Съзнавам, че това, което пиша не е много колегиално, затова и не уточнявам нито името, нито предмета, но точната дума за всичко това е „гавра”. Гавра, но учениците са винаги идеално подготвени, знаещи, с написани домашни, с една дума подготвени са безкомпромисно по предмета. Ще се опитам да опиша каква е атмосферата в моя час. Аз може би съм нещо като пълен антипод на колежката, макар и не на 100%. За мен не е необходимо да ме посрещат строени като за вечерна проверка, дори не е необходимо да стават, не държа на това и те го знаят. Достатъчно е просто да са подготвени за часа с учебници и тетрадка и при влизането ми да преустановят дейностите от междучасието. Разрешавам да се стои с шапка в час, разрешавам и дъвка, ако се прави дискретно и безшумно, без дори да се забелязва, така че да не пречи на никого. Всеки си отговаря за собствения предмет. За мен комфортът на учениците в час е преди моя личен комфорт. Не може да не се интересуваш как се чувстват хората, с които работиш по цял ден, да не им познаваш имената и те да са просто № еди кой си. Реално ние прекарваме повече време с учениците си в час, отколкото с колегите си в учителската стая. Знам, че за някои колеги не е така. Тази година работя паралелно в две училища, в едното – на пълен щат, в другото – като лектор. Учениците са различни на двете места, но честно казано, без изобщо да подхождам от позицията на силата, успявам да организирам всички за работа и да намеря общ език с всички, дори и с тези, от които някои колеги се оплакват, че са „нетърпими”. За малкото години, в които упражнявам тази професия, си извадих един много полезен извод – докато сме си все още непознати, учениците винаги се опитват да пробват докъде могат да стигнат в свободата си, и ако може – тази свобода да прерасне в анархия. От този срещу тях зависи оттам нататък дали това изобщо ще се случи и как ще се развият нещата. Според мен е напълно възможно работния процес да е пълноценен и да протича гладко, без преподавателя да си осигурява внимание и уважение (ако това изобщо може да се нарече уважение), посредством страха. Ако сте имали търпението да изчетете всичко това, въпросът ми е: Бихте ли били съгласни и в мир със себе си към детето ви да се отнасят по гореописания начин, но имайки предвид, че то ще е винаги подготвено и винаги знаещо? При мен, не всеки винаги е подготвен и съответно си носи последиците за това. При колежката, която споменах, това по никакъв начин не се случва. Дори по нейния предмет, въпреки че не е обвързан с профила на училището, учениците учат и знаят най-много. Моят предмет е чужд език, а той, за да се усвои дори и на някакво посредствено ниво, не може да се изучава насила. Мое мнение. Всяка година това са първите ми думи, когато се запознавам с учениците си. Казвам им, че владеенето на един език, независимо какъв, може само да е от плюс, никога от минус, че език не се учи насила и един ден самите те ще започнат да дават пари да учат чужди езици, вместо да положат необходимото да го научат безплатно в училище. Работя с големи хора, не с малки деца, оттам нататък всеки си подрежда приоритетите и преценява сам за себе си колко усилия ще полага и дали въобще ще полага. Това казвам и на родителски срещи, но там нямам възможност и време да дискутирам обширно всичко това, за което говоря тук. Повечето от вас са родители. Ще ми е наистина интересно и полезно за мен самия да разбера вашето мнение. Извинявам се за дългия пост, но не виждам как би могъл да стане по-кратък, предвид всичко, което искам да кажа. Ако от всичко до момнта сте се объркали какво всъщност питам, въпросът е следния: Бихте ли допуснали детето ви да бъде притискано, но все пак да бъде идеално подготвено, със солидни знания по някакъв предмет, дори и това да става заради страх и чрез осъществяване на психически натиск?