Искрено и лично за строгостта

  • 12 743
  • 216
  •   1
Отговори
  • Мнения: 329
За много от форума не е тайна, че съм начинаещ учител, тази седмица съм в отпуск заради ваканцията, съответно имам повече време за губене и от няколко дни разсъждавам над едно нещо. По стечение на обстоятелствата съм завършил училището, където в момента работя. Повечето ми настоящи колеги навремето са били мои учители. Без да изпадам в уточнения, имам колежка, която в момента преподава на моите ученици, преподавала е и на мен. По предмета си е невероятен специалист. Нейната дисциплина е една от, да не кажа най-изучаваната, въпреки че предметът й няма нищо общо с профила на училището. Тя си осигурява комфорта и безпроблемното протичане на часа посредством някои похвати, които ще се опитам да опиша накратко. При положение, че предметът й се изучава два пъти седмично, и по правилник учениците би трябвало да имат минимум три оценки, те имат дванадесет. Когато влезе в час, чиновете трябва да са предварително подготвени от дежурните, като всички трябва да са изравнени в една линия, да са идеално успоредни и между редиците да има еднакво разстояние. Навремето, когато още бяхме с черни дъски, дъската трябваше да е идеално лъсната, без нито една бяла линия, оставаща от гъбата и тебешира. Ако има дори едно петънце – дежурните са абонирани за изпитване. Нещо съвсем в реда на нещата - 120… ще ги нарека условно „задачи”, въпреки че не става въпрос за математика… за домашна от вторник за четвъртък. Учениците са задължени да имат сборници, или т. нар. брошури, откъдето се дават упражненията за домашна. При проверката на домашната, който ги няма, изпитване на дъската. Коронен номер – до последната секунда на последния час от годината поне половината клас не знае годишната си оценка и се изпитва до последната стотна от часа. Жертвите, борещи се за 3, са удостоени с особено внимание – подготвят се децата на минимум два дяла от учебника за оцеляване, изядени са тези дялове съответно със запетайките, и ако госпожата види, че няма параграф, по който да „катурне” изпитвания, задава въпрос: „ Х, защо това парно не работи?” Следва трескаво мислене и чудене защо парното не работи и при отговор "не знам", следва завършителния удар: „Ми щото е юни месец и е топло. Съжалявам, четеш за изпит, останалите – махайте ми се от погледа, не искам да ви виждам”. Това е пожеланието за приятна ваканция. Останали сами учител и ученик, последният пита: „Г-жо, кога ще ми е изпитът”? Отговор: „Писала съм ти тройка преди една седмица, ама нали трябваше да се помъчиш малко. Изчезвай”.
Съзнавам, че това, което пиша не е много колегиално, затова и не уточнявам нито името, нито предмета, но точната дума за всичко това е „гавра”. Гавра, но учениците са винаги идеално подготвени, знаещи, с написани домашни, с една дума подготвени са безкомпромисно по предмета. Ще се опитам да опиша каква е атмосферата в моя час. Аз може би съм нещо като пълен антипод на колежката, макар и не на 100%. За мен не е необходимо да ме посрещат строени като за вечерна проверка, дори не е необходимо да стават, не държа на това и те го знаят. Достатъчно е просто да са подготвени за часа с учебници и тетрадка и при влизането ми да преустановят дейностите от междучасието. Разрешавам да се стои с шапка в час, разрешавам и дъвка, ако се прави дискретно и безшумно, без дори да се забелязва, така че да не пречи на никого. Всеки си отговаря за собствения предмет. За мен комфортът на учениците в час е преди моя личен комфорт. Не може да не се интересуваш как се чувстват хората, с които работиш по цял ден, да не им познаваш имената и те да са просто № еди кой си. Реално ние прекарваме повече време с учениците си в час, отколкото с колегите си в учителската стая. Знам, че за някои колеги не е така. Тази година работя паралелно в две училища, в едното – на пълен щат, в другото – като лектор. Учениците са различни на двете места, но честно казано, без изобщо да подхождам от позицията на силата, успявам да организирам всички за работа и да намеря общ език с всички, дори и с тези, от които някои колеги се оплакват, че са „нетърпими”. За малкото години, в които упражнявам тази професия, си извадих един много полезен извод – докато сме си все още непознати, учениците винаги се опитват да пробват докъде могат да стигнат в свободата си, и ако може – тази свобода да прерасне в анархия. От този срещу тях зависи оттам нататък дали това изобщо ще се случи и как ще се развият нещата. Според мен е напълно възможно работния процес да е пълноценен и да протича гладко, без преподавателя да си осигурява внимание и уважение (ако това изобщо може да се нарече уважение), посредством страха. Ако сте имали търпението да изчетете всичко това, въпросът ми е: Бихте ли били съгласни и в мир със себе си към детето ви да се отнасят по гореописания начин, но имайки предвид, че то ще е винаги подготвено и винаги знаещо? При мен, не всеки винаги е подготвен и съответно си носи последиците за това. При колежката, която споменах, това по никакъв начин не се случва. Дори по нейния предмет, въпреки че не е обвързан с профила на училището, учениците учат и знаят най-много. Моят предмет е чужд език, а той, за да се усвои дори и на някакво посредствено ниво, не може да се изучава насила. Мое мнение. Всяка година това са първите ми думи, когато се запознавам с учениците си. Казвам им, че владеенето на един език, независимо какъв, може само да е от плюс, никога от минус, че език не се учи насила и един ден самите те ще започнат да дават пари да учат чужди езици, вместо да положат необходимото да го научат безплатно в училище. Работя с големи хора, не с малки деца, оттам нататък всеки си подрежда приоритетите и преценява сам за себе си колко усилия ще полага и дали въобще ще полага. Това казвам и на родителски срещи, но там нямам възможност и време да дискутирам обширно всичко това, за което говоря тук. Повечето от вас са родители. Ще ми е наистина интересно и полезно за мен самия да разбера вашето мнение. Извинявам се за дългия пост, но не виждам как би могъл да стане по-кратък, предвид всичко, което искам да кажа. Ако от всичко до момнта сте се объркали какво всъщност питам, въпросът е следния: Бихте ли допуснали детето ви да бъде притискано, но все пак да бъде идеално подготвено, със солидни знания по някакъв предмет, дори и това да става заради страх и чрез осъществяване на психически натиск?

# 1
  • Мнения: 741
Никога не съм робувала на оценки. Винаги за мен са били важни придобитите знания. Оценяването е нещо субективно. Днес не ми е ден - не ми върви нещо потока от обяснения например и получавам ниска оценка. Е, и? Важно е, че знанията си ги имам и постигам високо ниво на усвояване на материала.
Така възпитавам и децата си. Затова, подходът на колежката, за мен не е необходим и не е гарантиращ дълготраен успех. Против съм и натиска, в каквато и форма да е, при каквито и  обстоятелства да е.

# 2
  • Мнения: 329
Ами да ти кажа, знанията при тази жена си ги имат и те наистина са солидни. Тя е голям специалист. Не мога да си изкривя душата. Дори хората, продължили образованието си в нейната сфера, се оказва, че са научили някои неща (от нея съответно), които по принцип се изучават в университета и професорите ги питат "Кой ви е преподавал в училище"? Въпреки, че и това е малко спорно доколко е похвално и добре, защото за всяка степен (клас) си има предназначен материал и не е необходимо да се въвеждат неща, които са предвидени за изучаване по-нататък. От друга страна, не е толкова лошо, но... всеки преценява. Знанията на децата по споменатия предмет са железни. Въпросът е вие бихте ли били в мир със себе си детето ви да е идеално подготвено без никакви пропуски, но на такава цена?

# 3
  • София
  • Мнения: 62 595
не, не бих търпяла такова нещо. Ако нещата са така, както ги описваш, най-вероятно щях да бъда принудена да си преместя детето, защото най-вероятно нито директорът, нито повечето учители биха рискували да си развалят отношенията с тази учителка заради методите й или заради едно дете, или пък цял клас. те за толкова години нищо не са направили и са мълчали, какво остава сега да направят! Съвет от мен - щом и родителите си мълчат, няма смисъл да си навлиичаш проблеми с колегитте и директора и изобщо да повдигаш някога въпроса. Трай си. Първият, който би трябвало да реагира на подобно нещо е родителят. Ако той нищо не прави, значи е съгласен.

# 4
  • Мнения: 768
Училището дава знания, да, но за мен по-важното е, че учи детето да намира начин да се справя с различни хора и ситуации. Живеем в общество и е от особено значение умението ..как да го кажа..да си социален. В този ред на мисли не съм против различните подходи на различните учители. Няма смисъл да се опитваме да отглеждаме деца, поставени в най-идеални условия и предпазени от всичко - така утре те няма да са реално подготвени за истинския живот. Така че "свят - шарен, хора - различни" - всеки те учи на нещо.

# 5
  • София
  • Мнения: 8 324
Най-милият училищен спомен, който имам, е от учителката ни по история в гимназията. Нисичка, около 1.50, много дребничка, възрастна (пенсионира се след нашия випуск). Тази жена успяваше да ни накара 30 души да не шукваме в часа, да изчитаме учебника от кора до кора, да не запомним нито една дата (изрично изискване), пишеше ни масово двойки и въпреки всичко безгранично я харесвахме и обичахме. Успя да ни научи и да го направи по начин, по който до днес да имам трайни спомени в главата си. И сега не мога да си обясня как го постигна.

# 6
  • Мнения: 741
Argent, опитах се да ти отговоря, ама нещо май не ми се е получило.
В дадения от теб пример, знанията са получени - поне така разбрах, де - под натиска на амбициозната ти колежка. Може да го прави и с благородна цел - да помогне децата да станат възможно най-интелигентни - нещо, което може и родителите им да не успеят да направят по нейно мнение, а може и да е от стремеж за лично себедоказване. Тя си знае. Аз обаче се опитах да ти кажа, че придобиването на знания не трябва да става под натиск, пък било то от най-способната и симпатична преподавателка. Това трябва да е личен избор и амбиция на всеки ученик. Да не забравяме все пак, че и всеки си има свой индивидуален потенциал.  

# 7
  • Мнения: 59
"Гавра, но учениците са винаги идеално подготвени, знаещи, с написани домашни, с една дума подготвени са безкомпромисно по предмета."
Да, бих искала детето ми да е при тази учителка! Жалко, че не всички учители са такива. Важното е, че тя изпълнява образователните изисквания. Какви методи ще избере си е нейна работа. Пък и не виждам да прилага физическо наказание. Чак в университетите питат за нея и съм сигурна, че учениците я помнят. Simple Smile Бих искала да знаех коя е и да й се обадя, за да я поздравя за постигнатите резултати.
Интересно, че никой родител не се оплаква, а колегата на учителката е възмутен  Thinking

# 8
  • Мнения: 329
не, не бих търпяла такова нещо. Ако нещата са така, както ги описваш, най-вероятно щях да бъда принудена да си преместя детето, защото най-вероятно нито директорът, нито повечето учители биха рискували да си развалят отношенията с тази учителка заради методите й или заради едно дете, или пък цял клас. те за толкова години нищо не са направили и са мълчали, какво остава сега да направят! Съвет от мен - щом и родителите си мълчат, няма смисъл да си навлиичаш проблеми с колегитте и директора и изобщо да повдигаш някога въпроса. Трай си. Първият, който би трябвало да реагира на подобно нещо е родителят. Ако той нищо не прави, значи е съгласен.

Андариел, точно това се случва. Доста често родители си преместват децата в друго училище. Директорката ни се смени. От страна на предишната имаше някакви опити за контрол, но те всъщност бяха проформа, за хвърляне на прах в очите на родителите. Когато аз бях ученик, масово се извинявахме по предмета, който всъщност е профилиращ, че не сме подготвени заради извращенията и километричните домашни на тази госпожа. Извиняваха ни, защото проявяваха човечност, но тази проява на човечност в крайна сметка е в ощърб на децата. Защото те хвърлят всички сили по нейния предмет само и само да оцелеят. Същото се случва и в момента - и аз понякога правя компромиси със собствения си предмет. Винаги си личи, когато един ученик се опитва да те излъже и кога казва истината. Идват при мен с един искрен поглед и неловко ми казват: "Г-не, може ли да не ме изпитвате днес, защото имахме 90 упражнения за домашна по... и не успяхме да се подготвим". Какво да правя, минал съм по същия път, изпитал съм всичко на гърба си и знам, че не ме лъжат. Помня как по цели седмици съм учел по обсъждания предмет, дори и да го нямам по програма за деня, за да мога да свърша всичко, изисквано от нея. Не знам доколко всички са наясно какво е МО - Методично Обединение. Това са, да кажем, всички учители по даден предмет в училище. Председателката на нашето МО неколкократно е повдигала на съвет тази тема, при което отговорът е: "Колежке, не виждам какъв е проблема, аз прилагам държавните изисквания по моя предмет, прилагайте ги и вие". Ръководството мълчи и всичко приключва. Много ме съмнява обаче държавните изисквания да допускат задължаването на учениците да имат допълнителни сборници и такъв нечовешки обем домашни по предмет, който изобщо няма никакви допирни точки с профила на училището, където се предполага, че учениците трябва да хвърлят основно силите си.

# 9
  • Мнения: 2 886
Не одобрявам подобни методи, защото: са психически тормоз и начин за госпожата да се чувства по-важна отколкото е; абсурдно е за един предмет да се изисква принудително да се отделя време колкото за няколко други накуп; описаното (натиска и принудата) далеч не е единствения начин за постигане на резултати; не е необходимо всички да знаят всичко за 6, но въпреки описаните от теб стабилни знания май доста се борят за тройки, т.е. така или иначе нямат отлични знания (или са ощетени в оценките); сигурен начин за намразване на предмета, дори от ученици, на които им се удава; предпочитам да се създадат условия всеки да се развива в посока на дисциплините, които най-много го влекат.

# 10
  • в рока
  • Мнения: 1 120
Aз имах 2 учителки ,от които имам само хубави спомени.Едната -пред пенсиониране,по география.Не знам как го правеше,но нито един от нашия иначе буен клас не шукваше.Имахме невероятен респект към нея.Другата-учителката ми по български-изключително добра в областта си,строга,но справедлива.Нямаше как да се явиш неподготвен в часа и .И интересното е ,че всичко обичахме точно тези две учителки.Един преподавател според мен трябва да намери златната среда в отношенията си с учениците.Родителите ми са учители и често съм говорила с тях на тази тема.
Описаната от тен ситуация не е напълно нормална.Всеки учител си държи на предмета,но чак пък толкова.....

# 11
  • Мнения: 5 710
аз не мога да съм категорична, даже съм удивена, че този преподавателски фосил не си е изял боя досега по пътя за дома, а вместо това й имат страх и са подготвени перфектно по предмета.
със сигурност някои от описанията ми идват вповече, но като цяло смятам, че строг и справедлив преподавател, който подготвя качествено е за предпочитане пред някой, който няма  никакви особени изисквания, и от предемета му не остава нищо в главите.

# 12
  • София
  • Мнения: 62 595
разбирам те, сигурно е трудно да живееш с такъв конфликт между правилното и резултата от него, но дори аз, детосъм голям бунтар признавам, че е най-добре за теб да се правиш, че не виждаш и не чуваш. Ти не си родител на децата, не можеш да ги спасяваш от някого въпреки волята на роддителите им, защото накрая ти ще бъдеш жертвеният агнец. Опитай се да си намериш някаква своя зона на конфорт и гледай по твоя предмет и твоите взаимоотношения с децата да са добре. Тепърва ще градиш авторитет в професията, не си подритвай трудовата книжка. Както виждаш, родителите, които са заинтересовани децата им да са добре, ги местят, а останалите явно са окей. За сборниците, не виждам как може учител да бъде санкциониран заради многото сборници и изисквания.

# 13
  • Мнения: 329
Интересно, че никой родител не се оплаква, а колегата на учителката е възмутен  Thinking

Напротив. Оплакват се и някои преместват децата си, както споменах. Масово, за първия учебен срок, е традиция от 26 човака в клас, да има средно 15-16 двойки като срочна оценка. Миналата година директорката ни се пенсионира и дойде една жена, временно изпълняваща длъжността. За първи път от двадесет години насам, ръководството се опита да осъществи някакъв контрол. Но за съжаление тази година, понеже директорката беше временно заемаща длъжността, ръководството отново се смени и сега нещата продължават по старо му.

# 14
  • В Космоса
  • Мнения: 10 100
Не можах да разбера  с какво толкова биват притиснати тези деца. Че ги кара да си подреждат чиновете и да си чистят дъската ли? Или затова, че ги изпитва? Ами ако са винаги добре подготвени не би следвало да се притесняват от това. А на някои деца им трябва малко по-твърд подход, че като усетят лабавото може и хич да не отворят учебника.
Не бих се притеснявала ако децата ми имат такъв преподавател. По-притеснено ще ми е ако имат безхаберен, дето часът му мяза повече на междучасие. Аз съм имала и от 2-та типа и тогава предпочитах втория тип уж, но всъщност май вътрешно винаги съм знаела, че първият тип са по-достойни за уважение и си го имахме тайничко, мисля, този респект към тях, въпреки че ги псувахме и им се присмивахме.

Edit: Сега прочетох, че ги натоварва с прекалено количество домашна работа, което е за сметка на подготовката по други предмети. Не одобрявам! Naughty

Общи условия

Активация на акаунт