За учебниците и ученето в първи клас...

  • 14 937
  • 158
  •   1
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 62 595
Така си е, аз съм от тези майки, които в начална степен, особено в първи и втори клас, учеха с децата си! И то при положение, че те не са имали някакви проблеми, а просто защото някои неща хич не бяха добре написани в учебниците, а други трябва да се дообяснят. Още си спомням как синът ми обясняваше нещо по Роден край (история, демек) как славяните отглеждали зърнени култури като баници, тутманици и пици (знае, че брашното се прави от зърно, но никаква идея какво е зърнена култура, и че е различно от продукта). Също си спомням как в трети клас обяснявах какво е това шивашки цех, какви са операциите от плата до готоввата риза, защото имаше за домашно една такава текстова задача по математика. На пръв поглед нищо не е, ама кога и как се очаква децата да ги знаят тези неща, ако не им ги каже никой в училище? Зная, че не би трябвало да го правя, но нямах друг начин, така е направна системата, така са написани учебниците и програмата, че без родителска или допълнителна учителска помощ шансовете за отлично усвояване на материала намаляват.

Последна редакция: нд, 30 сеп 2012, 17:02 от Andariel

# 136
  • Мнения: 3 447
Ужас, аз съм супер безотговорна майка тогава (и без това се чувствам така, като надничам в темата за първокласниците)  Laughing Даже и писането на домашно не надзиравам  Simple Smile
Иначе е добре периодично да си опресняваме знанията, де, и да сме в час с новите научни открития. Иначе става като с гореспоменатия Плутон, който още от 2006 вече не се броял към Слънчевата система (но не всички детски енциклопедии са го отразили), та сега се чудя как да го избия от главата на детето.
Андариел, дадените от теб примери според мен не са работа на училището, а на родителите. Аз всякакви такива неща обяснявам в движение, още от съвсем малък - когато пътуваме, когато се разхождаме, когато гледаме научно-популярни филми, пък и новини, ако щеш. Знанията за живота и общата култура са си задача на родителите, поне аз така виждам нещата (и не трябва да се изчаква детето да стане ученик, за да му се обяснят).

Последна редакция: нд, 30 сеп 2012, 17:05 от Dona

# 137
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Въпрос на ценностна система и приоритети. Аз съм в клуба на Дона и го намирам за градивно и отговорно в дългосрочен план. Едно е да въведеш в училищния ритъм, другои е той да зависи от теб.
Иначе се стига до редена на чантата от мама в 4-5 клас.

И Андраиел права, за общата култура, но детето винаги може да попита. Особено ако не гледа дискавъри ченъл. Обявила съм него и NG за полезни канали и все повече оценявам това като много полезен ход.

# 138
  • София
  • Мнения: 62 595
Всеки постъпва така, както намери за добре. Аз не исках да оставям нещата на системата и на учителката, нищо че жената беше много съвестна, и да разчитам на качествата и самоорганизацията на детето. И с двете деца постъпих по този начин, и не съжалявам, защото това им улесни живота през следващите години в училище. Нещата, които като материал не са донаучени или не са допълнени като обща култура в начална степен, после създават по-сериозни проблеми. Peace

арт мама, детето може изобщо да не се сети какво да попита, защото може изобщо да не осъзнава, че проблемът е в контекста на задачата. То просто си мисли "не мога да реша тази задача, не я разбирам", но не е способно все още да анализира какво точно не разбира. В случая с шивашкия цех, на мен ми беше доста трудоемко и времеемко да установя какво точно не му е ясно, защото детето не можеше да обясни, та се наложи да задавам всякакви въпроси. Същото беше и с други неща. НГ и Дискавъри не решават въпроса, ако ще от сутрин до вечер да гледа, защото може да знае едно, но да не може да го свърже с конкретната задача. Това е умение, което трябва да се култивира. Доста е сложно, когато човек започне да се занимава и да се вглежда в тези процеси.  Peace

Последна редакция: нд, 30 сеп 2012, 17:11 от Andariel

# 139
  • Мнения: 2 906
Едва сега се зачетох в темата и никак не се учудвам на безсилието, което изпитват майчетата - първокласнички, особено първескините  Joy. За съжаление, това е плод на нашата образователна система, но не и от вчера.
На всички мами, които имат нужда от нещо в помощ, черно на бяло, горещо препоръчвам  граматиката на "Скорпио" за 1 клас. Там за всеки урок има място за правила и обяснения.


Цитат
ьо са 2 букви и 1 звук
не е точно така. 2 букви и 1 звук (напр. в думата Петьо) са "ть". "о" си е една буква и един звук.

Омекотяването не променя факта, че буквите са две. Децат в 1 клас учат, че ь е буква без звук.


Ох, Светкавичке, ако знаеш какво става пък с БЕЛ във 2 клас - разделя се на 4 подпредмета: български, четене, развитие на речта и изънкласно четене, все замаскирано с БЕЛ в програмата, но с хиляда помагала отзад.

Това "разделяне" на БЕЛ става още в 1 клас, след буквара.

Й не е съгласна а сонорна.


Сонорите също са съгласни. Й винаги е била съгласна, но преди не се даваше термина сонорна.


# 140
  • София
  • Мнения: 3 824
Иначе става като с гореспоменатия Плутон, който още от 2006 вече не се броял към Слънчевата система (но не всички детски енциклопедии са го отразили), та сега се чудя как да го избия от главата на детето.
Плутон и сега е тук, в Слънчевата система. Никъде не е избягал. И няма нищо грешно детето да знае, че е планета. Най-добре обясни на детето, че Плутон е много малка планета и има други обекти в Слънчевата система, които са с близък до нейния радуис и те не се считат за планети.

# 141
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Разбрах те, Андариел. Явно е до дете.
За мен непознатата дума или терминология е повод за въпрос. Например изрази и думи от типа на меню, рандеман и ефективност и т.н. водят до директен въпрос. Затова не допуснах тази ситуация.

ПП. Да, сонорите са съгласни. Посъкратила съм писането. Но така неподредено преподадени, децата се лутат. Написах думите, с които се помнят защото така има някакъв ред. Иначе трябва да се назубрят, а не да се разберат. А това значи, че ще се забравят. И то ако наизустяването изобщо е вариант за детето.

# 142
  • София
  • Мнения: 62 595
Дона, ти да не би да си предвидила, че в учебника ще има заддача за шиене на ризи, или за земеделието, че да обясниш предварително за производсвения процес или зърнените култури? Много се надценяваш, надценяваш и детето си, и подценяваш фантазията и глупостта на някои съставители на задачи и учебници. Доста възрастни не знаят какво е това зърнена култура и как се шият ризи, обаче децата трябва да знаят, иначе родителите не са сси свършили работата! Ако изхождам от твоите думи, то трябва още преди да постъпят в първи клас, да са усвоили цялото човешко знание - от земеделието, до астрономията и икономиката! Сама разбираш, че светът и знанията на децата са ограничени, затова се получава историята със Стефчов на изпита в школото.  Peace

# 143
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Е тук ме изненада Simple Smile  Децата се интересуват от хляб или получават някъде забрана да го поставят с глават надолу. Ако не вкъщи, другаде. Тогава научават как става. Или когато видят комбайн и попитат какво е това. Или когато мйка/баба/леля меси. Ако имат късмет докато самите те месят.

Аналогично научават много други неща как се правят, кой са бобови, кои цемкови и костилкови. Въпрос на заинтересованост от страна на родител и дете. Това не са неща, за които трябва да чакаш на училището. Всичко описано обикновено се слчува преди 7мата година.

# 144
  • София
  • Мнения: 62 595
Ох, не ви се вярва, ама тепърва ще има да се наслаждавате и цъкате над учебници и сборници! Щом мислите, че само от вас зависи общата култура и че няма начин детето да не знае всичко, няма аз да ви разбутвам рахатя, животът си знае работата!  Peace

# 145
  • Мнения: 3 447
Е тук ме изненада Simple Smile  Децата се интересуват от хляб или получават някъде забрана да го поставят с глават надолу. Ако не вкъщи, другаде. Тогава научават как става. Или когато видят комбайн и попитат какво е това. Или когато мйка/баба/леля меси. Ако имат късмет докато самите те месят.

Аналогично научават много други неща как се правят, кой са бобови, кои цемкови и костилкови. Въпрос на заинтересованост от страна на родител и дете. Това не са неща, за които трябва да чакаш на училището. Всичко описано обикновено се слчува преди 7мата година.
Ами да, за това говоря. Минаваме с колата покрай житна нива, "Какво е това ?" - "Жито. От него се прави брашно, от брашното се прави хляб и т.н.. Има и други житни растения - това, това, това. На някои места хората не правят хляб от жито, а от ръж, царевица, ечемик". И прочее.
А иначе със сигурност ще цъкаме и ще се тюхкаме тепърва  Simple Smile И знам, разбира се, че не всичко зависи от мен, но поне това, което знам и което зависи от мен, ще му го предам.

# 146
  • Варна
  • Мнения: 2 484
Dona, сега видях поста ти и отговарям - да, аз съм от тези майки, които учат с децата си, но не учат вместо тях. Оставям го сам да си пише домашните, но после задължително ги преглеждам, препитвам, ако е необходимо давам нещо допълнително за упражнение и обяснявам. Резултата според мен е повече от очевиден - детето ми и на сън да го бутнеш, ще ти изрецетира гореспоменатите правила, на диктовките в училище пише изключително вярно и без грешки, с преразказите, които започнаха сега се справя отлично, най-вече заради богатия речников запас, който има и липсата на пропуски към момента. И забележи, че всичко изброено се случва в училище, където мен ме няма, защото по това време съм на работа, но го отчитам до голяма степен на факта, че именно аз съм се занимавала допълнително с него у дома. При това имаме прекрасна учителка като педагог, но за тези мижави 35 минути в клас при 22 деца и три примера на урок, дали мислиш, че новия материал макар и разбран може да се автоматизира? А нещо, което не е автоматизирано, бързо се и забравя. Затова не се и учудвам като чета из пресата, че 47% от учениците ни до 16 г са неграмотни. Правилно казваш, че образованието е въпрос на приоритети - моят е именно този, защото вярвам, че най-голямото богатство, което мога да му дам за живота е именно образованието, защото знанието никой няма да му отнеме, а ще му отваря хиляди врати. И да, в училище наистина учат лесни неща, толкова лясни, че понякога ми се струва, че са на санитарния минимум, та поради тази причина е срамота децата поне до 4 клас да имат даже и 5 (тоест да имат пропуски) - а в класа на сима ми от една седмица имат бележници и вече деца с двойки и четворки. Какво ще правят в 5 или 7 клас тези деца, не ми се мисли. Проблема е, че част от материала не е обяснен достатъчно достъпно, а за останалата част липсва достатъчно упражнения. Ето затова се намесвам аз и то точно сега, защото вярвам, че именно в първите години умението да се научиш да учиш е също толкова важно, колкото и самите факти, които се научават. Защото в крайна сметка образованието е това, което ще знаеш когато забравиш конкретиката от зазубрената фактология.

А, и апропо, това, че Плутон вече не се счита за планета, синът ми го знаеше още в предучилищната група, защото тогава вече можеше да чете и сам го прочете в "Джорд търси съкровища в космоса" на Луси и Стивън Хокинг - една страхотна приключенска книга за деца с аспирации към космоса.

# 147
  • Мнения: 1 007
О, не - самостоятелни, а после в 7-ми клас хайде на уроци. Това е много порочна практика. Учебниците наистина са написани така, че са негодни за употреба. След четвърти клас нещата са по-добре, но по история, напр. до 6-ти клас, вкл., е отчайващо положението. Това вероятно ще се промени, но за моето дете щеше да е късно. Затова - навременна помощ докогато е необходимо. Аз още в 5-ти клас по повечето предмети дадох заден ход (появиха се много взискателни учители и добре написани учебници и нямаше нужда от мен), но не и детето. А нали това е целта? Да поеме самО в подходящия момент.

Не оставяйте децата си сами в начален курс - това е моят съвет  Simple Smile

А, Манжелка го е обяснила много добре.

# 148
  • Мнения: 1 007

Цитат
ьо са 2 букви и 1 звук
не е точно така. 2 букви и 1 звук (напр. в думата Петьо) са "ть". "о" си е една буква и един звук.

Омекотяването не променя факта, че буквите са две. Децат в 1 клас учат, че ь е буква без звук.


Да, но обяснява защо в "Петьо" звуците са четири. Т.е. "ь" трябва да се обвърже с "т", а не с "о". Значи, от една страна, вкарват в 1-ви клас понятията меки и твърди съгласни, но от друга - не използват тази информация за целите на правописа. И така от ученика се очаква да наизусти, че "йо" и "ьо" (звучащо по един и същи начин) веднъж е такова, а друг път друго. Никой не му обяснява каква е причината.

# 149
  • Мнения: 3 447
Е след съгласна е ь, след гласна й, просто е. Защо ги объркват с всички тия обяснения  Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт