("Little Brother see you")
Предлагам ви с разрешение на автора, в мой превод от френски, моя редакция и мое заглавие, статия от Ксавие Коле публикувана в Интернет форума Контрапункт.
Борис Танушев
" Отправят ни упреци, че сме искали да се премахне експлоатацията на деца от техните родители, е добре, ние изповядваме това "престъпление". "
" Комунистически манифест " - Маркс
" Нашите позитивни предложения за бъдещото общество: премахване на семейството и частните връзки (...) "
" Развитие на социализма от утопия към наука " – Енгелс
В СССР Павел Морозов, герой на Съветския съюз, бе даден като пример за всички деца. Малкият Морозов на 13 годишна възраст е извършил "подвига" да издаде баща си, председател на местния съвет, който по време на глада организиран от комунистите в Украйна, е криел зърно и е издавал фалшиви документи, за да спаси земеделските производители от очакващата ги гладна смърт. Бащата е бил арестуван, депортиран и умрял в ГУЛАГ-а. За този акт на сина му е издигната статуя в Москва и името му е записано в школските книги.
В съветските училища дечицата са ги учили, че и те като Павел трябва да докладват всякакви антикомунистически думи или действия, казани или извършени от родителите им. В резултат са последвали много обвинения и процеси, тъй като съветското наказателно право позволява показанията на деца и анонимните доноси.
Същата политика се е прилагала и в национал-социалистическа Германия, където нито едно дете не е могло да се отскубне от програмите за обществено образование с расистко съдържание, приучващи го на всеотдайност към колектива. Децата е трябвало да докладват на учителите си всичко което биха могли да чуят срещу политиката на Райха, родителите са били арестувани в резултат на непредпазливи изказвания, дори в семейството си е трябвало да си държиш езика зад зъбите, за да си нямаш неприятности.
Ако тоталитарните режими в СССР, в нацистка Германия, в кастристка Куба можаха с години да оцелеят, това се дължи и на постоянния страх от доноса. Според данните събрани от Стефан Куртоа ГДР е имала 175 000 "спомагателни полицаи", 170 000 "неофициални сътрудници" и 90 000 офицери от държавна сигурност отговорни за наблюдението на своите сънародници. Тези информатори са били предимно от семейния кръг: съпруга, съпруг, вуйчо, чичо, племенник, заплащани за всеки отделен случай на предадена информация - отварянето на архивите на ЩАЗИ предизвика истинска криза в германските семейства.
Тоталитарните режими не са сбъркали - за да е способен индивидът да абдикира от суверенитета и свободата си той трябва да е гол пред погледа на държавата. Нито една институция не трябва да стои между него и държавата представяна като изключителна гаранция за защита, защото е единствената, която може и има право да санкционира.
Семейството, родителите трябва да изоставят своята мисия и да бъдат отречени като първа институция. Родителите подчинени на държавата трябва да й предоставят децата си, за да бъдат те възпитавани от младежките й организации, комунистически или хитлеристки, или пък в социални ясли или детски градини по примера на Лебенсборн (асоциация, където млади майки са могли да раждат анонимно, след което са поверявали бебетата си на специализирани нацистки СС формирования). Откъснати от естествената си родителска връзка, децата са превръщани в продукт на тоталитаризма, малки послушни роботи без особена чувствителност или душевни терзания.
Естественото развитие на децата обаче предполага те на първо място да намерят подслон и закрила в техните семейства, където те да могат да се изграждат като самостоятелни индивиди. Това е на принципа на субсидиарността (на допълването на основното, т.е. решенията да се взимат колкото се може по-близко до бенефициента), което означава, че когато е възможно отговорността трябва да се делегира стъпка по стъпка тръгвайки от базата, т.е. от родителите. От това следва, че в едно свободно общество родителите са и си остават пример за децата, и като такива, те имат задължението и отговорността да им предоставят образование съответстващо на принципите, които те изповядват. Освен при доказано малтретиране (лошо отношение) институциите не трябва да се противопоставят или намесват в образованието на децата.
Този принцип е абсолютно задължително предисловие за всяко обсъждане на образованието и закрилата на децата. Това е защита, която предпазва обществото от тоталитарните отклонения основани на съмненията в първата от институциите му - семейството. Затова и във всички организации с тоталитарна насоченост може да се открие желанието за дискредитиране на семейството, като предусловие за омаловажаване на гражданското общество и свободата на мисълта.
Радостно е, че сме напуснали патриархалния модел, където главата на семейството е имал право над живота и смъртта на неговите наследници. Днес институциите в лицето на социалните служби се намесват измествайки семейството в прилагането на принципа на субсидиарността, когато преценят, че то не се справя с упражняването на своите задължения за поддържане и възпитание на потомството си. Но разбира се това трябва да се случва, поне на теория, само при доказана загуба на капацитет от страна на родителите.
Оттук стигаме и до въпроса за доказателствата позволяващи да се твърди, че родителите не са успели да се справят, или другояче казано, кога държавата има право да се намесва в личния живот на семействата и да им отнема най-скъпото и свято - децата, основният смисъл на съществуването на семейната клетка.
Отговор на горното дава концепцията за малтретиране на децата проявявящо се във форми като: липса или недостатъчно полагане на грижи или лечение, образователни пропуски и недостатъци, засегната физическа или психическа цялост. Всичко това представлява повод за частично или пълно отнемане на родителските права. Безспорно е, че в такъв момент безотговорността на родителите, ако е доказана, се обръща срещу тях и става причина за намеса на държавата.
Но за малтретиране трябва да се говори, предвид на разрушителните му за семейството последици, само чрез посредничеството на строго дефинирани критерии. Така например, не би трябвало да се класифицира в категорията лошо отношение нито поддържането на свръх хигиена, нито занемареността й, нито големият натиск за успех в училището, нито липсата на специален интерес към училищните бележки. В противен случай, бъдещето на едно семейство би зависело изцяло от субективната преценка на един социален анкетьор.
Не трябва понятието за малтретиране да се разширява и на базата на популярни в тази област образователни теории. Обществото още не се е съвзело от идеите на хипитата от 60-те години станали психолози, педагози или учители, които по подобие на д-р Бенджамин Спок учеха, че не трябва да се наказват децата, когато се държат лошо, защото това би могли да подрони самочувствието им. В скоби, трябва да си припомним, че синът на д-р Спок дотолкова е имал силно самочувствие, че се е самоубил.
В този ред на мисли сериозно трябва да се разтревожим от съществуването на проектозакон (от 2009-та), който третира като нанасяне на побой върху детето дори и предупредителното му поплясване по дупето, като за свеждането на това положение до знанието на родителите се предвижда четеното му в момента на сватбената им церемония!? Закон, който би направил автоматично 87% от родителите престъпници!
Поставеното на дневен ред обсъждане на предвиденото разширение на понятието за малтретиране в никакъв случай не хвърля сянка върху социалните работници, точно обратното. Какво на практика ще се случи ако успешно бъде прокаран този анти-пляскане закон?
За да се отговори на изискванията му ще трябва: да се създадат нови работни места за социалните работници раздаващи въпросници в училищата, за да могат след това да изпращат повиквателни и получават достъп до родителските домове ; да се отварят нови места в интернатите, тези места на отчуждение и поквара, където съдията ще изпраща деца дори и само затова, че в него битува убеждението, че то е било шляпнато по дупето! ; да се създаде допълнителен корпус от възпитатели пред които всеки родител да защитава образователните си идеи с цел получаване от държавата на нещо като удостоверение за родителска годност ; да се наемат психолози и педагози, за да работят в образователните курсове организирани за "лоши" родители.
Можем да перифразираме едно изказване на Малика Сорел (есеист от алжирски произход, член на фр. държ. "Съвет по интеграция на населението") по повод ХАЛДЕ (фр. държ. "Комитет за борба срещу дискриминацията и за равенство"), като вместо употребеното от нея понятие дискриминация използваме малтретиране и вместо ХАЛДЕ - социалните работници: " За да осигури собственото си съществуване, ХАЛДЕ [социалните работници] няма(т) друг избор освен да види(ят) дискриминация [малтретиране] навсякъде, дори и с цената на включване в действие на въображението си, както това бе предложено от Жаклин Коста-Ласку (социолог, ръководител на фр. държ. "Обсерватория за статистики на имиграцията и интеграцията"). Как са могли "отговорни", политици да разработят една организация, която създава ежедневно своята собствена работа, както други създават ежедневно хляба? Представете си само, ако съдиите излизат всеки ден от съда, за да контролират живота ни и по този начин да изкарват за собствената си прехрана, а именно, да откриват потенциални съдебни спорове, които ще бъдат включени в техния "дружествен капитал"! "
В името на борбата срещу лошото отношение властта следователно прави бартер (разменна сделка) със свободата на родителите срещу свръхзащитеността на децата им (във Франция с цел превантивна защита са премахнати дори и детските люлки от градинките), но по този начин ние не получаваме нито едното нито другото. Защото ако можем да кажем, че социалните служби са в състояние да докажат легитимността на съществуването си чрез своята ангажираност за предотвратяване на злоупотребите в семейството то, чрез достигналото до нас ехо от съдебните процеси, разбираме, че в много случаи социалните служби не са реагирали навреме (главно в трудните предградия) и деца са умирали от небрежност или тормоз. От друга страна скандалът от Утро и други подобни нему но по-малко медиатизирани случаи показва, че социалните служби могат да се превърнат за децата и в инструмент на злото чрез своите прибързани или отмъстителни намеси.
Да си признаеш омразата към семейната институция, в името на "анти-буржоазната" си лява концепция не може да стане прекалено открито, най-добре е да се привлекат привържениците на правното разширение (т.е. на намесата на държавата и съдебната власт) на понятието за малтретиране, или пък то да си остане в достатъчно неопределени граници, за да могат произволно да се ограничават правомощията на родителите в полза на държавата и особено на социалните работници.
Защото, и върху този момент трябва да се наблегне, знаейки, че всеки държавен орган има тенденцията да разширява обсега си на действие чрез създаване и самовъзлагане на нови задачи в ущърб на частната инициатива и действие, не трябва да забравяме, че това е валидно и за социалните работници като служители изпълняващи държавническа мисия.
Следователно, не само от съображения свързани с убеждението на "социалните", че дори и да нямат информация за конкретна опасност, това не означава, че тя не съществува, но и по корпоратистки, на гилдията мотиви правата на родителите се орязват и принципът на субсидиарността се преобръща в полза на службите.
Ето защо трябва да се замислим за целесъобразността на интегриране на тази парадигма (за зловредното влияние на семейството като буржоазна отживелица) в органите отговарящи за образованието и закрилата на децата във Франция: администрация, съдебни инстанции, социални работници, учители и педагози, асоциации в сферата на обществените услуги с делегирани права от държавата. Всъщност, не може да се защитават децата ако се разглежда семейството като източник на алиенация (на отчуждение), без това да представлява сериозна заплаха за тяхното психологическо равновесие и загуба на социалните им ориентири.
Необходимо е следователно да посочим, обвиним и отстраним тези, които се крият зад задълженията си, за да се упражняват в социално инженерство. Не е допустимо те, имащите се се за най-добрите възпитатели на децата ни, да се смятат натоварени с мисия да трансформират обществото ни унищожавайки семейната клетка, която те си я представят като репродукция на една отречена от тях социална структура (семейството като ценност фигурира открито само в програмата на крайно десния "Френски национален фронт"). Те отхвърлят тази структура с всички рискове за съдбата на семействата породени от тежестта на субективните им решения. Дори и пред съдилищата за деца те се основават на своите слабо защитими образователни концепции в ущърб на солидните класически, които според тях обаче имат недостатъка да са "буржоазни".
Злоупотребите на социалните работници никога досега не са били истински заклеймявани и те никога досега не са били поставяни на мястото им, защото изглежда, че съдебната система също е заразена от омразата към семейството като "консервативна концепция" - в огромното си мнозинство френските държавни служители са с леви убеждения, дори и само от практични съображения тъй като когато социалистите са власт те им поддържат и постовете и привилегиите.
Но да останем при социалните работници и съмнението ни в интеграцията на базовите основания на тяхната мисия. Достатъчно е да се посочи, че в тях е служила Марина Петрела, станала впоследствие убиец от "Червените бригади", която, наказана с предупреждение за репресивното си поведение като социален служител, е била подкрепена със зъби и нокти от мажоритарните синдикати на социалните асистенти и на работещите в системата на правната защита на детството ФСЮ и СЮД (и двата профсъюза си взаимодействат с комунистическия СЖТ). Достатъчно е да се хвърли един поглед върху тяхната проза, за да се разберат твърде специфичните им възгледи за семейството резултат от левичарската им идеология.
Така че може да се направи извода, че тези служители откриват смисъла на тяхната мисия в подобни, принизяващи ролята на семейството, възгледи и тълкуват през техните наочници поверителната информация, която са събрали за родителите. В техните очи семействата нямат еднакви права в зависимост от образованието на родителите (ако са имигранти например) или политическата им принадлежност (ако тя е "ретроградна").
По същия начин както политическите слонове се развихрят в стъкларския магазин на икономиката под претекст за благото на хората, мнозинството от социални работници в името на претенцията им за предотвратяване на лошото отношение преобръщат отправните точки на деца и родители с цел да "образоват" както едните, така и другите. Тяхното действие е насочено към легитимирането на алтернативния модел на родителство, в който образованието се превръща в дело на чиновниците и социалните работници.
Този алтернативен модел е в основата на печалните резултати за които ние всички знаем и по-специално за родителите, които пред авторитета на самообявилите се за спецове социални работници, се отдръпват от дисциплината и грижата за потомството си. Изправени пред тази ситуация, ние трябва да си признаем, че не може да се смята за нормално прехвърлянето на образователните отговорности на родителите върху псевдо-специалисти, които се смятат инвестирани с такава мисия само, защото притежават съответния сертификат и живеят, както и действително безотговорните родители, от публичната финансова манна – семейните надбавки за едните и субсидиите и възнагражденията за другите. (Във Франция премии на социалните работници се дават не за това, че са реинтегрирали едно дете откъснато от родителите му обратно в семейната среда, а за това, че бдително са го изтръгнали от тях!)
Вместо да разберат, че именно моделът "държава-бавачка" е този, който генерира болестите, които теоретиците на "най-доброто в световен мащаб" си вярват, че са призвани да лекуват, те предпочитат да продължат да приписват социалните проблеми, не на факта на прекаленото им вмешателство, а на липсата на такова. Те нямат усет за качеството на работата си а само за количеството й – ако обратното би било вярно, то тяхната роля би се ограничавала силно от стриктното прилагане на принципа за субсидиарност изискващ приоритетно ресурсите да се насочват към родната за детето семейна среда.
Мечтата на социалния работник е да има срещу себе си безотговорни родители, социални случаи, които разчитат на намесата им след отправен към тях зов за помощ, и такива, които ще им признаят "сбърканите" си образователни методи и "грешката" си да са си въобразявали, че могат по-добре от тях да възпитават децата си. Ако и да е било навремето уместно тези родители "черни овци" да бъдат прехвърлени от службата за "Съдебна защита на детството" (занимаваща се вече само с деца престъпници) на социалните специалисти "анти-семейство", трябва ли при все това това тяхно привилегировано положението априорно да продължава да определя отношението към семейството и на всички останали служби и отдели (включително и съда) имащи отношение към детството?
(Междуведомствена агенция за развитие и прилагане на мерки в помощ на хора инвалиди и с неадаптирано поведение)
Реформата на Закрила на детството даде възможност на играчите от тази сфера да очертаят позициите си. Сред тях е и АИДАПХИ, която сметна за необходимо да публикува свой собствен доклад (озаглавен "Приносът на АИДАПХИ") за вижданията си за реформата.
Този доста поучителен като цяло доклад си е поставил за основна цел да релативизира ролята на семейството за възпитанието на децата, препотвърждавайки принципа за първенството на колектива обличайки го с псевдопрагматични съображения: " Необходимо е да погледнем по нов начин върху развитието на обществото, семейството и мястото на детето в него и да предефинираме ролята на родителите в XXI век. Възпитанието си остава основна грижа на родителите, но то не може да разчита само на тях. Да провъзгласим, че предвид последните събития в предградията [палежите], насилието, Утро, Анжер [аферите], от които трябва да се поучим, наистина става въпрос за колективна отговорност. "
Възприемането на възпитанието на децата като колективна отговорност свежда до минимум прерогативите на родителите, в името на колективни и дори колективистични съображения. Подобни възгледи, както това ни учи историята, действително са били проповядвани в миналото. В горният цитат може да се припознае заемка от реч на Дантон произнесена пред Конвента (фр. рев. парламент) на 12-ти декември 1793, в която той прокламира: " Време е да се възстанови този велик принцип, който изглежда не се познава добре: че децата принадлежат на Републиката преди да принадлежат на техните родители. Никой повече от мен не уважава природата. Но социалният интерес изисква, че там трябва да има място само за чувствата. Кой ще ми гарантира, че децата обработени от егоизма на бащите си, няма да станат опасни за Републиката. (...) ние трябва да кажем на родителите : ние не откъсваме от вас децата ви ; но вие не можете да ги отскубнете от националното влияние. (...). "
Същата песен се носи и от образователната лига по случай честването на 150 годишнината от рождението на Жан Жорес (фр. социалист), която по този повод издаде и разпространи една доста показателна негова мисъл: " Демокрацията е длъжен да възпитава детството и детството има право да бъде възпитавано според принципи, които по-късно ще му осигурят човешката свобода. Никой няма право, нито физическото лице, нито семейството, нито духовните организации да се противопоставят на това задължение на нацията и на това право на детето. " (публикувано в Юманите на 2-ри август 1904 г.)
Плакатът на Жорес, който вися окачен в училищата, колежите и вузовете през цялата юбилейна година навежда на мисълта, че мисията на възпитателите е да набива в главите на младите политически принципи, които са насочени към промяна на обществото, заплашвайки едновременно с това семействата, които биха искали да се "противопоставят" на този процес. Така благодарение на педагозите на Лигата учениците са потопени в една тоталитарна визия за общество, последствие, което Жорес на времето си не е могъл да предвиди за разлика от тях.
С разширяването на своите задачи, социалните работници сами си създават "клиентела" от родителите докарани от тях до състояние на неспособност да поемат своите отговорности без да се страхуват от тяхната санкция, като по този начин те се изживяват като институция допълваща училището. В доказателство на това твърдение може да послужи отново доклада на АИДАПХИ в който се твърди, че дори и училището да е необходимо за социалния контрол - " Първият "естествен партньор" на родителите в образователната им функция е училището.", то то не може да бъде достатъчно като институция.
И наистина по тази логика (недостатъчност на училището), освен педагози трябват и социални асистенти, които да "калибрират стадото" и да вкарват в пътя "провалилите" се родители, да дават уроци на расисти, фашисти, паши, господари, дискриминатори, замърсители, скептици за устойчивото развитие, стожери на големия лош самоподдържащ се капиталистически пазар, като тези последните са от най-опасния вид, защото подхранват съмнението в необходимостта от "форматирането".
Всичко това, разбира се, е изразено с такт, финес, и дисциплинираност в изказа: " Ако в правомощията предоставени на преподавателския състав, като допълнение към педагагическото измерение, се включва и възпитателна част, то за нея те не могат сами да носят отговорност. Затова ние трябва да засилим социалното присъствие в училищата, и това да се направи още от детската градина. Социални асистенти, съветници по възпитанието, специализирани педагози (за трудни деца), училищни лекари (психолози) трябва да могат да допълват педагогическия екип в училищата, така че всяко звено във веригата на образованието да може да получава подкрепа от страна на другите при подпомагането на децата, да може да придружава родителите при завещаването от тях на ценностите (на децата). "
В случай, че на някой все още не му е ясно каква точно е идеята на АИДАПХИ то със следващият ред му се доизяснява и без посредничеството на декриптаж:"Да възпитаваш, това е да приемеш да споделяш при завещаването на ценностите." Но следва и още по-силен момент - да възпитаваш е също: " да ситуираш детето както в личната му семейна история – произхода, така и в колективната социална история – за да го подготвиш за социален актьор. Възпитанието не трябва да бъде ограничено до размера на образованието. То е инструмент за връзка със социалните модели в които ние участваме и следователно сме колективно отговорни. Тези модели детето открива около себе си при израстването си извън сферата на семейството и училището. "
Така стигаме и до символа на социалното инженерство вече отбелязан по-горе. Детето е разглеждано като ситуирано в колектив, който е призван да го моделира в допълнение към родителите, чийто модел не трябва да остава единственият. Това е типична холистична концепция (феномена като тоталност), която отрича свободата на индивида явяващ се само предмет на действие на социалните сили, които го превъзхождат. При все, че подобна асоциация между семеен и социален модел няма място в областта на образованието и защитата на детството тя се споделя от голяма част от възпитателите – да се трансформира обществото чрез премахване институцията на семейството в името на лявата идея за преувеличената роля на класите.
Xavier Collet