Добре ли са възрастните с правописа?

  • 15 289
  • 182
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 2 906
Струва ми се, че разковничето на проблема е, че просто вече не се пише! Колко от вас са писали писмо - на хартия, с мастило - през последните няколко години? Аз съвсем сериозно изпитвам затруднение да пиша на ръка. Определено предпочитам компютъра, по-лесно ми е, но този начин на писане осакатява както правописа, така и стилистиката.
Майка ми навремето пишеше по две-три писма на седмица. Когато бях студентка, сме си разменяли писма доста често и се радвам, че съм ги запазила. За дъщеря ми ще бъдат екзотика някой ден...

Когато аз започнах да работя активно на компютър, разбрах защо учениците са неграмотни. Проумях защо вместо букви някъде се появяват 4 - ки, липсват главни букви и всякакви препинателни знаци.

в днешно време учениците носят пари на училището и трудно биха ги изгонили. Търпят ги и им пишат тройчици, само и само да са в училище.

Родителите и децата  прекрасно го знаят това и се качват на главите на всички.

# 106
  • Мнения: 4 300
Когато аз започнах да работя активно на компютър, разбрах защо учениците са неграмотни. Проумях защо вместо букви някъде се появяват 4 - ки, липсват главни букви и всякакви препинателни знаци.
С цялото ми уважение, това е само удобен повод и оправдание. При това, по мои наблюдения, на хора, които пишат с два пръста в стил 'кръжащ орел' и използват компютър минимално-  и като време, и като поле на приложение.
Писането не на ръка- без значение дали на компютър или пишеща машина- наистина те лишава от паметта на ръката, но това се случва поне при мен рядко и в моменти с почти липсваща концентрация. Наскоро потребителка любезно  Outta Joint ми цитира моя грешка (еднократна) в дума, която би трябвало да пиша правилно и в сомнамбулно състояние. Бях написала 'изобшто' ако не се лъжа. Но така или иначе когато съм разсеяна ми се е случвало да напиша съвсем различна дума, например 'море' вместо 'дърво'.

Последна редакция: ср, 13 юли 2011, 08:10 от Рокси

# 107
  • Мнения: 4 587
Струва ми се, че разковничето на проблема е, че просто вече не се пише! Колко от вас са писали писмо - на хартия, с мастило - през последните няколко години? Аз съвсем сериозно изпитвам затруднение да пиша на ръка. Определено предпочитам компютъра, по-лесно ми е, но този начин на писане осакатява както правописа, така и стилистиката.
Майка ми навремето пишеше по две-три писма на седмица. Когато бях студентка, сме си разменяли писма доста често и се радвам, че съм ги запазила. За дъщеря ми ще бъдат екзотика някой ден...

Когато аз започнах да работя активно на компютър, разбрах защо учениците са неграмотни. Проумях защо вместо букви някъде се появяват 4 - ки, липсват главни букви и всякакви препинателни знаци.


Аз още не съм видял причинно следствена връзка повече компютър -> по-малко грамотност.
Каквито и колкото грешки допускам при писане на ръка, допускам и при писане на компютър или печатна машина. Ни повече, ни по-малко, ни по-различни.

# 108
  • Мнения: 2 906
Когато аз започнах да работя активно на компютър, разбрах защо учениците са неграмотни. Проумях защо вместо букви някъде се появяват 4 - ки, липсват главни букви и всякакви препинателни знаци.
С цялото ми уважение, това е само удобен повод и оправдание.

Не е оправдание, а наблюдение!

Аз още не съм видял причинно следствена връзка повече компютър -> по-малко грамотност.
Каквито и колкото грешки допускам при писане на ръка, допускам и при писане на компютър или печатна машина. Ни повече, ни по-малко, ни по-различни.

А виждал ли си как пишат в скайп десетгодишните? Ако видиш, ще ме разбереш.

# 109
  • Мнения: 4 806
Снощи. Рожбето пише на компа нещо си, в което се
съдържа името Джордж. И нали "дж" се счита за един
звук (по новому) и усвояваме правилото, че имената
се пишат с главна буква, та ... виждам написано след-
ното ... ДЖордж. Уф, и кому е нужно да се объркват
главиците на чедата ни? Защо се прави това услож-
няване с букви и звуци, като резултатът е плачевен
просто. В 90% от случаите на срещане на "щ" рож-
бето го изписва фонетично, т.е. като Рокси, т.е. "шт".
Преди да я светнат в училище за фундаменталната
разлика между букви и звуци, пишеше по-правилно.

# 110
  • Мнения: 4 587
Когато аз започнах да работя активно на компютър, разбрах защо учениците са неграмотни. Проумях защо вместо букви някъде се появяват 4 - ки, липсват главни букви и всякакви препинателни знаци.
С цялото ми уважение, това е само удобен повод и оправдание.

Не е оправдание, а наблюдение!

Аз още не съм видял причинно следствена връзка повече компютър -> по-малко грамотност.
Каквито и колкото грешки допускам при писане на ръка, допускам и при писане на компютър или печатна машина. Ни повече, ни по-малко, ни по-различни.

А виждал ли си как пишат в скайп десетгодишните? Ако видиш, ще ме разбереш.
Не съм виждал, но не съм и виждал потребителка да е споменавала, че е правила диктовка на десетгодишно. А мама ми правеше.

# 111
  • София
  • Мнения: 44 541
Снощи. Рожбето пише на компа нещо си, в което се
съдържа името Джордж. И нали "дж" се счита за един
звук (по новому) и усвояваме правилото, че имената
се пишат с главна буква, та ... виждам написано след-
ното ... ДЖордж. Уф, и кому е нужно да се объркват
главиците на чедата ни? Защо се прави това услож-
няване с букви и звуци, като резултатът е плачевен
просто. В 90% от случаите на срещане на "щ" рож-
бето го изписва фонетично, т.е. като Рокси, т.е. "шт".
Преди да я светнат в училище за фундаменталната
разлика между букви и звуци, пишеше по-правилно.

И аз, и майка ми /като лингвисти/ го погледнахме този учебник и този казус.
Дж по принцип е преградно-проходен съгласен звук.
Но вместо да мъчат главите на децата с дълбините на фонетиката, добрите учители могат да пропуснат някои неща в учебника и вместо това да научат децата да четат и пишат.

По темата. Съществува някаква илюзия, че българският народ преди 10-20 години е бил много грамотен и сега вече нещата са станали ужасни. Но свекърва ми е била машинописка по онова време и казва, че още тогава повечето хора са и подавали неграмотно написани текстове за препис.
Така че компютрите не са виновни.
И аз ще правя диктовки!

Последна редакция: ср, 13 юли 2011, 09:48 от L'Agent

# 112
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 662
Ама то е излишно и с дълбините на синтаксиса и морфологията да ги занимават. Аз също трудно бих направила разлика вече между сложно съставно с подчинено допълнително и същото с подчинено подложно. Когато е трябвало - правила съм. Обаче си давам ясна сметка, че благодарение на това пиша относително добре.

# 113
  • София
  • Мнения: 44 541
Точно това е работата на учителя - да съобрази от кое колко да подаде. А не да се води по скапания учебник, като пале по майка си.

# 114
  • Мнения: 24 467
Точно това е работата на учителя - да съобрази от кое колко да подаде. А не да се води по скапания учебник, като пале по майка си.
А аз смятам, че това е първо работа на съставителите на учебната програма, а след това- на съставителите на учебници. Необходим е обективен предварителен, съпътстващ и последващ контрол на последните, както и на резултатите от цялостната образователна дейност у нас всяка година за всеки клас. 
Обективен контрол не значи разпиляване по училища на някакви тестове с готови отговори, на които учениците преписват един от друг или се облягат на назубрени факти и цифри, като критериите за оценяване да се изнамират след тестополагането, с цел да не се сърдят родителите от показаните крайни резултати.
Оценяването следва да оказва влияние и на самите учители- да се диференцират тези, които работят, от онези, които едва изтърпяват престоя си в класната стая и пращат поголовно по уроци за да се разбере онова, което следва да се схване още в клас.
Това, за мен, е първоизточникът на проблема- включване в програмата на излишни неща за сметка на житейски необходимите, за които няма време да бъдат овладяни дори на едно средно ниво и липса на обективно проследяване и външна оценка на функционирането на системата.
Не ни е нужен обем и фактология с камари, формули на изуст и дати, имена и специализирана усложнена терминология. Нужна е стабилност на знанията и уменията, свобода на мисълта и изразяването, логика и собствена мисъл.

Последна редакция: ср, 13 юли 2011, 10:02 от Judy

# 115
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 662
Точно това е работата на учителя - да съобрази от кое колко да подаде. А не да се води по скапания учебник, като пале по майка си.
Доколкото знам, трябва стриктно да следват материята, заложена в учебника, че току виж някоя експерт-майка ги вдигне на балон, че не покриват държавните образователни изисквания  Twisted Evil

Не дозирането, стиковането, подбора и т.н. на учебния материал е важен, а дали е поднесен разбираемо за малките главици   bouquet

Нужна е стабилност на знанията и уменията, свобода на мисълта и изразяването, логика и собствена мисъл.
Да! И това се постига с труд и постоянство и от трите страни, участващи в процеса.

Последна редакция: ср, 13 юли 2011, 10:07 от Саморая

# 116
  • Варна
  • Мнения: 1 744
Не мисля, че проблемът с правописа е от последните 10-15г.
Когато аз бях студентка, бях една от най-младите в потока. При размяна на лекции единици бяха тези, които бяха на "ти" с правописа.  При повечето ми колеги, както и при мен, това беше следване за 2 висше. Средното си образование бяха получили в България за разлика от мен.

# 117
  • дълбоката провинция
  • Мнения: 578
Струва ми се, че разковничето на проблема е, че просто вече не се пише! Колко от вас са писали писмо - на хартия, с мастило - през последните няколко години? Аз съвсем сериозно изпитвам затруднение да пиша на ръка. Определено предпочитам компютъра, по-лесно ми е, но този начин на писане осакатява както правописа, така и стилистиката.

има ли значение дали пишем на хартия или не?...

Не се пише по-малко, напротив, моето мнение е, че днес писмената реч е много повече отколкото по "наше време" (дори ние тук сме доказателство). Ако мислите, че децата ни не могат да се изразят писмено, то е защото не ги учим, а само говорим колко са неграмотни. Компютърът дава много по-големи възможности за правилно писане и няма да помогнем на децата, ако дамгосаме новите технологии. Смятам, че както сме се учили да пишем заявление, писмо и др. трябва да се научим и да научим и децата как се пише в скайп, във Фейсбук, как се пише ел. писмо, смс и пр. И трябва да сме наясно, че писмената реч в интернет-пространството се различава без да ни прави неграмотни

дали в часовете по писане, по български или по ИТ, а защо не и по психология, но децата трябва да бъдат обучавани за новия вид общуване

# 118
  • Мнения: 3 735
има ли значение дали пишем на хартия или не?...

Има дотолкова, доколкото хартията няма вградена програма за провррка на правописа.  Wink Разбира се, не  бих хвърлила вината върху spell check-а, но и той си е фактор, пишещият става по-невнимателен.

# 119
  • Мнения: 4 841
трябва да се научим и да научим и децата как се пише в скайп, във Фейсбук, как се пише ел. писмо, смс и пр. И трябва да сме наясно, че писмената реч в интернет-пространството се различава без да ни прави неграмотни

дали в часовете по писане, по български или по ИТ, а защо не и по психология, но децата трябва да бъдат обучавани за новия вид общуване

Изобщо не съм съгласна, че писмената реч в интернет-пространството се различава от ... какво? От устната със сигурност. Но по същество това си е обикновена писмена реч, и правилата са едни и същи, независимо дали пишеш с химикалка на хартия или чрез клавиатура на екран.

В момента сме 2011 година. Има кирилизиращи програми, кредори, и прочие екстри. Няма НИКАКВА причина един човек да не може да пише грамотно и на кирилица в интернет-пространството. Какво му е на фейсбука, какво му е на скайпа? И двете платформи поддържат кирилица. С практиката човек се научава да пише достатъчно бързо, за да му е все едно дали пише "мерси" или "tnx". Колко време ще спести, като "изяде" два знака?
Контактувам с доста тинейджъри, и категорично съм им забранила да ми пишат съкратено и на маймуници. Когато ми пишат неразбираеми неща, просто не отговарям.
Когато искат да си контактуват с мен, да положат усилие. Изреченията започват с главна буква. Завършват с препинателен знак. Когато се пише на български, се използва кирилица, когато се пише на друг език, съответно се използва латиница... Нищо сложно не виждам. Напротив, има безброй улеснения - проверка на правопис, синонимни речници...
Въпрос на самоуважение е, от една страна, и на уважение към отсрещната страна, също.

Общи условия

Активация на акаунт