Елитните училища - какво ги прави такива?

  • 22 067
  • 217
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 24 467
За да твърдя подобно нещо, то трябва да имам доказателства, а такива нямам.
Съмнявам се и останалите, списващи тук, да имат такива за повече от едно школо.
За мен по- скоро резултатите от матурите в ІV клас зависят от самите матури, а те са прекалено елементарни за да установят някакво, дори "средно", ниво на познания.
Не, не бих си правила извода от резултати на матури в ІV клас.
За матурите в VІІ-ми клас важи същото /т.е. по тях няма да си направя изводи/. Там по- скоро резултатите не се дължат само на училищната подготовка, а често на допълнителна такава, а тя не зависи изобщо от училището.

Последна редакция: пн, 07 мар 2011, 12:16 от Judy

# 61
  • Мнения: 1 525
Според мен елитността е по-скоро определение, прикачано неясно по какви критерии и твърде често бъркано с друго едно - "на мода". Елитните училища са по-често модни, отколкото елитни. Но модността им в даден период от време в никакъв случай не ги прави елитни. Naughty
Както бе казано вече в темата, за да бъде едно училище елитно са важни критерии на входа и изхода му. А у нас обикновено критериите за прием на талантливи деца (независимо дали става дума за математика или нещо друго) се бъркат с критериите за битовост (местоживеене, финансов статус на родителите, връзки и т.н.) Тоест още на входа реално погледнато няма критерии, за да бъде направен елитен подбор. Оттук нататък каквито и да са учителите, каквато и да е базата, е все едно. Тоест децата, които имат дадености ще успеят, другите ще бъдат изтикани напред отново благодарение на връзките, парите и т.н. на родителите си и ще завършат равни с онези, които могат. И на изхода пак няма да има елитност. Така че реално елитно училище при подобно положение няма как да има.  Thinking Има модно. Което вече е съвсем друго нещо. За него е достатъчно двама души да кажат добри думи на точното място и в точното време, за да се понесе мълвата. А пък после иди доказвай, че нямаш сестра. Wink
Избрах този цитат, защото най-много се доближава до моето мнение.
Преди години може би е имало по-добри и не толкова добри училища. За днес не е така. Доста училища изравниха нивото си.
Преди години имаше езикови гимназии. Да влезеш там беше трудно. А днес език се учи навсякъде. Важното е да имаш добър учител и желание.
Днес, "елитно", определяме самите ние. В приказките си, в претенциите си. В очакванията на хорското мнение. Какво ще кажат, че детето ми учи в  "еди кое си елитно училище". Там сами вдигаме "ниво". С модата. Като че ли сами като говорим, повдигаме и рейтинга на училището.
Хайде да помислим колко училища лежат на стара слава...
Доста.
Сутринта пак чух за едно от тях. За наплива на първолаци за там.

# 62
  • София
  • Мнения: 1 654
Според мен елитността на училището се определя от успеваемостта на децата да попаднат в най-желаните /доказали се през годините/ гимназии и университети. Един поглед върху резултатите от Държавните зрелостни изпити и първите 10 не са изненада.
По отношение на началните у-ща смятам, че резултатите от външното оценяване са важни, но не и определящи. При нас до 4-ти клас децата в класа се справяха и напредваха като единица. Нямаше отличници, средни и изоставащи. Всички бяха на приблизително еднакво високо ниво. Това според мен е успехът и амбициите на учители и директор трябва да са в такава насока. Да събереш 25-30 различни по характер деца и да им предадеш знанията, които трябва все едно работиш с 1 не е никак лесно. Това зависи от учителя и именно такива учители правят училището елитно

# 63
  • Мнения: 53
На нас ни предстои малкото дете да тръгне на училище и темата ми е много полезна.

# 64
  • Мнения: 7 633
Моят съвет към авторката на темата е да избере едно квартално училище,което да е близо до тях,в което има ред и дисциплина.Отделно да проучи за една свясна начална учителка и да си запише детето.
Изобщо да не търси "елитни училища"!

# 65
  • Мнения: 2 274
Направих доста сериозно проучване сред т.нар. "елитни" училища в София, като потърсих съдействие и в МОНМ. Ето какъв беше резултатът
http://www.dnes.bg/redakcia/2011/05/24/sueta-vmesto-obrazovanie-v-sofiia.119424

# 66
  • Варна
  • Мнения: 176
Направих доста сериозно проучване сред т.нар. "елитни" училища в София, като потърсих съдействие и в МОНМ. Ето какъв беше резултатът
http://www.dnes.bg/redakcia/2011/05/24/sueta-vmesto-obrazovanie-v-sofiia.119424


Интересна статия. Благодаря на авторката. Странна е наистина ситуацията в София, ако е така както е описано. Във Варна резултатите от външното оценяване са публично достояние. Освен на сайта на РИО-Варна, почти всяко училище публикува на своя си сайт резултатите на учениците си. По-горе някой беше писал , че външното оценяване не е критерий, но това е един от малкото обективни критерии. Мненията на други родители едва ли могат да се считат за меродавни. При проведени такива "интервюта" всеки си хвали неговото училище (личен опит  Grinning).

# 67
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
За мен пък резултатите от матурите са показател. И знам през последните 3 години как се представя училището на тях. Това не е никаква мистерия. Критерий е и колко деца от изкласилия випуск след седми клас къде и как са приети. Критерий е и по олимпиади и състезания деца от кое училище са на челните места. Това са ми трите критерия за елитността на едно училище.

# 68
  • Варна
  • Мнения: 4 295
За мен пък резултатите от матурите са показател.

И това не може да ми е показател. NaughtyОсобено като знам със сигурност как на матури във Варненско елитно у-ще се подсказва от учителите на учениците,че да могат да заемат челни места в измислените им състезания. Rolling Eyes

# 69
  • Мнения: 24 467
За училища и стаи, в които няма камери или поставените такива не записват и не се проверяват записите от тях, не вярвам, категорично. Няма значение "елитни" ли се водят училищата и класовете, не се ли водят за такива.
Прегледах миналогодишен запис от матури за VІІ клас и от таз годишно класно, направени с телефон от деца. Децата от едната редицата преписваха безпроблемно на класното, на матурата беше не само от едната редица. На контролно имаше учебници под чина. На запис се вижда добре. Стига на някой да му се занимава. Обаче се явява не особено удобно, май.
Щом преписват, лично аз смятам, че нищо не пречи и да им се подсказва, още повече, за да се "задържи" имиджа на училището /класа/ като един такъв, прекрасен. Имам лични разговори с деца, държали матури в ІV клас, от различни училища, които са споделяли лично на мен, без притеснение, че им е подсказвано от квестори в стаята /за ІV клас това е много лесно, материята още не е така специфична/.
Не е въпрос на "световна конспирация", а е лично чуто от участвали в ситуацията и видяно.
А за това колко и от къде какви деца били приети ми е точно никакъв критерий, като чета как масово VІІ-мо класници учат и се надяват повече на частните школи и частни уроци, отколкото на училището, което посещават. Там е въпрос на качествен частен учител /школа/, а не на училищна подготовка /в масовия случай/. Чета седмокласните теми редовно, от четири години насам.  И не съм учител, т.е. имам интерес да намеря обективна информация.

# 70
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
В класа на дъщеря ми на последната класна по математика има 4 шестици. Нито една пълна. Общо всъщност отличните оценки са 8. Но четири от тях правиха класната наново поради съмнения за преписване. Не знам, все си мисля, че ако така масово и жестоко елементарно се преписваше, то отличните оценки нямаше да се броят на пръстите на едната ми ръка. Първия срок имаше две отлични оценки по същия предмет във випуска. Здраво ще да се е преписвало.  Thinking

Синът ми беше на матури тази година. Единствен има пълен брой точки на всички матури. Ако така с лека ръка се подсказваше все си мисля, че повече деца биха имали подобен резултат. Питах го подсказва ли се, той каза "Мамо, аз тези госпожи не ги знам. И бяхме сами на чин." Вярно, не съм разпитвала масово деца, но той ми е трето дете на матури. Нито едно от трите не ми е разказвало чутовни истории за преписване, подсказване, засечки на камери и т.н.

Всеки има право да вярва в каквото пожелае, но за мен подобни теории на конспирацията са несериозни. Тезата с школите и частните учители също ми издиша. Школите са достъпни за всички ученици, както и частните учители. Странно е тогава в елитните гимназии да има "струпване" на деца от едни и същи училища, не от едни и същи школи примерно.

# 71
  • Мнения: 24 467
Общата постановка за моите съмнения е: щом има почва, може да се посее. Щом може да се посее се сее.
За мен е достатъчно да погледна записи и да поговоря с деца от различни училища, които да затвърдят съмненията ми. Предупредих- изобщо не е конспиративна теория още в предходния си пост, т.к. добре познавам вече форумското общество. Споделям лично видяно и чуто.
Та в този ред на мисли смятам, че ако ще имат тежест матурите, то нека се провеждат в стаи с камери /но такива да има навред/, които да записват и регламент за проверка на записите.
Никой няма да пострада, напротив, ще се изчистят маса съмнения. Не виждам защо да роптаят против това тези, които са "чисти" пред съвеста си.  Sunglasses За мен биха били полезни.
На мен едните и същи школи не са ми "странни", напротив, вече писах, логични са. Те подготвят децата качествено, а и в тях отиват често и деца с интерес или поне с родители с такъв. Само че няма статистика за успеваемостта добра, май, по школи. Точно в седмокласните, че и в шестокласните теми се обсъждат основно школите.
Ако си говорим за резултати по училища /ІV- VІІ клас/, то нека някой публикува официална статистика. Би ми било интересно. Без такава, сравнителна при това, е безпредметно да се обсъжда.
И е добре да се знае къде се правят записи. И тази година се спомена за стаи без камери, в които правят впечатление напълно идентични тестове, вкл. с грешките, част от които били доста... странни.

Последна редакция: пн, 06 юни 2011, 15:32 от Judy

# 72
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
При нас във всяка стая, в тоалетните и по коридорите има камери. Не знам това дали е стандартна практика, дали го има във всяко училище, но при нас има камери. Научих скоро, между другото. Но не ми мина през ум да свържа камерите с надзор от подобно естество. По-скоро си мислех, че са важни повече да се следи дисциплината и неща от този род.

За школите - не сме се разбрали май. Аз казах, че има струпване на деца от едни и същи училища, а не от едни и същи школи. Второто би ме съгласило с теб.  Simple Smile

Иначе аз статистика си имам съвсем добра. По стечение на обстоятелствата работя с образованието /имам предвид всички детски градини, ясли и училища/, включително и с РИО. Клиенти са ми, имам много добър поглед за това, което става в Пловдив специално. И за себе си съм абсолютно убедена, че елитни училища има. Като не правя класацията по брой маркови автомобили на глава от населението, нито по родословие на учащите. Там, признавам, нямам поглед.

Редактирам се, за да добавя нещо във връзка с "идентичността" на грешките. Понеже трета година съм на матури така да се каже, та тук, по форумите, коментираме много. Да, идентични са грешките общо взето. Ако разгледаш една тема за матури ще видиш, че препъни камъните са едни и същи за децата. А тук се събираме народ откъде ли не. Та идентичността на грешките не ми е странна. Предполагам, че има места, на които се подсказва, преписва и т.н. Но не смятам, че това е, което се случва масово по т.нар. елитни училища и това е лоста, чрез който поддържат имиджа си.

Последна редакция: пн, 06 юни 2011, 15:44 от dara

# 73
  • Мнения: 24 467
Не, далеч не е "стандартна практика" навсякъде.  Grinning
В този смисъл бе и обсъждането на поредните резултати от тази година, с въпросните еднакви нелепи грешки и еднакви тестове. Ставаше въпрос не просто за "грешки", па били те и "идентични", а за "нелепи" грешки, такива, каквито не са били допуснати на други места, в почти цялата стая.
Аз писах за струпване на деца от едни и същи школи. Те се обсъждат при кандидатстване точно в темите, училищата далеч не се спрягат толкова често. Чак аз, която не съм близо до матурата в VІІ клас толкова, взех, че научих софийските. 
Аз не "предполагам", че се преписва, след като виждам заснено таков действие, нито че се подсказва, след като децата се "хвалят" с това, че квесторката им била страхотна в това отношение. И имам информация за повече от едно училище, събирана нарочно от мен.
Когато се въведат камери и заснемане навред, при всички, ще призная получените накрая резултати за критерий.
Въпросът не е има ли- няма ли елитни училища, а "кое ги прави такива", а за мен е важно и как се установяват те. Бих се съгласила с резултати от състезания, да речем, и то само ако изключа това, за което пише Деска. Правила съм анализ сама- не забелязах за себе си ясен закон. Обикновено първите от състезанията дължат добрите си резултати точно на допълнителни занимания от школи, уроци или са готвени вкъщи от свободен родител, баба и т.н. Имам лични познати, които споделят дори при кого са записани.
Бих признала и резултати от матури за критерий, но не и днес, ако има гаранция за поставяне на всички деца в равнопоставено положение на самия изпит. И пак имам съмнения в последния случай- доколко подготовката се дължи на училището и доколко- на допълнителните ангажименти. Там няма как да има статистика. Ако има, ще помоля да я споделите и нея. За другата, за която питах, още съм в очакване.

Автомобилите и родословието не ги обсъждам. Не знам, може би напред в темата някой и да се е вълнувал и от това.

Стана ми изключително странно това, на което се натъкнах в дадения по- горе линк. Какво секретно има в поисканата информация? Тя не би ли следвало да е обществена такава, по ЗДОИ и ако не, то защо? Секретна ли е, ако да- на какво основание е засекретена. Не е лична, не касае имена на деца.
Защо в сайтовете на всички РИО няма официални резултати по училищата от съответната област, да речем? Става въпрос за успеваемост на училищата, не на отделните ученици.

Последна редакция: пн, 06 юни 2011, 16:04 от Judy

# 74
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Аз не искам никого да убеждавам в тезата си. Приемам, че има хора, за които елитността е балон и той се надува от родители-сноби, такива с пари и лъскави коли и т.н. Чета и темите тук последните години. Ето, от 5 страници тема само аз и още един смятаме, че елитни училища има. Всичко останало що е писало е меко казано скептично настроено към едно такова твърдение. И по останалите теми за училища и по години е същата работа. А същевременно, когато дойде време за прием пред така нар. елитни училища се спи дни наред, търсят се връзки, молят се близки и познати за помощ, сменят се през глава адресни регистрации... В такива моменти се питам колко всъщност са хората, които наистина не вярват в съществуването на тези училища. /Но това е малко офф./

Стана ми изключително странно това, на което се натъкнах в дадения по- горе линк. Какво секретно има в поисканата информация? Тя не би ли следвало да е обществена такава, по ЗДОИ и ако не, то защо? Секретна ли е, ако да- на какво основание е засекретена. Не е лична, не касае имена на деца.
Защо в сайтовете на всички РИО няма официални резултати по училищата от съответната област, да речем? Става въпрос за успеваемост на училищата, не на отделните ученици.

И мен това ме учуди. Тук класирането на училищата се знае, публикуваха го седмица след приключване на ВО. Нищо секретно, мистично и странно няма. Защо в София е така за мен е пас загадка, както се казва.

Последна редакция: пн, 06 юни 2011, 16:14 от dara

Общи условия

Активация на акаунт