"Парите следват детето" 2

  • 50 200
  • 1 165
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 2 567
Ок, прави сте. Наистина темата се измести, а и аз не исках това да става. Извинявам се.

# 46
  • Мнения: 5 160
Отдавна чакам да започнат да признават облекчение за данък доходи - сумите за образование.
Това всеки ще го усети лично. И няма нужда от контрол и допълнителните разходи ще са много по-малко. За мен това е по-добрия вариант.  Peace
Но колкото имаше за деца (има няма 2 години), толкова и това ще видим скоро.

# 47
  • Мнения: 4 877
Отдавна чакам да започнат да признават облекчение за данък доходи - сумите за образование.
Това всеки ще го усети лично. И няма нужда от контрол и допълнителните разходи ще са много по-малко. За мен това е по-добрия вариант.  Peace
Но колкото имаше за деца (има няма 2 години), толкова и това ще видим скоро.

Да, наистина! Това също е интересен вариант. Споням си, че преди го бяхме обсъждали доста, а беше точно по времето, когато все още имаше данъчни облекчения за деца.

# 48
  • Мнения: 771
lorenca , PeaceТози вариянт също е страхотен!
И.....на ли мислите сериозно, че "субсидията седи и чака да си преместите детето от ЧДГ в държавна" и да я получите! Аз мисля, че такова нещо няма! Има и друго -на известен период ДГ предоставят списъците и при промяна, им се предоставят средства. Има и още едно друго- обратно прехвърляне- дете от ДГ е прехвърлено в ЧДГ. При предоставяне на списъците н Инспектората, това дете се явява и в двете градини. Да, ама директорката от държавната ДГ отказва да го отпише.....! Тя просто не си е дала сметка, че и лицензираните ЧДГ дават отчет за децата! А ако беше нелицензирана....., ще върне ли субсидията?

# 49
  • Мнения: 5 160
Този вариант е хубав да;) Пак от социалните държави отдавна отдавна.
Където годишната данъчна декларация на физическото лице е една страничка (не като у нас), където не ти искат сто бумажки, и където всякакви харчове намаляват данъчната основа - за образование, за медицински услуги и т.н.

# 50
  • Мнения: 3 479
Всъщност примерът на DarkViolet точно подкрепя инициативата "Парите следват детето".

За текуща година могат да се задържат. Но не виждам след като някой не се е възползвал през тази година от услугата ДУ, да си стоят пак парите му там? Могат да се възстановяват постфактум.

И защо да могат да се задържат? Значи хем парите в ЧУ, хем място в ДУ, когато ми се прииска. Откъде пари и за двете?
В такъв случай би трябвало да задължат родителя да върне парите от джоба си в държавния бюджет и след това да запишат детето му в ДУ.

Освен това да ви кажа, че тази идея "Парите следват детето" беше доста изопачена в държавните училища и вместо да стане по-добре, на някои места стана по-зле. Българският гений просто няма граници, само дето не ми е ясно защо не се насочва в добра посока ooooh! Представям си какво ще стане в частните училища и какви чудеса на чудесата ще се измислят Sad

# 51
  • София
  • Мнения: 2 300
Мисля, че изместваме темата.Тук не говорим за деца със СОП и това е друга тема за обсъждане /за сведение, за да не ме обвините, че "не ми пука"-и аз съм с дете с проблем/.

Да, бих помолила отново да обсъждаме само инициативата.

Не мисля, че се измества темата. Просто някои мнения са противоположни на всеобщо споделяните и при това много точно и ясно аргументиряни. Това, че не ви допадат е вече друга тема. Да не говорим, че нещата и проблемите не могат и не трябва да се изолират, а да се разглеждат в своята цялост.

# 52
  • Мнения: 4 877
Мисля, че изместваме темата.Тук не говорим за деца със СОП и това е друга тема за обсъждане /за сведение, за да не ме обвините, че "не ми пука"-и аз съм с дете с проблем/.

Да, бих помолила отново да обсъждаме само инициативата.

Не мисля, че се измества темата. Просто някои мнения са противоположни на всеобщо споделяните и при това много точно и ясно аргументиряни. Това, че не ви допадат е вече друга тема. Да не говорим, че нещата и проблемите не могат и не трябва да се изолират, а да се разглеждат в своята цялост.

Не, мила, разбираме какъв е другият проблем и ви подкрепяме. Подобно на детските надбавки в началото темата, който също е важен проблем. Моля, да се концентрираме върху инициативата. Мисля, че сме достатъчно зрели хора, за да можем да се придържеме в дискусиите си към конкретна тема. Във форум пространството има достатъчно място за всякакви инициативи.

# 53
  • Мнения: 4 877
Всъщност примерът на DarkViolet точно подкрепя инициативата "Парите следват детето".

За текуща година могат да се задържат. Но не виждам след като някой не се е възползвал през тази година от услугата ДУ, да си стоят пак парите му там? Могат да се възстановяват постфактум.

И защо да могат да се задържат? Значи хем парите в ЧУ, хем място в ДУ, когато ми се прииска. Откъде пари и за двете?
В такъв случай би трябвало да задължат родителя да върне парите от джоба си в държавния бюджет и след това да запишат детето му в ДУ.


Коментирах твоята логика:

Тези пари, които ти търсиш, Данибон, са в системата на държавното образование. Те  го държат в готовност, за да поемат твоето дете, ако ти в даден момент не желаеш да ползваш услугите на ЧУ.

Надявам се наистина да не е така, както го описваш. Звучи, че чакат родител от ЧУ да се откаже и да отиде в ДУ, за да му дадат тези пари, които се полагат на детето му. Интересно, тогава как ги ползват тези пари, ако ти е вярна логиката? Стоят в банка на лихва, дават се на ДУ?

И ти смяташ, че да вземеш отпуснати за деца пари и да ги пренасочиш нанякъде по свое усмотрение за правилен и справедлив подход!?
Далеч по-разбираемо е категорично да се посочи, че за децата от ЧУ няма пари, отколкото хем като български ученици държавата дава за тях 1300 лв., хем ги има незнайно къде, хем не им се предоставят. Учудвам се, че някой се радва на тази логика!
И въз основа на тази схема, която описвате, прогнозирате злоупотреби от частните училища, родителите на деца от ЧУ, ако им се дадат тези пари!?

Не знам как виждате нещо справедливо и разумно в цялата тази логика!

Надявам се истината и схемата за тези пари за всички български ученици да е различна. Тази логика е направо страшна! Още по-страшно е, че се и харесва!

Последна редакция: чт, 22 дек 2011, 14:55 от Danybon

# 54
  • Мнения: 3 479
Изкривяваш ми думите. По конституция държавата е ДЛЪЖНА да осигури място на детето ти в училище, т.е. тя трябва да подържа такъв ресурс от сгради и квалифициран персонал, така че в момента, в който ти имаш нужда от държавно училище, тя да откликне и да поеме детето ти. В същото време не трябва и да има излишък от сгради и персонал, за да не се изразходват напразно пари за нещо, от което никой няма нужда. Държавата в лицето на компетентните органи няма как да знае ти колко време ще искаш детето ти да е в ЧУ и колко в държавно. В този смисъл държавата изразходва предварително планиран ресурс, за да може да осигури конституционното право на детето ти на образование. Дали ти ще го употребиш или не си е твоя работа. Тя не те чака да обеднееш или да ти стане гадно в частното училище. Тя ти осигурява възможност.
За съжаление живеем в сравнително бедна държава. Процентът за образование от БВП на бюджета ни е по-нисък от средния за Европа, пак за съжаление. В рамките на ограниченият ресурс трябва да се направи най-доброто за образованието като цяло, а не да се късат парчета за това или онова. Трябва да се отговори на реални нужди! Вече обясних, но с риск се повторя, че във финансите няма просто изваждане или просто събиране. Важен е ефектът от похарчените пари!

Да кажа и нещо относно данъчните облекчения при ползване на образователни услуги - не знам на каква възраст сте и дали сте работили преди въвеждането на плоския данък. Можете обаче да направите следното - сметнете си данъците, после идете при счетоводител с повечко стаж и го помолете да ви сметне какви биха били данъците ви при старата прогресивна скала на облагане. Ще видите, че разликата е във ваша полза и колкото е по-висок доходът толкова сте по-облагодетелствани. Най-засегнати от плоският данък са най-ниско платените слоеве от населението. Да не сбъркам, че малко и по спомени карам, но реално хората със заплати под 500 лв плащат по-висок данък (говорим за ДОО) в сравнение с преди. Малко са държавите, в които този данък е толкова нисък. Той напрактика облагодетелства хората, които са несемейни или пък имат само едно дете, защото колкото повече деца имаш, толкова повече напр. ДДС плащаш (става дума за месечната издръжка) и ти намалява стандарта. Надявам се, че разбрахте, че не ми се пише повече. Т.е. ползата е основно за по-богатите и от нея те живеят още по-добре.
В държавите, в които има данъчно стимулиране има прогресивна таблица на облагане - по-богатите плащат повече, обаче ако имат повече деца, правят за тях определени разходи, то тези разходи им се приспадат от данъците и така на практика им се задържа стандарта на необходимото ниво, а този, който харчи само за себе си или пък само за едно дете ползва по-малко облекчения, или пък съответно никакви.
С горното си словоизлияние исках да ви обясня, че проблемът трябва да се разглежда от много страни. Извинявайте, ако съм ви досадила. Оттеглям се от темата с най-добри чувства Peace

Последна редакция: чт, 22 дек 2011, 15:36 от DarkViolet

# 55
  • Мнения: 14 917
Аз ще се изкажа малко по-простичко от моята си гледна точка.А и не одобрявам противопоставянето родител на дете в частно училище и родител на дете в държавно училище.Всички ние сме родители, които живеем в България и отглеждаме децата си тук.

На хората, които във всяка тема почват да намесват закони и данъци ще кажа едно -не забравяйте, че Темида е с превръзка на очите и законно, не винаги значи справедливо.

Та за тая инициатива се говори откак дъщеря ми влезе в училище и вече толкова години нищо не се направи.За мен истинаната е, че държавата просто си пести тези пари и според мен поне за София това е една голяма сума пари имайки предвид бройката на частните училище.Това са деца, за които държавата или общината незнам кой точно ги плаща тези пари години наред не е дала нищо.
Не се оплаквам родила съм си децата защото съм си ги искала, а не на държавата.Но пък къде е справедливостта нещо което се подразбира за другите деца, моето дете да не може да го ползва, поради една единствена причина изборът на друга форма на обучение, а не тази която предоставя държавата.

Сега сме в държавно училище и то поради една единствена причина, единствената алтернатива на този вид обучение, не ми е по джоба.Просто детето искаше да учи това и аз я оставих след 7 клас да направи сама своя избор.

И двете форми имат и недостатъци и предимства, всяка има какво добро да вземе от другата.
И много по градивно би било, държавата да не се държи като мащеха с частните ,училища, а да ги постави на една плоскост заедно с другите, не да ги изключва от програми, само защото са частни или пък частните да си правят състезание само помежду си и държавните помежду си.
Ако конкуренцията между двата вида в зависимост от финансирането се постави на една по-смислена основа и има комуникация на всяко едно равнище-училища, министерство, общини между тях от това можем да спечелим всички ние, защото това също е път за подобряването на качеството на образованието в бг.

Дарк Виолет права си, че проблема има много страни, но българина рядко може да погледне извън неговата си гледна точка.
Но има едно но, разбирам всичките проблеми на държавата и т.н. но държавата дали някога ще разбере някой от нас?

А най-доброто като образованието като цяло което може да се направи е различно според различните гледни точки, но каквото и да е то за него трябват пари., но имам и още един голям проблем, пък който може да се реши без пари и, който е основният проблем на българското образование в момента-контрол, ако имаше такъв нямаше да четем голяма част от темите във форума.
Всеки казва няма пари, но никой не говори как се управляват тия пари в образованието и до каква ефективност и качество водят.
Мисля, че в така съществуващата у нас образователна система, колкото и пари да се налеят нищо няма да се промени именно поради тази причина.

На всяка родителска среща чувам учителите да се оплаквата, колко са натоварени, че много ги контролират за документи, но толкова години не съм чула учител да каже, че го контролират как преподава или за нещо свързано с конкретно с обучението.
Незнам дали такъв контрол се осъществява въобще.

# 56
  • Мнения: 3 479
zari65, аз никого с никого не противопоставям. Имам дете в частно училище, дете в държавно училище и едно, което е извън училищната система, но за което държавата е най-много мащеха, в сравнение с другите ми две деца Peace

# 57
  • Мнения: 4 877
Мнения от страницата на БАЧУ от дискусия на в. Капитал по инициативата "Парите следват детето"
http://www.bachu-bg.com/predstoqshti.html

Цитирам мнение на юрист Ирина Абаджиева-Репуц, защото е синтезирано и обобщава юридически проблемът:

"Конституционно право на всеки гражданин на нашата държава е правото на равен достъп до задължителното основно и средно образование. Конституционно задължение на държавата е да даде по равно на всяко дете образование, без разлика от неговото социално положение и произход. Най-ценният ресурс на всяка нация са нейните граждани, нейното грамотно общество, затова приоритет на всяка държавна политика е създаването на възможно най-ефикасна образователна система. Необходима е държавна политика с оглед равното третиране на учениците в държавните, общинските и частните училища при и по повод упражняване правото им на образование. Всяко дете следва да има равен достъп до образование. Когато родителят избира за детето си училище, което е частно, това не трябва да води до дискриминация по отношение на държавната издръжка за образование на детето. Европейското законодателство и практики по отношение на частните училища се основават на ясно изразена държавна политика към тези училища, която включва и пряко финансиране от държавния бюджет. Европейските държави дават по равно на всяко дете финансиране за образование в техните училища, независимо от това дали те са частна или държавна собственост. Не случайно идеята "Парите следват ученика" е част от държавната стратегия за политика в сферата на образованието, приета още през 2006 г. от Народното събрание и която политика е трябвало да бъде осъществена от 2009 г. Тази идея следва съвременните европейски политики в сферата на образованието и е изцяло в интерес на децата и гражданите."

"Европейският опит дава много примери за подчертано стимулираща държавна политика към частните училища. Тези училища са подкрепяни и насърчавани от държавата чрез пряко или непряко финансиране (субсидии, заплати на учителите, безвъзмездно ползване на материална база и техническо оборудване, ремонти и др.).
През 2009 г. Световната банка публикува доклад, в който са представени резултатите от проучване на ролята на публично-частното партньорство (ПЧП) в сферата на началното и средното образование. Проучването е проведено в рамките на многогодишната изследователска програма на Световната банка. Практиката в другите държави според този доклад е, че наред с публичните училища, държавата субсидира и частните училища. Така е във Франция, Германия, Испания, Португалия и редица други европейски страни. Наличието на две решения на национален право-охранителен орган (Комисията за защита от дискриминация), установяващи наличието на дискриминация и нарушение на международни актове, сред които е и акт, неразделна част от договорите за ЕС, са основания за започването на наказателни процедури срещу България, нещо което в крайна сметка плащаме отново ние – българските данъкоплатци."

Другите мнения - за и против, са също доста интересни.
Можете да ги прочетете тук http://www.bachu-bg.com/predstoqshti.html

# 58
  • Мнения: 14 917
zari65, аз никого с никого не противопоставям. Имам дете в частно училище, дете в държавно училище и едно, което е извън училищната система, но за което държавата е най-много мащеха, в сравнение с другите ми две деца Peace

Сори, чела съм те по диагонал.Преди и аз много се палех, но толкова години нищо не е постигнато, та нямам много надужда нещо да се случи.

А и да се намерят пари пак не съм оптимист, че нещо ще се подобри, просто ще потънат в някои джобове, имайки предвид, че живеем в най-бедната държава в Европа с най-малкия външен дълг, за сметка на населението.

А Данибон какво точно е направило БАЧУ  по въпроса толкова години все пак, за толкова години освен дискусии по темата все можеха и нещо друго да направят.
Та ако ще и дело да заведат, та да се разбере един път завинаги кое какво  и как.

Май правят същото като нас чешат си клавиатурите.

# 59
  • Мнения: 4 877
zari65, последните  ти 2 абзаца май споделят и моето мнение.

Общи условия

Активация на акаунт