За стандартите

  • 46 118
  • 999
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 75
Имало е хора с такова поведение и по нашите земи, но жалко, че повечето са забегнали към чужбина.Познавам и една двойка в София; в четири часа пият кафе от един и същ порцеланов сервиз и обсъждат пресата. Правят това откакто са заедно, доста възрастна двойка са. Обличат се като за театър, тя дори е гримирана, макар да е на осемдесет. Представям си ги точно от това в първия постинг; каквото и да е навън те ще си пият заедно кафето и ще се контят като за светско събитие, обсъждайки пресата.

Работническата класа по целия свят е малко по-простовата, а България се състои основно от работническа класа. Надскочилите я са най-често мутри и измамници, а не някакви особено интелигентни люде, създаващи традиции и ценящи красотата.Не знам какво се чудим.

# 166
  • Мнения: 728
Много сте буквални, значи.
Какво му пречи на Петров в Люлин 14-ти микрорайон да си сложи покривка /някаква/, да извади вилица и нож /някакви/ и да се храни прилично, а не залегнал над масата като шопар над копаня?

Мадам, заповядай http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=568632.msg18037961#msg18037961
Не, че сме буквални, но ти по скоро говориш за възпитание не за поддържане на определен стандарт.
Ако на Карсън са му необходими три ножа, три лъжици, три вилици за да се нахрани, то на Петров и по един прибор от вид са му достатъчни. На единият ще му отнеме два часа, а на другия 30 минути. И това е защото имат различна вътрешна потребност и разбирания за това какво значи да си "на ниво"
Кому е нужно да имат еднакъв ритуал за хранене при положение, че са различни хора с коренно различно ежедневие?

# 167
  • София
  • Мнения: 221
 Едни са стандартите в Англия, други в Япония, трети в Африка и четвърти в някоя арабска страна.
Когато живееш там се съобразяваш с тях. Едва ли в Япония в някой традиционен дом ще те посрещнат на маса със столове или ще ядат със сребърни вилици, защото предпочитат да се хранят с пръчици и на земята, както и ако отидеш при някое  племена в пустините на Африка може да очакваш да ти сервират храната в порцеланов сервиз,върху покривка, и това да е придружено от няколко комплекта прибори. Или ако отидеш в арабска страна да ходиш по монокини.
  
  И аз съм съгласна, че в България има странни "стандарти" или просто не са същите като в Европа.  Защото като отидем в някоя страна, находяща се на запад, установяваме че нашите стандарти са по-различни.
 За едни тези стандарти са свободата да не им пука за социалните правила и за това кой какво ще си помисли за тях и  да не правят кефа  на околните. За други андартът е отговорност и спазване на правила.
 Сетих се за едни интервюта на Атанас Буров. Малко е дълъг цитатът, затова го слагам в
Скрит текст:
Англия, Франция, Белгия, Холандия, Дания – най-културните според мене страни в Европа и Света.
-Защо най-културните?
-Защото там законът е закон. Конституцията – конституция. Армията – армия. Полицията – полиция. Финансите – финанси.
Именно от тези фактори се определя културата на един народ.
Има ли добри финанси един народ – той е богат и е добре, както шведският и швейцар-ският.
Има ли сурови закони, там е добре – всичко е спокойно и полицията свободно работи.
Няма ли уважение към армията, полицията и парламента – горко му на този народ.
Ние, всички ние, приказваме, господин Памукчиев, за голяма, за велика, за демокра-тична българска конституция, но колко хора я познават? Малцина. Колко хора знаят първо задълженията си, а после правата си? Малко са.
Конституцията значи първо задължение, после право.
Ще ви разкажа един случай, на който аз бях свидетел господин Памукчиев... Пътувам неофициално през Чехословакия. Беше след Първата световна война. Президент там бе Томаш Георг Масарик... Отбих се да го видя, да си побъбрим, да се опознаем, Обичам тези неофи-циални срещи и разговори. Те са много поучителни. А Томаш Георг Масарик бе име. Бе умен и мъдър човек. Той реши да ми покаже Прага и да ме разведе из нея. Няма охрана. Няма скрита или открита жандармерия да го пази. Вървим двамата и спираме при кебапчии, при търговци, той се здрависва с тях, разговарят си като стари приятели. Седнахме в една сладкарница.
Аз бях свършил цигарите си. И исках да си купя, но нямаше къде. Тогава Масарик извади една голяма банкнота – както нашите пет хиляди лева – много пари в Чехословакия по онова време, и повика едно момченце от улицата, което минаваше покрай нас. (Ние бяхме седнали отвън, на тротоара, на масичките под чадърите, на сянка.)
И му каза.
- Мило дете, иди, моля те, ми купи едни цигари.
Детето взе парите и припна из улицата. Аз се смаях. И го попитах:
-Господин професоре, не се ли боите?
-От какво да се боя, господин Буров?
-От това дете...То може да отнесе парите ви. И да не се върне.
-0, не.
-Но това е дете. То ще ги открадне.
-Никога.
-Откъде сте толкова сигурен?
-Познавам народа си.
-Но това е дете. То не разбира дълбоко психологията на народа, както вие.
-Именно затова...Именно защото не я познава, то е честно и добро дете. Ако всеки познава както мене и вас психологията на класите, на народите, на партиите – може да се усъмни. Но това дете има чиста душа на ангел. То никога не е видяло баща си и майка си да лъжат, да крадат. То е пораснало в бедно, циганско семейство, сред катунари..много е важно господин Буров-каза ми той – къде е живял един народ, както нашия и вашия, под чие робство е бил. Ние бяхме по-щастливи от вас, защото попаднахме в робство под една велика културна западна империя, а вие под една източна дива и варварска империя. Вие цял живот сте били бити, гонени, грабени, изтезавани, лъгани, а ние живеехме под сурови закони, но римски закони – валидни за всички еднакво.
Това е много важно – каза той. Много, много важно.
Законите в дадена страна важат еднакво за всички. Всяка привилегия подкопава закона и го унищожава. Всеки, който внася привилегии за едни и изтезания за други, закопава нацията си.
Австро-Унгария имаше хиляди кусури, но тя имаше едно разумно нещо – сурови римски закони. Суров закон, но закон.
Светът се крепи на закона.
Вие, в България, сте нещастни, защото нямате сурови вечни закони.

Последна редакция: пн, 10 сеп 2012, 17:46 от desy_net

# 168
  • Мнения: 563
Стига с това робство, де. Банално и крайно невярно е.
Робството ли е виновно, че българинът масово не се къпе; че мръсотията извън /а понякога и не само/ дома не го вълнува; че не е запознат с етикета в общуването; че е безкрайно несъобразяващ се с другите индивиди... Това все е резултат от робството, да.  Whistling

След Освобождението ми се струва, че е имало  много прилично развиващо се европейско общество у нас. Наскоро сканирах снимки на рода ми и останах доста изненадана от хората на снимките - градски хора, европейци, за някои има и описания. Говоря за род на габровски обущар, и тютюнджии, не на някакви крупни собственици или аристократи....
Повечето им синове са ги изпращали да учат я в Робърт Колидж, я във Виена, или Будапеща, за 1 поколение вдигат нивото благодарение на образованието. Дори си говорихме как по дяво..един обущар в Габрово е знаел къде е РОбърт колидж и как да си изпрати сина, това е началото на 20ти век, предполагаемо един обущар е трябвало да ходи в дрипи и да е неграмотен, нали....
В Русе и Лом напр. масово се е говорило на немски в къщите на по-заможните.
и тн. Така че проблемът с наклона е в русофилията и в митове, които са заседнали почти необратимо в мозъците, които ни действат за ниска самооценка и неверие, че сме наистина част от западния свят.

10 c's, с изключително удоволствие прочетох мненията ти.   bouquet  Русе, а и далеч не само Русе е бил истински европейски град, чиито по-заможни жители са пращали наследниците си да учат навред из Европа, главно Виена. Защо и как донесената от същите тези наследници култура е изчезнала скоропостижно, не знам, причините със сигурност са комплексни. Иска ми се да споделя нещо, което прочетох неотдавна, струва ми се, че е донякъде по темата.
http://templar.blog.bg/politika/2008/03/27/gashniashkata-dinasti … uiovichite.177182

# 169
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Мушамите в Люлин-найсе не мисля, че е по темата. Както и белите покривки
по Витошка. Добруването не зависи от това. Зависи от смирението, с което
посрещаме необходимостта да влагаме усилие във всичко. Когато не съдим
за хората по това с какво са облечени в операта, а по това какво чуват в
нея, тогава ще сме с по-висок стандарт. Щото и на бяла покривка прасето
може да направи кочинка, ала човек и върху мушама може да е човек от
елита, истинския ...

# 170
  • Мнения: 5 710
С историята се отклони целта на темата, защото просто се дава възможност за оправдание на посредствеността. 500 години в които ние сме били част от империя, не са се отразили толкова драстично, защото в момента на завладяването, не е имало единна държава. С течение на годините сме били третирани като поданици, които са плащали данъци (в някои случаи по-високи от тези на мюсюлманите - и моля не намесвайте еничарите, защото по този начин се е попълвала войската и от мюсюлмански деца). Българите са имали право на собственост, да пътуват и да се образоват в чужбина.
Империята постепенно запада, а след краха и, новата държава се развива прекрасно. В нея вече има образовани и заможни хора (наследство от "робството"). Има и бедни, но вижте малко статистика за социалния статус на населението в Европа.
При комунизма се обръщат доста от нормалните процеси, но темата е дълга.
Богинята по-скоро пита, защо хората приемат стремежа към поддържане на определен стандарт като нещо ненужно. И не става, според мен дума за перли и сребърни прибори, а за елементарен етикет като: в 6 сутринта не се излиза с тежък грим, тавата не се мята на масата, та всеки да рови в нея, Не се бутат хората на опашката, в офиса не се пилят нокти и пр.  

И в крайна сметка до какъв извод стигна, защо не им е важно?

# 171
  • Kопенхаген
  • Мнения: 663

Работническата класа по целия свят е малко по-простовата, а България се състои основно от работническа класа. Надскочилите я са най-често мутри и измамници, а не някакви особено интелигентни люде, създаващи традиции и ценящи красотата.Не знам какво се чудим.

Oooo... Велико Просветление... Пролетарии от всички държави стандартизирайте се.

# 172
  • Мнения: 5 710

точно по темата е!
разбиващо четиво.

Последна редакция: пн, 10 сеп 2012, 17:01 от 10 c's

# 173
  • Мнения: 563

 Сетих се за едни интервюта на Атанас Буров.

Колко хора знаят първо задълженията си, а после правата си? Малко са.
Конституцията значи първо задължение, после право.

Биографията на Буров би трябвало да се прочете от всеки, според мен. Много впечатлена бях от една малка подробност, разказва човекът за детството си: били са заможно за времето си семейство, не били лишени от нищо, но майка му разрешавала само по една лъжица петмез или рачел, забравила съм вече, на ден. Не, че не е можела да им даде по десет или цял буркан жената, ама възпитавала умереност от ранна детска възраст, умереност във всичко и навсякъде, започвайки от най-елементарното, храненето. А след храненето идат и поведението в обществото, облеклото, маниерите и т.н., и т.н.   Апропо, горният цитат е много показателен за духа и ценностите на времето, особено в частта за правата и задълженията.

# 174
  • n/a
  • Мнения: 3 341
То и за Романови разправят, че кърпели дрехите на княгините и ги карали много да учат.
То само си мислим, че аристократизмът е в белите покривки. То е в отношението към живота.

# 175
  • София
  • Мнения: 15 166
Мушамите в Люлин-найсе не мисля, че е по темата. Както и белите покривки
по Витошка. Добруването не зависи от това. Зависи от смирението, с което
посрещаме необходимостта да влагаме усилие във всичко. Когато не съдим
за хората по това с какво са облечени в операта, а по това какво чуват в
нея, тогава ще сме с по-висок стандарт. Щото и на бяла покривка прасето
може да направи кочинка, ала човек и върху мушама може да е човек от
елита, истинския ...
Ти пък откри Америка, не мога да повярвам, че е възможно толкова хора така буквално да приемат нещата. Още от самото начало с цитата на Богиня се говори метафорично. Днес не е нужно да имаш сребърни прибори или да имаш нещо материално, за да имаш стандарти. Говорим за нивото на нашите норми, морал, поведение, самоуважение, уважение към останалите, нормите и най- вече волята нещата да са по- добри.

# 176
  • Kопенхаген
  • Мнения: 663
То и за Романови разправят, че кърпели дрехите на княгините и ги карали много да учат.
То само си мислим, че аристократизмът е в белите покривки. То е в отношението към живота.

 smile3501 Браво! Много добро изказване!

Дано го прочете пишман буржоазията  Grinning

# 177
  • Мнения: leet
Колкото повече хора опознавам, толкова повече ми се затвърждава мнението, че сме продукт на средата и възпитанието си. От тази гледна точка, тя ни формира и импулсите да подобрим битието си. Ако вкъщи се е хранело на мушама и сте имали бидон със зеле посредата на дневната, доста вероятно е у вас да претвориш същия модел на битово устройство, но вместо зеле, в бидона ще има туршия, примерно.

Манталитет, образование, възпитание и култура са препокриващи се, но с различна наслоеност понятия.  

Не мога да разбера тази потребност да сме част от западния свят (или какъвто и да е модел на цивилизация), някаква светая светих, стремеж на българина, откакто има право да избира на кого да подражава. От разни нескопосани имитации се ражда Криворазбраната цивилизация. През годините сме били изложени на влиянието на различни обществено-културни модели и затова нещо в кода е сбъркано, щото синтезът не е самобитен. Не знам дали времето е било много, или прекалено малко.

sophie, разбрах те още първия път. Peace

# 178
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Ти пък откри Америка, не мога да повярвам, че е възможно толкова хора така буквално да приемат нещата. Още от самото начало с цитата на Богиня се говори метафорично. ...

И аз да открия най-подир нещо. Пък.
Понеже съм със здрави работническо-селски корени, браня честа на класата, от'дето съм се пръкнала. Поради това и от метафори не отбирам много-много.
А сега сериозно ... Има ли връзка киселото зеле с киселите мисли?

# 179
  • Мнения: 1
Спазването на общочовешките норми за поведение дори не е стандарт, а добро възпитание. За съжаление у нас напоследък доста се позагуби....

Общи условия

Активация на акаунт