Проблеми с ученето или какво знаем за дислексията! - 4 ДИСЛЕКСИЯ

  • 62 570
  • 752
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: leet
Момичета, някъде бях чела, че на деца с дислексия на състезания и изпити им се дава допълнително време. Може ли да ми кажете какъв е пътя? Как и какъв и от къде да извадя такъв документ?  И въобще има ли такова нещо.
Желанието за математическата й гимназия е огромно, но на последния изпит не й е стигнало времето и рева като магаре, защото знае задачата, но не е имала време да я опише

# 541
  • Мнения: 24 467
Ето линк за сваляне на книгата "Дислексия. Практически и лесни за следване съвети"

http://dox.bg/files/dw?a=a89848170c

Веси, злато си! Heart Eyes
Копирвам си я веднага.

Аз, между временно, намерих от библиотеката "Как да подпомогнем детето с обучителни трудности в училище" на Асоциацията за деца с трудности в обучението, и макар че моето точно в училище такива няма, освен с ръкописа засега и миналогодишния фал с английския, който ни държи още влага, я чета, т.к. сме едва втори клас и мога да копна нещо полезно и практично, за да си облекчаваме занапред положението, ако се наложи.
След като го уведомиха за един сребърен медал в едно състезание /Математика без граници/ сега решава задачи с удоволствие у нас /в момента отиде да плува, обаче/. Голям стимул са постиженията, поради което поздравявам и jenny_b и детето й. Когато преди 2-3 седмици го диагностицира логопедката с дисграфия, макар и много лека и на ниво графема, той се скофти, наистина. Но понеже е супер емоционален май вече му мина. А и наградката го зарадва много, все едно, че е вкарал гол на футбола си. При него налични резултати много променят дереджето. На шаха се радва на едни червени лепенки, които му се дават за добри постижения, например.
В тетрадката му още му пишат да се побира в малкия ред, но ние си сменяме постепенно тетрадките с широки редове и на тях не личи толкова. Както споделих, той пише на широки редове учудващо по- добре от настоящите тесни и широки такива. Акцентираме на по- голямо разстояние между думите при писането в момента- другото ни упражнение. Преди да отидем на преглед, той ги сближаваше толкова, че понякога изглеждаха или си бяха направо сляти.
Вече започна да прави трета книга, ще ми я подарява другия месец. Има лепенки, рисунки и негов си текст. Обещал ми е да имам и вълшебна приказка в книгата.  Simple Smile

jenny_b, какви са ви задачите за концентрация?
 Evjeni, не знам в кой клас сте. Но ако ви предстои кандидатстване се обръни към местния Инспекторат по образование да ти кажат направо какви са им изискванията и каква документация трябва да събереш, за да ви дадат възможност за удължаване времето на изпита и допълнителна помощ. За да имате време, действай от сега. Не знам от кой град си, но от там биха те насочили и към съответния специалист, който да ви оформи документите.
...Сега видях, че пише, че си от София. На какъв "изпит" е ходило детето? Да не е някое математическо състезание?

Последна редакция: пн, 10 ное 2014, 10:10 от Judy

# 542
  • Мнения: 28
Веси, много благодаря за книжката. Още като чух за нея, много исках да я прочета. Свалих си я и вече я преполових.
Evjeni, по наредба може да се ползвате от правото на повече време и само с документ от специалист, без детето да е минавало комисия в РИО /на ЕКПО/. Обаче не е ясно какво имат предвид под "специалист". Частен логопед например май не биха го признали много заради опасения от злоупотреби /в смисъл, че някое дете без дислексия може да си уреди лесно удължено време чрез познат логопед/. За по сигурно минете медицинска комисия в някой ЦПЗ, откъдето ще издадат протокол с диагноза дискалкулия. Обикновено насрочват ден и час, в който да се явите с детето. Вас ще поразпитат за симптомите и защо ви е нужна диагнозата, а него в същото време ще подложат на кратък тест. Обикновено са мили и внимателни. Техният документ е най-официалния възможен и никой няма да го оспорва. Успех!!!

# 543
  • София
  • Мнения: 754
 Evjeni - комисия от РИО - издава документ за удължаване на времето за изпити и матури с 1 час. Освен това има право на преподавател по изпитния предмет.
Пътя е следния - документ от логопед, психолог и доктор-психиатър. с този набор отиваш в РИО и те ти определят час за комисия. Имай предвид, че записването за явяването пред комисия може да е и 2-3 месеца напред. Затова започни по-отрано. Комисията ти дава документ, който занасяш на директора на училището ви. Цялата процедура не отнема много усилия, но се разтяга във времето.

# 544
  • Мнения: 1 336
Judy , упражненията са от Ремелка, всички от Азбука на мисленето ги е минал вече по два пъти и разни от логопедката:
- да търси по ред и колона думи (примерно втори ред, осма дума) от вестник, списание, от книга текст или картинки;
- прави серии от по 5-6 пъти упражнения, да пише по 30 секунди знака за безкрайност без да си вдига молива (с молив, не с химикал) от листа и целта е да се припокриват "осмиците", като се започва нагоре и наляво писането;
- за зрително-моторното, където му е проблем на него също е упражнение да следи детето с поглед, без да си мести главата на около 60 см. писане пак на осмици във въздуха - нормални надолу;
- обърнати осмици настрани и напред към лицето и срещу другия човек отсреща например, пак във въздуха.
За момента това правим, ще има и още, но трябва да ги усъвършенства още тези и тогава ще минем на следващи.

# 545
  • Мнения: 40
Andariel Много се чудех какво търсиш в тази тема.В началото каза, че те интересуват някои практики.Аз си помислих ,че искаш да приложиш нещо за по-добро  или по- лесно за усвояване на материала за твоето дете.Защото майките тук това споделят. Но сега разбрах в класа на твоето дете има дете с дислексия .И теб те дразни ,че госпожата обръща повече внимание на него и по този начин ощетява твоето дете. Затова който според теб си има дете с проблеми да си ги решава, а не да променя системата. Повече няма да чета заядливите ти постове. Видях и в други теми , че само се заяждаш.Това явно ти доставя удоволствие.  

Последна редакция: пн, 10 ное 2014, 09:54 от koki4e2

# 546
  • Мнения: 40
ЗА ШЕСТОКЛАСНИЦИТЕ . Имам презентация  по бъл. език за Антоан дьо Сент-Екзюпери .Който иска да пише на лични.

# 547
  • Мнения: 24 467

Благодаря ти, Джени. Това с осмицата го гледах лятото в едни линкове, които Дороти ми прати, за което използвам случая да благодаря и на нея.
Благодаря, Дороти!
Ние почнахме вчера с тренировките домашни по английски и трябва вече да сме редовни с писането. Тази година май /ох, не знам още, много се страхувам дори да го мисля/ като че ли тръгна по- добре, но и детето е една година по- голямо. Вчера ми чете от учебника и превежда- това не е зле, но той с четенето и на български не е имал особен проблем. Писането, писането... Sad
От детската градина малкият син е влюбен в руския език. Това му влиза чудесно в главата. Ако учеше него, като втори чужд, нямаше да имаме тези притеснения. Но английският си е необходим и двамата го знаем, работим и ще работим за това пусто писане.

Джени, ако ви дадат други упражнения ще съм ти благодарна пак да ги споделиш.

# 548
  • София
  • Мнения: 62 595
Кокиче, не позна! Децата ми са гимназисти, а в гимназията всеки се оправя сам. Разбира се, че само гледам да се заяждам! Невероятно си прозорлива!  Joy  Не можа да се въздържиш да се опиташ да ми натриеш носа, така ли? Мноооооого положителна енергия хвърчи, направо ум да ти зайде!

Да, влязох в темата с идеята да видя какво се прави. И съвсем миролюбиво казах, че главната тежест е на родителите и трябва да се работи с детето, независимо каква е системата, защото системата гледа себе си. Но не мога да разбера защо това се посрещна едва ли не като лична обида от някои, сякаш нещо съм излъгала. Знаем всички как стоят нещата, но ако толкова е важно да не се говори за това, то ок. А аз започвам да си мисля, че някои от пишещите тук повече са възмутени, че моите деца теоритично (защото всеки си има някакви особености) не са с дислексия. А? Като ще е с лошо, и аз мога така - да обвинявам! Приятно ли ти е? Нима очакваш при такова негативно и откровено агресивно отношение към мен по някакви си твои/ваши субективни усещания, аз да стоя и да го понасям или да подвия опашка? Никой не каза да съм написала нещо грешно, тогава какъв е проблемът? Не зная какъв ви е проблемът, щом на нож посрещате всеки, който не е в мантрата! Всъщност, започвам да разбирам.

Последна редакция: пн, 10 ное 2014, 10:52 от Andariel

# 549
  • Мнения: 28
http://www.dyslexiabg.net/?page=news

Това е линк от Margeli отпреди  година с отговор от МОН за удълженото време на изпита. Тук пише, че няма нужда от оценка от РИО, а само от "становище от специалист,например логопед или клиничен психолог"
Margeli, как стоят нещата на практика? Минали ли сте през това? Цяла комисия ли е нужна за един протокол? А този протокол нужен ли е изобщо? Има логика в това училището да се подготви с учители-консултанти и самостоятелни зали, но чак такава бюрократщина ли е?

# 550
  • Мнения: 28
Пак съм аз. А  забелязали ли сте какво творческо мислене проявяват децата ни, когато нещо им е интересно и забавно? Какви нови сюжети могат да развият от стандартни ситуации. Говорим си например за Снежанка. Може ли мащеха да обикне дъщеря си?
-Защо не? –отвръща тя. –Могат да се разбират и обичат. Откъм Снежанка проблем няма. Проблемът е, че мащехата просто не иска да я разбира. Иска по цял ден да се оглежда в някакво огледало и нищо друго не я вълнува.
-Добре де, в началото на приказката мога да я разбера. Но после огледалото започва да и казва някои нелицеприятни истини. Тя обаче продължава да се оглежда.
-Любува се на себе си. И докато огледалото я отразява, тя ще ходи там да се оглежда в него, каквито и истини да чуе.
-Ами ако то престане да я отразява? –питам аз.
-Ами ако всички огледала в двореца се наговорят да не я отразяват? Както правят с ...някои митични създания...?
-Тогава ще спре да се оглежда.
-Или ще си намери друг дворец. Но пък това устройва всички в нашия, нали?
-Може и да се получи....

# 551
  • Мнения: 24 467
Пак съм аз. А  забелязали ли сте какво творческо мислене проявяват децата ни, когато нещо им е интересно и забавно? Какви нови сюжети могат да развият от стандартни ситуации.

Дара, моето е на осем и има вече написани две книжки и по трета вече работи.  Laughing С илюстрации, с наименования на глави- както си требе. Вярно, неиздадени са, ама си ги има.  Crossing Arms И са си негови- уникални и нестандартни, не наподобяват нещо четено до момента. Лично аз най- много го подкрепям в тези и подобни на тях начинания. Понеже за урок ще се подготви, ще го изпее и 90 % от него после ще забрави /като е и при повечето хора/, но творческата работа е нещо различно.
Той от малък сам си прави и макети на превозни средства с лего- нямам предвид готовите, които се продават на части и трябва сам да си сглобиш по указания, а чисто негови модели. Готови са само лего елементите- имаме от поне десет конструктора, събрани в голям кашон. Една от мечтите му е да работи като инженер във фабрика на Лего.
............
За явяването на НВО не случайно винаги препоръчвам първо да се тръгне от Инспектората на съответния областен град и то- навреме. Така от първа ръка ще се научи къде и при кого трябва да отиде човек, какви документи да събере, за да не се губи напразно с неща, които няма да му свършат работа.
Успех на родителите с деца, които ще кандидатстват!

Последна редакция: пн, 10 ное 2014, 11:05 от Judy

# 552
  • Мнения: 50
Dara18,

да и аз имам подобно наблюдение "А  забелязали ли сте какво творческо мислене проявяват децата ни, когато нещо им е интересно и забавно?" Това с интерпретацията на Снежанка е много показателно.
Напоследък с малката играем на една игра, аз я наричам "асоциации", но вероятно не е много точно определението. Та аз казвам "Сега всеки от нас да се сети за неща, които са зелени, или които са  кръгли (играем в различни варианти, с различна степен на сложност в условието - напр. неща,  предмети, животни, които могат да плуват, да летят и т.н.) Аз казвам нещо, после тя и така се редуваме, разбира се бърка понякога, поправям я, но като цяло мисля, че й е интересно ....
Играта ми я препоръчаха като начин за затвърждаване на смисъла, категоризиране на различни понятия, имения да се слушат инструкци и т.н.
Та моите наблюдения, въпреки многото дефицити и затруднения, с които се сблъскват деслектиците, може би е вярна тезата, че са склонни на креативни решения при определени задачи и по-нестандартно мислене.
На условието - неща, които летят - след като изброихме N-брой птици, насекоми, самолет и т.н (моето мислене беше насочено към тези основни групи), тя продължи с интересни допълнения от сорта "Ами летят и листата на дърветата, когато падат на земята; Летят и рибките, когато изкачат от водата (визираше делфини); летят хвърчилата, ракетите, планетите и т.н. Това не е ли пример именно за креативен поглед върху света??
Според мен е хубаво да споделим и позитивните неща, свързани с децата ни. Сигурна съм, че ако се замислите можете да дадете подобни примери с вашите деца???

# 553
  • Мнения: 28
Откъс от съчинението и в клас на тема "Описание на пролетта": "Пролетта е като малко момиченце, което обикаля и пробужда всички животни. Стопява снега, взима морковите от нашите снежни човеци и дава на зайчета и таралежи да похапнат."

# 554
  • Мнения: 24 467
Моят е наистина нестандартен. Описа есента като мъж /въпреки ж.р. на думата в нашия език, което е наистина нещо изключително нехарактерно/ с дебел пуловер, който прибира животните в хралупи и гнезда, за да ги подсети, че идва зима и ще замръзнат.  Grinning
А пишейки за Пипи, счете за правилно да я опише като "облачна и бурна".  Rolling Eyes, понеже, като се ядосала и била като буреносен облак.
Когато го карат да съставя изречения с определени думи /имат такива неща в училище/ г-жата му в занималнята миналата година все не можеше да ги разбере половината като смисъл. Напр. за думата леща, моят изобщо няма да се сети за леща за ядене и да я включи в такова изречение. Написал беше нещо от типа, че лещата на баба му се замъглила. Жената се чудила, докато той не й обяснил, че ставало въпрос за очилата. Пример само давам. Иначе са много такива. В края на І клас написа приказка в занималнята и всички много се смели на нея. Това е била и целта й, де, да е смешна.

Последна редакция: пн, 10 ное 2014, 11:40 от Judy

Общи условия

Активация на акаунт