Деца с увреждания в 1-ви клас да НЕ се записват в специални училища,с изключение

  • 5 762
  • 58
  •   1
Отговори
# 15
  • Пловдив
  • Мнения: 630

Сега дъщеря ми е на 7 години и на есен тръгва на училище. Записахме я в училище за деца с увреден слух, защото тя не говори, а показва всичко с жестове. При децата със синдром на Даун кратковремената слухова памет е слаба, а зрителната добре развита, единствения логопед при когото дъщеря ми имаше напредък е преподавала в това училище, но за наше съжаление вече предпочита да се занимава със собствените внуци, а не с деца с проблеми. Отделно ме спечелиха и с това, че дъщеря ми ще има осигурена закуска и обяд в училището и ако и се приспи ще има къде да си полегне, освен това е близо до мойта работа. Как ще бъде ще пиша като започне учебната година.

# 16
  • Бургас
  • Мнения: 959
По принцип в нашата ДГ се прави нещо подобно, но докато за малки деца е значително по-лесно приложимо, с увеличаване на възрастта и пропастта между знанията и възможностите се увеличава.
Аз например не виждам моята Мария да покрие в близко бъдеще материалът за първи клас. И ако идеята е само в стоенето в час , не виждам голям смисъл.
За мен / и за нея, де/ е важно да научи каквото е възможно според потребностите и възможностите си на нейния потенциал. Ясно, че няма да ми рецитира Аз съм българче, или да смята лице на триъгълник.
Затова и си мисля, че това е интересно и полезно /от моята си гледна точка, на родител на дете с умерено изоставане/, ако те учат материал, който може да усвоят. А това пак би станало в отделна класна стая, с други учители и други учебници.

# 17
  • Мнения: 631
става дума че нещата както са и сега деца със СОП с ресурсен учител - да ама той да е примерно за до две деца които се намират на едно място и поне по половин ден докъто учат .... тогава има смисъл
иначе да идва по час през ден .... ефекта значително намалява ....
още нещо има представете си сега как учителите в масовите училища роптаят ако в класа им има някое дете я с аутизъм я с изоставане не дай боже с някакви по сериозни увреждания - то са едни офкатия тюфкания " ама ние какво да го правим , то това дете така му се пречи , горката госпожа , то това то онова " и накрая и да се адаптира детето ако не е подкрепено от учителката то става обект на подигравки от останалите ..... така наречени "бели " от които не се търси отговорност от страна на учителите да не се подиграват на различното и какво става дори учителите казват " а той еди кой си ...остави го той ....." и останалите деца го спукват с подигравки , бой и каквото ти дойде на ума....
големия ми син сега завърши 7ми клас и в съседния имаше дете с леки отклонения основно в поведението без ресерсен си се справяше с материала но всички с малки изключение му се подиграваха момчетата го ритаха аз лично съм говорила с учителите защо не го вземат под крило .... защото виждам че и моето средно дете е с проблем и виждам средата в масовото училище или поне в това което учеше големия ми син .... и да ви кажа едно дете с увреждане само може да страда при такова нехайно отношение от страна на учители и подигравки от деца ..... тези неща също трябва да се променят

# 18
  • Мнения: 3 835
Нека Краси да пише, нейното и на Диана от Добрич децата, с множествени увреждания завършиха първи клас в масови училища. Нека да опише случващото се. Надявам се да разбирате, че обучението и прекараното време изобщо в градината и училището, всъщност подготвят децата за живот в ралността на обществото ни. Обучението и престоя в специалните училища, подготвят за живот в специална, изолирана среда, обратното, обучението в масовите училища и престоят там подготвят всяко дете, без разлика, за живот в Реалността, такава, каквато е. Тя няма как да се промени, ако едните си седим в масовите градини и училища, другите в специалните.

# 19
  • Пловдив
  • Мнения: 630
teo7777, когато детето ми беше малко бях убедена, че за нея ще е по-добре да е в масова детска градина и масово училище. Сега виждам, че тя просто няма да може да усвои материала в училище. Каква ще е ползата за нея да седи като истукан в класната стая? В детската градина децата повече си играят и наистина за нея, а и за другите деца имаше полза. Децата от нейната група се грижиха за нея, станаха много отговорни, родителите им бяха доволни, че децата им са толкова грижовни. Когато се срещнем извън градината също много и се радват и искат тя да участва във всичките им игри. В училище вредата  за децата и за нея, ще е по-голяма от ползата. Ако в масовото училище има отделни паралелки за деца с увреждания с програма съобръзена с тяхните възможности(пак зависи от уврежданията де, някои деца спокойно могат да са в обикновен клас) и само по някои предмети, като физическо, труд и техника, рисуване да карат заедно, ми се струва, че ползата ще е по-голяма за всички деца.

# 20
  • Бургас
  • Мнения: 959
И моето мнение напълно съвпада с това на milenavita.
Какво правим, когато детето не покрива ДОИ?
Нека да са в една сграда, но за мен детето да стои и да гледа как другите учат, си е чиста дискриминация.

# 21
  • Мнения: 3 835
Milenavita е напълно права, както и Алина, те всъщност заявяват несъгласие с Интегрираното образование и са страшно прави. Интегрираното образование приема, че Системата е застинала, детето се поставя в нея и трябва да се адаптира към нея. Ако не успее, отпада, не покрива ДОИ. У нас на това чудо му се лепна красивото име "Включващо", отчете се дейност на хартия за пред ЕС и държавата беше доволна, не и децата и родителите им обаче.
Приобщаващото образование приема, че Детето е център, Всяко дете, а Системата се променя и адаптира според потребностите на детето, така че то да успее да осъществи спосбностите, които притежава, ако ще те да са само в една област, ако ще да става дума само за социални умения. Това също са част от задълженията на образованието, възпитанието и социализацията, а не само наливането на знания и покриването на ДОИ. Между другото ДОИ няма в новия проект, те са включени в стандартите, един от които е Стандарт за Приобщаващо образование, общо са ок. 17 на брой и са част от закона, като статут. Търсят се и варианти, на детето да се издава документ за завършен етап на образованието, посочващ силните му страни, с количествени оценки за предметите, с които детето се справя, и с този документ детето да може да продължи образованието си, в професионално или висше учебно заведение. Всяко дете е индивидуалност, вкл. и децата с увреждания, абсурдно е всичките да ги слагаме под общ знаменател и в някакъв отделен кюп, всяко дете има способности, дори и да са само да се социализира.

"Паралелките" за деца с увреждания принципно се отричат в другите страни, защото практиката им показала, че водят до нови негативни и сегрегиращи явления и квалификации и на децата в паралелката и на учителя им, и резултатите пак не били добри. Има много практики в другите държави, а и в Бг, за Центрове в или до самите училища, детето е масова среда за определени часове, или предиобед, а следобяд е в Центъра. Това съвсем грубо казано, защото идеята е програмата на детето е гъвкава и индивидуална, според личните му потребности. Това е целта на новия закон и стандарт към него. Във всяко училище се предвижда осигуряването на минимум специалисти, психолог задължително във всяко, а оттам нататък осигуряване на необходимите специалисти според потребностите на записаните деца, логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, социален работник и т.н....

# 22
  • Мнения: 631
добре де това е чудесно във всяко училище психолог .... но когато в него бъдат записани примерно двайсет деца които най меко казано не са в норма с развитието ..... не е ли пак малко .... не е ли по добре към всяко дете две три деца да има по един допълнителен педгог и те да бъдат в един клас примерно до три деца различни от отаналите с още 20 тина в норма и този педагог да се грижи за тях трите различните като съобразява материала с техните възможности ако някое от тях се справя с общия просто полека бива обучено да бъде до колкото може самостоятелно и да усвоява това което масата деца....
стана дума че масовото училище подготвяло към реалността всички деца .... така е но съгласете се че ако две обичайни деца се посбият каквото често се случва едното ще ритне другото ще блъсне ще има малко сълзи някое ожулено коляно но след час ще са пак приятели тоест искам да кажа че те са равностойни и едното отвръща на другото .... а представете си две обичайни ритат едно примерно с някакви интелектуални дефицити и то милото не му идва на ум какво да прави и се чуди от къде му идва това .... не дай боже на дете което има и лек двигателен проблем или друг .... обичайните деца да показват кой колко е заякнал и това да не прови впечатление на учителите и или по скоро те да го имат като нещо за което не си заслужава и забележка да се направи ....
трябва да се промени манталитета , хората трябва да станат малко по съпричасни , от там децата да получат добрия пример от възрастните че "лудите" не са чак луди , че различните са част от нас и никой не е застрахован че нещо такова може да се случи и с него

# 23
  • Мнения: 631
освен това действително всеки случай е различен но съм съгласна със следното че ако едно дете просто не е в състояние да усвои материала , който след четвърти клас става и ненужно претъпкан с какво ли не, не е ли по добре то да се обучава в някаква друга дейност , която да му помогне да се подготви колкото е възможно за самостоятелен живот .....и това което всички пишат до обяд тук следобяд там или час тук два там .... ами то това означава че с едно дете с проблем трябва да има един който да се ангажира цял ден с него да се разправя да го води да го взема .... тоест както и сега става единия родител просто не работи и се разправя с различното дете , ако няма някоя по яка и млада баба ..... обикновенно майката е тази която не разполага с времето си ....

# 24
  • Мнения: 3 835
добре де това е чудесно във всяко училище психолог .... но когато в него бъдат записани примерно двайсет деца които най меко казано не са в норма с развитието ..... не е ли пак малко .... не е ли по добре към всяко дете две три деца да има по един допълнителен педгог и те да бъдат в един клас примерно до три деца различни от отаналите с още 20 тина в норма и този педагог да се грижи за тях трите различните като съобразява материала с техните възможности ако някое от тях се справя с общия просто полека бива обучено да бъде до колкото може самостоятелно и да усвоява това което масата деца....
стана дума че масовото училище подготвяло към реалността всички деца .... така е но съгласете се че ако две обичайни деца се посбият каквото често се случва едното ще ритне другото ще блъсне ще има малко сълзи някое ожулено коляно но след час ще са пак приятели тоест искам да кажа че те са равностойни и едното отвръща на другото .... а представете си две обичайни ритат едно примерно с някакви интелектуални дефицити и то милото не му идва на ум какво да прави и се чуди от къде му идва това .... не дай боже на дете което има и лек двигателен проблем или друг .... обичайните деца да показват кой колко е заякнал и това да не прови впечатление на учителите и или по скоро те да го имат като нещо за което не си заслужава и забележка да се направи ....
трябва да се промени манталитета , хората трябва да станат малко по съпричасни , от там децата да получат добрия пример от възрастните че "лудите" не са чак луди , че различните са част от нас и никой не е застрахован че нещо такова може да се случи и с него

Райка, точно за това става дума, на всяко дете да се назначи освен ресурсен, и помощник на учителя/асистент, като минимум. При три деца примерно в клас, задължително да има и помощник, освен ресурсен. Съвсем грубо. Отделно общият брой на децата в паралелката да е съобразен. Помощникът/асистентът, следва да осигурява безопасността на децата и в междучасията, това за което говориш основно, сбивания, ритания и прочие отношения......, напълно нормални за децата.......... То същото ще е и после в реалния живот, с галено перце, никой не те гали..... Термини от сорта, ама ти си "специален", отиват на кино отвсякъде, или някой преди това ти е помогнал да се адаптираш и да развиеш, това което притежаваш, или отиваш в специална институция, било за живот, било за работа, в най-добрите и пожелателни случаи.....

# 25
  • Мнения: 3 835
Много неща означава Райка, не просто, че един човек трябва да се ангажира. Означава и, че Центровете, ресурсни, логопедични, по един или друг начин трябва да излезнат от Статуквото на сградата си, и да станат мобилни, да влезнат в училищата, същото се отнася и за великите Специални училища с великите им специални специалисти, педагози, специални форми и методики, специални предмети...., да вземат да излезнат от сградата си и собственото си Удобство и стационарност, ами да се сетят, че тяхната функция е да работят за детето!

След едно дете с етикета СОП, в специалното училище влизат 5000 лв., а в ресурсния 2600 лв, а в обикновеното училище, след детето, толкоз, колкото средно на всяко друго дете, 1300 лв.. Мисля повече да не обяснявам, кой какви интереси защитава и калкулира на Елката си. Най-доброто за конкретното дете, при тази схема на наливане на директни пари след структури, а не след детето, очевидно е в десета глуха.

Факт: В момента от данъците на всичките данъкоплатци се отделят хич не малко пари за дете с увреждания, за да се гарантира правото му на образование в масова среда. Около 3800лв. средно на дете. За дете без увреждания стандарта средно е 1300 лв..

Мантрата дето се повтаря, че нямало пари, обслужва единствено държавни структури като неефективно работещи Ресурсни центрове и Специалните/Помощни училища.

Последна редакция: вт, 30 авг 2011, 23:37 от teo7777

# 26
  • Бургас
  • Мнения: 959
Тео, с допълнителните пояснения вече съм съгласна  Simple Smile Но направо не мога да си представя как ще се разчупи тази матрица, където се опитват да правят всички деца по калъп.
За моето дете времето за първи клас наближава, но при сегашното състояние на детето и при сегашното състояние и вид на масовото училище, не бих го записала.
Как може да помогнем за промяната?

# 27
  • Мнения: 502
И аз не виждам как масовото училище ще се подготви за реалността едно специално дете, което няма възможностите да се концентрира, да разбере и научи учебния материал. Нали на училище се ходи да се учи, не да се гледа другите как учат, защото за съжаление това не може да се копира. За да научи едно дете с изоставане нещо, трябва за него да има залепен човек, който да се занимава с него, да му предава нещата така, че да може детето да ги разбере. Определено това няма да стане по- лесно в стая, в която паралелно учителката си говори нещо друго и има още 20- 30 деца. Тогава какъв е смисъла да стои в стаята. Защо да не може да учи в съседния клас с 8 ученика и 2 учителки, където темпото се определя от самите деца. Не е вярно, че специализираните паралелки са отхвърлени в другите държави, напротив.
Има деца с СОП, които могат успешно да посещават масово училище, но да се запишат абсолютно всички деца в такова за мен е лудост. Също мисля, че това ще донесе и вреда на учебния процес на децата в норма.

# 28
  • Мнения: 631
истината е че най тежките слечай и в помощно и в общообразователно не мога да се подготвят за живота ... винаги ще им трябва придружител и така нататък ... но истина е че доста от децата които изглеждат тежки случай поставени в среда с обичайни деца се адаптират .... и ако има кой да подкрепи едно такова дете , да няма подигравки от другите , да няма насилие над него .... защо нее .... а то кой колкото му е багажа толкова си научава в крайна сметка .... така е .... че не е ли различно и сред обичайните деца .... едното чете в първи клас гладко , другото срича до края на втори .... едното не може да се научи на математика , другото пък една къща не може да нарисува по рисуване .... разлика винаги има .... лошото е че обичайните деца се адаптират справят се , де с преписване де с хитрост , къде малко ще му даде и учителката .....
Мартини мама ... как да се подберат осем деца такива че да има напредък .... ако едното е със зрителни увреждания другото с двигателни третото с интелектуални четвъртото аутист петото с изоставане умствено шестото хиперактивно седмото тежък аутист осмото с множество увреждания .... кое от кого ще гледа че да напредне .... кой на какво ще ги учи те самите те не биха могли да оформят група всяко е индивиуално ....
по добре е всички в масовото с придружител с ресурсен с помощен учител кой колкото може а евентуално най тежки случай и или по желание на родителя нещо като дневни центрове .... защото едно дете голямо дори до 18г което има множество проблеми или едно нискофункциониращо аутистче има нужда от целодневни грижи до една сериозна възраст да не кажем и завинаги

# 29
  • Мнения: 631
е добре сега от тази година ще има ли нещо ново от тази учебна година или всичко ще е по старому

Общи условия

Активация на акаунт