Оценките и мотивацията в началното училище

  • 18 322
  • 211
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 3 824
   Що се отнася до оценките по изобразително изкуство, музика и ФВС, мисля че там оценки не трябва да има дори и в гимназията, освен ако не става дума за оценяване на някакви теоретични познания по тези предмети. ( във връзка с упражняването - ако пееш фалшиво никакви упражнения няма да ти помогнат  Laughing, поне така мисля аз).

Само да вметна, че музиката на теория е една доста сложна и точна наука и още от втори клас те учат освен песни и теория. В класа на мойто дете има оценки по музика, но те се пишат на теория. За рисуването предполагам, че също е така и когато почнат да учат някаква теория ще почнат да им пишат оценки. Засега нямат, защото само рисуват. В бележника няма нито една оценка по рисуване и физическо.

# 61
  • Мнения: 3 034
Според мен дори и да учат теория, пак е безсмислено писането на оценки по музика, ФВС, изобразително изкуство, домашен бит и техника.

# 62
  • дядовата ръкавичка
  • Мнения: 3 944
Само че те предпочитат цифровата оценка, защото им спестява усилия на момента - къде-къде по-лесно е да завъртиш една четворка, отколкото да обясняваш какви точно са пропуските. А че това е безсмислено в дългосрочен план - кой ти гледа.

Така е за жалост, независимо колко прекрасни са учителите на децата ми, не мога да си представя, че някой от тях ще отдели време за да изготви писмена качествена характеристика на всяко едно от 30-ната деца в класа. От друга страна скоро си говорихме с майката на съпруга ми по този повод. Поради естеството на работата й, децата й са завършили началното си образование в Канада, а средното в Германия. Та, в Канада системата е била точно такава: в края на всяка седмица всеки родител получава писмен доклад за справянето на детето - както за справянето му с учебния материал, така и за адаптация, поведение, как контактува с останалите деца  и т.н. Явно е възможно и осъществимо.

 От друга страна, учителката на дъщеря ми има час за консултации с родители, в който всеки родител би могъл да научи повече за детето си.
От трета страна пък, на този етап /децата ми са първи и трети клас/, аз много добре виждам, без да имам нужда от външна качествена или количествена оценка, какво им куца, в какво са добри, къде могат още да се постараят ... Не знам в бъдеще дали ще е така. Може би в горните класове, ще имам нужда от по-тясна връзка с учителите, когато пък това става по-трудно осъществимо ...

# 63
  • Мнения: X
Само да вметна, че музиката на теория е една доста сложна и точна наука и още от втори клас те учат освен песни и теория. В класа на мойто дете има оценки по музика, но те се пишат на теория. За рисуването предполагам, че също е така и когато почнат да учат някаква теория ще почнат да им пишат оценки. Засега нямат, защото само рисуват. В бележника няма нито една оценка по рисуване и физическо.
  О, да! Никъде не твърдя, че на тези предмети не бива да се гледа сериозно. Напротив. Моят син е в трети клас и учи ноти, размери, тактове, паузи...  Laughing , но е много по щастлив, когато просто пее новата песен, научена в клас.
   Не се безпокой. Ще имате оценки и по рисуване, и по физическо. Друг е въпросът, че да скочиш 140 см. на дължина за отличен, когато си на девет ми се вижда някак в страни от теорията.
   Какъв е проблемът оценката по тези предмети, май забравихме и  ДБТ, да бъде нещо от рода на " зачита се" ( ще ме простите за соц-отживелицата  Mr. Green)?

# 64
  • Мнения: 5 877
А защо да смятаме, че обучението по музика е по-малко сериозно, ако не се учи теория?
Защото по-трудно се измерва и да, е въпрос на талант, а талантът не се поддава на количествено измерване, само на качествено.
И понеже не можем да го мерим по количествена скала, значи е втора ръка предмет?
Но това не е така.
Музикалната култура, навикът да слушаш различни видове музика, вътрешният критерий, който се изгражда тъкмо с разширяването на хоризонта, и най-вече способността на музиката да взаимодейства с различни емоционални регистри - помислете си за израза "да засегна тънка струна" - да учи децата да разпознават пълната гама от чувствата - ето пак музикален термин,  - които изпитват, е страшно важно нещо.
Доколко програмата по музика го прави, е друг въпрос. Но това е потенциалът на този предмет.
Както и на другите предмети по изкуствата - те трябва да учат децата да изразяват себе си с различни средства и да разпознават интелигентно, когато някой друг го прави - било то писател, композитор, художник или техен приятел. Да се научат да го правят по-добре, по-адекватно, по-честно, защото общуването чрез изкуство е едно от най-пълноценните неща, които човекът изобщо умее. Но то няма как да има количествено измерение.

Чакайте, че малко се отплеснах. Мисля тези дни да направя разговор по въпроса с композитора Джо Арнаудов, ще го публикувам специално.

# 65
  • София
  • Мнения: 3 824
  О, да! Никъде не твърдя, че на тези предмети не бива да се гледа сериозно. Напротив. Моят син е в трети клас и учи ноти, размери, тактове, паузи...  Laughing , но е много по щастлив, когато просто пее новата песен, научена в клас.
   Не се безпокой. Ще имате оценки и по рисуване, и по физическо. Друг е въпросът, че да скочиш 140 см. на дължина за отличен, когато си на девет ми се вижда някак в страни от теорията.
   Какъв е проблемът оценката по тези предмети, май забравихме и  ДБТ, да бъде нещо от рода на "зачита се" ( ще ме простите за соц-отживелицата  Mr. Green)?
Не се безпокоя за оценките по рисуване, физ и дбт, даже хич не се безпокоя Simple Smile  Радвам се че пишат оценки само в случаите в които се учи сериозна теория. А не на умението да пеят, рисуват и скачат. (Не знам в другите училища дали е така)

За мен оценките в момента са единствения начин да разбера как сина ми се справя в училище. Просто, защото разчитаме на занималнята, за да си подготви уроците. В къщи нямам никакво време да се занимавам с него. Нито аз нито той. Ходи на извънкласни занимания и спорт и просто време не остава. Учителката я виждам много рядко и когато я попитам за него казва "А, той се справя много добре, нямам какво да кажа", обаче това не  е точно така... Винаги има какво да се каже.

Да ви кажа имам поглед върху холандския модел на оценяване. В началното образование от 4 до 11-12годишна възраст оценките са с думи - недостатъчно, достатъчно, добре и отлично (то е все едно числова оценка по 4-бална скала, но дадена с думи). Децата получават оценки за всички предмети +  дисциплина, концентрация, отношение към другите деца, работата, темпо и др.
Както и тук така и там родителите се оплакват, че оценяването в началното образование е доста субективно.

# 66
  • Мнения: X
   А защо оценката трябва да отразява научаването на това, което ти наричаш " сериозна теория" ( каквото и да означава този термин)? Нима единствената идея на тези предмети е просто да научиш нещо написано от някого? Ами защо тогава да пеят, да рисуват, да изработват разни неща и да играят? Децата от " нашия" клас много се забавляват, когато по музика танцуват ръченица, например. Госпожата им каза, че на последната екскурзия не са спрели да пеят в автобуса. Ето това ме радва, а не че е получил шестица понеже е успял да напише правилно нотите на петолинието.
   Но пак се отплеснахме. За друго си мислех аз. Колко родители знаят какво точно означава това, че детето им има отличен, много добър, добър... Какъв обем от знания, умения и напредък се крият зад цифрите? Как да разберат къде точно са пропуските, върху какво трябва още да се поработи и как да помогнат на децата си? В почете тестове има някакви скали. Толкова и толкова точки - еди-каква-си оценка. Няма ли да е по-полезен един кометар от рода на " поработи още върху изваждането със заемане" или нещо такова. Освен това, доколкото има идея ( а може вече и да е станало факт) класовете от първи до четвърти да не се повтарят, количствените оценки губят своя смисъл и като критерий за преминаване в по-горен клас.
   Изобщо, един учител може да накара децата да се чувстват оценени и без помощта на цифрите, а т. нар. " обратна връзка" може да се осъществява и по друг начин.
   

Последна редакция: пт, 12 фев 2010, 14:56 от Анонимен

# 67
  • София
  • Мнения: 3 824
   А защо оценката трябва да отразява научаването на това, което ти наричаш " сериозна теория" ( каквото и да означава този термин)?   
Верно се отплеснахме ама понеже питаш ще отговоря.
Когато играят ръченица и пеят повечето деца го правят с огромно удоволствие и трябва да го правят често, но не трябва да се пишат оценки на пеене, защото не всеки може да пее правилно. Както някой каза това с упражнения не се учи и не е редно да се оценява. Затова мисля, че по тези предмети ако трябва да се оценява нещо, то е само научената от учебника  теория. Другото е дарба.

# 68
  • Мнения: 24 467
Като повдигнах въпроса за оценяването по тези предмети в настоящата тема именно това имах предвид- при тях целта не е научаване на теория. За мен това е време за творчество, разнообразие, движение, развитие, а те не се оценяват по шестобалната или друга система. Хубави рисунки се излагат по стените на училището или на изложба, не до там хубавите просто се рисуват и остават у "изпълнителя". Сладкогласните и инструменталистите имат възможност за изяви, не до там добрите могат да си пеят, като е достатъчно просто да знаят текстовете и да се опитват да наподобят мелодията. Физическата култура не означава количествено замерване на физически постижения. Та се водеше точно "физическа култура", а не физическо познание или физически умения. Сега е "Физическо възпитание", което отново няма нищо общо с високо спортно майсторство и количествени характеристики на брой лицеви опори и клякания, височина и дължина на скока. Целта е децата да усвоят основни и разнообразни умения, набор от упражнения, а не конкретни постижения в конкретни области. Синът ми имат четири часа седмично физическо, единият се води модул и три по програма. За мен е добре да има по един такъв час дневно, без оценка, с разнообразни спортни занимания, игри и упражнения.

# 69
  • Мнения: X
   Елл, принципно говорим за едно и също, само дето аз съм за това да няма количествени оценки в началната степен, не само по обсъжданите предмети. И ми е много интересно каква точно теория се учи по ФВС във втори клас!  Simple Smile

# 70
  • Sofia
  • Мнения: 8 221

 Та, в Канада системата е била точно такава: в края на всяка седмица всеки родител получава писмен доклад за справянето на детето - както за справянето му с учебния материал, така и за адаптация, поведение, как контактува с останалите деца  и т.н. Явно е възможно и осъществимо.


Колко хубаво би било и тук да се приложи този метод, но много се съмнявам, че ще стане. Учителите ще се съпротивляват, защото това си е доста работа всяка седмица, а за тези пари, които взимат едва ли ще им се нрави и подобно натоварване. Но това си е най- добрият начин родителят да придобие представа  какво се случва с детето му.

# 71
  • Мнения: 5 877
В емисията на БиТиВи след малко трябва да се разисква този въпрос.

# 72
  • Мнения: 48 201
А линк към споменатата група във ФБ?

# 73
# 74
  • Мнения: 8 999
   За друго си мислех аз. Колко родители знаят какво точно означава това, че детето им има отличен, много добър, добър... Какъв обем от знания, умения и напредък се крият зад цифрите? Как да разберат къде точно са пропуските, върху какво трябва още да се поработи и как да помогнат на децата си? В почете тестове има някакви скали. Толкова и толкова точки - еди-каква-си оценка. Няма ли да е по-полезен един кометар от рода на " поработи още върху изваждането със заемане" или нещо такова.    

Е, как да не знам какво се крие зад оценката?! Та нали е написана под резултата от теста - там много ясно се вижда къде е поправено с червено. И много ясно се разбира къде бърка детето. Изобщо не ми е нужно класната да ми обяснява къде са слабите места на децата ми и върху какво трябва да поработят допълнително. Това се вижда от километър. А самата цифрова оценка пък ми подсказва доколко са допустими грешките, които са направили. За мен "отличен 6" заслужва само работа, в която няма червено. Обаче се оказва, че не е съвсем така - за различните класове има различен процент отклонение от перфекния резултат, който процент също се оценява като "отличен". Като видя шестица под диктовка с грешки, си правя изводите кои правописни правила в момента не се отчитат като грешка.

Общи условия

Активация на акаунт