България е с най-много безработни и необразовани младежи в ЕС

  • 5 621
  • 138
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 5 877
Не съм съгласна.
Това са български деца. Родени в нашата държава. Не сме на друга планета.

Всички хронично бедни общности имат едни и същи проблеми навсякъде по света - и тези проблеми не се решават нито с наливане на пари, нито със санкции.
Освен това обобщаването е опасна работа. Ти сигурна ли си, че етническите българчета не отпадат от училище, не ходят проформа, не се държат в училището като в гето?
Драстичните новини за училищно насилие от последните години не се отнасяха за циганчета.
Впрочем имах съученик циганин, завърши право и английска филология. Така че леко с предразсъдъците.

# 121
  • Kопенхаген
  • Мнения: 663
Не съм съгласна.
Това са български деца. Родени в нашата държава. Не сме на друга планета.

Всички хронично бедни общности имат едни и същи проблеми навсякъде по света - и тези проблеми не се решават нито с наливане на пари, нито със санкции.
Освен това обобщаването е опасна работа. Ти сигурна ли си, че етническите българчета не отпадат от училище, не ходят проформа, не се държат в училището като в гето?
Драстичните новини за училищно насилие от последните години не се отнасяха за циганчета.
Впрочем имах съученик циганин, завърши право и английска филология. Така че леко с предразсъдъците.


Аз също съм учила с цигани , такива бяха годините  тогава всички имахме еднакви права и всички бяха ЗАДЪЛЖЕНИ да посещават училище. По голяма част от тях завършваха средно образование, единици бяха тези които претижваха умствен капацитет за висше. Сега от както си набиха в главите, че правата им са повече от задълженията, и че могат само да искат без дадават за какво им е да учат и да се интегрират, нали Европата налива в бездънните им фондации и програми- фантоми. Така че пак ми говори за предрасъдъците ми....

# 122
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 993
Друг демотиватор за активност - страхът от грешки, от провал. А още от малки учим децата, че да грешат едва ли не е смъртен грях - грешките се наказват. С червени химикали, с наказания, с оценки.

# 123
  • Мнения: 24 467
Пък аз дотук все за отпадащи от училище и нищоправещи нецигани си мислех, за младежи с принципно високо самочувствие и образовани и работещи родители, давах примери с такива, т.к. лично знам за такива.
Не че циганите ги няма, напротив, те са си наред с отпадащите нероми от училище и с нищоправещите такива, но понеже не ми се е случвало да контактувам с тях професионално и лично, за техните причини не мога да говоря, ако иде реч за субективни такива. За обективните- ясно, те са едни за всички нас.
Аз преосмислих и виждането си за домашното образование през годините. Нека го има, без друго държавното не работи. А и отнема наистина много време излишният престой на децата в тази институция и няма време те да се занимават с онова, което ги интересува, да развият заложбите си /в училище това не се предлага/, да намерят добри учители и да се образоват при тях, по техен избор и предпочитания. Децата се нуждаят и от време просто да си комуникират- свободно, неофициално и неформално, само по този начин се придобива и социална интелигентност, обаче липсата на време ги лишава често от това. Точно в тези си контакти децата и младите хора се учат да бъркат и да се учат и свои и от чужди грешки, както и че безгрешни няма. Без там да присъства непременно някой авторитетен рефер, който да постановява според някакви общи стандарти и личните си субективни схващания кое е правилно и кое- не. Да има любимци и аутсайдери, да надценява и подценява според тези критерии и въобще- да води парада.
В темата ни за VІ клас съм писала толкова често против съвременните методи на преподаване и изпитване, против тестовете с готови /викам им готовански аз/ отговори и без даване на възможност и оценяване на важното- възможността на човека сам да мисли и стигне до отговори, да ги изрази и да се мотивира. Ето, сега с прискърбие разбирам, че и на Олимпиадите за VІІ клас вече няма да се оценяват разписани задачи и теми, а ще си играят на разни тестчета, като игричките на външното оценяване- сиреч още по- дълбоко се затъва в тази насока. 


# 124
  • София
  • Мнения: 62 595
Ох, Джуди, стига вече с тази неприязън към тестовете! Ами, има го теста от олимпиадата за седми клас, ако не го намериш аз ще ти го пратя, пък го виж, дай го на детето си в градинска възраст, играй тото, дай го на още десет човека да играят на тото с него, пък виж колко отговора ще уцелиш! Не ми се обяснява пак за скалирането, за оценяването и прочие, явно ти изобщо не отбираш от тези обяснения, а си пееш твоята си песен! Айде, олимпиадата за шести клас беше в обичайния формат от 3 задачи, колко деца са я решили и нея, виж колко деца са решили и таззи за седми клас! Шестокласниците, минали чертата са 115 човека, а седмокласниците са 230 за София. От 24 задачи, само 15 са с избор. Много деца , при цялата си игра на тото са с под десет точки. В публикувания примерен тест за първи модул за тази година от 20 въпроса, 16 са с избор, останалите са или за описание, или са със свободен отговор. Моля ти се, опреснИ си малко инфото, стига си мелила едно и също за тотото! то не остана, догодина ще видим какви ще са отзивите ти за тотото, когато теб те подхване треската за ВО!

# 125
  • Мнения: 24 467
Защо? Тази унификация и липса на мислене са ми част от нещата, които свалят стандартите на общото образование въобще. И не са само те, дето ми бодат очите.
Всичко в образованието ни днес са стандарти, наложени от някой, неизвестно по какъв критерий и въвел ги като задължителни- на колко тръгваш на училище, колко точно време трябва да учиш, по колко минути на час, колко минути междучасие, по колко страници, по колко задачки, кои произведения лятото, какво трябва да мислиш за тях, от коя книжка с тестове трябва да се готвиш, при кой преподавател е най- добре, без значение какво те интересува и каква насоченост имаш до 14 години всички учат едно и също в едни и същи обеми. После иде някакво съчинено НВО с въпросчета и отговорчета, дето ви писах в другата тема, че по система нагоди го малкият ми син, дето чете отделни думички, си докара оценка "Добър". И мало и голямо се щура като лудо да си губи времето и по уроци, извън без друго многото време, прекарано в училище, да си "доучва" нещо, дето трябва да го е научило по програма, че да влезе в някакви си там елитни училища. След туй влизат в езикови гимназии и продължават да похождат на частни уроци по език, че да покрият Тойфела, понеже школото не стига. Или в професионални училища отиват, след които почват да учат в практиката от "А"- "Б", ако имат късмета някой да ги вземе такива, неквалифицирани.

Въпросът не е кой бил под черта и колко над черта, чертата е също унификация. Те чертите също ги унифицират всяка година, нагажданий критериите за оценяване според това, което децата са показали през съответната година.
Въпросът е, че дори там, където творчеството, мисленето и знанията следва да са водещи, вече не са. Не ме интересува как и какво ново е съчинило правителството. И НВО не ме интересува. Пука ми на мен за поредните стандарти. Интересува ме безсмислицата наречена "задължително държавно образование". За все повече хора тя става разбираема- а именно, че е безсмислица. И хората се отказват. Нормално е.
Но ако имат здрава почва под краката си, поне биха се стремили да го заменят с нещо друго, което да гщи ползва. Обаче доста от тях нямат с какво, защото никой не ги подкрепя да потърсят на друго място или защото не са научени въобще да търсят и да се грижат за себе си.   

Последна редакция: пн, 16 яну 2012, 14:38 от Judy

# 126
  • София
  • Мнения: 62 595
на теб от известно време всякакви образователни неща ти бодат очите, нещо не ми се вярва да е само от системата. Ако ще си говорим за системата и тестовете с факти, ето, аз предложих такива за размисъл - 2 теста за седми клас - единият от олимпиадата, другият е примерен пробен за тази учебна година. Виж ги и тогава ще говоорим, а не да стоим на ниво външно оценяване за четвърти клас!

# 127
  • Мнения: 8 567
Правилата в училище трябва да ползват децата там, не възрастните, светът в училище трябва да се върти около децата, защото училището е създадено за децата, а не да се върти около удобството на шепа възрастни.
Изобщо, усилията са в грешната посока, някак институциите съвсем се затриха и вчче никой не помни за какво са създадени първоначално и каква е функцията им.
Тестовете са и сред моите "любими", предполагам, че когато са създадени за пръв път е било за нечие удобство, с цел да се провери набързо ниво на голяма група хора. Сега служат единствено за поставяне на оценки, не за отчитане на пропуски и наваксването им.
Системата на обучение е  предопределена още от влизане в класната стая, така са разположени чиновете, да е ясно, че за диалог и дума не може да става, един говори, останалите слушат.

За циганите имам крайно мнение, никой етнос няма право на специални привилегии, защото това противоречи на Конституцията ни.
Няма нищо по демотивиращо за останналите граждани от ннесправедливо привилигеровани групи, не според заслуги, а според партийна принадлежност, етнос или друго подобно.

 
А аз ще ви кажа своята версия - децата не трябва да прекарват толкова много време в училище, а да е с най-близкото си обкръжение в естествената човешка среда - семейството. Училището да  е за ченгелчетата, а семейството да е за основните ценности. Дори съм по-положително настроена към модела по селата - децата ходят на училище, но през останалото време са с родители, родднини, братя и сестри на полета или в двора, и заедно се трудят, децата попиват семейните и общностните традиции, за  тях авторитет първо е възрастният в семейството, после е общността, и най-накрая са представителите на образователната система, администрацията и пр. И нещата са вървяли доста по-предвидимо преди децата да започнат да се възпитават основно в училище.

Би могло, разбира се, и това да се случва, но зависи в каква посока вървим, назад, напред, накъде?
Не мисля, че поради това, че сме оставили институциите да не си вършат работата трябва да ги отречем като модел.
А ние точно това правим в момента, вместо да изискваме от тях да си вършат работат, се капсулираме в тесен кръг, в семейството, в някаква група, като отговор на липсата на държавност.
Как едно дете ще има поглед върху повече неща, ако е ограничено до мирогледа на семейството, то хубаво ценности, но всеки млад човек трябва да има възможности, да има избор и така да избере да бъде себе си, а не да бъде мен, понеже това само е видял.

Това може да е защитна реакция при липса на държавност, но едва ли е подходящ модел за обществено развитие.

# 128
  • Мнения: 24 467
на теб от известно време всякакви образователни неща ти бодат очите, нещо не ми се вярва да е само от системата.

А от кое?
Айде, пак личните теми, за неща, за които си нямате представа. Бодат очи не заради лични истории, а защото са очеизвадни отдавна проблемите. Ни са ми безработни децата, ни са в общи паралелки с роми, ни са двойкари, че и четворкаджии не са, не са отпаднали от училище. Оставете личните- там не сте наясно, не ви е в сферата дори за предположения. Клюкарник е, вярно, но нека не пада чак толкоз нивото поне в тази тема.
Разбира се, че "бодат", снижават нивото и довеждат нещата в посоки, несъвместими с образованието.

Последна редакция: пн, 16 яну 2012, 14:47 от Judy

# 129
  • София
  • Мнения: 62 595
едното не преечи на другото.
колкото до това как е създадено учлището, то функцията му изобщо не е да е в полза на децата, а в полза на съществуващите към онзи (и този) момент изисквания на икономиката и администрацията. Просто едни неграмотни сополанковци трябвва да бъдат превърнати в работна ръка, която да е достатъчно обучена, че да стои пред машината, гишето/бюрото или вътре в трактора с компютъризираните системи. Нещата не са се променили особено, колкото и да се говори за индивидуален подход и прочие. Индивидуален подход на частни уроци, частни курсове, чрез външно подпомагане на програми и товва е!

Джуди, аз ти предложих факти, въърху които да се изградят аргументи, нищо лично, така да се каже! Ама ти нещо го отсвирваш, защото не подкрепя тезата ти. Като толкова  роптаеш за теези тестове, колко теста си разгледала, анализирала най-лаишки, ако щеш, откакто мина външното оценяване на четвъртокласниците? Или сега ще кажеш, че това не ти е приоритет? Ми, като ще даваме мнения, то да е относително безпристрастно, на база факти, поне достъпни такива за всички страни!

# 130
  • Мнения: 24 467
Че то на "неграмотните сополанковци" ІV клас им стига. Без друго неграмотните след пети нищо ново не научават, освен да прлечат на останалите, дето искат нещо да докопат, все пак, въпреки обстановката. Едните букви с горе- долу четенето се учи първите години, както и простите сметки, с които борави един неквалифициран работник.
Квалифицираният работник дори нашето средно образование явно не може да го научи затова, което е нужно. Не го подценявайте. Днес той е нужен, както е бил нужен винаги. Но от една страна кибичат родители с постановката "Учи мама, да не работиш" и от друго училищата с остарелите си бази и преподаватели по практика с архаични знания и опит.
Компютри в училище не знам някой да учи реално, общото боравене /опериране/ децата учат в крачка помежду си. Там зубрят и попълват тестове, преписват каква част от паметта на компа е заета и каква- свободна, правят презентации понякога /че наша миналата година веднъж даже я изгубиха, толкоз ги интересува явно/, че и компютрите не стигат и са по двама на кон.
Е, като ще е ученето /т.к. без индивидуален подход такова просто няма/ ще е само навън, що са днешните училища? Аз не разбирам що 12 години куцо и сакато трябва да търка всеки ден стълбите им.

Добре, Андариел, ще дам тест от олимпиадата на малкия, като докопам. Засега си играхме с НВО І част. Четвъртокласния тест давах на големия във ІІ. Там имахме и отлични оценки, моля. Експериментите са ми забавни. 
Тестът с готов отговор си е тест с готов отговор, независимо как са го кръстили. Ако не е с такъв е различно. Глупостите са затова, да бъдат навреме отсвирени. Не теб имам предвид, тестовете от обсъждания вид само. Те са не само в НВО, те съпровождат цялото ни образование вече, пропили са системата като пиявици- системни препитвания, контролни, класна, входни, изходни нива, всичко. Брой точки и оценки, вярно- грешно /че и тъпи отговори на въпроси съм засичала в подобни тестове, направо смехотворно/. Щото е по- лесно. Стандарти и унификации. Пак изключете личните. По математика при нас няма тестове с готови отговори, слава Богу, нито по БЕЛ правиха такова класно, но нека не обръщаме в "Искрено и лично". 

Последна редакция: пн, 16 яну 2012, 15:02 от Judy

# 131
  • Мнения: 8 567
http://www.---/110489/%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B5-%D0%B … 1%81%D0%B2%D0%B5/

"Следващата проверка ще е догодина, но след като нашата страна не е направила необходимите реформи в образованието, за да покриваме изискванията на Европейската комисия, ще се наложи засиленото практикуване на въпросните тестове."

Понеже децата не могат да четат с разбиране, то те няма да се учат на четене с разбиране, а на решаване на тестове за проверка на четене с разбиране, за да могат що годе да се справят с тестовете. Няма да се излагаме пред чужденците, я!

Made in BG!

# 132
  • София
  • Мнения: 62 595
нова, и това с четенето с разбиране е стандартизирано, същото е като с другите тестове. В тези уж "разбирания" не само човек не може да каже какво е разбрал, а от него се очаква да е разбрал точно това, и по точно този начин, каакто е заложено в теста, т.е. огледал се Илия, и пак в тия! Ако изобщо ще говорим за четене с разбиране, то единственият начин е да се разсъждава над прочетеното, а не неща от сорта "за какво се разказва в текста", и изброени кой от кой по-странни варианти. И накрая се оказва, че пак децата се готвят не за да покажат колко знаят, а за да отговорят точно така, както се изисква от тях. Накраатко, не си мисли, че е кой знае какво. Просто един стандартизиран тест, нищо повече.

Джуди, като си започнала с отсвирването на тестовете, трябва да започнеш от западняците, а не от нашенците, защото това, което се прави е минаване на стандартизираната система точно по техните изисквания.

# 133
  • Мнения: 24 467
Нито Нова нито аз си мислим, че е кой знае какво. Точно затова. Напротив, точно защото е нищо или защото е "поредният...". И въпреки това у нас нивото продължава да пада. Вероятно и по другите земни кълбета- също. Решаваме тестове. Аз правих един такъв като ученичка- "Отнасяте ли се добре с вашите деца", леле, каква майка излязох само! Какъвто седмокласник и петгодишния ми син. На тест- добре се докарва, на практика въобще дори не сме в групата.
Достигнахме и до допирната точка- в училище да се практикува чете с разбиране, което включва устно и писмено обсдъждане на проблеми, защита на тези /лично, обаче, не с поредните назубрени чужди разработки/, а не да целим подготовка за поредния тест, този път на ПИСА, следващият- на някой друг.


Андариел, аз не деля този тип тестове на източни и западни. За мен те са глупави и безсмислени, независимо от географията, на която се прилагат. Гатоу пише за американските, понеже е там. Аз- за тук /понеже съм тук/ и то преди да го прочета. С много хора, с които си споделяме, говорим на тази тема от години и обсъждаме този проблем.

# 134
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако това, което ти искаш стане действителност, тогава няма да е училищна система, а някакъв кръжок по интереси или тип философска школа от времето на гърците. Но няма да е масова училищна система.

Общи условия

Активация на акаунт