Изисква ли се първолаците да могат да четат или са наши амбиции?

  • 7 898
  • 115
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 2 952
Достатъчно е детето да е завършило предучилищна група, независимо в училище или в градина - програмата е една и съща. Ако детето има затруднения, госпожите ще дадат знак още в 3-та група на ДГ.
Аз още не си бях дала сметка с малкото ми дете, че първи клас наближава, когато в 3-та група на ДГ на всяка родителска среща госпожите с няколко изречения казваха какво се учи, че децата се справят и ако някое има проблеми с готовността за първи клас, ще говорят индивидуално с родителите.

Става дума за ДГ в Сф, по-скоро от добрите. Преди време живеехме до ДГ в неособено добър квартал и ДГ с недобра слава - наблюденията ми по съседските деца са, че се подготвяха много сериозно.
Та накратко, ако детето се развива нормално в ДГ се покрива необходимия материал. Оттам насетне е според желанието и нуждите.

Предполагам тук не коментираме деца с проблеми или деца, научили се да четат на 3  Laughing - двете категории имат нужда от специална грижа.

# 16
  • Мнения: 11 908
Винаги съм била против изпреварващото обучение по ред причини.Започнах да уча сина си на буквите, когато се убедих, че всички деца около него на възрастта му ги знаят.

В нашата ДГ имаше дете, което четеше на 4.
Синът ми чете гладко малко след като навърши 6 и основно се научи от едно момченце в ДГ, което е с няколко месеца по-голямо.

От зимата синът ми чете гладко, вкл. непознат текст, вкл. вестници, закони и др.Определя сричките, мястото на звуковете.Има богат речник, единствено все още има затруднение с "Р"

В характеристиката от ПГ пише:"Детето се нуждае от стимулиране в усвояване на българския език".
Така че преценявайте изискванията какви се.

По темата- изискванията са наистина големи и няма как да не се съобразим с тях.

# 17
  • Китна Тракия
  • Мнения: 180
като ви чета, все повече се убеждавам, че не ме е подгонила амбицията /както ме укоряват познати около мен/, а съвсем правилно съм се насочила да подпомогна детето си  Simple Smile
Що се отнася до ДГ - нашата беше една от най-добрите в града, мисля че на г-жа не случихме обаче Sad На завършването бяха извадили едни списъци с оценки по различни критерии и въпреки че моето дете не беше от "фаворитите" /разбирайте недолюбване, щото майка му не обича да се натяга, пък и не си премълчава, когато е недоволна от нещо  Mr. Green/, имаше почти по всичко 6  Shocked, само на "способност за общуване с преподавател" или нещо такова се казваше - абе за общуване ставаше дума - имаше 3, което ме хвърли в луд смях  Laughing и ме натъжи донякъде , щото ме накара да се замисля колко е обективно всичко това.... Детето може да е всичко друго, но не и необщително с когото и да било. Завързва разговор и познанство с хора от всякакви възрастови групи - от малки дечица до съвсем възрастни, с което ме е изумявал понякога... Та ... толкоз за обективността в нашата градина  Naughty

# 18
  • Мнения: 403
направих тази анкета, тъй като от няколко места чух, че "изисквали" първолаците да могат да четат започвайки първи клас;

отначало си мислех да я озаглавя "защо ни е буквар, да минем направо на читанката", но щеше да прозира моята раздразнителност;

сега си давам сметка, че няма подобно изискване/за всеки учител е добре дошло четящо дете- няма какво да се лъжем/, а слух, който повтарян многократно, поставя децата ни в капана на собствените ни амбиции и стадния принцип;
разбира се , че първи клас е оптималното време за ограмотяване на децата ни; тогава е времето , когато тр да поседнем и да им отделим повече внимание

за онези , които четат на 4 мога да добява - детският интерес за знания не бива да остава незадоволен, независимо от възрастта!

# 19
  • София
  • Мнения: 62 595
Моите не знаеха да четат в първи клас, бяха подготвени дотолкова, доколкото изисква програмата в предучилищната. Не че не можех да ги "напъна" и да започнат да четат, просто не виждах смисъл, за какво иначе отиват на училище? Не е важно дали детето може да чете преди първи клас, а на какво ниво е усвоило българския език, как разказва, прави ли логически връзки и схваща ли основните моменти, когато някой друг му разказва или то самото разказва история, колко богат речник използва, дали спазва граматиката, как артикулира (защото после както говори, така и ще пише и ще има да се чудите защо допуска все едни и същи правописни грешки). Повече работете по фината моторика и концентрацията, не по четенето! Детето да реди пъзели, да повтаря контури, да рисува, и да е способно да прави тези неща сравнително дълго време, а не на петата минута да заохка и запъшка, че му е скучно. Всички се вторачват в четенето, а за мен това е дълбоко грешно, изхвърляне отвсякъде поради некомпетентност и някакъв глупав станен инстинкт, ама работещ в грешната посока.

# 20
  • София
  • Мнения: 384
Масово децата преди първи клас могат да четат и никой не може да ме убеди, че всички са проявили  интерес и желание сами да се научат. Основна част от случаите са родителски амбиции и натискане.
Има и едно противоречие - уж няма изискване децата да умеят да четат преди да станат ученици, но учителките са много доволни и толерират тези, когато могат да го правят.

 Peace

# 21
  • София
  • Мнения: 62 595
доколкото имам мнения от начални учители, те хич не са доволни и не толерират деца, които предварително са се научили или понаучили да четат, защото на тези деца първо, доскучава им в клас и развалят дисциплината и после, не всички деца са усвоили правилно нещата, не искат да сричкуват, а сричкуването е важно после за принасянето на думите при писане и др. Учителите предпочитат децата да познават буквите и да се научат да четат както е подготвено по програма. Все пак, едва ли смятате учителките в начална степен за просто едни лелки, които стоят там на заплата, нали това са учили - как да ограмотят децата!

# 22
  • Мнения: 169
Не, децата не трябва да могат да четат преди 1 клас. Учителките са тези, които ги учат по определне начин. Децата започвт да четат едва втория срок, когато приключи ограмотяването им.

# 23
  • Мнения: 2 898
доколкото имам мнения от начални учители, те хич не са доволни и не толерират деца, които предварително са се научили или понаучили да четат, защото на тези деца първо, доскучава им в клас и развалят дисциплината и после, не всички деца са усвоили правилно нещата, не искат да сричкуват, а сричкуването е важно после за принасянето на думите при писане и др.


Не е важно дали детето може да чете преди първи клас, а на какво ниво е усвоило българския език, как разказва, прави ли логически връзки и схваща ли основните моменти, когато някой друг му разказва или то самото разказва история, колко богат речник използва, дали спазва граматиката, как артикулира

 newsm10

Ужасно е, когато имаш в класа дете, което може да чете, но не може да разкаже какво е прочело, не може да разделя думата на срички / не е учено да сричкува /, откъдето следват други проблеми, или пък чете, но не може да произнася правилно определени звукове. Някой вкъщи се е заблудил, че четейки, детето ще от "напредналите", без да обърне внимание на много по-съществени неща.

# 24
  • Мнения: 1 173
Синът ми можеше да чете в първи клас, но въпреки това завърши с 5. (изключения бяха 5ците в класа).
Тогава чак разбрах, че обучението ВЕЧЕ в училище не разчита на това което се учи в училище, а на това което се прави вкъщи.
Оттогава съм на половин щат учителка. Няма да коментирам кой колко е компетентен и как едно време какво е било. Фактът си е факт.
Така че няма значение какво знае, просто трябва упражнения вкъщи и да се следи материала иначе.. лошо. Това е моят опит. Peace


# 25
  • София
  • Мнения: 62 595
ако "едно време" е преди седем години, ок! Не разбирам, детето ти е можело да чете предварително, трябвало е да може да пише и да смята ли, че да завърши с шестица? Упражненията вкъщи са важни. При нас домашните бяха предостатъчни, просто трябваше да следя дали децата разбират какво правят.

# 26
  • Мнения: 1 173
Едно време имам предвид, когато правописът се научаваше в училище Simple Smile Преди много години.
Да не отпочваме тази тема Simple Smile

# 27
  • Мнения: 864
Аз съм против предварителната подготовка. Всяко дете, което ходи редовно на детска градина в четвърта група вече може да смята до 10, да срича (а някои и да четат почти гладко), което всъщност е голяма част от учебния материал за първи клас. Заложено е в програмата за предучилищна подготовка и така или иначе този материал се минава още в ДГ. Най-голямата мъка в първи клас е не четенето, а писането - и то краснописа. За нас беше кошмар, за дребния този кошмар с краснописа продължава и до днес. Дъщеря ми ходеше в хубава детска градина с амбициозни учителки, и само от упражненията там и без допълнителна подготовка вкъщи се беше научила да чете и пише още в трета група (на 5 год.), смяташе и броеше до 100, познаваше часовника. В резулта на което първи клас й беше абсолютно загубено време, в което нищо повече не можа да я заинтригува и определено й беше скучно. Затова съвсем съзнателно не съм се занимавала с дребния изобщо и го оставих в училище да си използва времето по предназначение  Simple Smile  Той обаче се оказа схватлив и още първия месец станал четеца на класа. Това не пречеше тетрадките му да са в повече червено от забележки за краснопис, отколкото негови писания. Ако искате да не сте с чувството, че децата не са подготвени за училище, упражнявайте краснопис, буквите предполагам вече са ги научили.

# 28
  • Мнения: 1 007
Бях чела, че някъде между 5-тата и 7-мата година детето проявява естествен интерес към четенето. Родителят трябва само да го наблюдава и да откликне на този интерес - този момент се счита за подходящ.
Иначе моята дъщеря можеше да чете в първи клас, можеше и да смята. Не е скучала, защото то не е само четенето и смятането. В първи клас се учат да пишат ръкописно, учат за гласни, съгласни и т.н., решават задачи с Х, имат урочета по роден край, английски. Т.е. не е като да се изчерпва всичко с четене и смятане. Пък и така имаше време за спорт (ходеше на художествена гимнастика).
Мога да кажа, че четенето преди първи клас в никакъв случай не вреди. Сигурно има доводи и за обратното, но при нас това беше успешната формула.

# 29
  • Мнения: 864
Моята идея беше, че вкъщи не е необходимо да се отделя специално време на четенето, защото те така или иначе в ДГ учат доста. Скоро пренареждах стари учебници и тетрадки вкъщи и намерих от градината може би над 10 упражнителни тетрадки по различни "предмети", които са учили в 4-та група. Повече са и от тези в първи клас. За дете, което се справя лесно с учебния материал четенето няма да е проблем, дори и да не е предварително подготвено. Основните усилия се съсредоточават върху правопис, краснопис и писане на много домашни. И трябва да му висиш непрекъснато на главата, защото са малко старателните деца, които доброволно и с желание сядат да пишат.

Т.е. не е като да се изчерпва всичко с четене и смятане.
.

Това имах предвид. Първи клас не е само и единствено четене, и това че предварително си научил детето да чете не му улеснява живота кой знае колко.

Общи условия

Активация на акаунт