Обазование тук, образование там.(USA)

  • 18 055
  • 213
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 1 479
Обществото липсва.
Тук е прието да се спасяваш поединично, да си плащаш на частно и да се възмущаваш наум.
Тук не е нормално да се променя държавата, а е нормално да се нагаждат хората. Или да  я напускат.
Няма друг път. След 15-20 г няма да има и българска държава. Дете не се създава за един ден  за да го задушиш в отровите на "родината".

Но, много хора все още отказват да приемат, че "различно", не значи автоматично "лошо", само защото е в САЩ.
Така е закърмена звездочелата селяндурия - ненавистта генетично е заложено във тях.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 16:16 от plamenhk

# 181
  • Мнения: 8 989
http://www.119sou.com/index.php?file=64

това е един БГ правилник, избран на случаен принцип сред  изкараните от Гугъл, реших се пак да е столично, нямам нищо против конкретното училище, то се ползва с добро име.

ето и още един http://18sou.net/images/Pravilnik-2010_20211.pdf

Прави ми впечатление следното: учителите уведомяват периодично и своевременно родителите....
не ежеседмично, ежемесечно, а периодично. Точно и ясно.

Забележителни са и задълженията на дежурните учители.

пп. Всяко БГ училище има правилник, повечето са сходни, в някои правилници има наказания, различни от забележки, но са единици тези, които ги прилагат.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 17:05 от нова

# 182
  • Мнения: 24 467
...А, логиката е елементарна, да не падне дете и да се нарани, да не пречат на другите класни стаи, докато излизат на двора и т.н. ...

Човек, живял при коренно различен режим, трудно ще схване идеята, че всъщност свобода има там, където се спазват определени правила и то от всички.
Лошо е само когато правилата са самоцелни и нямат логично обяснение /като принципната забрана никога да не се шуква в час, даже и когато искаш да питаш по материята или да не отговаряш на въпроса от теста по начин, различен от този в учебника, даже и да си прав/, както и когато пречат на мнозинството и водят до очевидно недобри резултати.
Но хората сме устроени масово така- когато ни ограничат да викаме за демокрация и свободи, особено когато става въпрос за нас, самите. Виж, когато правилото изисква ние да го спазваме и е с цел защита на по- висше благо от личното ни спокойствие сме склонни да мърморим. Вероятно е национална специфика не знам.

Пример такъв- и нечетящите у нас се движат напред с останалите- и добре и отлично четящи.
Двойкарите получават най- често по едно тромбе и продължават напред с масата.
Може да се пише отлична оценка, когато майка ти /друг роднина/ е "колежка" или родител "поговори" с учител.
Дете, което си позволява редовно да пречи на останалите, разпорежда се свободно с личните им вещи, като ги взима, хвърля и чупи и дори "успява" да удари в окото съученик минава с едно мрънкане по Педагогически съвет. То е на "равна нога" с този, който не си е написал домашното, да речем.
А иначе да- правила има.

А защо да не споделиш? Всички ли твои познати тук реагират еднакво?

А практиките са толкова различни. И не само една, единствена може да доведе до положителен резултат.
Ето, ние например не сме били по сингапурска система, но въпреки това и моето дете смята от ДГ без пръсти. А не сме ползвали специална чужда система. Защо не споделиш твоята? Може да копнем нещо от там за № 2, ако старото при него не сработи.
Без друго го казахме вече многократно- у нас всеки се справя предимно сам.

Иначе не останаха много у нас онези, които още вярват, че "българинът бил на второ място в света по интелигенстност след евреите". Чувам го само от доста... възрастни хора. Слава Богу. Младите се въздържат от подобни обобщения.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 16:56 от Judy

# 183
  • Мнения: 1 879
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=506811.0

Тук, в Алея на славата фигурира Максим Бурханларски, има съфорумка, чието дете е негов ученик вероятно.
Добре би било да ни просветли.

Ако не, можем да питаме и тази госпожа  Wink  http://www.blitz.bg/article/16459


Явно е бил учител на Аз съм ваш’та леля, която сега е Рòса - ще й пратя питане на лични с молба да пише директно тук, за да не препредавам - пък и по правилата на форума, нямам право да изнасям инфо от лични към форума.

# 184
  • Мнения: 7 837
Джуди, по моя спомен, българската начална математика, много си прилича със сингапурската.  Simple Smile Нищо особено не е, просто набляга на примери и логиката. Минали сме едва един учебник, не мога да твърдя, че е много добра, но е различна от повечето методи на преподаване в тукашните училища. На моят 6-годишен му пасва идеално.  Simple Smile

Ето малко примерни тестове, по които се преценява, кой учебник и тетрадка да се вземе
http://www.singaporemath.com/Placement_Test_s/86.htm

Иначе, не, не всички реагират еднакво, но пък различията стават все по-големи и на мен вече ми е неудобно да ги водя тези разговори, за да не решат, че изтъквам системата или детето си, например...  Simple Smile  
Знам че съм едва в началото на пътя и тепърва имам да се сблъсквам с какви ли не неуредици на образователната система. Дори тези дни се оплаках, че много увеличиха темпото в училище. Това са ни изискванията, които децата трябва да покрият между февруари и март.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs279.snc6/180740 … 835_2943753_n.jpg
Различно е, сигурно е нерабираемо като степен на натоварване. Но, все пак става въпрос за 5-6 годишни деца. Но, дори и да изглежда много за мен, някак си успяват да им го предадат и децата да го усвоят добре. Вярно, разчитат и на помощта вкъщи, а в училие се работи в малки групи, както по езика, така и по математика и децата са разделени, в замисимост от нивото им.

Иначе, от интерес, чета и в предучилищната тема и в тази за първокласниците, поне да сравнявам, как се движи моето дете като ниво на знания, съотнесено към връстници от друга държава.  Simple Smile

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 17:22 от Кейси

# 185
  • Мнения: 3 379
За добро или не, в последните 6-7 години ми се налага да работя с доста тестове, за интелигентност и с различни други цели като психометрични например, и всичките са били реномирани и "скъпи" както някой по-горе писа. Изобщо не съм убедена, въпреки (или точно заради) опита ми с тях, че това е начин за някаква достоверна проверка на знания и умения, на интелигентност или поведенчески показатели. Скъпи или не - тестовете са стандартизирани. Което, от друга страна, ги прави съвсем неприложими в други държави и на други езици ако не се стандартизират спрямо съответния език и в известна степен култура. Ако някой вярва на резултатите им, разбира се.

За да съм точна, се поправям в по-горния пост, че професорът, наложил теста за интелигентност, е от Станфорд. А самият тест е създаден преди това от друг Станфордски професор, Бине, по поръчка на френското правителство с цел да се определят децата със специални нужди, за да им се предложи специална форма на обучение. По-късно въпросният професор, Терман, превърнал теста в инструмент за измерване на интелигентността, самият той с изключително крайно виждане за човешките способности като цяло и принадлежащ към крайното антихуманно евгенично движение...Създателят на САТ, между впрочем, също е бил евгенист, въпреки че (прави му чест) по-късно се отрича от това движение. Айви лигата, обаче, вече е възприела теста и го прилага при подбора на студентите си...

Както и да е, отплеснах се. Аз лично не бих си пратила детето в университет, където все още се използват тези тестове за прием. Но това е лично мнение разбира се, не искам да го налагам.

Като цяло калъпът в американските училища и университети е в основата на системата. Мисля, че авторът на статията, с която е започната темата - Гато, доста добре го е описал. Не че имам нещо против - ако това дава резултати за конкретното дете и е ОК за него и родителите му, много добре. Но не е някаква панацея за всеки. Има много други методики... За съжаление съм запозната само с част от тях и то на ниво предучилищно и начално образование и, поради професията си - в професионалното и корпоративното обучение, затова ми е интересно да науча повече за по-горните нива в училище и в университетите.

Що се отнася до това кой е отговорен за образованието, възпитанието и ценностите на децата, не бих разчитала на каквато и да е образователна система да поема тази отговорност - тя за мен е изцяло на родителите. Системата, разбира се, може да помага или да пречи...

Ето и нещо интересно за френското образование.

# 186
  • Мнения: 2 885
Написаното за френското образование се отнася за всяка една образователна система днес. Разликата е в средата. Дори и да цитираме кодекси на държание, много хубаво са написани, но кой ги спазва в БГ?
От темата в Клюкарника относно "Престижна професия ли е тази на преподавател в БГ" е видно.

# 187
  • Мнения: 1 479
Аз лично не бих си пратила детето в университет, където все още се използват тези тестове за прием. Но това е лично мнение разбира се, не искам да го налагам.
Аз лично си пратих детето  в такъв университет и съм МНОГО доволен. Simple Smile  Веднага ще кажа че сериозните университети ОСВЕН  тестовете, които са първата бариера при избора на кандидатите, има и ИНТЕРВЮ което също е един вид "изпит."

Няма по обективен начин за оценяването на такъв огромен брой кандидати  от различни по качество у-ща и държави за такова кратко време.. Твърдо съм "ЗА" американската/Оксбридж система за приемане на студентите.

ПС. Приемането само на база диплома облагодетелства кандидатите от корумпираните посткомунистически държави с изкуствено високи дипломи, поставя в неизгодно положение учениците от елитните у-ща с високо средно ниво и пр.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 21:02 от plamenhk

# 188
  • Мнения: 3 379
Аз лично не бих си пратила детето в университет, където все още се използват тези тестове за прием. Но това е лично мнение разбира се, не искам да го налагам.
Аз лично си пратих детето  в такъв университет и съм МНОГО доволен. Simple Smile  Веднага ще кажа че сериозните университети ОСВЕН  тестовете, които са първата бариера при избора на кандидатите, има и ИНТЕРВЮ което също е един вид "изпит."

Няма по обективен начин за оценяването на такъв огромен брой кандидати  от различни по качество у-ща и държави за такова кратко време.. Твърдо съм "ЗА" американската/Оксбридж система за приемане на студентите.

ПС. Приемането само на база диплома облагодетелства кандидатите от корумпираните посткомунистически държави с изкуствено високи дипломи, поставя в неизгодно положение учениците от елитните у-ща с високо средно ниво и пр.

Аз никъде не твърдя, че прием по диплома е алтернативата. Просто на този етап сметките ми не включват такива университети. Има много други престижни извън Бръшлянената лига и извън САЩ. Пак казвам, това си е мое лично мнение, опитът до момента ме е научил да не вярвам на тестове Wink Но за нас има много време - докато стигнем до там, много вода ще изтече, а и много неща ще се променят, включително и в моите възгледи вероятно, да не говорим за думата на детето... Опасявам се, че обективизмът в наши дни е много относително понятие. Всеки си има свои критерии, моите не включват тази форма като обективна, на този етап.

Немирница, аз също мисля, че посочените проблеми в статията за френското образование са валидни за всички или повечето системи, вкл. и българската.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 23:01 от SZA

# 189
  • Мнения: 1 731
В САЩ,90% от учениците се оценяват именно с тест.Устната форма на изпитване е рядко разпространена.А САТ е задължителен след 3-ти клас.

# 190
  • Мнения: 1 479
Аз никъде не твърдя, че прием по диплома е алтернативата.
A тя каква е?  Интересно ми е да видя възраженията ви.

Запознат съм с принципите на съставяне на тестовете на  CollegeBoard  (SAT,ACT,AP  и пр) и смея да твърдя че са отлични. Интересно ми е с какво искате да замените тази перфектна система ?

Има много други престижни извън Бръшлянената лига и извън САЩ.
И с какво те са по добри от американските?
Най добрите английски университети имат подобна на САЩ  твърда система на приемане (тестове + интервюта).

Всеки си има свои критерии, моите не включват тази форма като обективна, на този етап.
Да ги видим.
Интересно ми е коя форма  категоризирате  като "обективна".  Мотивирайте възраженията си.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 23:23 от plamenhk

# 191
  • Мнения: 3 379
Ами например Оксфорт, в който изпитите изобщо не могат и да се сравняват със САТ. Всяка специалност си има изисквания, което според мен е правилния подход. Всеки си има наклонности и интереси и подлагането на изпит под общ знаменател за мен не е перфектната система. Мисля, че това обобщава отговорът ми на всичките въпроси.

Аз не отричам САТ, за да говорим за възражения, просто не вярвам в идеята, че един тест е валиден за всеки ум.

Срещала съм хора, далеч по-успели и много талантливи, учили и в университети извън САЩ, както и такива от Бръшлянената лига, за които не мога с лупа да открия нещо хубаво да кажа. Както и обратното - един от най-уважаваните от мен хора, с които съм се сблъскала в работата си, е възпитаник на Харвард, но все пак ще уточня, на следдипмломните им програми, преди това е учил в родината си Швейцария.

За мен е интересно да разкажете как е създаден САТ? И ще ми е интересно да разбера гледната Ви точка за перфектността му?

# 192
  • Мнения: 1 479
Ами например Оксфорт, в който изпитите изобщо не могат и да се сравняват със САТ. Всяка специалност си има изисквания, което според мен е правилния подход.
Всеки си има наклонности и интереси и подлагането на изпит под общ знаменател за мен не е перфектната система.
Неслучайно в предният си постинг написах :
"Твърдо съм "ЗА" американската/Оксбридж система за приемане на студентите".  т.е. поставям ги на едно ниво, защото не виждам принципна разлика между тях.

Oксфордските изпити са също тестове:

* STEP The Sixth Term Examination Paper (Oxford) - изпит за математически дисциплини
* TSA  Thinking Skills Assessment (Oxford)- приемен изпит за широк кръг от специалности
* HAT The History Aptitude Test (Oxford) - изпит за специалности, свързани с политика и история
* ELAT The English Literature Admissions Test (Oxford) - приемен изпит за филологически дисциплини
* PPE The Philosophy, Politics & Economics Admissions Test (Oxford)

Елементите заложени в оксфордските тестове (умения за интерпретиране на специфична информация, аргументативно мислене) ги има в разделите Critical Reading и Writing на американските изпити.
Може да се каже че оксфордските изпити комбинират в себе си SAT/ACT и SAT Subject Test.

Би трябвало да знаете че престижните американски университети освен SAT  изискват по 2-3  SAT Subject Test.
The SAT Subject Test. is a set of more than 20 different tests focusing on specific disciplines such as Maths, Physics, Chemistry, Biology, English, History and Social Sciences, Physical Sciences, and Foreign Languages.

SAT Subject Tests™
http://sat.collegeboard.com/about-tests/sat-subject-tests

Освен това интервютата на Оксфорд по моя преценка са много по "жестоки" от  американските.   Така че на практика се получава един баланс на изискванията към кандидатите.

Аз не отричам САТ, за да говорим за възражения, просто не вярвам в идеята, че един тест е валиден за всеки ум.
Хората затова и интервюта са направили. Интервютата решават кой да бъде избранника.  Неразбираем за мен остава стремежът ви да замените американската с-ма с идентична (Оксбридж). Давате ми за пример това което аз давам за пример.  Simple Smile

За разлика от САЩ в UK само най добрите университети имат приемни изпити

Мисля, че това обобщава отговорът ми на всичките въпроси.
Мисля че е по скоро завоалирно бягство от отговор.

"много хора все още отказват да приемат, че "различно", не значи автоматично "лошо", само защото е в САЩ."  (c)  

За мен е интересно да разкажете как е създаден САТ? И ще ми е интересно да разбера гледната Ви точка за перфектността му?
Вие след като работите в тази област би трябвало да знаете а аз вече писах по тази тема (скъпите университети) и не искам да се повтарям .Има и книги по въпроса.

Последна редакция: пт, 04 фев 2011, 11:45 от plamenhk

# 193
  • Мнения: 3 379
Честно казано, господине, не Ви следя писанията по всички теми, за да ме прехвърляте към старите си постове. Темата за скъпите университети не я следя, така че не съм попаднала на мнението, което цитирате.

Не мога да разбера защо ме нападате? Изразявам личната си позиция по един въпрос, в открит форум. Тук не е съд, нито съм на изпит, а Вие се опитвате да се държите сякаш от Вас зависи оценката ми - искате ми аргументи, да мотивирам някакви въображаеми от Вас "възражения", да давам някакви отговори и ме сочите с пръст, като не Ви допаднат те...

Не мога да разбера къде съм попаднала. Темата е за образованието, но моля не ме слагайте на скамейката! Темата ми е интересна и смятам, че дискусията тук е полезна, стига да не опира до лични нападки. Вие, очевидно, искате да наложите собственото си мнение върху мен. Както писах вече няколко пъти, изразявам ЛИЧНОТО си мнение и никому не желая да го налагам. Казва се "свобода на словото".

Това, че сте почитател на каквато и да е система не означава, че тя е най-добрата за ВСИЧКИ - всеки си има различни критерии.

За да не съм голословна, само ще кажа, че има по-умни от моята глави, които също смятат че САТ вече не е приложим в университетите, тъй като изискванията към хората на бъдещето се променят. Ето нещо по въпроса, има още много, ако Ви се чете. Както се вижда от статията, реномирани колежи в САЩ се отказват от САТ, а ще стават все повече.

И не на последно място, не мога да се съглася, че американската система и Оксбридж системата са едно и също. Масово в американските колежи се приема със SAT плюс SAT Subject - Math и/или Science. В Оксбридж системата за всяка специалност има отделни изисквания, което е далеч от калъпа на САТ. Да, има единни тестове, които се ползват, но не за всички по всичко.

Да подчертая, че нямам нищо против висшето образование в САЩ, само не ми допада начина на прием. Живот и здраве, надявам се децата ми да се насочат да учат в Европа или дори Азия, ако съдбата и те решат, че това е техния път. И пак да подчертая, че дотогава много вода ще изтече и нещата, дай боже, ще се променят към по-добро...

# 194
  • Мнения: 1 479
Темата за скъпите университети не я следя, така че не съм попаднала на мнението, което цитирате.
И на мен не ми се рови в темата, защото не разполагам с много време

Не мога да разбера защо ме нападате? Вие, очевидно, искате да наложите собственото си мнение върху мен.
Не ви нападам а просто не мога да възприема вашата позиция т.е. на запознат с проблема човек,  при толкова очевидни неща.  Затова ви помолих да се аргументирате. Всяко мнение се основава на някаква информация и съвсем нормално е ако възникне спор различните мнения да се конфронтират чрез аргументация.

не мога да се съглася, че американската система и Оксбридж системата са едно и също.
Принципите им са еднакви - ИЗПИТ/И + ИНТЕРВЮ т.е. ДВУстепеннна филтрация  на кандидатите !

Те не могат да бъдат еднакви заради РАЗЛИЧИЯТА в образователната система на държавите !!!
В САЩ  специалноста се избира СЛЕД приемането във ВУЗ а в UK - ПРЕДИ приемането.  Затова в САЩ. приемнивт тест не може да бъде специализиран т.е. той е съобразен със спецификата на американската с-ма на избор на специалност *

* възниква въпросът кое е по добре за студента - принудителното избиране на  специалност ПРЕДИ приемането или  свободното избиране СЛЕД първата година обучение.

Какво е вашето мнение по въпроса ???

В Оксбридж системата за всяка специалност има отделни изисквания, което е далеч от калъпа на САТ.
За това има  Advanced Placement тестове т.е.специализирани тестове за почти всеки отделен предмет организирани и провеждани както SAT-овете
http://www.collegeboard.com/student/testing/ap/subjects.html

Да подчертая, че нямам нищо против висшето образование в САЩ, само не ми допада начина на прием.
Както вече казах, начина на прием е съобразен с техните изисквания за избор на специалноста.  

За да ги приемат в престижен ВУЗ американците държите НЯКОЛКО изпита !!!
-  Advanced Placement - най малко 3-4 теста
-  SAT или АCT
-  SAT Subject Test - най малко 2-3 теста (Харвард, Йел искат най малко 3 теста)
-  Интервю

Защо тази система*  ми харесва ?

1. Извършва се от независима организация а не от самият университет
2. Исползва се методът на равномерното разпределение на гаусовата крива както  при  IQ тестовете т.е. въпросите ПРЕДВАРИТЕЛНО се тестират (във всеки SAT има такава секция), което ги прави МНОГО ОБЕКТИВНИ
3. Освен точките се дава и тяхното % изражение т.е. показва се и относителният дял на оценката към общото количество !
4. Два - три изпита  SAT Subject Test. изискват престижните университети +  SAT Reasoning Test  - това е много голямо натоварване което малко кандидати издържат.
5. Интервюто решава всичко - изпитите само ОГРАНИЧАВАТ кръгът на кандидатите за интервю
6. В САЩ всички сериозни университети изискват изпити , докато в UK само няколко.
7. Средните у-ща имат рейтинг т.е  на дипломите на тези кандидати се гледа по друг начин
8. Изключително много се държи на доброто представяне на кандидата в различни състезания

С една дума системата на приемане е ГЪВКАВА и не е "калъп" както вие твърдите.

САТ вече не е приложим в университетите, тъй като изискванията към хората на бъдещето се променят
Знам за тези неща, но прословутата бяла политкоректност  не е най добрият начин за првъзпитание на  негрите, пардон афроамериканците.  Mr. Green
И с какво ще заменим тестовете ако не е тайна, така че да не обидим другарите негри ?  С биене на aфрикански там-тами?

Последна редакция: пт, 04 фев 2011, 21:54 от plamenhk

Общи условия

Активация на акаунт