Скъпите университети

  • 165 141
  • 737
  •   1
Отговори
# 240
  • София
  • Мнения: 1 379
Съгласна съм с Черна станция , че много се впуска plamenhk в политико - лирически отклонения - без съмнения те са далеч от темата (т.е. имат косвена, а не пряка връзка)! Naughty
Много се говори за проблемите на Бг образованието от 1-ви клас даже, а и думичка не обелвате какво трябва да свършат родителите в първите 7 години. Според мен това е половината свършена работа и половината от отговорността, дори и за знанията. Тук (в Бг) се подвизава клишето, че децата трябва "да си изживеят детството", което в най-общия случай означава да се оставят на "самотек" без никакви образователни занимания и ако се появи някой родител, който го учи да чете, купува енциклопедии, води на чужд език и т.н. веднага бива заклеймен, че го тормози. Съзнателно избягвам въпроса с възпитанието, че не е предмет на темата.

# 241
  • Мнения: 24 467
Когато държавата остави даден въпрос да се решава изцяло и основно от населението, то е нормално да очакваме, че хората ще тръгнат по най- прекия и лек път. Нима очаквате нещо друго? Нормално е единици да се занимават лично с обучението на малките си деца в нещо, различно от гърнета, "като те удрят- удряй", "свободата, Санчо" във вид "прави, мами, каквото искаш сега, че като пораснеш..." и "Казва се, мами, добър ден.". Масата навсякъде и винаги е била инертна. Това няма да се промени. Наивно е да се смята, че образованието следва да е извън държавните приоритети- нещо, с което може да се справи всяка една личност, самостоятелно. Резултатите ни показват до къде води такова едно решение на държавна абдикация от съществени ресори.
В градините има задължителни програми, но не ми се спира никак на въпроса колко се изпълняват и какъв учебен процес се води там. Въпреки програмите. Понеже е направо за другия подфорум това, с до "7-те години".

# 242
  • Мнения: 51 030
Прочетох всичко, преди да пиша.
Не познавам Пламен от друго място, освен от тази тема и пропускам политиката нарочно. Нека се върнем на образованието. Той сравни нашите резултати с тези, на Русия, целта бе да се опита да даде представа къде сме ние. А аз от години се притеснявам от нашето положение, то никак не е завидно. Сама стигнах до убеждението, че мога и съм длъжна да помогна на децата си поне, т.к. очевидно у нас няма да се направи нищо- нито за образованието, нито за останалите сектори, до които всеки гражданин опира рано или късно.
Да оставим политиката, наистина, няма смисъл.

Ако прочетеш мнениета ми в други теми ще видиш, че такова е и моето мнение. Масата у нас е неспасяема и високо средно ниво не може да има. Всеки трябва да се спасява поединично. И който иска, намира начин. Който не иска или няма хъс да си следва пътя, обвинява системата. Аз лично не държа изобщо на финландската система, защото високото средно ниво (без изоставащи, но и без напреднали) не ми дава нищо. Бих приветствала системата с училища за даровити деца, но за съжаление у нас тези опити винаги се корумпират и провалят. Освен това натискът от обществото (гласоподавателите) няма да позволи въвеждането на идеите на Пламен, макар да са рационални. И пак остава едно - всеки за себе си. Ако има и други идеи - хубаво е да се споделят. Но политиката няма място в такъв форум. Ако някой е много огорчен и обиден от нещо, ако го мъчат комплекси и прочее, нека си намери друга сцена за да си освободи напрежението.

Иначе аз самата в тази тема не влизам много-много, защото следването ни е още далеч и до тогава много неща ще се променят.

# 243
  • Мнения: 8 989
Като че ли светът се развива, върви напред, а  Русия все още лежи на някакви стари лаври, вярно, велики, но ...Висоцки, Пушкин....ми Пушкин е живял преди 2 века все пак, ние говорим за днес и утре, за бъдещето на нашите деца, а аз определено не свързвам бъдещето на сина си с Русия.
Може би трябва да отворите нова тема - Русия или Америка.

На мен ми е интересна темата за образованието, аз лично предпочитам Европа, но, живот и здраве, "поживем, увидим"...
Черна станция, предполагам имаш предвид, че навън много неща ще се променят, т.е погледът ни така или иначе пак ще е натам, а всяка информация, споделена тук ще е от полза.
Жалко, че дискусията стигна до размяна на обиди, надявам се да смекчите тона.

# 244
  • Мнения: 8 989
и още една статистика  за България - най-тъжното място на света
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3482031

# 245
  • Мнения: 24 467
Ясно ми е от малка, че у нас всеки се справя по единично.
Но няма като как да не ме интересуват причините за сегашното ни състояние и все още у мен да се надига желание за промяна, т.к. аз все пак живея тук. Обграждат ме продуктите на нашенските системи- и образователни и всякакви. Работя с тях. Завися от тях. За сега.
Мен не ме топли елитът, т.к. истинският такъв не остава вече тук. Затова няма как да не ме интересува нивото на масата. Не че тая някакви особени надежди. Пояснявам защо се интересувам.
Определено не мисля, че добрите идеи следва да ги въведе и подкрепи обществото. Преди пак си говорихме за овчаря и стадото и че ако овчарят позволи да го водят овцете, толкоз е овчар и той.

Последна редакция: пт, 17 дек 2010, 10:20 от Judy

# 246
  • Мнения: 1 479
Пламене, ти си осакатен и отровен човек.
Възможно е г-жо, за едни живота при комунизма беше като в оранжерия за други като в пустиня.

В защита на комунизма не съм писала нищо. Казах, че Русия не е само износ на революция, а е дала на света и други неща. САЩ са велика сила, но поети като Пушкин нямат и няма и да имат
Не е нужно да пишете - то са вижда

А относно "другите неща" които е "дала на света" Русия  имаше едно международно запитване  относно кои 5 думи се асоциират с Русия, на които запитаните отговорили: МАФИЯ, КОРУПЦИЯ, ПРОСТИТУЦИЯ, КОМУНИЗЪМ и ВОДКА.  Sad

Той сравни нашите резултати с тези, на Русия, целта бе да се опита да даде представа къде сме ние.
Точно казано. За разлика от г-жата вие не се обидихте за информацията засягаща Русия. Защо съм дал за пример Русия? Защото ние вече сме " русията" на ЕС. Именно по този път върви и нашето образование - формализъм, дипломи без всякаква стойност които се раздават като карти, пренасищане на пазара с "кадри" които не струват и пукната пара, ...

очевидно у нас няма да се направи нищо- нито за образованието, нито за останалите сектори, до които всеки гражданин опира рано или късно.
Да оставим политиката, наистина, няма смисъл.
Ние да я оставим , но всичко опира до нея. То затова и не се правят реформи, затова няма граждански морал, затова няма нищо положително.
Знаете ли какво ще бъде икономическото положение на България след около 10 г когато инвестициите тръгнат към Украйна и Русия?  
Умните хора напускат държавата постоянно а IQ  на една нация не е в дипломите. Затова дадох линка за да разберат хората неговото значение върху развитието на една държава.

думичка не обелвате какво трябва да свършат родителите в първите 7 години. Според мен това е половината свършена работа и половината от отговорността, дори и за знанията. Тук (в Бг) се подвизава клишето, че децата трябва "да си изживеят детството", което в най-общия случай означава да се оставят на "самотек" без никакви образователни занимания и ако се появи някой родител, който го учи да чете, купува енциклопедии, води на чужд език и т.н. веднага бива заклеймен, че го тормози. Съзнателно избягвам въпроса с възпитанието, че не е предмет на темата.
Много сте права, първите години са много важни. Има една теория на "отворените прозорци", американска, която говори че ако на детето давате повече информация между периода от 2-4 години му развивате интелекта. През този период на "отворените прозорци" на съзнанието се извършват процеси които по късно, след 4 год, спират да се развиват интензивно.
Аз точно така постъпих със своето дете, защото съм "осакатен и отровен човек'  Mr. Green
ПС. До 7 година се изгражда псикика, формират се емоции и пр.

# 247
  • Мнения: 8 989

В градините има задължителни програми, но не ми се спира никак на въпроса колко се изпълняват и какъв учебен процес се води там. Въпреки програмите.

За да разведря малко темата, ще споделя какво научи синът ми в детската градина (някъде през 2002 - ра). Взимам го и по пътя го разпитвам, какво са учили днес, а той "шшшшшшшшшшттттттттттттт", пак го питам, той пак "шшттттттт", накрая му се карам, а той казва с насълзени очички - "Мамо, цял следобед госпожите ни казваха  "шшшшштттттттт". (явно някакъв сериал е вървял, предишната група бяха събрали пари за телевизор, определено с образователна цел ще да е било Shocked)
Та така, още от детската се започва "образоването" на децата.

Добре че и ние сме някъде там, наоколо, та ВЪПРЕКИ образованието децата да търпят някакво развитие и ВЪПРЕКИ здравеопазването, дай Боже да се живи и здрави.

Т.е.,  децата печелят състезания и получават знания не благодарение, а ВЪПРЕКИ образованието.
На курсове, кръжоци, частни учители ....тези, чиито родители имат възможност.
Децата, които не посещават Алианс, Британика, Фарос...и др.  и не са в ЕГ НЕ придобиват сертификат по език в училище.
Т.е. това е един напълно излишен предмет, първи език...втори език от 5 до 7 клас, дрън, дрън..., чиста загуба на време.

# 248
  • Мнения: 24 467
Ох, засегна болната ми тема- чужди езици в училище /основно или средно с неезиков профил/.
  Joy, но за жалост заедно с  Sick
Излишна загуба на време, която, ако не бе налице, бих запълнила с нормален урок по език на друго място, в малки групи с изучаване на основните умения /ясно кои/ и упражняване, упражняване, упражняване. За жалост остават ваканциите само, когато детето може спокойно да посещава такива места. Т.к. учебният му ден е до 14.03, прибира се в 15.30 и от там- насетне е математиката, т.к. ни е важна, БЕЛ /важен е за матурите, мно'о ясно/, разказвателните предмети. По език детето не може да се готви само. А ходи и на спорт- това е задължително за едно дете. Играе. Това е също задължително.
Къде остават децата на неплатежоспособните и неграмотните? Ами пак мно'о ясно- у нас остават. Ама вече и те се изхитриха- ходят да бачкат в Испания. Пак двата емотикона, ама с думи, че много шарено става.

# 249
  • Мнения: 8 989
Най-жалкото е, че децата вече имат по-висока оценка на преразказ на английски, отколкото на преразказ на български език.
Хм, децата са едни и същи, явно пак опираме до системата и обучението в малка група.

# 250
  • Мнения: 1 479
Като че ли светът се развива, върви напред, а  Русия все още лежи на някакви стари лаври, вярно, велики, но ...Висоцки, Пушкин....ми Пушкин е живял преди 2 века все пак, ние говорим за днес и утре, за бъдещето на нашите деца, а аз определено не свързвам бъдещето на сина си с Русия.
Абсолютно вярно. Лошото е че в България  че постоянно ОФИЦИАЛНО се говори за Русия като един вид БЛАГОДЕТЕЛНИЦА  на България. При нас не се споменава и дума за нея, а ако се спомене случайно то само за някаква тяхна дивотия.

Жалко, че дискусията стигна до размяна на обиди, надявам се да смекчите тона.
Няма обиди, просто г-жата механично пренася отношението си от друг форум свързан с Русия където съм писал.

аз все пак живея тук. Обграждат ме продуктите на нашенските системи- и образователни и всякакви. Работя с тях. Завися от тях. За сега.
Мен не ме топли елитът, т.к. истинският такъв не остава вече тук. Затова няма как да не ме интересува нивото на масата. Не че тая някакви особени надежди.
Определено не мисля, че добрите идеи следва да ги въведе и подкрепи обществото. Преди пак си говорихме за овчаря и стадото и че ако овчарят позволи да го водят овцете, толкоз е овчар и той.
Абсолютно вчрно !!!
Неслучайно включих политика в дискусията. Образованието е само част от изграждането на един млад човек. То е тясно свързано с възпитанието, морала, със семехството и обществото.
Можете да изградите /теоретично казано/  добра образователна система, но тя няма да функционира правилно, ще се "побългари" веднага ако обществото е гнило.
Един пример от посткомунистическа държава от централна Европа член на ЕС относно качеството на обществото
ЕС изпраща комисия която да провери на какво ниво са кадрите работещи из министерствата на тази държава. Комисията избира ивадка от 200 служители и им дава международен тест който в Западна Европа трябва да се издържи за да работите в министерство.
От 200 човека РАБОТЕЩИ в министерствата само 4 !!! (ЧЕТИРИМА) покриват изискванията на теста.  А това е централна Европа.

децата печелят състезания и получават знания не благодарение, а ВЪПРЕКИ образованието.
МНОГО ми хареса тази мисъл, браво!    bouquet
Въобще личи че сте човек на 21 век.

Последна редакция: пт, 17 дек 2010, 11:20 от plamenhk

# 251
  • София
  • Мнения: 1 379
С извинения към всички - малко ще "поспамя"! Hug
Исках да обърна внимание на първите седем години, защото ми правят много лошо впечатление някои от наложените в последните години маниери (няма как да употребя методи) на възпитание и според мен те по-късно ескалират в други форми.
Родителите не полагат усилия да се занимават сами с отрочето, а разчитат повечко на "околната среда" - така е по-лесно, разбира се. Защо ще е необходимо да си говориш и занимаваш с детето си в ресторанта, докато вечеряте, вместо да го пуснеш да тича и ти да си пушиш цигарката?!? Без никакво притеснение, че притесняваш останалите, че там не е място за тичане, че това е време да прекарате заедно, а не ти да си починеш от детето. Или просто ме втрещяват ходещи 2-3 годишни деца с памперси. Shocked Така е по-удобно вероятно, вместо да направиш усилие и да го научиш да ходи на тоалетна, а не в гащите. Може и да ви се струват дребни тези неща, но те са хиляди. И ако не се започне с промяната от най-ранна възраст, по отношение на възпитание и занимания, няма как да чакаме резултати по-късно, колкото и прекрасна да е образователната система.

# 252
  • Мнения: 24 467
Точно, защото си е така, съм много против държавата да оставя основните функции по възпитанието, здравеопазването и образованието на гражданите си само на ръцете на родителите на децата.

Пламен, ако у нас пуснат този тест ти гарантирам, че от 200 ще го изкарат минимум едно 195 души. Ама не защото знаят. Ха, познайте защо!
Пусто никак не ща да ползвам емотикони, ама вие и без джокери ще загреете.

Последна редакция: пт, 17 дек 2010, 11:37 от Judy

# 253
  • Мнения: 8 989
Благодаря, plamenhk, но....
ако бях човек на 21 век щях да се сетя по-рано...трябваше ми доста време, може да го отдам на младостта, защото клишето "млада и глупава" някак си омекотява грешките, да, обичам България, но ми трябваше доста време да се усетя, че това е несподелена любов - аз я обичам, а тя не ме обича.
Така е и със сина ми, и той, милият обича България. И любовта пак е несподелена.
Следва развод, ако не за мен, то поне за сина ми.

# 254
  • Мнения: 8 989
Judy , yav4e_mrav4e, говорим си, чешем си езиците, но в детската градина и в училище на родителска среща се обаждат двама, трима родители, все едни и същи, другите, верни на "...Българският модел е, когато мълчанието е злато, а преклонената главичка остра сабя не сече и по-добре яйце днес, отколкото кокошка утре, защото кроткото агне от две майки суче..." мълчат и излиза, че само ти и твоето дете имате проблем, всичко е ОК. Докато ние не се научим да изискваме, нещата няма да се случат. На 20 мислех, че мога да променя нещо, на 30 аха да си повярвам пак, но днес съм на 40, а синът ми след 9 г. живот и здраве ще е на 20 и не...не...не...не искам да минава по нашия път на пропиляни надежди и несподелени любови.
С риск да ви досадя, пак ще пусна нещо на Станислав Стратиев, и на дребния давам да го чете, та да не обърка посоката.

Българската риба е ни риба, ни рак.
Когато няма риба, и българската риба е риба.
Тя е най-мълчаливата риба в света.
И си знае защо.
Черно е не само морето, в което живее, но и тиганът, в който я пържат.
...От векове българската риба се лови на чужди въдици.
И се пържи в собствената си мазнина.
Тя се ражда попче, живее като цаца и завършва като калкан.
Съвсем сплескана.
Още преди да се роди, българската риба е загубила Бяло море и Охрид, Босфора и Дарданелите, затова е интернационалист.
И пасе трева,
Нито една българска риба не си знае гьола, тя плува най-добре в мътни води.
Когато тежи над един грам, обикновено се мисли за риба тон. Когато пророк Йона престои три дни и три нощи в утробата на българската риба, той излиза оттам сиромах Лазар. Защото му взимат по триста долара на час. Като за офис.
Българската риба не се яде с пръсти, нито с вилица, а с друга българска риба. Виното, с което се яде българската риба, се пие от чаша, направена от черепа на нейните врагове.
Българската риба се обединява единствено в консервна кутия.
Гръбнакът на българската риба е политически.
За нея дружбата е като слънцето и въздуха за всяко живо същество.
Това, което другите народи са направили за сто години, българската риба трябва да направи за двайсет.
Тя трябваше да се прави не само на риба чук, но и на риба сърп.
Без да бъде златна, тя изпълняваше всички желания на дядото. И на дъщеря му.
Исус с пет риби нахрани пет хиляди души.
Осем милиона български риби храниха осем души.
И чорапите им - пак кърпени.
Българската риба е най-опушената риба в света.
Тя съдържа не толкова фосфор, колкото фосфати. Българската риба се вмирисва откъм опашката. Според тези, които я управляват.
От три български риби се получават трийсет политически партии.
Българската риба е българоезична.
Тя е най-демократичната риба в света.
Преди тя е била дънна, а сега е летяща.
Хайверът на българската риба е червен и син.
Но обикновено я пращат за зелен хайвер.
Всяка българска риба мечтае да стане капиталистическа акула.
Пътят на българската риба към Европа и към света минава не през
Босфора и не през Вашингтон, а през тигана.
Из "Българският модел":

Общи условия

Активация на акаунт