишни деца да си " мерят" шестиците, но уви това е често наблюдавана картинка.
   Що се отнася до оценките по изобразително изкуство, музика и ФВС, мисля че там оценки не трябва да има дори и в гимназията, освен ако не става дума за оценяване на някакви теоретични познания по тези предмети. ( във връзка с упражняването - ако пееш фалшиво никакви упражнения няма да ти помогнат  Laughing, поне така мисля аз).

# 57
  • Мнения: 5 877
Всъщност единственото мерило за напредъка на даден ученик е досегашното му ниво. Дали училището го е извело една стъпка напред. Това е споделена отговорност на ученика и учителя. Оценката в бележника почти никога не мери това; тя най-често казва само къде е детето спрямо средното ниво на класа или спрямо някакъв външен критерий; освен това тя прехвърля отговорността изцяло върху ученика.

Парадоксът е, че учителите също биха имали полза от премахването на оценките и замяната им с подробен коментар. Това би им осигурило по-адекватно съдействие от страна на родителя и съответно по-добри резултати в клас; съответно по-мотивирани ученици, защото кой не обича да прави нещо, което му се удава.

# 58
  • Мнения: 3 740
Парадоксът е, че учителите също биха имали полза от премахването на оценките и замяната им с подробен коментар. Това би им осигурило по-адекватно съдействие от страна на родителя и съответно по-добри резултати в клас; съответно по-мотивирани ученици, защото кой не обича да прави нещо, което му се удава.

Само че те предпочитат цифровата оценка, защото им спестява усилия на момента - къде-къде по-лесно е да завъртиш една четворка, отколкото да обясняваш какви точно са пропуските. А че това е безсмислено в дългосрочен план - кой ти гледа.
Точно това беше голямата битка, която в Асоциация Родители водихме по отношение на характеристиките. Не постигнахме точно това, което искахме, но поне се преборихме да не получават тройки или четворки за поведение, а някаква по-подробна информация за родителите. Друг е въпросът как реално ще се случат нещата, това предстои да видим.
Но все пак фактът, че успяхме да преборим първоначалната идея за оценка за поведение е обнадеждаващ - струва си усилията да се търси промяна и по отношение на оценяването в началния курс.
Напълно съм съгласна, че оценяването има смисъл едниствено като подробна обратна връзка от страна на учителя, която да дава представа на детето и родителя какво точно могат да направят, за да подобрят постиженията, а не да етикетира децата на "справящи се" и "не чак толкова".

# 59
  • Мнения: 5 877
Чудесно, Цвета! Браво за всичко, което правите в Асоциация "Родители"! Искате ли да се включите и за оценките?   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт