Математически турнири - 6

  • 54 180
  • 765
  •   1
Отговори
# 495
  • Мнения: 51 043

Много трудно не значи невъзможно. Да обявят конкурс. Да се пращат задачи от майки и учителки. Не е трудно. Когато дадат задачата да подаряват сборник на учтелката или чавчето с автограф да кажем. Сборниците са 5.60 лв. не са 100 лева.
Да помолят някое дете, което миналата година е било с над 50 точки от КМС да реши задачите за долния клас вечерта преди състезанието и да го освободят (или по-скоро да възстановят) таксата или да му дадат сборник. Има много деца на родители, които работят в БАН... Така и грешките ще са значително по-малко. Поне технически няма да има.

И накрая сборникът може да не е на хартия, а на диск (0.50лв)

А кой и защо да го прави? От тези състезания никой не печели пари. Организират се от ентусиазъм. При това положение никой няма да се напъва чак токова. Пък и дори да има възможни варианти за трудни задачи, те са ограничени и след 2-3 години ще се изчерпят и после ще трябва само да се сменят цифрите, но задачите ще се повтарят. Пак казвам, особено за първолаците не бива да има състезание. Те още не могат да четат и пишат, майки и баби не смеят да ги пуснат сами до стаята, пък на състезание ще ми ходят ooooh!

# 496
  • София
  • Мнения: 1 659
Здравейте. Моля за малко инфо за коледния турнир четвърти клас. Синковецът на този турнир не се яви обаче му го дадох да го прави в къщи. На осма задача е дал отговор Г. Задачата е следната:

"В една кутия има 70 топки за украса на коледна елха. 20 сини, 20 червени, 20 жълти и 10 бели и зелени. Какъв най-малък брой топки трябва да извадим от кутията, за да сме сигурни, че има поне 10 топки от един и същи цвят?"

В сайта математика за всеки, от който му дадох да решава задачите, за верен е посочен отговор А - 38. Според мен отговорът е 32 или отговор Г (друг отговор), както го е дал синът ми. Т.е. 38 най-малко топки трябва да останат, но в задачата не се пита колко остават, а колко трябва да се извадят. Накратко аз ли някъде бъркам или математиците дето учат нашите деца?
В най-лошия случай вадим 9 сини, след тях вадим 9 червени, след тях вадим 9 жълти,след тях  вадим 10 бели и зелени= 37. Тридесет и осмата топка ще се яви десета или за сините, или за червените, или за жълтите, т. е. ще имаме десет топки от един и същи цвят.

По тази логика са 39. 9+9+9+10+2. Защото при + 1 накрая нямаме 10 топки от един цвят, а имаме 10 топки от два цвята, което е същото като 30 топки от три цвята, т.е. и без + 1 накрая. Не се заяждам, просто се опитвам да схвана логиката. Още нещо. 32 е по-малко от 38. Извадете ги 32, както искате и ще видите, че няма как да не останат 10 топки от един цвят. А ако отговорът е 0, това също е отговор Г. Друг отговор.


Г-н Стойчев, имам чувството, че не разбирате смисъла на задачата. Имате затворена кутия с малък отвор, през който вашето дете си пъха ръката и вади по една топка.
То не знае коя топка е хванало - вижда го, след като извади топката. Знае се какви топки има в кутията. Трябва да извади 10 топки от един и същ цвят.
Разбира се, възможно е първите 10 да се случат да са от един и същ цвят и работата му да приключи дотук. Но това е задача от вероятности.
За да е 100% сигурно, че сме извадили от кутията (а не оставили в нея, както май вие го тълкувате) 10 еднакви по цвят, играем срещу най-лошия възможен сценарий.
А той е по 9 топки от трите цвята, от които бихме могли да извадим 10 еднакви, 10-те смесени (те не ни дават 10 еднакви, защото са смесени бели и зелени) и най-накрая, о радост - последната 38-ма топка
дава 10 от някой от цветовете син, червен или жълт.

# 497
  • Варна
  • Мнения: 346
Моля автора на задача 7 за 2 клас от КМС-11.12.2010г. да се извини на участниците в състезанието!
Подкрепям напълно!
И аз подкрепям
И аз подкрепям!!!

и аз

моето дете беше много разстроено вчера - точно за въпросната 7-ма задача и си мисля, че едно извинение е най-малкото, което могат да направят умните глави, бистрили темата за втори клас

много странно защо не им вземат черновите, та да проследят логиката на децата - сигурна съм, че има какво да научат от второкласници

Последна редакция: нд, 12 дек 2010, 15:38 от KalinaKiricheva

# 498
  • Варна
  • Мнения: 346

Много трудно не значи невъзможно. Да обявят конкурс. Да се пращат задачи от майки и учителки. Не е трудно. Когато дадат задачата да подаряват сборник на учтелката или чавчето с автограф да кажем. Сборниците са 5.60 лв. не са 100 лева.
Да помолят някое дете, което миналата година е било с над 50 точки от КМС да реши задачите за долния клас вечерта преди състезанието и да го освободят (или по-скоро да възстановят) таксата или да му дадат сборник. Има много деца на родители, които работят в БАН... Така и грешките ще са значително по-малко. Поне технически няма да има.

И накрая сборникът може да не е на хартия, а на диск (0.50лв)

А кой и защо да го прави? От тези състезания никой не печели пари. Организират се от ентусиазъм. При това положение никой няма да се напъва чак токова. Пък и дори да има възможни варианти за трудни задачи, те са ограничени и след 2-3 години ще се изчерпят и после ще трябва само да се сменят цифрите, но задачите ще се повтарят. Пак казвам, особено за първолаците не бива да има състезание. Те още не могат да четат и пишат, майки и баби не смеят да ги пуснат сами до стаята, пък на състезание ще ми ходят ooooh!

е, не така - не съм съгласна - има деца, които и четат, и пишат, и смятат - и сами си ходят до стаята - с две думи не виждам причина да не ходят на състезания
ако става въпрос имаше доста майки, и баби, които много по-големи деца водеха вчера - аз лично бях Shocked

# 499
  • Мнения: 129
Здравейте. Моля за малко инфо за коледния турнир четвърти клас. Синковецът на този турнир не се яви обаче му го дадох да го прави в къщи. На осма задача е дал отговор Г. Задачата е следната:

"В една кутия има 70 топки за украса на коледна елха. 20 сини, 20 червени, 20 жълти и 10 бели и зелени. Какъв най-малък брой топки трябва да извадим от кутията, за да сме сигурни, че има поне 10 топки от един и същи цвят?"

В сайта математика за всеки, от който му дадох да решава задачите, за верен е посочен отговор А - 38. Според мен отговорът е 32 или отговор Г (друг отговор), както го е дал синът ми. Т.е. 38 най-малко топки трябва да останат, но в задачата не се пита колко остават, а колко трябва да се извадят. Накратко аз ли някъде бъркам или математиците дето учат нашите деца?
В най-лошия случай вадим 9 сини, след тях вадим 9 червени, след тях вадим 9 жълти,след тях  вадим 10 бели и зелени= 37. Тридесет и осмата топка ще се яви десета или за сините, или за червените, или за жълтите, т. е. ще имаме десет топки от един и същи цвят.

По тази логика са 39. 9+9+9+10+2. Защото при + 1 накрая нямаме 10 топки от един цвят, а имаме 10 топки от два цвята, което е същото като 30 топки от три цвята, т.е. и без + 1 накрая. Не се заяждам, просто се опитвам да схвана логиката. Още нещо. 32 е по-малко от 38. Извадете ги 32, както искате и ще видите, че няма как да не останат 10 топки от един цвят. А ако отговорът е 0, това също е отговор Г. Друг отговор.

Мисля, че има проблем с разбирането на условието. Повечето разбираме, че от извадените топки трябва да има поне 10 еднакви топки. Но някои разбират, че вътре трябва да останат поне десет еднакви топки.
Ако се иска да се извадят със сигурност 10 еднакви топки решението е точно 38.

Разбираме, защото така са написали условието. Има?!? Къде има? В кутията или при нас? Как да накарам сина ми да се изразява правилно като му дават подобни задачи. Какво пречеше да напишат "имаме", т.е. ние или пък "в кутията остават"? И какво се получава ако авторът на въпросната задача си е наумил едното или другото? За мен подобни двусмислици се превръщат в безсмислици. Математиката е точна наука и това трябва да е ясно и в условието на подобни задачи. Според мен, все пак не съм математик, а филолог.

# 500
  • Мнения: X
Г-н Стойчев, имам чувството, че не разбирате смисъла на задачата. Имате затворена кутия с малък отвор, през който вашето дете си пъха ръката и вади по една топка... и най-накрая, о радост" Така обяснено го разбирам, особено с методиката и практиката на фройдизма. Обаче искам да го разбира и синът ми, който все още е само на 10 години. Обаче змей. На състезанието не се яви, защото бихме Локо 93 на баскет. Тестът му отне 20 минути, не реше една елементарна задача и тази, която не мога да му отчета като грешка, защото всичко трябва да е ясно още в условието. В живота, а още повече в математиката.
Поздравления за умното дете! Peace
 Моят не е чак такъв змей. Решаването на задачите му е отнело 75 минути, включително описанието на 10 задача. На коментираната задача е посочил отговор 38. Провокирана от дискусията, която се заформи тук го попитах как е разбрал, че става дума за извадените топки, а не за останалите в кутията. Той ми отговори, че иначе в условието е щяло да пише " ...за да сме сигурни, че в кутията ще останат...".

Последна редакция: нд, 12 дек 2010, 16:23 от Анонимен

# 501
  • София
  • Мнения: 3 665
Имате ли представа колко точки се дават,ако последната задача е решена вярно,но не е написано подробно решение?Става дума за 3ти клас,че синеца не е разбрал,че трябва да напише подробно решението и сега реве,че нямало да му дадът точки Rolling Eyes

# 502
  • Мнения: X
Г-н Стойчев, току-що си направих труда да проверя оригиналното условие. Вие сте цитирали некоректно условието на задачата. В състезателния лист съвсем ясно пише: " Какъв най-малък брой топки трябва да извадим от кутията, за да сме сигурни, че между тях има поне десет от един и същи цвят." Съжалявам, че не го направих по-рано. Щяхме да си спестим доста писане.

# 503
  • София
  • Мнения: 1 659

"Г-н Стойчев, имам чувството, че не разбирате смисъла на задачата. Имате затворена кутия с малък отвор, през който вашето дете си пъха ръката и вади по една топка... и най-накрая, о радост" Така обяснено го разбирам, особено с методиката и практиката на фройдизма. Обаче искам да го разбира и синът ми, който все още е само на 10 години. Обаче змей. На състезанието не се яви, защото бихме Локо 93 на баскет. Тестът му отне 20 минути, не реше една елементарна задача и тази, която не мога да му отчета като грешка, защото всичко трябва да е ясно още в условието. В живота, а още повече в математиката.

За фройдизма - ха-ха, прочетох си поста повторно с вашата фройдистка настройка - развесели ме.
За детето - браво, все така и по-големи успехи!
За това дали вие ще го смятате за грешка или не - ваша си работа и на кого му пука.
За неточно цитираната задача - да бяхте прочели по-внимателно "като филолог" условието - съзнателно/несъзнателно изпуснатото уточнение "между тях"
не оставя място за съмнение в смисъла на задачата.

# 504
  • Мнения: 129
В същото изречение пише "извадим".  "Между тях" в същото изречение не е свързано с първото?

Е това е андрешковското и ей за това си заслужаваме хала. Свързано, несвързано са го написали така, че не само детото е било подведено, не само не знам още колко деца, но и техните родители. Обаче не е това най-страшното. Най-страшното е, че вие ги защитавате. Условието е подвеждащо и то при положение, че може да се напише ясно, за да могат децата да мислят, а не да предполагат. Питам - можеше ли да се напише така, че да няма двусмислици? Можеше. Ами като можеше и като не е направено, ей за това и Дянков, и Борисов ще закриват БАН. А ние ще се чудим накъде да пращаме децата, защото тук може всичко. Може да е така, ама може и да е иначе, защото пише "между тях", ама ги мързи да напишат между кои точно тях.

# 505
  • Мнения: 26
Максималният брой точки за 1 клас не е нито 60 , нито 61 ! Те се 61,50!Пиша го понеже гледам , че преди няколко страници сте се чудили , а преди малко ги броих!Така,че доколкото виждам по класиранията няма първолаче с максимален брой точки.

# 506
  • Мнения: 544
Максималният брой точки за 1 клас не е нито 60 , нито 61 ! Те се 61,50!Пиша го понеже гледам , че преди няколко страници сте се чудили , а преди малко ги броих!Така,че доколкото виждам по класиранията няма първолаче с максимален брой точки.

Много странно  newsm78
Аз ги изкарах точно 60.

# 507
  • Мнения: 2 222
И аз съм филолог, но изобщо не забелязах да има двусмислие в задачата.

# 508
  • Мнения: 729
Максималният брой точки за 1 клас не е нито 60 , нито 61 ! Те се 61,50!Пиша го понеже гледам , че преди няколко страници сте се чудили , а преди малко ги броих!Така,че доколкото виждам по класиранията няма първолаче с максимален брой точки.

Много странно  newsm78
Аз ги изкарах точно 60.

Аз също ги изкарах 60, но като се има предвид, че на 4 зад. не е даден отговора на едната задачка/те са 6, а отговорите 5/ , която също е 1 точка, значи стават точно 61 т.

# 509
  • София
  • Мнения: 13 701
Максималният брой точки за 1 клас не е нито 60 , нито 61 ! Те се 61,50!Пиша го понеже гледам , че преди няколко страници сте се чудили , а преди малко ги броих!Така,че доколкото виждам по класиранията няма първолаче с максимален брой точки.

Много странно  newsm78
Аз ги изкарах точно 60.

Аз 61  Crazy Crazy Crazy В отговорите има пропуснато неравенство. Те са 6 в условието с по 1 точка, а в отговорите са дали 5  Wink

Общи условия

Активация на акаунт