КОНЦЕПЦИЯТА на МОМН

  • 5 161
  • 63
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 119
http://www.minedu.government.bg/news-home/2009/kontseptsia-22-03-2011.pdf

Ако имате малко време нека  да обсъдим Концепцията Peace

Реално активно участие на родителите в управлението на училището, гарантиране на определени базисни знания при завършването на всяко училище, намаляване на напрежението в учителската професия.

Концепцията е ориентирана към автономия на училището. Чрез обществените съвети, ако това действително се реализира, родителите ще могат да участват по един по-пълноценен начин в прякото управление на училището, в политиките, които то води, в разпределението на ресурсите през бюджета. Ще имаме глас за това в какво искаме да се инвестира.

Обществените съвети ще се различават от училищните настоятелства, каквито и в момента съществуват и ще имат други правомощия.

Последна редакция: чт, 31 мар 2011, 17:23 от Fanni

# 1
  • Мнения: 341
Почнах да го чета, но още встъпителните думи ми се видяха глупости на колелца и преповтаряне на нещо, което се пее от 20 години - преход, и друго нещо, което се пее откак свят светува - младото поколение не разбира, не знае и не може.
Такам, и стигнах до термина "европеизиране". Аман от тая Европа! 20 години се опитват да не следват идеологията на макрсизма, а сега всички са вперили поглед в несъщствуващата идеология на обединена Европа.

# 2
  • Мнения: 1 119

Моите лични опасения:

1. Как "съвременната образователната среда" ще гарантира трансформация на педагогическото отношение ”учител-ученик-образователна среда”.
2. Приоритетите на образованието ни в момента се свеждат до решаване на материалните му проблеми -осигуряване на отопление, учебници, заплати на учителите и т.н. Очертава се този приоритет да се запази тъй като  делигираните бюджети го предизвикват / те са очертани като положително нововъведение в Концепцията/. И говорейки основно за ттези същинте проблеми ние отново ще пропуснем най-важното-грижата за всеки ученик.
В училището не могат да настъпят дълбоки смислени реформи, докато парите следват ученика. Всички мерки с цел подобряване на дисциплината в училище и възпитаване в чувсво на отговорност се обезмислят, ако средствата за едно училище се определят от броят на учениците: “повече ученици - повече средства”. Давам си сметка, че промените в тази посока са много бавни, но ако наистина образователната политика е заложила на дълбоките реформи в образованието, тогава постепенно тази практика на финансиране трябва да се промени. Моето предложение е насочено към създаване на междуучилищна конкуренция на базата на училищните и граждански прояви и с атестиране на преподавателите. Предлагам училищата, които са започнали да провеждат реформи на училищно ниво, да бъдат отличавани със символи или по друг начин и това да носи след себе си бонуси, преференции.

3. Ролята на учителя според Концепцията– медиатор, улесняващ, подкрепящ, сътрудник,
консултиращ, стимулиращ, провокиращ, диалогичен, справедлив.  Как обаче ще променим твърде малкият дял на неформалното лично общуване в училище, отсъствие на доверие, липсата на откровеният диалог между учители и ученици newsm78

# 3
  • дълбоката провинция
  • Мнения: 578
"Основна цел на предучилищното и училищното образование  
Изграждането на автономни и инициативни личности,  уважаващи
другите,  способни да работят съвместно,  владеещи базови
компетентности,  осъзнати за силните си страни и способни да ги
развиват и прилагат за себе си и в полза на общността."

Не виждам ясни цели, не виждам и нищо, което би ми гарантирало по-добро образование. От тук си правя извода, че не доброто образование е цел на поредната реформа, и не детето е в центъра на образованието. Може би идеята е за едни по-щастливи учители, но не и за едни по-щастливи деца.

# 4
  • София
  • Мнения: 1 266
дрън, дрън, дрън...Докато не се направят смислени учебници няма как да се повиши качеството на образованието. Всяко познание има основни понятия и определени закони по които те са обвързани. Учителите препускат по материала, който освен че е голям по обем, не е систематизиран и изчистен. Децата не получават тези знания. от там идва и проблема с възприемането на информация, което е най-големия дефицит в образованието. От 2001 година следя Концепцията на МОМН, тя си е все една и съща. Когоато дойде поредното правителство, вземе че редактира нещо и до там. Все не им "стига" времето да направят нещо напрактика. Очаквах повече от сегашното защото много уважавам Й.Фандъкова. Но уви! И на тези няма да им стигне времето. За мойте деца вече е късно. Дано малките имат шанса! Аз съм отявлен оптимист по природа, но на тази тема вече не съм. Все пак, стискам палци, наистина нещата да се направят, защото ми омръзна да чета концепции пълни с фрази в пожелателен аспект, в бъдеще неопределено време. Хубава и слънчева ваканция на децата!  Peace

Последна редакция: пт, 01 апр 2011, 11:47 от Neli_ani

# 5
# 6
  • Мнения: 87
Каквито и концепции да си развиват управляващите нищо няма да се промени в положителна посока докато не се промени отношението на обществото към образованието. Достатъчно е да си припомним какви бяха изказванията на повечето от родителите по време на голямата учителска стачка. За тях училището е място където детето им да пребивава докато те са заети с работа или нещо друго. А току виж взели и понаучили нещо, ама така някак между другото.

# 7
  • Мнения: 646
Не мисля, че повечето родители приемат училището като място за пребиваване на децата си. Повечето от нас са загрижени в една или друга степен за обучението на децата си и не случайно коментираме новата тема.

# 8
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 536
Не мисля, че повечето родители приемат училището като място за пребиваване на децата си. Повечето от нас са загрижени в една или друга степен за обучението на децата си и не случайно коментираме новата тема.

 Peace Да добре е да бъде ясно разписана възможността за по-активна роля на родителите в у-щето. Преди време установих, че съгласно правилника на у-щето на дъщеря ми родителите самостоятелно не могат да инициират дори родителска среща..Необходима е воля от класния и разрешение на ръководството.

# 9
  • Мнения: 425
Видях подобна тема в "Клюкарника", но там не ми се пише. Благодаря, че имаме тази тема и в пози подфорум. Ще прочета внимателно концепцията и ще пиша.

Чух от колежка идеята (та не е моя, но я харесах) за пролетната ваканция да започва в понеделника след смяна на времето. Вижда ми се много основателна идея - и за деца, и за родители, пък и за учители - защото това е ефективен начин да се преодолее първоначалният стрес с по-лежерна програма. Иначе не виждам никаква причина ваканцията да започва на 1 април или както тази година 30 март- но понеделникът след смяна на времето е основателна причина за начало на ваканция.

# 10
  • Мнения: 2 898
Почнах да го чета, но още встъпителните думи ми се видяха глупости на колелца и преповтаряне на нещо, което се пее от 20 години - преход, и друго нещо, което се пее откак свят светува - младото поколение не разбира, не знае и не може.
Такам, и стигнах до термина "европеизиране". Аман от тая Европа! 20 години се опитват да не следват идеологията на макрсизма, а сега всички са вперили поглед в несъщствуващата идеология на обединена Европа.

 Ти май четеш на всяка тема само  началото  newsm62

Иначе, на мен дискусията ще ми е интересна, но аз също ще се запозная по-подробно преди да обсъждам.

# 11
  • Мнения: 341
Не само началото, прочетох го. Общо-взето, всичко общо вече е взето, дето имаше един лаф. Всичките неща, написани там, съм ги чела по форумите и съм ги чувала по влаковете от родители, учители и учащи много преди да се появят в тази "концепция"... разбира се, тук са леко перефразирани, за да звучат по-научно, но като цяло тези 30 и нещо страници ми се виждат като средностатистическа дипломна работа - много цитати, никаква собствена мисъл, много общи приказки, нищо конкретно. МОНМ изпадна дотам да направи фейсбук група за българското образование, та какво повече да се говори...
Леле, каква съм песимистична хейтърка. Embarassed

# 12
  • Мнения: 1 119
•   В срок до 3 години от влизане в сила на закона седмичните детски градини и детските градини за деца със специални образователни потребности се преобразуват в детски градини, в обединени детски заведения или в центрове за работа с деца.

Предучилищното образование се провежда в детските градини и в обединените детски заведения.
Задължителната предучилищна подготовка за децата, навършили 5 години, се провежда в детска градина или по изключение в училище – по избор на родителите/настойниците и при еднакви условия и подкрепяща развитието на детето среда.

•   Прецизират се характеристиките на сега действащите форми на обучение с цел предлагане на алтернативни форми за ученици със здравословни, семейни или социални проблеми, за даровити ученици и за лица, навършили 16 години, да се включат равностойно в училищното образование, като се предостави възможност да получат образователна степен. Осигуряват се различни
 възможности – присъствени с редуциран брой учебни часове, с резюме на учебното съдържание и насоки за самоподготовка, или неприсъствени – самостоятелна подготовка, дистанционно обучение – и явяване на изпити.
•   Възможност за обучение в две форми едновременно – с цел гарантиране на равен и справедлив достъп до образование на деца със СОП.
•   Съществува и необходимост да се регламентира обучение по определен чужд език в самостоятелна форма в друго училище, в случай че училището не предлага обучение по този чужд език, а ученикът го е изучавал в предходните класове.
•   Отпада кореспондентската форма и се регламентира и разгръща дистанционната форма – неприсъствена форма, която включва самостоятелна подготовка и периодични проверки и изпити за определяне на годишни оценки по учебните предмети от училищния учебен план.

Разширена подготовка
разширява знанията и/или уменията от общообразователната подготовка в съответствие с интересите на учениците и потребностите на учениците, като може да включва часове за гражданско образование, предприемачество, здравно образование и др. Учебните програми се разработват и утвърждават на училищно равнище. Ситуирана е в раздел Б на учебния план.

•   По един учебен предмет за всеки клас министърът на образованието, младежта и науката одобрява неограничен брой учебници, които съответстват на държавните образователни стандарти за общообразователна подготовка и на учебните програми.
•   Разработват се формални и съдържателни критерии за одобрение на учебници и учебни помагала, които са описани в стандарт.
•   Всеки учител избира учебници и учебни помагала и програма или програмна система (за детските градини) в зависимост от:
•   равнището на знания на учениците (децата) в класа или групата;
•   спецификата на конкретната образователна среда.
•   Регламентира се възможността да се създават интерактивни учебници и учебни помагала за детските градини и училищното обучение в електронен формат.

•   От І до ІV клас детето не повтаря класа, като се гарантира система от допълнителни мерки за подкрепа.
•   Като средство за управление на качеството се въвежда единна система за оценяване на резултатите на учениците, като скалата задава рамката за всички предмети така, че начинът за оценяване във всички училища да бъде съпоставим, като същевременно се отчитат специфичните особености на отделните дисциплини. Всяко училище има право на собствена политика при разпределянето на процентната тежест, с която всеки вид задание влияе при формирането на оценките.

Гарантиране на подкрепа на ученици с изявени дарби в областта на науката, спорта и изкуствата.
Стимулиране на спорта в училище и осигуряване на условия за спортуване.
Осигуряване на присъствие в учебния план и в училищния живот на обучение по социални умения, предприемачество, здравно и гражданско образование, както и квалифицирани специалисти за обучението.

Консултиране в училището и в детската градина
Насочено е към решаване на проблеми и вземане на решения, свързани с обучението, междуличностните взаимоотношения и развитието на групите от връстници и ученическите групи.
Акцентът се поставя върху работа със социалното обкръжение на децата и учениците.
Предвижда се отделяне на психологическите функции по диагностика от длъжността „педагогически съветник” и възлагането им на специалист „психолог”.
В зависимост от нуждите на децата и учениците, всяка детска градина и училище осигурява педагогически съветник и/или психолог. Съответният специалист се назначава към институцията при наличието на 250 деца или ученици. При по-малък брой деца или ученици един педагогически съветник или психолог обслужва две съседни учебни заведения или се назначава на половин щат.
За свързване на детето и неговото семейство с ресурси и услуги в общността се предвижда осигуряване подкрепа от педагогическия съветник, в длъжността на който се предвижда да бъдат вписани и социални функции. Тук има какво да се желае. Един специалист на 250 деца и техните семейства newsm78

Екипен подход за работа с детето и ученика
Детските градини и училищата създават Екип за мотивация и подкрепа на личностното развитие на детето и ученика.
Екипът се сформира за случаи на деца, които проявяват трудности в социализацията и случаи на ученици, които са в риск от отпадане от училище поради несправяне с обучението и/или отсъствия от училище. Обикновено това са случаи на деца и ученици, които живеят в неблагоприятна и рискова семейна среда.
Съставът на екипа се определя от директора на детската градина или на училището и в него участват: учителка на група или класен ръководител, педагогически съветник, училищен психолог, учители на детето или ученика, родители на детето или ученика. Координатор на работата на екипа е педагогическият съветник или училищният психолог.
Екипът работи съвместо с Държавна агенция за закрила на детето, Местни комиси за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, Детска педагогическа стая.
Екипът обсъжда случая на на детето или ученика, дефинира спецификите на неговите затруднения, поведението му и изготвя план за действие.
Планът за действие включва предложения за мерки за работа с детето или ученика, разпределяне на задачи на участниците, осигуряване на наблюдение за развитието на случая...Това не е ясно как ще се организира

6.11.3 Разширяване на възможностите на училището за работа с учениците
Мерки за работа с ученика: не одобрявам

За целите на създаване на сигурна и здравословна училищна среда училищата разработват и реализират училищна политика за превенция на агресивното поведение и тормоза и за подкрепа, която включва методи за позитивна дисциплина. Значи здр. следа означава добра дисциплина. Само това ли newsm78

Въвежда се механизъм за бързо израстване в длъжност ”старши учител”:
- придобита нова, втора и следваща образователно-квалификационна степен „магистър”, ориентирана към изпълнението на длъжността;
- придобита следдипломна квалификация;
- придобита научна степен „доктор”;
- придобита международно призната диплома за владеене на чужд език (ниво Б2);
Училищна автономия при определяне броя на старшите и главните учители. Не одобрявам- добър учител не се става с доказан брой дипломи Peace

Детската градина и училището
Управляват ресурсите си въз основа на 4-годишна програма за развитие и годишни планове за действие. Детската градина и училището се развиват в съответствие с принципа за институционална автономност и осъществяват управлението на човешките ресурси и качеството чрез непрекъснат процес на мониторинг и самооценка, които им позволяват да подобряват основните резултати от дейността си. Дран-дрън


Участие на родителите и местната общност НИЕ
Обществен съвет със следните права:
-   утвърждава предложената от ПС стратегия за развитие на образователната институция и отчета за нейното изпълнение;
-   одобрява и връща със становище разпределението на бюджета по дейности и размера на капиталовите разходи на образователната институция, както и отчета за изпълнението му;
-   участва в атестацията на директора;
-   въз основа на резултатите от училищната самооценка, външното оценяване и инспектирането на училището предлага политики и мерки за подобряване на качеството. Значи ако родителите се обединят в такъв обществен съвет, всичко ще зависи от тях newsm78 Не вярвам. По-скоро конфликтите между семейство и у-ще ще са задълбочат
За участие в заседания на обществения съвет могат да бъдат канени и експерти, представители на местната общественост, синдикати, НПО, бизнес и др. Peace

Инспектиране, контрол и оценка: Противоречи като текст със заложеното бързо израстване в длъжност ст. учител




Последна редакция: чт, 07 апр 2011, 09:19 от Fanni

# 13
  • Мнения: 2 898
Fanni, ще използвам цитати от това, което си копнала.

  От І до ІV клас детето не повтаря класа, като се гарантира система от допълнителни мерки за подкрепа.

Аз съм против това. Има деца / без значение каква е причината /, които не могат да усвоят материала за съответния клас. Мечешка услуга е да преминат в по-горен клас и да се забатачат още повече в учебния материал.


Предвижда се отделяне на психологическите функции по диагностика от длъжността „педагогически съветник” и възлагането им на специалист „психолог”.

 Приветствам това. Психолог и педагогически съветник са съвсем различни неща. Специалистът си тежи на мястото.


Един специалист на 250 деца и техните семейства newsm78

Малко е, но сега е още по-зле.

# 14
  • Мнения: 1 119
Цитат
Fanni, ще използвам цитати от това, което си копнала.

  От І до ІV клас детето не повтаря класа, като се гарантира система от допълнителни мерки за подкрепа.

Заложените промени в системата за оценяване по никакъв начин няма да подобри качеството на обучение. И аз смятам, че е недопустимо ученик със оценка слаб 2 да преминава в по-горен клас. Не е логично и правилно ученик, който не е усвоил задължителния минимум определен от държавните образователни стандарти да може да надгражда знания или да ги прилага на практика. Също така съм на мнение че този подход на оценяване още повече ще компрометира отношенията учител-ученик-семейство. Не виждам смисъл от този „компромис”. По-скоро се надявам да се заложи на обективното оценяване. Много често недоверието в училищната институция идва от субективното оценяване.

Така още в ранна възраст ги научаваме на един друг вид толерантност- такова детенце ако не формира умения за учене и общуване в ранна възраст- вероятността да отпадне от училище в 5 клас е много голяма. Слаб 2 означава- абсолютно нищо да не знае това дете все пак Sad

Общи условия

Активация на акаунт