Какво мислите за домошното училище?

  • 14 002
  • 240
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 7 821
Доколкото ми е известно в момента такъв род обучение се разрешава само при специални причини (здравословни, дълго отсъствие от страната ...) и не на всеки ученик.
Тоест трудно би станало редовна практика, защото не е узаконено и регулирано.
Лично аз не съм против идеята.
Имам двама ученика и видях достатъчно от безсилната и беззъба образователна система у нас. Смятам, че бих могла да им дам поне такова ниво на образованието и без да ги подлагам на редица извращения ( и свързани с учебния процес и не само с него ).
Съвсем друга тема е социалния елемент и общуването - тук вече наистина е тънкия момент, че не можеш да гледаш едно дете в саксия, защото то трябва да живее в своя свят. И да се научи да се бори и утвърждава в него.
Все пак е любопитно какъв отзвук ще има идеята  Peace
Като цяло - това е и моето мнение, нищо че имам само един ученик  Wink.
Смятам, че в началната степен изобщо не е трудно да се преподава в къщи от родител и е твърде вероятно като материал едно средно интелигентно дете да научи/усвои повече за по-кратко време, по-лесно.
Друг е въпроса, че не бих причинила подобно нещо на децата си по други съображения. Моите много харесват училището  и градината си имат приятели и ходят с голямо желание. Не смятам, че мама и тате трябва да са единствената им среда, не мисля, че на 8-9 години би трябвало само аз да съм техния свят.
А насилие има в самия живот, няма начин да са подготвени за него, ако не научат някои уроци на време.

# 16
  • Мнения: 100
Lennyh Добре, тези деца ще получат някакво образование, но после как ще станат тесни специалисти? и висшето образование ли ще им дадат родителите?

# 17
  • Мнения: 7 263
Kamchi първо аз казах, че не съм против идеята. Но не съм казала, че съм твърдо ЗА.
Относно чисто образователния елемент, Ели също го е казала много добре. Всеки средно интелигентен родител би могъл да подготви прекрасно детето си с материала от началния курс.
Друга тема е, че както каза Ели моите деца са прекалено социални и общителни, за да ги затворя в къщи и да обсебя света ми.
Имам познато дете, което до 4-ти клас се обучаваше от майка си в къщи ( по здравословни причини) и се представи блестящо на матурите в 4-ти клас. Имаха консултации няколко пъти в годината с учител, който даваше насоки какво и откъде да четат и после изпитваше детето, за да види до къде са стигнали с обучението.

Ако можех да избирам бих ги обучавала наистина в къщи до 4-ти клас, като бих им организирала занимания с други деца по спорт, изкуства, езици .... на каквито и сега ходят.
Не защото толкова ми се занимава или съм някакъв педагогически гений, а защото особено с големия ми син така и не попаднах на преподавател, който да успее да се справи с него с добро. Беше си едно ходене по мъките ...

Отплеснах се .... но исках да обясня по-мотивирано позицията си.
Иначе за средния курс идеята ми се вижда неприложима, освен ако не съвпада с образованието на родителя и той да е компетентен да преподава съответната материя ( химия, биология, математика ....)
А колкото до висшето, то мисля че изобщо не става дума за него. Да не говорим, че със сигурност има доста ВУЗ-ове предлагащи дистанционно обучение ( при което студента се обучава сам, по предварително дадени конспекти и указания) и това е успешна практика в доста западни образователни системи.

# 18
  • Мнения: 222
Kamchi, за да поставяш тази тема първо би трябвало да си понатрупала знания за осъществяването на домашното образование и за принципите и практиките при това образование, както виждам - не си, щом задаваш подобни  въпроси.

Естествено, че родителите не могат да дадат висше образование на децата, тъй като висшето образование изисква не само да си хабиш здравето и нервите по изпити, а преди всичко досег с обучени и ерудирани професионалисти с опит - това е важното за да може детето наистина да каже, че не си е загубило времето в университета, а е научило нещо стойностно.

В средното образование има редица разработени учебни програми с дистанционно обучение, които дават и кредити, и дипломи. Достатъчно е родителят да има знанията и уменията, както и нужния индивидуален педагогически подход, за да преподава по тях успешно. Това, както виждате няма как да стане в общоприетите училища, а и не става. Наскоро гледах как в едно водещо предаване възрастна учителка, "педагог" защитава дързостно тезата, че децата в училищата не били образовани - били неграмотни. Е, освен, че не може да се работи според индивидуалното развитие на всяко дете в клас с още 30 ученици, и освен, че всички деца излизат с уравновиловката на системата за усвоени знания и умения, като се притъпяват предимствата им и се увеличават недостатъците им, остава да очакваме да излизат и неграмотни от там?!? Факт е, че учителите очакват родителите да възпитават учениците, а те да ги образоват, но както изглежда те са нито възпитани, нито образовани. По отношение на възпитанието най-лесно се следва лошия модел на поведение от "лидерите" в класа, които в 90% от случаите са невъзпитани, а по отношение на образованието - неадекватните учебници, написани от професори (не от учители) за деца, които дори не разбират какво пише в тях - говорят достатъчно за системата.

И още нещо - не става дума за религиозни подбуди при вземането на такова решение, дали детето да учи вкъщи, или на училище, достатъчно е само малко здрав разум. В десетки страни от Европейския Съюз и САЩ домашното образование е легализирано и домашните ученици са най-отпред във всяко едно отношение.

И не е вярно, че тези деца растат само с майка си и баща си, има редица и качествени извънкласни дейности, в които те могат да вземат участие, и вече подготвени да развият своите близки отношения на много по-добра основа, тъй като могат да си избират приятелствата и контактите.

Не е хубаво да се говори първосигнално, без да се направят нужните проучвания и обосновки.

Последна редакция: нд, 14 мар 2010, 12:40 от Julia_TM

# 19
  • Варна
  • Мнения: 294
Kamchi, за да поставяш тази тема първо би трябвало да си понатрупала знания за осъществяването на домашното образование и за принципите и практиките при това образование, както виждам - не си, щом задаваш подобни  въпроси.

Естествено, че родителите не могат да дадат висше образование на децата, тъй като висшето образование изисква не само да си хабиш здравето и нервите по изпити, а преди всичко досег с обучени и ерудирани професионалисти с опит - това е важното за да може детето наистина да каже, че не си е загубило времето в университета, а е научило нещо стойностно.

В средното образование има редица разработени учебни програми с дистанционно обучение, които дават и кредити, и дипломи. Достатъчно е родителят да има знанията и уменията, както и нужния индивидуален педагогически подход, за да преподава по тях успешно. Това, както виждате няма как да стане в общоприетите училища, а и не става. Наскоро гледах как в едно водещо предаване възрастна учителка, "педагог" защитава дързостно тезата, че децата в училищата не били образовани - били неграмотни. Е, освен, че не може да се работи според индивидуалното развитие на всяко дете в клас с още 30 ученици, и освен, че всички деца излизат с уравновиловката на системата за усвоени знания и умения, като се притъпяват предимствата им и се увеличават недостатъците им, остава да очакваме да излизат и неграмотни от там?!? Факт е, че учителите очакват родителите да възпитават учениците, а те да ги образоват, но както изглежда те са нито възпитани, нито образовани. По отношение на възпитанието най-лесно се следва лошия модел на поведение от "лидерите" в класа, които в 90% от случаите са невъзпитани, а по отношение на образованието - неадекватните учебници, написани от професори (не от учители) за деца, които дори не разбират какво пише в тях - говорят достатъчно за системата.

И още нещо - не става дума за религиозни подбуди при вземането на такова решение, дали детето да учи вкъщи, или на училище, достатъчно е само малко здрав разум. В десетки страни от Европейския Съюз и САЩ домашното образование е легализирано и домашните ученици са най-отпред във всяко едно отношение.

И не е вярно, че тези деца растат само с майка си и баща си, има редица и качествени извънкласни дейности, в които те могат да вземат участие, и вече подготвени да развият своите близки отношения на много по-добра основа, тъй като могат да си избират приятелствата и контактите.

Не е хубаво да се говори първосигнално, без да се направят нужните проучвания и обосновки.

Зададен е въпрос за дискусия във форум, не постановление в държавен вестник.
По твоята логика повече от 90% от темите в този форум не трябва да съществуват, а повече от половината хора не трябва да пишат по темите, т.к. не са специалисти по всичко и не правят редовни "проучвания", а търсят тук допълнително мнения и помощ.

И още нещо - би ли споделила Твоите Проучвания и Статистика за религиозния и семеен статус на семействата , чиито деца са Най-отпред във всяко едно отношение, каквото и да означава това  Thinking.

Съвсем сериозно ме заинтересува изказването ти, от професионална гледна точка  Peace

# 20
  • Мнения: 222
Да, права си, ако само се иска мнение,
Гледах бТВ репортерите относно домашното училище. Много ми е любопитно какво мислите вие!
но би било хубаво да е информирана, тъй като след това изказа и становище
Lennyh Добре, тези деца ще получат някакво образование, но после как ще станат тесни специалисти? и висшето образование ли ще им дадат родителите?
затова казах, че е хубаво да направи нужните проучвания и обосновки.

Колкото до статуса на семействата - наблюденията ми са, че семействата не са непременно религиозни или това в никакъв случай не е определящо, за да започнат това начинание.

Това, за което писах, че децата, обучавани разумно и качествено у дома са най-отпред ме радва особено, защото, както всички знаете, за това, дали едно нещо е добро или лошо, се съди по резултатите. В сайта, който съм дала в подписа ми по-долу, има деца, които от 3 годишна възраст четат и пишат на английски, а на 4 години правят свои собствени съчинения и разказчета - е, как тези деца на 6 или 7 години да бъдат дадени в първи клас, когато те реално са със знанията за 3-ти или 4-ти клас!? Вижте картичките, есетата, фотогалерията, а има още много такива деца, които в една непринудена социална среда се държат много по-резонно, умеейки да общуват както с по-големи, така и с по-малки от тях деца, а се справят доста по-добре и в общуването с възрастните хора.

# 21
  • София
  • Мнения: 12 145
Против. Целта на масовото образование не е обучение по определени предмети, а социализация. Със сигурност детето ще научи по съответните предмети много повече у дома, с добри частни учители, но липсата на социализация ще го осакати. Преди векове е било нормално богатите деца да се обучават у дома, но те не са били сами там с родителите си, а и е имало цяла прослойка живееща по този начин. Сега не виждам никакъв смисъл да се поемат такива рискове. Мисля, че повечето сме наясно в каква степен социалните умения превъзхождат повечето от останалите по важност. Всички познаваме по някой ужасно умен, много образован тотален аутсайдер, който и работа не може да си намери.

# 22
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Направи ли ви впечатление за няколко минути колко правоговорни грешки направи?Тя не може да говори, на какво ще ги научи?
...
Добре, на нея може и да не и е важно да се говори правилно, но защо лишава децата си от това?

И на мен ми направи впечатление.
Да, ще ги научи на диалект, на как да се заобикалят законите, на егоизъм.
Не, не бих причинила това на децата си, дори и да съм учител.
На тази жена трябва да бъде потърсена отговорност.
Как става така хем не ходят на училище, хем се явяват на изпити?
Много възмутена и ядосана останах след вчерашните "Репортери".
Много си е повярвала тая, лошото е, че осакатява деца.

# 23
  • Мнения: 222
Със сигурност детето ще научи по съответните предмети много повече у дома, с добри частни учители, но липсата на социализация ще го осакати. Преди векове е било нормално богатите деца да се обучават у дома, но те не са били сами там с родителите си, а и е имало цяла прослойка живееща по този начин.

И не е вярно, че тези деца растат само с майка си и баща си, има редица и качествени извънкласни дейности, в които те могат да вземат участие, и вече подготвени да развият своите близки отношения на много по-добра основа, тъй като могат да си избират приятелствата и контактите.

... много такива деца, които в една непринудена социална среда се държат много по-резонно, умеейки да общуват както с по-големи, така и с по-малки от тях деца, а се справят доста по-добре и в общуването с възрастните хора.

# 24
  • Bristol
  • Мнения: 9 365
Преди векове е било нормално богатите деца да се обучават у дома, но те не са били сами там с родителите си, а и е имало цяла прослойка живееща по този начин.
То и сега си има такава прослойка  Grinning

Как става така хем не ходят на училище, хем се явяват на изпити?
Образованието в много страни е задължително. Затова деца, обучавани в къщи, задължително през определени периоди се явяват на изпити, за да се види напредъка им. Да не стане, че просто родителите си ги държат в къщи, без да ги учат на нещо  Crazy В България схемата е същата, получава се диплома за завършен съответен клас.
Понякога родителите могат да предпочетат по определени дисциплини да ползват услугите на квалифициран учител, но основно се залага на заниманията в къщи с родител.

Ако е добре организирано домашното обучение, няма проблеми със социализацията на децата. Правят се сбирки на такива семейства, децата им посещават клубове, според интересите си, играят със съседчета, деца на роднини. Същото каквото правят и другите деца Wink  Но средата, в която се движат, е по-добре подбрана и контролирана, така както и в частно елитно учебно заведение. Разликата е, че в единия случай родител се посвещава на децата си, в другия шари яко, друг да обучава и възпитава децата му  Peace

# 25
  • Стара Загора
  • Мнения: 5 548
Абсолютно съм против.

# 26
  • София
  • Мнения: 1 529
   Такива деца за мен ще са бъдещи аутсайдери и комплексари. В съвременния глобален свят това е абсурд.

# 27
  • Мнения: 11 918
А кой прави преценка на годността на родителските умения за владеене и преподаване на учебния материал?Ако се окаже, че родителят няма тези умения, какво се случва с децата ?

В конкретния пример, който се разглежда от репортажа на БТВ, майката очевидно няма такива умения.

Много ми е странно, че има хора, които мислят, че учителската професия е майтап работа и всеки може да я практикува.

# 28
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Как става така хем не ходят на училище, хем се явяват на изпити?
Образованието в много страни е задължително. Затова деца, обучавани в къщи, задължително през определени периоди се явяват на изпити, за да се види напредъка им. Да не стане, че просто родителите си ги държат в къщи, без да ги учат на нещо  Crazy В България схемата е същата, получава се диплома за завършен съответен клас.
...
В България е задължително също редовната, а не задочната форма на обучение.
Щом е записано в училище детето и няма здравословни проблеми, които да налагат отсъствия или индивидуално обучение, то това дете следва да ходи редовно на училище. Иначе се пишат отсъствия и се налагат санкции на родителите.
На мен ми е ясно, че заобикалят закона, но така ли трябва да е?
Повтарям се, но в България такава законна схема няма!

# 29
  • София
  • Мнения: 12 145
Със сигурност детето ще научи по съответните предмети много повече у дома, с добри частни учители, но липсата на социализация ще го осакати. Преди векове е било нормално богатите деца да се обучават у дома, но те не са били сами там с родителите си, а и е имало цяла прослойка живееща по този начин.

И не е вярно, че тези деца растат само с майка си и баща си, има редица и качествени извънкласни дейности, в които те могат да вземат участие, и вече подготвени да развият своите близки отношения на много по-добра основа, тъй като могат да си избират приятелствата и контактите.

... много такива деца, които в една непринудена социална среда се държат много по-резонно, умеейки да общуват както с по-големи, така и с по-малки от тях деца, а се справят доста по-добре и в общуването с възрастните хора.
Това е личното ти мнение, предполагам, което не е подкрепено от каквито и да е доказателства. Покажи статистики, които да доказват предимствата на стоенето на детето у дома до 18- 20 годишна възраст, моля. Не случайно в повечето страни средното образование е задължително.

Общи условия

Активация на акаунт