Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 93 066
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 360
  • София
  • Мнения: 4 412
n_alex76, тогава притесненията на ресурсните учители трябва да са формулирани правилно, по този начин "Законопроект прехвърля грижата за децата в неравностойно положение на общините" не се разбира какво искат да кажат. Притесненията им са Учителите и тяхната готовност за работа с децата. Ама той този проблем и сега е наличен. Какво се променя в проблема, че ресурсният е на подчинение на кмета или на държавата.
Тук се лансира идеята, че директорът ще принуждава ресурсният учител да следва неговата линия. А това може и да е в двете посоки - има доста директори загрижени за децата и може да накарат ресурсният учител да работи повече с тях. Нали сега има едно много голямо обучение по Европейска програма за учителите. Може ресурсните учители да са на подчинение на кмета, не на директора.
Прочетох на едно място, че реформата избързва, защото трябва да се смени едно поколение учители. Не мисля, има достатъчно учители в училищата, които знаят че то е за всички.  Има учители на средна  възраст и те могат, а и доста от тях имат желание да се научат.

И още чела съм за конфликтите на ресурсните с училищата, те са двустранни - ресурсните не са доволни от учителите, и учителите не са доволни от ресурсните, най-вече защото не чувстват да им помагат както трябва.

Последна редакция: ср, 07 мар 2012, 11:26 от TanyaMG

# 361
  • Мнения: 2 165
Чл. 187. (1) Допълнителната подкрепа се предоставя въз основа на оценката на
индивидуалните потребности, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие
в детската градина или в училището.

(2) Екипът по ал. 1 осъществява и допълнителната подкрепа по чл. 186, ал.1, т. 1.
(3) Екипът за подкрепа за личностно развитие се създава със заповед на директора за
определено дете или ученик по чл. 186, ал. 2.
(4) В състава на екипа за подкрепа за личностно развитие задължително се включва
психолог или педагогически съветник и може да се включват и представители на органите за закрила правата на детето, по предложение на съответните ръководители.
Чл. 192. (1) В детските градини и в училищата обучението на деца и ученици със
специални образователни потребности се подпомага от ресурсен учител по потребността на детето и ученика.
(2) Броят на ресурсните учители се определя в зависимост от броя на децата и
учениците със специални образователни потребности и вида на подкрепата при условията на
държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.

Основният проблем е в чл.187, според който в екипа не участва ресурсен, който да даде мнение за потребността на детето от допълнителни занимания.

# 362
  • София
  • Мнения: 4 412
Моето разбиране за чл. 187 е че това е предварителната подготовка, изготвянето на нещо като психологическа характеристика и предложение за подкрепа. Може в детската градина или училището да няма до сега ресурсен.  Това предложение отива в регионалното управление на образованието при екипа по чл. 189 и там става самото одобряване и методическите указания как да се провежда подкрепата.

Да, може би  тези членове се нуждаят от допълнително уточнение. Така мисля , че дускусията е по полезна с конкретни членове.

И още нещо с цялото уважение към ресурсният учител, но той не може да прецени дали детето има нужда от логопед, психолог, рехабилитатор, слухоречев специалист. Не знам кое е лицето, което трябва да прецеkи, но ми се вижда че не е в компетенцията на ресурсният учител тази преценка.

Тук ни обясняваха, че ще има екип и ще обследва 14 дни децата. Ще се върна да потърся обясненията, а ще очакваме и още.

Ето го цитата
По проекта и по стандарта за ПО, му се прави индивиуална оценка от екип към детската градина, създаден специално за него, в който има осигурена възможност да има всякакви специалисти, вкл. и такива работили допреди това с детето и познаващи го добре, вкл. и препоръчани от родителя, който е част от екипа. Въпросните специалисти могат да бъдат поканени от училището, отвсякъде в общността, от всеки един Център за подкрепа (личностно развитие), вкл. и социален такъв, вкл. и направо от Университета, от съседното училище, от центъра за рехабилитация...., отвсякъде. Екипът с родителя вътре си избират най-качествените (гони се качество, не престой) специалисти в общността, които им трябват за конкретното дете. Оценката засега в стандарта я мислим да е до 14 дни, максимален период, за най-тежките случаи. Оттам нататък на базата на оценката, се определя цялата работа и специалистите с детето, но само с подписа на родителя! Последният във всеки един момент, може да зяяви несъгласие с оценката и предвижданите мерки, към екипа в РУО. Тук настояваме това несъгласие да може да се зявява и към изцяло независим от образователната система орган. Иначе към МОМН има и нова структура, която осъществява инспектиране на качеството на образование и публикува публично всичките си резултати от инспектирането.
От тук - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=641483.msg21191352#msg21191352

Има разминаване  с предвиденият в чл. 187 екип

Последна редакция: ср, 07 мар 2012, 14:23 от TanyaMG

# 363
# 364
  • Мнения: 1 738
livia_tera, каквото и да се крие зад избрания от Вас “ник” – съпруга на двама императори или древно име на континент, вероятно сте изненадана, че ние – майките на деца със СОП, белязани от “личната си несполука”, сме способни на “задълбочен размисъл върху това, какво ще се случва с обучението на децата със СОП”.

Грешката Ви е, че Вие и много други с Вашия начин на мислене, приемате априори, че след като децата ни имат някакъв ментален проблем, то се дължи на нашите некачествените гени. Сред нас има доста по-умни, по-добре възпитани и по-образовани хора от Вас, която твърдите, че не се занимавате с образование. Никой от нас не си позволи да ви нарече или да ви направи квалификация, дори малко наподобяваща вашите скверни думи.  За това си има медицински термин и той се нарича “копролалия”.  

Ще се обърна към Вас само с няколко от Вашите изречения: “Нахлухте претенциозното в българското училище, като изисквате света да се върти около Вас. Но не е  нужно да се натрапвате, за да бъдете забелязани”. Не мислите ли, че те се отнасят с пълна сила за Вас? Няма нужда да ни споделяте друг път още многото неща, които Ви правят впечатление.

# 365
  • Мнения: 2 510
Определено не съм чела темата.
Може ли линк?
Тъй, като съм с 10 бани по рождение / аз, не сина ми/, та се питам кои са българските деца.

# 366
  • Мнения: 2 165
Ресурсен център - Русе: Не бива да се допуска един работещ модел на ресурсното подпомагане в този вид да се унищожи
http://www.ruseinfo.net/news_98891.html
Цитат
Предложеният от Министерството на образованието, младежта и науката проектозакон предизвиква редица опасения, преди всичко у родителите и особено у тези, които са от малки населени места и разчитат на подкрепата на специалистите от ресурсните центрове. В много общини, извън областния град, на практика единствено специалистите от ресурсните центрове посещават училището и детската градина и подкрепят децата с различни проблеми в обучението. В много от тях липсват въобще специалисти, свързани със специалните образователни потребности. Така децата със затруднения, особено тези в малките градове и села, отново ще се окажат без подкрепа и без специализирана и качествена помощ, което противоречи на чл. 3, т. 2 от проектозакона – равен достъп и приобщаване на всяко дете и на всеки ученик...
Същото важи за детските градини и училища, в които има 1, 2 или 3 деца/ученици с различни специални потребности. Как в такъв случай за тях ще бъде осигурена необходимата специализирана подкрепа?

# 367
  • Мнения: 2 531
Бърз въпрос от мен- логопедите които са сега в училищата и са по райони на кого да подчинени? На общината или???

Понеже спорихте за това дали средата на отглеждане може да доведе до умствено изоставане- най- ярък пример за това са децата от дом Майка и дете !

Ливиа- внимавайте какво пишете , защото Господ забавя но не забравя!

# 368
  • Мнения: 2 510
livia_tera, може ли, да ми обясните Вие от какво се притеснявате?
1. като преподавател
2. като преподавател на деца със специални нужди
3. като родител
4. за изявата на Вашето дете
5. като буден гражданин с нацистки уклон

# 369
  • Мнения: 382
Честит празник на всички дами!!! Да сте здрави и усмихнати!

Не знам дали обърнахте внимание на:
Чл. 190. (1) Условията и редът за осигуряване на общата и на допълнителната
подкрепа се определят в държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.
(2) За общата подкрепа, осъществявана от център за подкрепа за личностно развитие,
която не се финансира от държавния бюджет, може да се събират такси при условия и по
ред, определени от Закона за местните данъци и такси.

Да разбирам ли, че ако синът ми не отговаря на изискванията да бъде в училище и поради това бъде в ЦЛР, "може" да плащам такса? Защо за едни деца образованието да е безплатно, а за други дето даже няма да се образоват, платено? Малко объркано го написах. Сега плащам доста солени суми, детето ми да получава адекватни грижи, в сравнение с такса за детска градина на дете в норма, за което го виждам веднъж седмично, защото трябва да ги изработя все пак. И всъщност в какво се състои тази "обща подкрепа"?

Снежа63, Ливия пише в темата като родител, на който правата на децата му в норма са нарушени от "претенциите" на родителите на деца със СОП. Справка - постовете й по - назад в темата.
Констанца  Peace

Последна редакция: чт, 08 мар 2012, 09:18 от Ohi

# 370
  • Мнения: 19 071
Честит празник на всички дами!!! Да сте здрави и усмихнати!

Не знам дали обърнахте внимание на:
Чл. 190. (1) Условията и редът за осигуряване на общата и на допълнителната
подкрепа се определят в държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.
(2) За общата подкрепа, осъществявана от център за подкрепа за личностно развитие,
която не се финансира от държавния бюджет, може да се събират такси при условия и по
ред, определени от Закона за местните данъци и такси.

Да разбирам ли, че ако синът ми не отговаря на изискванията да бъде в училище и поради това бъде в ЦЛР, "може" да плащам такса? Защо за едни деца образованието да е безплатно, а за други дето даже няма да се образоват, платено? Малко объркано го написах. Сега плащам доста солени суми, детето ми да получава адекватни грижи, в сравнение с такса за детска градина на дете в норма, за което го виждам веднъж седмично, защото трябва да ги изработя все пак. И всъщност в какво се състои тази "обща подкрепа"?

Чл. 176. Подкрепата за личностно развитие е обща и допълнителна.

Чл. 177. (1) Общата  подкрепа за личностно развитие включва:

1. екипна работа между учителите;

2. допълнително обучение по учебни предмети при условията на този закон;

3. допълнителни модули в детските градини за деца, които не владеят български език;

4. консултации по учебни предмети;

5. кариерно ориентиране на учениците;

6. занимания по интереси;

7. библиотечно-информационно обслужване;

8. грижа за здравето;

9. общежитие;

10. поощряване с морални и материални награди;

11. дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение.

(2) Общата подкрепа се осигурява от детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие.

(3) Общата подкрепа по ал. 1, т. 2, 4 и 7 се осигурява само от училищата, а общата подкрепа по ал. 1, т. 3 - само от детските градини.

(4) Общата подкрепа по т. 9 може да се организира от училище или от център за подкрепа за личностно развитие.

Тук е целия раздел:

http://www.progresivno.org/pages/viewpage.action?pageId=6422941


Честит празник и от мен! Повече поводи за майчини усмивки!

Последна редакция: чт, 08 мар 2012, 10:03 от Mama_Nana

# 371
  • Мнения: 2 510
Снежа63 Ливия пише в темата като родител, на който правата на децата му в норма са нарушени от претенциите на родителите на деца със СОП. Справка - постовете й по - назад в темата.
Констанца  Peace
Прочетох постовете й и не успях да разбера с какво правата на нейното дете са нарушени.
За темата, според мен трябва да има различни и колкото се може повече възможности за обучение на деца с СОП:
- защото децата са различни / както всички деца/ и се променят.
За разлика от децата в норма при тях различията са от голямо значение и трябва да се "използват" по най- добрия начин.
- защото децата живеят в семейство и общество като цяло
При дете със СОП е много трудно да прецениш кой е най- добрия вариант, затова трябва да има право на избор.
Родителите не са само хора на чувствата, а добре преценящи нещата. Развитието на едно дете зависи не само от правилната преценка и от това какво ще предоставят другите / преподаватели, родители, деца/. Децата ги поставям накрая не от подценяване, а от това, че в ранна детска възраст не са обременени от различни възгледи.
Не намирам нищо нередно или извън възможностите на обществото ни да приеме, че различните имат същите права както другите. Съвсем друг е въпросът когато не можеш да се ползваш от дадено право поради заболяване. Това, обаче се оценя от специалисти.
Дете за първи клас - 8 годишно е оформено като потенциални възможности и въпреки, че отклонения може да има в широки граници, то нещата не са едно голямо неизвестно.

Не зная дали потребителката Ливия пише само като родител, защото има твърде много общи познания / говоря за общи/. На мен ми звучи като човек пряко в системата, който не желае да си има проблеми, но ще трябва да приеме, че проблемите на другите се отразяват на всички.
Проблемите са за решаване, а не за отхвърляне. Поне не за пречене на тези които се опитват да ги решат.
Да се включа в създадения вече тон.  Като някой пречи на детето ти си го държиш в къщи и си наемаш частни учители. В новия проекто закон е дадено това право.

# 372
  • Мнения: 19 071
Не зная дали потребителката Ливия пише само като родител, защото има твърде много общи познания / говоря за общи/. На мен ми звучи като човек пряко в системата, който не желае да си има проблеми ...........

Снежи, колкото и да е неприятно, доста са родителите и учителите, които разсъждават по този начин. Слава Богу, има и такива, които са наистина съпричастни и търсят решение- възможно най-доброто за детето със СОП, без да нарушават правата на децата в норма и родителите им. За тях не е нужен специален закон, член или буква.
Колкото повече чета проекта, толкова по трудно ми е да повярвам, че всичко написаното е реализуемо. Безспорно има много добри предложения, но аз съм скептик по отношение на практиката.

# 373
  • Мнения: 2 510
Аз също имам разсъждения, както и всички.
Когато не възприемам нещо търся варианти да се защитя / в случая детето ми/, а не да отхвърлям другите колкото се може надалеч, за да не ми пречат.
Това, че разсъждават така ми е известно, но ще трябва да си променят разсъжденията и начина на действие. Закона е за това да те принуди да изпълняваш разпореждания независимо дали си съгласен.
Обществото ни живее с различни хора и дали някой не възприема този или онзи е негов проблем.
Като не го възприема се отдалечава от там и търси начин да възприема само това което може и да работи върху себе си. Същото се отнася и за децата, но в обществено училище се изпълняват разпоредби по закон.
Всеки един има право да защитава интересите на детето си и съответно да носи отговорност при нарушаване на правата на другите деца.

Попитах какво право е нарушено на децата без СОП?

# 374
  • Мнения: 382
Mama_Nana, благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт