Вестник Сега - Майки, какво мислите за учебниците на децата?

  • 14 657
  • 89
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 62 595
О, в четвърти все още се оцелява! Да видиш какво те чака от пети клас!

ще кажете, че ме гони носталгия по миналото, а и това минало е предизвикало навремето доста недоволства за "сложни учебници", но аз искам нещата да са така направени, че моите деца, като мен навремето дори в гимназията, с всичките допълнителни специализирани часове (било по език, природни или хуманитарни науки) да могат да си научават съвсем самостоятелно за два часа. Хайде, да го кажем, три часа! И не че аз съм била някаква гениална, а просто нещата бяха доста добре подредение в сравнение със сегашното положение!  Дъщеря ми ме пита преди време как още помня наизуст формулите по математика и как така решавам задачите с поглед. Ами, ще ги решавам, защото навремето сме учили математика като хората, с елементарни примери и типове задачи, а не да препускаме по материала и да решаваме някакви безумни задачи за чесовници! Обаче по български с теорияга вече съм почти мат! Учителката им е добра, но на мен ми се налага все по-често да посягам към книги по систаксис, морфология и прочие, защото ми е все по-трудно да се ориентирам в теоритичната част на езика. И за какво е всичко това с теорията, като много деца продължават да пишат "ходих ме" или "смеясе"? Голяма част от правописните недоразумения и тук, ввъв форума, са точно продукт на същите учебници по български, пълни с безумно много теория и никаква практика!

МЧерна станци,
Такъв урок е хубав, провокативен, ама да се работи по него само в час. Той не става за самоподготовка, детето не може да се научи да разказва свързан текст, защото просто такъв няма! И като няма такива текстове, в трети клас им шиблат ЧО с по почти цяла страница урок по история и стой, та гледай какво става! Децата нямат никакво умение как да четат и обработват научен текст, камо ли да го разказват! Те във втори клас две свързани изречения урок не са имали, а в трети трябва да разказват по цяла страница!

# 61
  • Мнения: 8 999


Но в дадения от Ели пример не виждам нищо лошо. На мен ми харесва, че няма текст за зубрене, а целият урок е само провокация и насочване. В края на краищата нали затова имат учителка - в клас ще проиграят вариантите и ще дискутират по всички зададени въпроси. Мисля си, че ако искаме да имаме мислещи деца точно така и трябва да бъде. Ако урокът беше половин страничка смислен текст какво щеше да прави учителката? Да им чете учебника? Децата да се редуват и да тренират четене?

Да, именно да тренират четене и пресъздаване на това, което са разбрали. Бях потресена от някаква статистика, в която се твърдеше, че не знам си какъв процент /беше доста висок/ от младите хора в България  не умеят и не успяват да вникнат в съдържанието на текст, който четат. Но постепенно започнах да правя свои собствени проучвания и за голямо мое съжаление достигнах до същия извод.
Да, трябва да четат, да усвояват принципи за отсяване на важно от неважно, на основно и допълнително. Да се научат да определят структурата на един текст, да умеят да направят план и т.н.
Инак така важното познание за това, че семейството се състои от майка, татко и деца, не е чак толкова фундаментално само по себе си. Всяко нормално дете го знае много преди да постъпи в първи клас.
 

# 62
  • Мнения: 7 821
Но в дадения от Ели пример не виждам нищо лошо. На мен ми харесва, че няма текст за зубрене, а целият урок е само провокация и насочване. В края на краищата нали затова имат учителка - в клас ще проиграят вариантите и ще дискутират по всички зададени въпроси. Мисля си, че ако искаме да имаме мислещи деца точно така и трябва да бъде. Ако урокът беше половин страничка смислен текст какво щеше да прави учителката? Да им чете учебника? Децата да се редуват и да тренират четене?
Учителката и в двата случая прави едно и също. Ако тя иска да дискутира, провокира и насочва го прави в час, но като се прибере в къщи детето учителка я няма и кой да го насочва и какво да дискутирам и провокирам по темата "домашни любимци" с 9 годишен?! Аз съм я дискутирала на 5 с Франклин. Всъщност ми се налага да измисля урок (хората от древността са започнали да опитомяват ... защото ... понеже ... сега в наши дни ... най-популярното домашно животно, но някои хора предпочитат да отглеждат дори ... грижи и т.н. и т.н.), да го разкажа 2, 3 пъти и после да изпитам детето в преразказа на моите "уроци".

Между другото аз така и не разбрах какъв е смисъла изобщо да се изучава тоЗ предмет Околен свят, както и Роден край в първи клас. Първоначално мислех, че с него децата трябва да се научат именно да разказват, да учат уроци, както е писала и baibibi "да усвояват принципи за отсяване на важно от неважно, на основно и допълнително. Да се научат да определят структурата на един текст, да умеят да направят план и т.н. ", защото темите които засягат и двата "предмета" всъщност са познати за децата и няма почти нищо ново. Обаче както е видно от учебниците и тази задача не е изпълнима, та се чудя защо изобщо им губят времето и нашето също, с тези часове. По-добре да ги отделят за БЕЛ или математика или да тичат на вън.

# 63
  • Мнения: 425
Между другото аз така и не разбрах какъв е смисъла изобщо да се изучава тоЗ предмет Околен свят, както и Роден край в първи клас. Първоначално мислех, че с него децата трябва да се научат именно да разказват, да учат уроци, както е писала и baibibi "да усвояват принципи за отсяване на важно от неважно, на основно и допълнително. Да се научат да определят структурата на един текст, да умеят да направят план и т.н. ", защото темите които засягат и двата "предмета" всъщност са познати за децата и няма почти нищо ново. Обаче както е видно от учебниците и тази задача не е изпълнима, та се чудя защо изобщо им губят времето и нашето също, с тези часове. По-добре да ги отделят за БЕЛ или математика или да тичат на вън.

И аз много съм се чудила на смисъла на тези предмети. Имам ужасни спомени от "домашните" в работните тетрадки. Имаше едно, в което детето трябваше да определи вида на населеното място - три картинки все с къщи (тетрадката беше на "Просвета") и те трябваше да изобразяват различни видове селища. Е, добре, но толкова ли авторите не се сетиха, че има деца, които живеят в блокове и точно блоковете са характерни за градовете. Такъв вариант според тетрадката не съществуваше. Нека после издателите да ми обяснят как са претворили "заданието" на МОН на практика.

# 64
  • Мнения: 28
децата до 4 клас трябва да се учат да четат и смятат, да се учат да спазват правилата на добро поведение и добри отношения с децата, имат нужда от игри в колектив  и повече спорт.....имаме да четем гръцка митология .....аз я четох в 11 клас, а сега я искат след 3....
Кому е нужно да карат децата да изпитват ужас от училището...
Аз съм по-възрастен родител.Станах майка малко късно на 41 години и сега като гледам учебниците изпитвам ужас и гняв.Кой им позволи на тези хора да си правят експерименти с децата? Кои са те? С какво право?
Трябва да има само едно издателство, трябва уроците да са кратки и простички, материала да се усвоява в час.Защо ходи на училище , след като той не може да се подготви в 3 клас без моя помощ като се върна от работа? Защо родителите, които и без това са достатъчно натоварени, вечер траябва да учат с децата? Говорим за деца до 4 клас....Преди не беше така...Затова децата сега са агресивни и не уважават учителите и училището....Училището вече не възпитава, а само преподава и то час за час., ден за ден..който има пари търси допълнително учители , а другите...а децата по селата ...а децата в домовете...обречени да изостават от другите....Кой ли го интересува...Жалко!!! Та това е новото поколение....

# 65
  • Мнения: 690
Кой им позволи на тези хора да си правят експерименти с децата?
Кой позволи ли? Ние, родителите, ние позволихме и продължаваме  да им позволяваме!

# 66
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=491480.0

Ето още една тема.

# 67
  • вкъщи
  • Мнения: 704
Не са написани както трябва.Подесен е твърде много материал и затруднява децата.Самите учители признават това и се чудят как по разбираемо да го обяснат на децата.

# 68
  • Мнения: 50 785
Освен всичко друго, заради много интересните учебници, тетрадки и тетрадчета с прекрасни шарени картинки, детето ми трябва всеки ден да мъкне над 6-7 килограма раница на гръб
Като споменахте американския учебник, който стои в клас- ами да направим и тук така, едни прекрасни табла с картинки по ЧО или безопасност на движението например, вместо тъпите учебници, биха свършили повече работа май, само дето ще паднат нечии печалби  Tired

# 69
  • Мнения: 7 821
За теглото на учебните - може просто да се издават в части, за всеки срок отделна част. Така хем ще тежат по-малко, хем ще се запазват по здрави, защото ще се ползват по-кратко. Но ще има известно оскъпяване, заради кориците.

# 70
  • Мнения: 51 174
За теглото на учебните - може просто да се издават в части, за всеки срок отделна част. Така хем ще тежат по-малко, хем ще се запазват по здрави, защото ще се ползват по-кратко. Но ще има известно оскъпяване, заради кориците.

Учебниците хем ще олекнат, хем ще поевтинеят, хем ще са екологични, ако ги печатат на лека рециклирана хартия. Пример - в момента държа в ръка американско  издание на "Кръстника", не джобен формат, а нормален, с размер 20х13 см, с обем от 600 страници. Хартията е малко като вестникарска, ама по-дебела и здрава, леко жълтееща.
И цялото това нещо тежи ...300 грама.  И макар да е от евтина хартия е много здраво подвързано и изобщо не се разпада, за разлика от нашите луксозни учебници.

# 71
  • София
  • Мнения: 62 595
Е, да, ама тогава ще кажат, че нямало шарени картинки! Разбира се, трябва да има графични изображения, н целта им е да подпомогнат усвояването на материала, ама то вече изглеждат сам шарени тези учебници и нищо повече!

# 72
  • Мнения: 51 174
И на тая хартия може да се печатат картинки. А и може да се вмъкнат други страници само за приложението с картинките. Ако не се лъжа така беше едно време - учебникът си имаше накрая приложение.

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
Абе, няма да пуснат кокала така лесно! Не е като да не могат да използват по-тънка хартия като на западняшките учебници, ама нали трябва да си напълнят гушите!

# 74
  • дълбоката провинция
  • Мнения: 578
Към всеки учебник има и книга за учителя. Мисля, че е крайно време да се предвиди издаването и на Книга за родителя newsm62, която да обяснява как точно трябва да се използва учебникът. За сега Книга за родителя, а по-късно... и Книга за ученика. Така и за издателствата повече работа, и за родителите облекчение  Joy Joy

Човекът и  обществото или История и цивилизация - общо казано тези учебници са някакво недоразумение - много събития в един урок (три войни - 6 клас), необяснени термини, лица и събития ("България сключила договор със СССР" - без да е обяснено значението на абривиатурата). Учебникът може да е в помощ на учителя, но в много малка степен той е значим за ученика и родителя. Тук идва въпросът - защо са ни учебници, ако ще разчитаме само на учителите?

Математиката - препускане по материала, дадени са малко решения, от които да е видно как се прилага теорията. Самият материал не е сложен, но упражненията са малко.

Човекът и природата - моите лични впечатления е, че учебникът е най-добрият, сравнен с останалите. А наблюденията ми - че това е един от най-харесваните предмети, поне докато е все още Човекът и природата Wink

Български език - лично на мен ми е мн трудно да схвана как да обясня понятията. Малко са задачите за упражнения, както и тия, които  показват приложението на теоретичната част.
Много ми е трудно с българския - искам книга за родителяяяяяя  smile3514

Общи условия

Активация на акаунт